Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dus de mogelijkheid bestaat dat er voorgoed maatregelen zullen zijn, aangezien de kans bestaat dat COVID nooit verdwijnt? En dit mogelijks omdat bepaalde individuen zich weigeren te laten vaccineren?

Een pak meer -> Reminder dat het al bijna half augustus is.

Ze zullen toch serieus moeten doorspuiten om dat op 2,5 weken nog significant op te krikken. Daarnaast dien je ook nog weken te rekenen voor de werkzaamheid van het vaccin. Het zou mij verbazen als de wetenschappelijke adviseurs dan op 1 september al aan mondmaskerdracht willen morrelen.

De groep 12-17jarigen is qua aantallen niet zo groot he (een paar honderdduizend, er zijn periodes geweest dat we dat op een ganse week zetten) en voor de rest zijn er relatief weinig mensen die nog een tweede prik moeten hebben. En de tweede prik van de minderjarigen mag al na drie weken gezet worden dus volgens mij is men in die groep ook al effectief bezig met tweede prikken te zetten. Op zich hoeft het volledig vaccineren van de groep 12 tot 17-jarigen dus niet zo lang meer te duren hoor.

Ik lees dit niet meer dus als het al gezegd is het zij zo maar gisteren op het nieuws van alle ziekenhuisopnames is 97 procent volk dat niet gevaccineerd is of niet volledig. Die andere drie procent zijn dan vermoed ik de echt zwakkeren die sowieso veel kans hadden om zware Corona te krijgen.

Dus van zodra iedereen de kans gehad heeft op 2 vaccins + 2 weken gewoon alles open aub dank u.

Diegene die dan in het ziekenhuis belanden hebben of die keuze zelf gemaakt door hun vaccin te weigeren of hebben (helaas) als kleine groep mensen dikke pech.

De groep 12-17jarigen is qua aantallen niet zo groot he (een paar honderdduizend, er zijn periodes geweest dat we dat op een ganse week zetten) en voor de rest zijn er relatief weinig mensen die nog een tweede prik moeten hebben. En de tweede prik van de minderjarigen mag al na drie weken gezet worden dus volgens mij is men in die groep ook al effectief bezig met tweede prikken te zetten. Op zich hoeft het volledig vaccineren van de groep 12 tot 17-jarigen dus niet zo lang meer te duren hoor.
Niet groot, idd. Maar je moet ook rekenen dat deze leeftijdsgroep weinig momenteel motivatie heeft voor een spuitje, niet zo mobiel is en ouders voor vervoer nodig zullen hebben om tot aan vaccinatiecenter te geraken.

Worden er eigenlijk ook vaccinatierondes georganiseerd op de scholen zelf?

Ik denk dat het vrij duidelijk is wat ik persoonlijk wil. Vlaanderen haalt ongeziene vaccinatiecijfers dus imo moeten in Vlaanderen alle maatregelen op de schop en liefst zo snel mogelijk. Dat ze in Brussel amper 60% shots gezet hebben is niet mijn probleem. Als federaal daar lastig over doet, dan moet ze eindelijk maar eens kleur bekennen over hoe ze met de meerderheid in dit land omgaat. En met meerderheid bedoel ik heus niet enkel Vlaanderen, maar ook gewoon de vaccinatie-meerderheid. Wallonië verdient ook versoepeligen want die halen ondertussen ook vrij goede cijfers (al kan het nog beter) en eigenlijk Brussel eigenlijk ook, die anti-vaxxers moeten dan maar het risico lopen ziek te worden.

Hoe zit het eigenlijk in andere grote wereldsteden qua vaccinatiegraad?
Want het puur om de allochtonen steken (zoals mensen wel eens beweren) is imo fout, aangezien er ook genoeg regio's in België zijn met veel allochtonen waar de vaccinatiegraad niet opmerkelijk lager ligt dan elders. Dat de vaccinatiegraad zo laag ligt in Brussel is vooral te wijten aan het feit dat ge daar veel kansarmoede hebt (waartoe dan wel weer veel allochtonen behoren, dat wel). Die kansarmoede is nu wel eigen aan "wereldsteden" zoals Brussel, dus ik vraag me af of we dat dan ook terugzien bij vergelijkbare steden elders in Europa. Vertonen die steden ook een opmerkelijk verschil qua vaccinatiegraad in vergelijking met de rest van dat land?

Dus de mogelijkheid bestaat dat er voorgoed maatregelen zullen zijn, aangezien de kans bestaat dat COVID nooit verdwijnt? En dit mogelijks omdat bepaalde individuen zich weigeren te laten vaccineren?
Covid zal imo nooit verdwijnen , en tegen dat heel de wereld ingeënt is ,zijn we een paar jaar verder .

En ge moet ook de maatregelen lossen om voldoende immuniteit te hebben op termijn. Zelfs met een vaccin zult ge nog besmet geraken, maar dan zonder er echt ziek van te worden (tenzij in uitzonderlijke gevallen). Elke herinfectie met Covid zou uw immuunsysteem dan toch nog verder moeten boosten zou ik verwachten. Ik dacht dat 70% (gevaccineerd) werd aanzien door de virologen als voldoende groepsimmuniteit, daar zitten we in Vlaanderen ondertussen aan, in België zitten we aan 65%.

't is helaas gewoon de realiteit waarin je vandaag leeft hoor. Of je dat nu te zot voor woorden vindt of niet zullen we als samenleving altijd moeten blijven rekening houden met het feit dat er resistente stammen zullen (niet kunnen, zullen) opduiken zolang we het daartoe de kans bieden.

De oplossing is nochtans vrij evident; namelijk een verplichte vaccinatie voor iedere burger gekoppeld met een intensief programma van vaccinatie in de armere landen. Want, we kunnen hier nog perfect gevaccineerd zijn, als in Afrika het virus gewoon leuk kan blijven muteren daagt die resistente mutatie bij ons gewoon op.

Als blijkt dat het wettelijk (momenteel) niet mogelijk is om mensen dwangmatig te vaccineren dan moet men alle mogelijke middelen aanwenden om het weigeraars zo moeilijk mogelijk te maken. En dat zal sowieso ook voor gevaccineerden ongemakken meebrengen.
Jij stelt dit voor als een realiteit, maar is dat ook zo?

Enkele maanden geleden waren er toch experts die vertelden dat als het virus zodanig zou muteren dat het resistent wordt, dat dan het virus ook niet gaat overleven. Dus uw doomsday scenario (resistente mutatie die dominant gaat worden) is niet realistisch.

Uw "oplossing" is al even onrealistisch, er is geen enkel vaccin dat is toegediend aan iedere burger in de wereld. Never gone happen.

Dwangmatig mensen vaccineren, hun het leven zo moeilijk mogelijk maken.
Dat zijn toch wel zeer drastische maatregelen voor een virus waar het grootste deel van de bevolking geen of weinig last van heeft.

"Experts adviseren tóch mondmaskers bij start schooljaar"

Paar dagen geleden moesten we van Erika Vlieghe nog proberen 1 september te redden voor onze kinderen en dus geen versoepelingen voor 1 september doorvoeren. Nu wil men kinderen nogmaals met dat mondmasker les laten volgen. Wraakroepend met deze vaccinatiecijfers.

En in september begint de herfst...

Wees maar zeker dat ze het zullen doortrekken tot de lente.

Ik lees dit niet meer dus als het al gezegd is het zij zo maar gisteren op het nieuws van alle ziekenhuisopnames is 97 procent volk dat niet gevaccineerd is of niet volledig. Die andere drie procent zijn dan vermoed ik de echt zwakkeren die sowieso veel kans hadden om zware Corona te krijgen.

Dus van zodra iedereen de kans gehad heeft op 2 vaccins + 2 weken gewoon alles open aub dank u.

Diegene die dan in het ziekenhuis belanden hebben of die keuze zelf gemaakt door hun vaccin te weigeren of hebben (helaas) als kleine groep mensen dikke pech.
En wat doet ge dan wanneer de ziekenhuizen weel vol liggen met niet gevaccineerden en normale zorg alweer uitgesteld moet worden, waardoor weer meer andere mensen gaan overlijden wegens uitgestelde kanker behandelingen of hart operaties om er maar een paar te noemen?

Dus ja, alles open aub, dank u, maar alleen voor gevaccineerden.

En wat doet ge dan wanneer de ziekenhuizen weel vol liggen met niet gevaccineerden en normale zorg alweer uitgesteld moet worden, waardoor weer meer andere mensen gaan overlijden wegens uitgestelde kanker behandelingen of hart operaties om er maar een paar te noemen?

Hoe groot is die kans realistisch gezien, met 90+% van de 55-plussers dubbel gevaccineerd en 80% van uw volwassen bevolking? Het aandeel niet gevacccineerden is 1) klein en 2) bevindt zich proportioneel gezien meer in lagere leeftijdscategorieën, die een (veel) kleinere kans op hospitalisatie hebben.

Lijkt me sterk met onze vaccinatiegraad dat ze nog met hopen ongevaccineerden gaan zitten die de zorg zo zwaar overbelasten.

Koffiedik kijken maar die kans bestaat misschien wel. Dat kunnen ook relatief kleine dingen zijn zoals bv specifieke maatregelen voor rusthuizen en ziekenhuizen. Of aanbeveling tot telewerk en/of mondmaskerdracht op momenten met hoge viruscirculatie.

In Japan bijvoorbeeld is het dragen van een mondmasker 100 jaar na de Spaanse griep nog steeds een heel normale zaak dus het lijkt mij niet uit te sluiten dat bepaalde zaken nooit echt gaan verdwijnen, of dat nu door de overheid opgelegd wordt of niet.

Jij stelt dit voor als een realiteit, maar is dat ook zo?

Enkele maanden geleden waren er toch experts die vertelden dat als het virus zodanig zou muteren dat het resistent wordt, dat dan het virus ook niet gaat overleven. Dus uw doomsday scenario (resistente mutatie die dominant gaat worden) is niet realistisch.

Uw "oplossing" is al even onrealistisch, er is geen enkel vaccin dat is toegediend aan iedere burger in de wereld. Never gone happen.

Dwangmatig mensen vaccineren, hun het leven zo moeilijk mogelijk maken.
Dat zijn toch wel zeer drastische maatregelen voor een virus waar het grootste deel van de bevolking geen of weinig last van heeft.

Het heeft weinig zin om het licht van de zon te ontkennen hier. We kunnen de Wuhan variant vergelijken met de Delta variant en dan zien we onomstotelijk dat het virus besmettelijker wordt en resistenter is tegen antilichamen.

Ik bied geen oplossingen aan maar stel enkel de realiteit vast. Het virus zal continue en voor eeuwig en altijd blijven muteren zolang het daar de kans toe krijgt. Momenteel is de beste strategie het dat zo moeilijk mogelijk te maken. De hoeksteen daarvan is een doeltreffend vaccinatiebeleid gekoppeld aan restricties wanneer dat nodig blijkt. Concepten als rechtvaardigheid of eerlijkheid zijn voor een virus niet relevant.

Jij overigens bent ook dwangmatig gevaccineerd tegen polio. Het merendeel van de bevolking zal dat virus oplopen en er geen gevolgen van dragen. Dus dat vaccin moet dan ook maar op de schop? Ach wat.

Dat is niet mijn logica maar gewoon de zuivere realiteit van de wereld zoals ze vandaag is. De Delta variant van het virus is ondertussen nagenoeg even besmettelijk als de mazelen, resistenter tegen antilichamen, en veroorzaakt zwaardere ziektesymptomen. Het enigste wat het virus daarvoor nodig heeft gehad was tijd en een poel waarin het zich vrij kan bewegen.

Dat jij, ik, en de meesten hier, ondertussen anderhalf jaar zwaar hebben af gezien onder restricties en nu recht hebben op versoepelingen is gestoeld op principes van rechtvaardigheid die alleen van toepassing zijn binnen de wereld zoals wij ze georganiseerd hebben. Het virus opereert gewoon buiten die grenzen en muteert verder.

Wat is mijn alternatief? Alvast momenteel niet wat jij hebt voorgesteld, maar wel wat ik zelf reeds heb gepost. Daar zullen risico-analyses aan worden gekoppeld door mensen die een pak verstandiger zijn als ik. De doelposten verschuiven in deze pandemie continu terwijl de tegenstander nagenoeg onuitputtelijk is.

Dus met andere woorden: continue maatregelen omdat er een kans is dat er een gevaarlijkere stam opduikt. Gelukkig zit jij niet aan de knoppen dan...

Ik ben zelf gedurende het overgrote deel van de pandemie pro maatregelen geweest (behalve dan sommige zaken die ik nog steeds belachelijk vind zoals de avondklok, maar daar gaat het niet om) maar met deze vaccinatiegraad kan je toch eigenlijk niet anders dan versoepelen en het merendeel van die sociale regeltjes (beperkingen in de horeca, beperking op bezoek thuis, ...) laten vallen? Als het nu, met deze belachelijk hoge vaccinatiegraad en vaccinatiebereidheid (in vergelijking met de rest van de wereld) nog niet lukt want 'er is altijd de kans op varianten' enzovoorts kunnen we maar beter ineens zeggen 'we zitten er voor de komende tien jaar aan vast' of weet ik veel wat, dan weten de mensen tenminste wat ze kunnen verwachten.

Ja, zo'n virus geeft geen moer om eerlijkheid en sentimenten als 'we hebben lang genoeg afgezien', dat klopt. Vandaar ook dat ik resoluut tegen was toen men, op dit forum en elders, al vlak na de eerste spuiten begon te roepen om verregaande versoepelingen, maar het grote verschil tussen nu en toen is dat een enorm groot deel van onze bevolking een vaccin heeft gehad. Dit is niet zomaar zeggen 'we hebben lang genoeg binnen gezeten, op de schop ermee,' zoals hier al wel eens (in mijn ogen foutief, want inderdaad, 'eerlijkheid' bestaat niet in de natuur) gedaan werd, het is zeggen 'we hebben lang genoeg binnen gezeten en we zijn als bevolking op dit moment voldoende beschermd,' en dat is al iets helemaal anders vind ik.

De kans op varianten en al van dat, tja. Ik ga daar geen uitspraken over doen want ik ben daar niet voldoende voor opgeleid, maar die kans zal er altijd wel zijn. Als je ziet hoe goed onze huidige vaccins werken tegen de huidige varianten dan vind ik echt niet dat je omwille van een hypothetisch scenario (en dat is dan nog een ander soort hypothese dan wat de experts bijvoorbeeld deden bij het inschatten van het risico bij bepaalde versoepelingen, want zo'n resistente super variant is er gewoonweg niet op dit moment) moet verder gaan met die sociale maatregelen. Anders kan je even goed zeggen 'we gaan de maatregelen oneindig aanhouden, want er kan altijd wel iets gebeuren.'

Ik zeg ook niet: weg met alles. Ik draag met plezier de komende jaren nog een mondmasker in het ziekenhuis of in een rusthuis, en aangezien andere landen het niet zo goed doen vind ik het logisch dat die verplichte testen en eventueel quarantaine ook nog aanblijven voor mensen die uit rode gebieden komen, maar als ik binnen enkele weken nog steeds met mijn maskertje op met mijn tafeltje van maximum 8 personen om 1 uur moet vertrekken in de horeca bijvoorbeeld, dan ga ik toch redelijk teleurgesteld zijn. Als zulke maatregelen met deze vaccinatiegraad niet kunnen verdwijnen dan gaat dat gewoonweg nooit lukken.

Laatst bewerkt:
Ik ben zelf gedurende het overgrote deel van de pandemie pro maatregelen geweest (behalve dan sommige zaken die ik nog steeds belachelijk vind zoals de avondklok, maar daar gaat het niet om) maar met deze vaccinatiegraad kan je toch eigenlijk niet anders dan versoepelen en het merendeel van die sociale regeltjes (beperkingen in de horeca, beperking op bezoek thuis, ...) laten vallen? Als het nu, met deze belachelijk hoge vaccinatiegraad en vaccinatiebereidheid (in vergelijking met de rest van de wereld) nog niet lukt want 'er is altijd de kans op varianten' enzovoorts kunnen we maar beter ineens zeggen 'we zitten er voor de komende tien jaar aan vast' of weet ik veel wat, dan weten de mensen tenminste wat ze kunnen verwachten.

Ja, zo'n virus geeft geen moer om eerlijkheid en sentimenten als 'we hebben lang genoeg afgezien', dat klopt. Vandaar ook dat ik resoluut tegen was toen men, op dit forum en elders, al vlak na de eerste spuiten begon te roepen om verregaande versoepelingen, maar het grote verschil tussen nu en toen is dat een enorm groot deel van onze bevolking een vaccin heeft gehad. Dit is niet zomaar zeggen 'we hebben lang genoeg binnen gezeten, op de schop ermee,' zoals hier al wel eens (in mijn ogen foutief, want inderdaad, 'eerlijkheid' bestaat niet in de natuur) het is zeggen 'we hebben lang genoeg binnen gezeten en we zijn als bevolking op dit moment voldoende beschermd,' en dat is al iets helemaal anders vind ik.

De kans op varianten en al van dat, tja. Ik ga daar geen uitspraken over doen want ik ben daar niet voldoende voor opgeleid, maar die kans zal er altijd wel zijn. Als je ziet hoe goed onze huidige vaccins werken tegen de huidige varianten dan vind ik echt niet dat je omwille van een hypothetisch scenario (en dat is dan nog een ander soort hypothese dan wat de experts bijvoorbeeld deden bij het inschatten van het risico bij bepaalde versoepelingen, want zo'n resistente super variant is er gewoonweg niet op dit moment) moet verder gaan met die sociale maatregelen. Anders kan je even goed zeggen 'we gaan de maatregelen oneindig aanhouden, want er kan altijd wel iets gebeuren.'

Ik zeg ook niet: weg met alles. Ik draag met plezier de komende jaren nog een mondmasker in het ziekenhuis of in een rusthuis, en aangezien andere landen het niet zo goed doen vind ik het logisch dat die verplichte testen en eventueel quarantaine ook nog aanblijven voor mensen die uit rode gebieden komen, maar als ik binnen enkele weken nog steeds met mijn maskertje op met mijn tafeltje van maximum 8 personen om 1 uur moet vertrekken in de horeca bijvoorbeeld, dan ga ik toch redelijk teleurgesteld zijn. Als zulke maatregelen met deze vaccinatiegraad niet kunnen verdwijnen dan gaat dat gewoonweg nooit lukken.
Kijk voor mij mag dat allemaal weg zijn. Maar aan de andere kant heb ik er ook geen probleem mee dat dit pas vanaf vb 3 weken na 1 september is. Of een andere datum als dit ervoor zorgt dat de 12 jarige ook hun volle bescherming hebben.

Noch zou ik een probleem hebben met het feit dat voor bepaalde locaties, zoals ziekenhuizen, rusthuizen of... er nog wel een paar maatregelen zijn.

Aantal vaccinaties in de leeftijdsgroep 12-17 jaar per dag. Eerste cijfer = eerste vaccinatie (behalve J&J), Tweede cijfer = tweede vaccinatie, derde cijfer: J&J single shot, vierde cijfer totaal.

Men is dus nu nog duidelijk bezig met eerste vaccinaties, maar ook tweede vaccinatie is al in beperkte mate begonnen. Zal wel nog zeker 3 weken (+ 2 weken tijd?) duren vooraleer iedereen +12 een vaccin aangeboden kreeg.

Ik ben 41 jaar, vaccinatie NIET verzet en krijg vandaag mijn 2e spuit (AZ).
Code:
2021-06-01      80    75     1   156
2021-06-02      82    70         152
2021-06-03      23     6     1    30
2021-06-04     140    32         172
2021-06-05      85    36     2   123
2021-06-06     266    50     2   318
2021-06-07     229    88     1   318
2021-06-08     136    59     2   197
2021-06-09     202    68         270
2021-06-10      12    11          23
2021-06-11     118    44     2   164
2021-06-12      88    25     6   119
2021-06-13     231    50     1   282
2021-06-14     296    76     1   373
2021-06-15     277    54     2   333
2021-06-16     454    52     3   509
2021-06-17     335     5         340
2021-06-18     260    41     8   309
2021-06-19     410    51    28   489
2021-06-20     512    52    30   594
2021-06-21    1107    70    30  1207
2021-06-22    1619    70    34  1723
2021-06-23    1515    50     1  1566
2021-06-24     368     2         370
2021-06-25    1262    50    41  1353
2021-06-26    2628    78   308  3014
2021-06-27    6310    87   122  6519
2021-06-28    7359    83   326  7768
2021-06-29    7177   107   306  7590
2021-06-30    6035    73   622  6730
2021-07-01    2543     4    22  2569
2021-07-02    5319    85   338  5742
2021-07-03    4685    70   618  5373
2021-07-04   11166    70   494 11730
2021-07-05    9921    98   401 10420
2021-07-06    6657    80   169  6906
2021-07-07    4304    96    69  4469
2021-07-08     790    26     1   817
2021-07-09    2899   134   206  3239
2021-07-10    3594    83   259  3936
2021-07-11    4103   294   115  4512
2021-07-12    4803   324   112  5239
2021-07-13    7398   289    56  7743
2021-07-14    4143   365    64  4572
2021-07-15     857    29         886
2021-07-16    5736   348   125  6209
2021-07-17    6118   303   163  6584
2021-07-18   12525   804   199 13528
2021-07-19   11723  1083   126 12932
2021-07-20   14674  1282   109 16065
2021-07-21    7930  1378   109  9417
2021-07-22    1519    83     5  1607
2021-07-23   11229  1237    34 12500
2021-07-24   15512  1380    56 16948
2021-07-25    8184  1443    43  9670
2021-07-26   16752  3314    42 20108
2021-07-27   13065  3063    47 16175
2021-07-28    9837  2602    24 12463
2021-07-29     494   262     9   765
2021-07-30   11920  3583    32 15535
2021-07-31   14103  4016    32 18151
2021-08-01   21311  7235    24 28570
2021-08-02   17303  8285     9 25597
2021-08-03   17695  7851    17 25563
2021-08-04   11917  6155    13 18085
2021-08-05    1867   749     1  2617
2021-08-06   13443  7818    12 21273
2021-08-07   13476  6945    29 20450
2021-08-08   23644 10135    14 33793
2021-08-09   18229 11362    15 29606
2021-08-10   18050 10412    15 28477
2021-08-11   15892  6467    19 22378

Ik bied geen oplossingen aan maar stel enkel de realiteit vast. Het virus zal continue en voor eeuwig en altijd blijven muteren zolang het daar de kans toe krijgt. Momenteel is de beste strategie het dat zo moeilijk mogelijk te maken. De hoeksteen daarvan is een doeltreffend vaccinatiebeleid gekoppeld aan restricties wanneer dat nodig blijkt. Concepten als rechtvaardigheid of eerlijkheid zijn voor een virus niet relevant.
Daar is iedereen het mee eens, meer vaccinatie zorgt voor een kleiner speelveld van het virus.
Maar dat wil niet zeggen dat we (maatschappelijk gezien) daar restricties aan moeten koppelen, dat is een politieke keuze.

Zoals eerder vermeld, tot nu toe heb ik nog geen enkele expect horen zeggen dat er een variant gaat komen waarbij de vaccins niet gaan werken (of niet snel aangepast en geproduceerd kunnen worden). Dus uw "realiteit" bestaat niet.
Het is niet omdat er varianten zijn die "beter" zijn, dat dit gaat blijven doorgaan. Anders hadden we al verschillende epidemies gehad door andere virussen (die dus ook muteren he, dat is geen privilege van het covid virus)

Jij overigens bent ook dwangmatig gevaccineerd tegen polio. Het merendeel van de bevolking zal dat virus oplopen en er geen gevolgen van dragen. Dus dat vaccin moet dan ook maar op de schop? Ach wat.
Jij had het over de hele wereld vaccineren. Waarop ik zei dat dat niet realistisch was.
Ik zeg ook helemaal niet dat het vaccin op de schop moet (ik ben pro-vaccinatie).
De experten zeggen ook dat het covid virus in de toekomst minder impact gaat hebben op onze maatschappij, sommigen omschreven het zelfs als een ernstige griep (in de toekomst he).
Dus een wereldwijde vaccinatie is niet noodzakelijk om het covid virus uit te roeien. Wat bij Polio toch wel anders is.

Ik vind het wel te verregaand dat we (covid) vaccinatie zouden verplichten (of maatregelen nemen waardoor mensen zo goed als verplicht worden).
In België hebben we een hoge vaccinatiegraad, hoog genoeg zodat het niet verplicht moet worden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan