Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ja, want anders is hun job natuurlijk niet zo belangrijk. Wat een gezever. En precies alsof een partij een hoop stemmen wilt verliezen op hierin mee te willen gaan.
Voor politiekers is het echt balanceren op een dunne koord.
De keuze voor economische malaise of medische malaise. Versoepelen ze te streng hebben ze doden op hun geweten en hanteren ze striktere regels doen ze de economie pijn. Either way... stemmen gaan ze verliezen.

Experten die de regering adviseren (en wiens advies daar ook vaak heel serieus word genomen) hebben er baat bij dat de corona crisis zo lang mogelijk blijft duren (want dan blijven ze zeer belangrijk).
en belangrijk zijn heeft welk voordeel? Veel werk waarvoor je niet betaald wordt? Zo belangrijk worden dat je met de dood bedreigd wordt? Dat je door veel mensen gehaat wordt? Ik denk dat andere vormen van belangrijk zijn iets meer interessant zijn ;)
anonymousMF zei:
Ik zeg niet dat er een ondergrondse conspiracy is, maar het lijkt mij zeer normaal dat dat een beetje meespeelt in hun individuele beslissingen.
Je moet toch toegeven dat er op zijn minst een belangenconflict is.
belangenconflict = "ze worden belangrijk"?
anonymousMF zei:
Ook de individuele politiekers nemen minder risico met voorzichtig te zijn (als iedereen het doet kan de kiezer moeilijk iemand beschuldigen), dan als ze hun kop uitsteken voor meer versoepelingen (waardoor ze door de media op voorhand al zwart worden gemaakt + wat zwaar kan backfiren later).
daarom dat ze allemaal hun kop uitsteken als er meer versoepelingen mogelijk zijn, maar alles aan experten en De Croo/VDB overlaten als het gaat over verstrengingen?

Er moet iemand mij toch eens uitleggen wat er zo nieuwswaardig is aan die uitbraak in dat WZC. Als de media zo gaat blijven berichtgeven...

en belangrijk zijn heeft welk voordeel? Veel werk waarvoor je niet betaald wordt? Zo belangrijk worden dat je met de dood bedreigd wordt? Dat je door veel mensen gehaat wordt? Ik denk dat andere vormen van belangrijk zijn iets meer interessant zijn ;)belangenconflict = "ze worden belangrijk"?
daarom dat ze allemaal hun kop uitsteken als er meer versoepelingen mogelijk zijn, maar alles aan experten en De Croo/VDB overlaten als het gaat over verstrengingen?

Dus volgens jou doen de experten dit uit de goedheid van hun hart 😅 ?

Als ze er geen baat bij zouden hebben om op de voorgrond te blijven zouden ze stoppen met alle interviews enzo (zoals ook vele experten hebben gedaan, enkel degene die er van genieten zijn over gebleven).

Top politiekers worden ook vaak met de dood bedreigd maar ze genieten meestal nog steeds meer van hun macht (en soms niet, en dan stappen ze uit de politiek).

Inderdaad. Daarom ook dat brandweermannen vaak erg traag blussen. Mochten ze snel blussen, zijn ze te snel uit de belangstelling.

Volgens het recentste RAG-rapport nadert het Brussels Gewest wel de drempelwaarden van alarmniveau 4. Dat is toch enigszins zorgwekkend. Ook wordt een systematisch grotere positiviteitsratio opgetekend bij terugkerende reizigers, maar dat mag geen verrassing heten...

Zie mijn tweede puntje, ook voor politiekers is het vanuit cariere perspectief veiliger om zeer voorzichtig te blijven.
Het functioneren van het land maar daar opzich niks in uit zolang de kiezer het niet op hun kan steken.
Maar ge doet precies alsof een expert hiervan geniet. Dat zijn ook maar mensen die waarschijnlijk ook weer eens normaal op restaurant willen gaan of naar een feest. Zij bekijken het gewoon vanuit hun vakgebied en kijken puur naar het medische en dat is negatiever/strenger qua maatregelen dan dat je de middenweg probeert te zoeken tussen het medische en het economische. En dat is wat de politiek probeert te doen en neen, dat wilt niet zeggen dat elke regel daarom voor ons logisch is.

Als ze er geen baat bij zouden hebben om op de voorgrond te blijven zouden ze stoppen met alle interviews enzo (zoals ook vele experten hebben gedaan, enkel degene die er van genieten zijn over gebleven).

Top politiekers worden ook vaak met de dood bedreigd maar ze genieten meestal nog steeds meer van hun macht (en soms niet, en dan stappen ze uit de politiek).
Denk je dat de epidemiologen en virologen dit niet doen omdat het hun werk is?

Omdat er mensen zijn die hun job écht wel uit beroepsernst doen, en niet puur voor macht en/of centen?

Als mijn vriendin als verpleegster er iemand heeft doorgehaald bij een reanimatie, doet ze dat ook omdat ze die persoon er door wil halen en is ze niet aan het denken aan haar loon of aan schouderklopjes die ze daarvoor zal krijgen.

Wil dat zeggen dat er daarom geen experten zijn die genieten van de aandacht? Neen, sommigen zullen het op zich ook wel eens "fijn" vinden om op de voorgrond te mogen treden, maar dat wil niet zeggen dat die aandacht daarom de drijfveer is, laat staan dat ze hun adviezen daarop zouden aanpassen.

Dat een expert bepaalde adviezen geeft puur om in de spotlights te kunnen staan, is imo dus een even belachelijke mening als dat de ministers de regels gewoon invoeren omdat ze ons graag pesten.

al ze het niet doen om belangrijk te worden, dan kan het niet anders dan dat ze het om een wollige reden doen?

Ik ben er van overtuigd dat alle experten dit doen omdat ze expert zijn. Expert in hun vakgebied en daardoor, vanuit hun universitaire (en daardoor maatschappelijke functie) bevraagd door de overheid. Dit doen ze dus vanuit hun job en waarschijnlijk ook vanuit hun passie voor het onderwerp. En ja, een MVR heeft een uitgesproken mening en kiest er niet voor om de media te schuwen, maar doet gewoon zijn eigen ding. Kon dit beter anders? mss wel. Doet hij zijn job "om beroep te worden"? Nee.

Inderdaad. Daarom ook dat brandweermannen vaak erg traag blussen. Mochten ze snel blussen, zijn ze te snel uit de belangstelling.
Ik verdenk mijn collega mods ook van te traag in te grijpen. Dan zien jullie wel alle rampen die we moeten oplossen.

Nafi Thiam, die was ook slim, hé. Express traag die laatste 800 meter lopen om meer in beeld te komen. Aandachtshoer!

Neen, sommige virologen kicken op de enorme macht en het podium die ze nu hebben/krijgen. Als je dat niet inziet, ben je toch wel vrij selectief blind. En je kan het ze niet eens echt kwalijk nemen, zij beleven de meest drukke en succesvolle periode uit hun leven. Ze ontmoeten mensen die ze anders misschien nooit zouden ontmoeten, hebben inspraak tot de belangrijkste organen die het land besturen, een directe lijn tot de premier toe en misschien zelfs nog hoger. Dagelijks of wekelijks een gesprekje met de media, ze bereiken het hele land. Dat het dus voor virologen absolute professionele topdagen/weken/maanden zijn.

En éénmaal geproefd van die macht.

Neen, sommige virologen kicken op de enorme macht en het podium die ze nu hebben/krijgen. Als je dat niet inziet, ben je toch wel vrij selectief blind. En je kan het ze niet eens echt kwalijk nemen, zij beleven de meest drukke en succesvolle periode uit hun leven. Ze ontmoeten mensen die ze anders misschien nooit zouden ontmoeten, hebben inspraak tot de belangrijkste organen die het land besturen, een directe lijn tot de premier toe en misschien zelfs nog hoger. Dagelijks of wekelijks een gesprekje met de media, ze bereiken het hele land. Dat het dus voor virologen absolute professionele topdagen/weken/maanden zijn.

En éénmaal geproefd van die macht.

Nogmaals... Dat ze er op zouden kicken, wil daarom niet zeggen dat ze hun meningen en adviezen daarom gaan veranderen om extra aandacht te krijgen.

Een MVR zal niet vlug weigeren als de media hem om zijn mening vraagt, maar MVR zal (net zoals alle andere experten) écht niet zitten denken van de situatie erger voor te doen dan ze is, om op die manier langer in de spotlights te staan.

Maar ge doet precies alsof een expert hiervan geniet. Dat zijn ook maar mensen die waarschijnlijk ook weer eens normaal op restaurant willen gaan of naar een feest. Zij bekijken het gewoon vanuit hun vakgebied en kijken puur naar het medische en dat is negatiever/strenger qua maatregelen dan dat je de middenweg probeert te zoeken tussen het medische en het economische.
Dit is niet wat ik het afgelopen jaar op tv heb gezien als die "experten" geïnterviewd werden. Mochten ze zich nu aan hun rol van vaccinoloog hebben gehouden en hun advies daarop afstemmen, tot daar aan toe, maar Marc Van Ranst kwam ons vertellen of we wel of niet op reis mochten gaan, wanneer de grenzen nog moesten openblijven en met wie we nog contact mochten hebben. Dat viel voor geen millimeter binnen zijn bevoegheid.

Het zou hun ook sieren als ze dat dan binnen het kader van hun rol blijven doen, en niet elke keer daar buiten treedt als journalisten zo'n reactie proberen te ontlokken. Om van de deelnames aan Gert Late Night nog maar te zwijgen.

Het zou hun ook sieren als ze dat dan binnen het kader van hun rol blijven doen, en niet elke keer daar buiten treedt als journalisten zo'n reactie proberen te ontlokken. Om van de deelnames aan Gert Late Night nog maar te zwijgen.
Ik snap dat je dat vindt, maar daar ging het niet over. Dat hoef je niet elke keer te schrijven dat het bijna een beetje daarover gaat, hoor.

De discussie hier ontstond door het feit dat sommigen suggereren/beweren dat politiekers en/of experten maatregelen langer durvenaanhouden (of de crisis in het algemeen langer willen laten doen duren) omdat ze genieten van de macht en aandacht die ze door deze crisis hebben.

Dat een MVR er plezier in heeft om ook in amusementsprogramma's op te duiken, heeft toch totaal niks met het coronabeleid te maken.

Pas op, ik wil gerust toegeven dat er momenten waren waarop sommige experten nogal vlug aan de alarmbel trokken en begonnen met waarschuwen voor eventuele stijgingen enz. Maar dan nog doen ze dat omdat ze vanuit hun vakgebied nu eenmaal extra waakzaam zijn ivm de cijfers, itt bv politiekers (die ook het economische aspect in de gaten moeten houden), en niét omdat ze op die manier de crisis willen rekken zodat hen dat meer en nog langer aandacht oplevert.

Er moet iemand mij toch eens uitleggen wat er zo nieuwswaardig is aan die uitbraak in dat WZC. Als de media zo gaat blijven berichtgeven...
Ik denk dat er veel mensen zijn die denken dat het vaccin een automatische garantie is om nooit meer besmet te raken, ziek te worden of erger. Ik vraag me dan af of die ook denken dat ze niet meer kunnen sterven in een auto ongeval omdat ze hun gordel altijd dragen. Het verlaagt de kans enorm, maar het sluit het niet uit.

Ik snap niet waarom het zo ondenkbaar is dat experten en politiekers vooral aan hun eigen hachje denken.

Dit komt al voor zolang als politiek bestaat. Ik zou zeggen dat het eerder de regel dan de uitzondering is. Er zijn duizenden voorbeelden recent en minder recent die zijn uitgekomen.

Maar ons perfecte België is natuurlijk de uitzondering ? Wij hebben zo'n perfect systeem en mensen die altijd vechten voor wat het beste is voor het land ?

Om het concreet over de politiek te hebben. Er word gezegd dat de 'regering' er niets aan heeft om extra schulden te maken. Maar dat kan individuele politiekers toch niets schelen ? Als normale niet-altruïst is de grote meerderheid daar vooral geïnteresseerd in wat het hun individueel opbrengt (hou ik mijn positie, krijg ik meer/minder macht/belangstelling, ...) en niet zoiets abstract als 'runnen we het land goed'.

Ik snap niet waarom het zo ondenkbaar is dat experten en politiekers vooral aan hun eigen hachje denken.

Dit komt al voor zolang als politiek bestaat. Ik zou zeggen dat het eerder de regel dan de uitzondering is. Er zijn duizenden voorbeelden recent en minder recent die zijn uitgekomen.

Maar ons perfecte België is natuurlijk de uitzondering ? Wij hebben zo'n perfect systeem en mensen die altijd vechten voor wat het beste is voor het land ?

Om het concreet over de politiek te hebben. Er word gezegd dat de 'regering' er niets aan heeft om extra schulden te maken. Maar dat kan individuele politiekers toch niets schelen ? Als normale niet-altruïst is de grote meerderheid daar vooral geïnteresseerd in wat het hun individueel opbrengt (hou ik mijn positie, krijg ik meer/minder macht/belangstelling, ...) en niet zoiets abstract als 'runnen we het land goed'.
Een liberaal/NVAer die zijn eigen economie pijn doet? Meh not so much.
Ik denk dan wel aan de groenere partijen die de slowdown van de economie en verkeer uit ecologisch standpunt wel ok vinden. Hoe langer het duurt hoe meer de mensen/bedrijfsleiders oplossingen hiervoor zoeken. Ik denk dan aan thuiswerk, verlof in eigen land, lokale economie steunen e.d.
VB grijpen het wel aan om tegen de gevestigde waarden hun schenen te schoppen uiteraard :p Maar dat is wat een populist doet. Ze hebben toch geen mogelijkheid om het beleid bij te sturen trouwens.

Ik trek zeker niet in twijfel dat een politieker aan zichzelf denkt. Dat is voor net het punt. Wat levert het op voor hem/haar?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan