Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vinden jullie nu echt zoiets niet problematisch ?

Alles is precies oke in het corona verhaal voor jullie.

Het lijkt dat we in alternatieve universa leven
Wat problematisch? Dat je moet kunnen bewijzen dat het vaccinatiebewijs van jou is? Ik denk dat het anders niet echt bruikbaar is?
Je moet vaak toch ook kunnen bewijzen dat je ticket van jou is bij optredens?

Ik ben echt verbaasd hoe los er met Corona regels omgesprongen wordt in Polen. De enigste keer dat ze een mondmasker gevraagd hebben is in een museum hier.

Dat er geen massa registratie & opslag is, betekend niet dat ik ineens mijn naam wil bekend maken overal waar ik binnenstap ...

En waarom niet? Noem me eens een nadeel dat ge daar van zou kunnen ondervinden?
Dan kunnen we bivakmutsen mss ook toelaten voor mensen die niet herkenbaar ergens binnen willen gaan?

Akkoord dat er nog ietwat recht op privacy moet zijn in onze maatschappij, maar ik heb de indruk dat het recht op privacy toch ook wel vaak te overroepen is.

Ik zie eerlijk gezegd niet in waarom het meer probleem is dan controle op leeftijd/identiteit voor cinema, alcohol kopen (café of winkel), sigaretten kopen, reizen, optredens, ...

Nee, uw pas laten zien voor controle of die persoon is wie het certificaat zegt dat hij is, is geen privacy-probleem. Indien dit geregistreerd wordt is een ander verhaal. Dit is controle of een certificaat weldegelijk aan die persoon toebehoort.

Het lijkt eerder of in deze alles plots een probleem wordt. Zaken die voor ander evenementen of activiteiten normaal zijn, mogen nu plots niet meer als het over Corona gaat want "privacy" en "vrijheid".

Ik vind het problematischer dat deze maatregelen er ook komen omdat een grote groep hun maatschappelijke verantwoordelijkheid niet nemen om hen en hun omgeving te beschermen.
In theorie moeten deze maatregelen niet worden toegepast aangezien vaccin voorradig is.
Ook gaan deze van korte duur moeten zijn als we voldoende gevaccineerd zijn en de maatregelen niet meer nodig zijn.

Het lijkt eerder of in deze alles plots een probleem wordt. Zaken die voor ander evenementen of activiteiten normaal zijn, mogen nu plots niet meer als het over Corona gaat want "privacy" en "vrijheid".

Een pass om op cafe te gaan zou nooit geaccepteerd zijn pre-corona.
Net zoals mondmaskers en dergelijke.
Er is niets 'normaal' aan de maatregels

Wat problematisch? Dat je moet kunnen bewijzen dat het vaccinatiebewijs van jou is? Ik denk dat het anders niet echt bruikbaar is?
Je moet vaak toch ook kunnen bewijzen dat je ticket van jou is bij optredens?
Helemaal niet, een ticket kan gewoon slechts éénmalig gescand worden voor het ongeldig wordt. Welke naam daar op staat doet er geen hol toe.
Men zou dus moeten kunnen zorgen dat elke QR-code slechts éénmaal toegang tot hetzelfde "event" verschaft gedurende een bepaalde tijd, I guess? Maar dat is uiteraard zeer, zeer moeilijk als je pakweg van het ene terrasje naar het andere wilt fladderen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik had hier nog paar maanden geleden gevraagd of uw werk mag weten of ge gevaccineerd zijt of niet en het antwoord van JPV was dat dit medisch privacy is. Nu moet ge u bewijzen aan random mensen als ge ergens binnen wilt.

How times have changed :)

Er is ook niets "normaal" aan de situatie. Ik snap niet goed waarom er altijd wordt teruggegrepen naar "jamaar voor de pandemie", terwijl die pandemie nog bezig is. Je kan gerust debatteren over het nut van bepaalde zaken, maar meestal komt het gewoon neer op alles afwijzen gebaseerd op een soort droombeeld.

Maar het bestond weldegelijk al :unsure:

Want, voor de 3e keer nu al, op café moet ge ook uw leeftijd kunnen bewijzen om aan te tonen dat je oud genoeg bent om alcohol te nuttigen/binnen te mogen.

Dat ze dit in praktijk zelden tot nooit vragen, doet er niet toe. Het bestond en bestaat al binnen de regelgeving. Nu ook bij het corona-certificaat ligt de verantwoordelijkheid bij de zaak om te controleren, net als op de leeftijd.

Er is ook niets "normaal" aan de situatie. Ik snap niet goed waarom er altijd wordt teruggegrepen naar "jamaar voor de pandemie", terwijl die pandemie nog bezig is. Je kan gerust debatteren over het nut van bepaalde zaken, maar meestal komt het gewoon neer op alles afwijzen gebaseerd op een soort droombeeld.
Anderzijds is het deze "overgangsfase" die voor een groot deel zal bepalen hoe de wereld er na corona zal uitzien, dus het verhaal van de vrijheden van weleer en in hoeverre we bereid zijn die op te geven (en voor hoe lang) is wel degelijk enorm belangrijk. Als je nu begint te morrelen met essentiële rechten die vroeger onaantastbaar geacht werden, zelfs al is het onbedoeld of aanvankelijk slechts voor beperkte duur, kan dat heel grote gevolgen hebben op lange termijn. Dat verdient veel meer debat.

Anderzijds is het deze "overgangsfase" die voor een groot deel zal bepalen hoe de wereld er na corona zal uitzien, dus het verhaal van de vrijheden van weleer en in hoeverre we bereid zijn die op te geven (en voor hoe lang) is wel degelijk enorm belangrijk. Als je nu begint te morrelen met essentiële rechten die vroeger onaantastbaar geacht werden, zelfs al is het onbedoeld of aanvankelijk slechts voor beperkte duur, kan dat heel grote gevolgen hebben op lange termijn. Dat verdient veel meer debat.

Welke vrijheid geeft ge op door uw smartphonescherm te tonen?

Tijdens het afgelopen anderhalf jaar waren er uiteraard vrijheden die we moesten opgeven, maar die hebben we grotendeels allemaal terug. Maar geen familie of vrienden mogen zien vond ik véél ingrijpender dan een pasje moeten laten zien.

Jij was degene die dit schreef:

Daarom counterde ik dat deze zaken helemaal niet mochten als het niet over Corona ging.

En verder pleit ik slechts voor lossere regels zoals andere landen aantonen dat gaat. Het is niet alsof we de minst strenge regels ter wereld hebben, dus het kan zeker beter. Daar is niks droombeeld aan.

Jij was degene die dit schreef:

Daarom counterde ik dat deze zaken helemaal niet mochten als het niet over Corona ging.

En verder pleit ik slechts voor lossere regels zoals andere landen aantonen dat gaat. Het is niet alsof we de minst strenge regels ter wereld hebben, dus het kan zeker beter.
Wetten en gewoontes veranderen nu eenmaal met de omstandigheden. Ik snap ook niet goed waarom we ons moeten spiegelen aan de minst strenge regels, ik denk dat we het momenteel op vlak van cijfers redelijk goed doen.

Verder volg ik Nahrtent hoor, ja, we moeten voorzichtig zijn met het al dan niet opgeven van vrijheden op lange termijn. Echter geven veel van de reacties op dit soort maatregelen mij eerder de indruk dat het nooit goed gaat zijn tot we allemaal kunnen doen alsof er niets aan de hand is, en dat men niet altijd lijkt te weten wat nu al mag/niet mag.

Wetten en gewoontes veranderen nu eenmaal met de omstandigheden. Ik snap ook niet goed waarom we ons moeten spiegelen aan de minst strenge regels, ik denk dat we het momenteel op vlak van cijfers redelijk goed doen.

Verder volg ik Nahrtent hoor, ja, we moeten voorzichtig zijn met het al dan niet opgeven van vrijheden op lange termijn. Echter geven veel van de reacties op dit soort maatregelen mij eerder de indruk dat het nooit goed gaat zijn tot we allemaal kunnen doen alsof er niets aan de hand is, en dat men niet altijd lijkt te weten wat nu al mag/niet mag.

Alle maatregelen opheffen is toch het einddoel ?
Wij pleiten dat het daar nu al tijd voor is aangezien de cijfers goed zijn en de vaccinaties ver gevorderd.
Dus inderdaad is het pas goed als de regels terug allemaal wegvallen.

Alleen is ze hier de facto zowat voorbij... Wereldwijd inderdaad niet, maar ik zie niet in wat een pasjesmaatschappij hier lokaal als meerwaarde heeft. Al zeker gezien de vaccinatiegraad.
Maar het bestond weldegelijk al :unsure:

Want, voor de 3e keer nu al, op café moet ge ook uw leeftijd kunnen bewijzen om aan te tonen dat je oud genoeg bent om alcohol te nuttigen/binnen te mogen.

Dat ze dit in praktijk zelden tot nooit vragen, doet er niet toe. Het bestond en bestaat al binnen de regelgeving. Nu ook bij het corona-certificaat ligt de verantwoordelijkheid bij de zaak om te controleren, net als op de leeftijd.
Mag een café iemand weigeren op basis van zijn of haar leeftijd?

Waar is de tijd dat je nog hoongelach kreeg toen je voor Chinese toestanden waarschuwde die burgers ging controleren om te zien of je wel uit je kot mocht of het juiste papier bijhad om X of Y te mogen doen. We zijn er schrikwekkend dicht bij aangekomen.

Ik ben stilaan pro vaccinatie verplichten geworden omdat ik niet nog een jaar in mijn kot ga zitten omdat bepaalde egoïsten weigeren zich te vaccineren, maar niet dat je voor de minste scheet gaat moeten bewijzen dat je 'groen' bent staat me echt niet aan. Dat is goed als tijdelijke maatregel maar als genoeg mensen van uw bevolking gevaccineerd zijn (al dan niet door verplichting) om uw herd immunity te bereiken, dan moet je van al die zever met coronapasjes, PLF, verklaringen op eer etc. afstappen.

Dus pasje vragen zolang de vaccinatiecampagne loopt, ok voor bepaalde situaties. Maar nu de vaccinatie stilaan het beoogde doel bereikt mag men ook met een exitplan komen voor de pasjesmaatschappij die het op bepaalde plaatsen in de wereld aan het worden is.

Welke vrijheid geeft ge op door uw smartphonescherm te tonen?

Tijdens het afgelopen anderhalf jaar waren er uiteraard vrijheden die we moesten opgeven, maar die hebben we grotendeels allemaal terug. Maar geen familie of vrienden mogen zien vond ik véél ingrijpender dan een pasje moeten laten zien.
Ik heb het niet over dat smartphone-scherm. Dat is een (op het eerst zicht bijzonder slecht uitgedachte en ontwikkelde) implementatie van een hopelijk tijdelijk systeem, een lapmiddel. Ik bedoel meer over hoe we binnen tien jaar zullen omgaan met de immense druk die corona op ons als maatschappij gelegd heeft. Ik denk dat je die impact niet mag onderschatten en dat we heel erg goed en open gaan moeten kunnen debatteren over waar we als maatschappij naartoe willen na corona. Er zijn diepe wonden geslagen, imo niet in het minst bij de jongeren, en als je dan denkt dat we binnen x aantal weken/maanden met een simpele "Driewerf hoera" en een schouderklopje weer losjes de draad zullen oppikken alsof er niets gebeurd is, dwaal je.

Dit is één van die momenten in de geschiedenis waarop alles voor altijd verandert, en dan moet je gewoon waakzaam zijn want niet elke verandering is even wenselijk of noodzakelijk ook al wordt die onder het mom van één of andere crisis wel vaak zo verkocht. Ik schreef het nog in de VS-topic na de bestorming van het Capitool: niets is ooit verworven, ook de democratie niet.

Ik wou je op dit vlak nog gelijk geven maar ik heb mijn "100 originele manieren om te zeggen dat de wereld vol idioten zit"-lijstje helaas al afgewerkt en ik blijf graag verrassen. Appels aan appelbomen etc...

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik had hier nog paar maanden geleden gevraagd of uw werk mag weten of ge gevaccineerd zijt of niet en het antwoord van JPV was dat dit medisch privacy is. Nu moet ge u bewijzen aan random mensen als ge ergens binnen wilt.

How times have changed :)
Dat mag hij ook niet weten. Maar dat hoeft elkaar niet uit te sluiten, toch? Er is een verschil tussen controleren en weten. Een werkgever mag controleren of je je bent weggeweest voor je vaccinatie als ze daarvoor verlof geven, bijvoorbeeld. Dus hij mag dat controleren. Maar hij mag niet zomaar automatisch weten (onthouden) of je gevaccineerd bent of daar rekening mee houden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan