Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Gewoon omdat ik dat zelf interessant vind, en tegelijkertijd omdat je, naar mijn mening, nooit genoeg kunt wijzen op het gegeven dat je altijd wat voorzichtig moet zijn met hoe je cijfers intepreteert/met welke cijfers je voorgeschotelt krijgt. :)

2 totaal andere manieren om naar de vaccinatiecijfers te kijken :
- Er is nu 35,17% van de bevolking gevaccineerd. (2de spuit gehad EN dan twee weken later)

- Zo'n 82% van de meerderjarige bevolking is minstens deels gevaccineerd, waarvan 70% reeds ook hun tweede spuit gehad heeft. (Er is 57,25% die hun 2de spuit gehad hebben van de volledige meerderjarige bevolking.)

Alleszins is het voor mij die tweespant, die ook 'duidelijk' maakt waarom het aan de ene kant heel snel gaat en dat we er bijna "dooruit zijn", maar aan de andere kant er NU wellicht toch wel nog wat voorzichtigheid geboden is, want nog maar zo'n derde kan als "gevaccineerd" beschouwd worden. Maar het gaat alleszins hard vooruit. :)

@phate_13 Vat ik het goed samen dat "het doel bereiken" (grote genoege vaccinatiegraad) dus eigenlijk geen onzekerheid meer is, maar slechts een kwestie van tijd en even afwachten? En we dus over x weken, "sowieso" het doel bereikt hebben? Mits er geen gekke dingen gebeuren en de eerste prikken ook gewoon gevolgd worden door een tweede.

@phate_13 Vat ik het goed samen dat "het doel bereiken" (grote genoege vaccinatiegraad) dus eigenlijk geen onzekerheid meer is, maar slechts een kwestie van tijd en even afwachten? En we dus over x weken, "sowieso" het doel bereikt hebben? Mits er geen gekke dingen gebeuren en de eerste prikken ook gewoon gevolgd worden door een tweede.
Zal er van af hangen waar men de doelen precies legt (of naartoe verlegt ;) ) natuurlijk ook.

Uiteindelijk is de vaccinatie an sich geen doel, maar een middel tot een doel. Waarbij een zo hoog mogelijke toepassing van dat middel een beter effect zal hebben op het doel. Want ik volg bepaalde posters (waar ik anders wel sneller mee in de 'clinch' lag) wel, dat "meer vaccinaties an sich" net zoals "minder besmettingen an sich" niet het einddoel of ultieme doel zijn, of mogen zijn.

Maar persoonlijk zie ik nog weinig mislopen hier in België indien we aan het huidige tempo de maatregelen rustigaan afbouwen. Ik zou het inderdaad niet allemaal ineens lossen nu, maar nee, ik zie het wel rooskleurig in. :)

Zal er van af hangen waar men de doelen precies legt (of naartoe verlegt ;) ) natuurlijk ook.

Uiteindelijk is de vaccinatie an sich geen doel, maar een middel tot een doel. Waarbij een zo hoog mogelijke toepassing van dat middel een beter effect zal hebben op het doel. Want ik volg bepaalde posters (waar ik anders wel sneller mee in de 'clinch' lag) wel, dat "meer vaccinaties an sich" net zoals "minder besmettingen an sich" niet het einddoel of ultieme doel zijn, of mogen zijn.

Maar persoonlijk zie ik nog weinig mislopen hier in België indien we aan het huidige tempo de maatregelen rustigaan afbouwen. Ik zou het inderdaad niet allemaal ineens lossen nu, maar nee, ik zie het wel rooskleurig in. :)
En nog ter aanvulling: Het overgrote deel van die dubbelgevaccineerden zijn op dit moment de risicoprofielen, zeker qua leeftijd (meer dan 80% van de 55-plussers). Dat zou bij een stijging in de besmettingscijfers ook een drastische impact moeten hebben op de hospitalisaties.

Ik denk dat binnen dit en een maand 85% van de categorie 35+ een tweede vaccinatie heeft gehad. Dan moet je gewoon als beleidsmaker de ballen hebben om te lossen. :)

En nog ter aanvulling: Het overgrote deel van die dubbelgevaccineerden zijn op dit moment de risicoprofielen, zeker qua leeftijd (meer dan 80% van de 55-plussers). Dat zou bij een stijging in de besmettingscijfers ook een drastische impact moeten hebben op de hospitalisaties.

Ik denk dat binnen dit en een maand 85% van de categorie 35+ een tweede vaccinatie heeft gehad. Dan moet je gewoon als beleidsmaker de ballen hebben om te lossen. :)
Absoluut, het enige wat me tot deze periode ongeveer, nog het meeste tegenhoudt om "te roepen voor meer te lossen" bij wijze van spreken, is dat de risicoprofielen nu nog ongeveer hun 2de prik krijgen. Als ik me een grafiekje van the_fox hier goed onthouden heb, was er nog een piek van tweede vaccinaties midden juli van de risicoprofielen. (En dan zijn er nog wat in Augustus, maar dat zijn dan degenen die er niet voor gekozen zouden hebben om hun tweede vacinatie te vervroegen van 12 naaar 8 weken. En dan ben ik daar een beetje cru in, als je dan beslist dat het voor je eigen gezondheid niet belangrijk genoeg is om deze 4 weken te vervroegen, dan kan je moeilijk andere mensen gaan verwijten dat men voorzichtig moet zijn omdat jij je tweede vaccinatie hierdoor nog niet gehad hebt.) Maar anyway, met een tweede vaccinatie midden juli, wilt dat zeggen, "volledig gevaccineerd" (met dus hoge bescherming, of hoe moeten we het kind noemen), eind juli/begin augustus (2 weken later).

Op dit moment zouden alle risicoprofielen hun 2de vaccinatie gehad moeten hebben EN zal er een algemene betere bescherming zijn door het hoge aantal vaccinaties. Dan lijken me er inderdaad nog weinig redenen tot bezorgdheid te zijn. Maar ik vind die factor "risico patiënten" wel belangrijk.

Dus zou De Croo in theorie maandag wel iets kunnen zeggen als "gezien de risicopatiënten tegen datum x de kans hebben gehad volledig gevaccineerd te zijn, samen met x percent van de niet risicopatiënten, kunnen we dan verder versoepelen zonder al te veel voorbehoud". Zou voor de moraal wel goed zijn, althans zeker voor die van mij. De trein is er bijna en zelfs als de motor stilvalt geraken we al bollend in het station, gewoon door te wachten. Heel simpel gesteld natuurlijk.

De Croo zegt al sinds donderdag hetzelfde: we moeten voorzichtig blijven, grote evenementen kunnen eind augustus wel doorgaan. Iets nieuws beloven wil hij niet doen. Verlinden zat ook in het VRT journaal en die was even voorzichtig.

Enkel Jambon gaat wss verder in beloftes. Die gaat klagen dat hij de mondmaskers al wil afschaffen maar dat niemand hem volgt. Hij herhaalt ook nog eens dat in september het normale leven weer kan maar hij spreekt altijd met twee woorden wegens de varianten.

Over welke verdere versoepelingen hebben jullie het eigenlijk (welke effectief een grote positieve impact zouden moeten hebben op jullie dagdagelijks leven)?
Intussen is het "normale leven" toch bijna volledig terug opgepikt? Of toch voor 99%.
Massafestivals en discotheken buiten beschouwing gelaten.
En ja, mondmaskerplicht binnen. Maar persoonlijk geen problemen mee, zeker op plaatsen zoals openbaar vervoer, luchthaven en vliegtuig, of zelfs winkel (kunnen ze wat mij betreft nog maanden aanhouden, heeft geen of minimale impact op de levenskwaliteit).

Als ik me een grafiekje van the_fox hier goed onthouden heb, was er nog een piek van tweede vaccinaties midden juli van de risicoprofielen. (En dan zijn er nog wat in Augustus, maar dat zijn dan degenen die er niet voor gekozen zouden hebben om hun tweede vacinatie te vervroegen van 12 naaar 8 weken. En dan ben ik daar een beetje cru in, als je dan beslist dat het voor je eigen gezondheid niet belangrijk genoeg is om deze 4 weken te vervroegen, dan kan je moeilijk andere mensen gaan verwijten dat men voorzichtig moet zijn omdat jij je tweede vaccinatie hierdoor nog niet gehad hebt.) Maar anyway, met een tweede vaccinatie midden juli, wilt dat zeggen, "volledig gevaccineerd" (met dus hoge bescherming, of hoe moeten we het kind noemen), eind juli/begin augustus (2 weken later).
Daar moet ik u toch een beetje tegenspreken...
Voor hun eigen gezondheid is het mogelijks beter om effectief de 12weken te wachten, afhankelijk hoe je het bekijkt.
8weken geeft sneller bescherming, maar 12 weken geeft meer bescherming.
Zie Table 1Efficacy of ChAdOx1 nCoV-19 more than 14 days after a second dose. 8 weken is 59.9% efficiëntie, 12 weken is 81.3%.

Dat is een afweging die men zelf moet maken, beiden kunnen voor de eigen gezondheid zijn.

En ter info, dit is het verschil tussen werkelijk gezette 2e shots AZ en dosis1 +12weken van de afgelopen 2 weken:
dPG9yFG.png

Over welke verdere versoepelingen hebben jullie het eigenlijk (welke effectief een grote positieve impact zouden moeten hebben op jullie dagdagelijks leven)?
Intussen is het "normale leven" toch bijna volledig terug opgepikt? Of toch voor 99%.
En ja, mondmaskerplicht binnen. Maar persoonlijk geen problemen mee, zeker op plaatsen zoals openbaar vervoer, luchthaven en vliegtuig, of zelfs winkel (kunnen ze wat mij betreft nog maanden aanhouden, heeft geen of minimale impact op de levenskwaliteit).
Mondmasker, winkelen met 2 en met kar, sluitingsuur horeca, oudercontact op afstand, niet in de crèche binnenmogen, beperkingen op reizen, beperkingen op evenementen, sluiting uitgaansleven, beperkingen op werken op kantoor, beperking aantal mensen per tafel horeca

Hangt ervan af van persoon tot persoon of je de hierboven vernoemde maatregelen imoacterend vindt of niet. Je zou maar een discotheek uitbater zijn bvb...

Goh ik vind dat een wat "gevaarlijke" vraag aangezien voor alles wat gezegd wordt, er iemand anders wel kan zeggen "da's toch niet zo erg". We hebben hier al vaak die discussie gehad, telkens met als conclusie dat het heel moeilijk is om voor iemand anders te bepalen hoe zwaar een maatregel aanvoelt.

Ik vind dat de tijd er (stillaan) is (begint aan te komen) om af te stappen van versoepelingen die ons gegund worden, maar om te kijken welke maatregelen nog noodzakelijk zijn, en op die manier het normale leven terug volledig op te pikken.

Voor mij persoonlijk ben ik al heel blij dat de horeca open is, dat we kunnen reizen en dat sporten weer mogelijk is zonder veel gedoe (niet meer moeten reserveren in het zwembad is echt waar ik naar uit keek, hoe onnozel dat ook kan klinken.)
Toch blijven er wat onzekerheden voor mij: wat als landen bij het reizen toch extra eisen beginnen stellen aan volledig gevaccinneerden (zoals ik)? Mijn reisgenoot was tot gisteren niet volledig gevaccinneerd; de reisplanning viel wat in het water (autopech) dus moesten we ter plaatse toch halsoverkop zoeken naar een testcentrum om het volgende land binnen te kunnen.
Maar ook: mondmaskers in het onderwijs. Ik werk nu als leerkracht. Een hele dag spreken voor een groep pubers terwijl de ramen openstaan en al het buitengeluid binnen kan, terwijl je gedempt wordt door een mondmasker werkt serieus op je stembanden. Leerlingen verstaan die niet al te best articuleren is bijzonder lastig, al sta je er naast. Continue politie spelen (mondmasker op, afstand houden, iedereen handen wassen bij binnenkomen en buitengaan), de extra toezichten (begin van de schooldag: handen wassen/mondmasker op; extra speeltijden want gescheiden, eten in de klas met de leerlingen want de refter is te klein om iedereen te spreiden, ...). Heel stom, zeep en doekjes gaan zoeken in "het kot" als die (elke dag wel) op zijn zodat leerlingen hun handen kunnen wassen. Banken ontsmetten wanneer een klas van lokaal wisselt. De quarantaine leerlingen opvolgen en bijwerken. Niet samen mogen lunchen met collega's, geen afterwork drankje, ... Afwachten wat Weyts nu weer zal beslissen en nog maar eens de roosters omgooien. Allemaal kleine dingen natuurlijk, dat besef ik ook.
Let op, ik klaag hier niet over want ik besef maar al te goed dat veel mensen het lastiger hebben gehad, voor er met clichés over leerkrachten gegooid wordt ;) . Ik wil vooral aangeven dat er toch nog wel wat dingen mogen versoepelen die een grote positieve impact zouden hebben op mijn dagdagelijks leven.

winkelen met 2 en met kar,

Is dat niet al een aantal weken geschrapt?
Waar ik mij met momenten nog het meest aan stoor is dat onnozel mondmasker.

Vorige week jubileum van mijn grootouders: om het restaurant binnen te gaan moest iedereen eerst handen ontsmetten (wat imo ook al BS is).
Daarna binnen met masker aan, aan tafel mag die terug uit.
Nochtans adem je identiek dezelfde lucht in met de rest van de aanwezigen …

Gisteren dan met de hond in het bos gaan wandelen, erna terrasje willen doen maar het ging niet omdat we ons masker niet bij hadden.
Dat is nog het stomste van al: terras in open lucht (!) maar om tot aan je tafel te gaan moet dat masker aan …

Ik kan begrijpen dat dit gaat blijven op openbaar vervoer en in ziekenhuizen enzo, maar voor de rest mag dat toch stilaan verdwijnen van mij.

Allez, plaatsen zoals de bakker waar ik buiten afhaal indien op voorhand besteld en betaald is het nogal stom om aan dat masker te blijven vasthouden.
Uiteindelijk is dat een zak aannemen en terug weg..

In de VS zitten ze opnieuw aan 30 000 besmettingen en 250 doden per dag. 99,5 % van de mensen die sterven en in het hospitaal liggen zijn mensen die een vaccin weigerden. Kharma is a bitch, zullen we maar zeggen, ook al zijn veel van die mensen zo achterlijk dat ze dan wel niet in de wetten van Darwin geloven, ze moeten toch gewoon ondergaan.

Deze idioot hangt ook aan de zuurstof in de kliniek. Ik moet eerlijk gezegd zeggen dat ik geen medelijden met hem heb. Er zullen waarschijnlijk al enkele van zijn gelovigen onder de grond liggen door zijn boodschap.

Vorige week jubileum van mijn grootouders: om het restaurant binnen te gaan moest iedereen eerst handen ontsmetten (wat imo ook al BS is).

Gisteren dan met de hond in het bos gaan wandelen, erna terrasje willen doen maar het ging niet omdat we ons masker niet bij hadden.
Dat is nog het stomste van al: terras in open lucht (!) maar om tot aan je tafel te gaan moet dat masker aan …

Ik kan begrijpen dat dit gaat blijven op openbaar vervoer en in ziekenhuizen enzo, maar voor de rest mag dat toch stilaan verdwijnen van mij.

Allez, plaatsen zoals de bakker waar ik buiten afhaal indien op voorhand besteld en betaald is het nogal stom om aan dat masker te blijven vasthouden.

lol ik loop zelfs met meerdere mondmaskers rond omdat ik altijd 1 meeneem als ik uit huis ga :)

Ik begrijp wel nog waarom ze het willen als je restaurant enzo binnen wil. Inderdaad buitenterras is niet echt nodig maar dat is een lijn die getrokken is om het simpel te houden.

Bij buiten afhaling zie ik ook niet in waarom je een mondmasker aandoet tenzij er een wachtrij is.

In de VS zitten ze opnieuw aan 30 000 besmettingen en 250 doden per dag. 99,5 % van de mensen die sterven en in het hospitaal liggen zijn mensen die een vaccin weigerden. Kharma is a bitch, zullen we maar zeggen, ook al zijn veel van die mensen zo achterlijk dat ze dan wel niet in de wetten van Darwin geloven, ze moeten toch gewoon ondergaan.

Deze idioot hangt ook aan de zuurstof in de kliniek. Ik moet eerlijk gezegd zeggen dat ik geen medelijden met hem heb. Er zullen waarschijnlijk al enkele van zijn gelovigen onder de grond liggen door zijn boodschap.
In verschillende staten van de VS is deze golf zwaarder aan het worden dan de vorige. Het aantal patiënten op IC in pakweg Florida en Missouri is nu vele malen hoger dan op hetzelfde moment in de wintergolf. Catalonië ziet er ook niet goed uit. In Engeland stijgt het minder snel door de hoge vaccinatiegraad maar ook daar zijn ze nog steeds niet "out of the woods."

Essentially, a lot of places are finding out what happens when you reduce the risk of hospital admission per case (vaccines) but then multiply that ratio by a lot more cases (over-enthusiastic reopening with millions still unvaccinated). - John Burn-Murdoch (FT.com)

E6l4pZmXoAYKu3J

Dat is dan ook de grootste BS die er momenteel rondgaat. Het zijn de concentraties virus je je uitstoot als je ergens langdurig zit, die het verschil zouden kunnen maken. Niet als je ergens vluchtig voorbij wandelt.
Vorig weekend zat ik ergens binnen te ontbijten. Tussen elke tafel een plexiwand die tot pakweg 1,5m hoogte kwam.
Mondmasker op om naar het tafeltje te gaan, mondmasker af als je zit. maar het virus zou mooi achter die wand blijven en niet stijgen hoor :unsure:

In de VS geldt ook als je gevaccineerd bent je niet meer aan de regels moet houden qua afstand en mondmasker.

Klein detail : ze mogen niet controleren of iemand gevaccineerd is bijgevolg doet iedereen wat hij/zij wilt.
Van Nevada weet ik dat het vooral bij niet gevaccineerden zijn en vooral dan nog in de Republikeinse kiesdistricten.
Je kan dat ook zien aan de andere staten.

Tja, in de US beginnen de anti-vaxxers nu maskers te dragen en afstand te houden om zichzelf te 'beschermen' tegen de gevaccineerden.

Specifically, there have been forms of the false claim that a vaccinated woman's menstrual cycle can throw off an unvaccinated woman's cycle, stoking fear and sowing divides between vaccinated and unvaccinated women.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan