Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Veel te kort door de bocht. De lagere leeftijdscategorieën werden bijvoorbeeld in de vakantie ingepland waardoor ik bijvoorbeeld in mijn omgeving zie dat er veel mensen hun vaccin even uitstellen tot na het verlof. Vaccinatiebereidheid genoeg, maar in april tussen de uren door versus verlof verplaatsen als dat al kan, scheelt toch heel wat. Kijk in september nog eens of de vaccinatiebereidheid nog zo laag is bij de lagere leeftijden.
Van voetballers accepteren we blijkbaar dat ze het vaccin uitstellen tot na het EK, dan ook van gewone mensen tot wanneer het beter uitkomt.

Verder eens met nestorius, je arrogantie de laatste pagina's is echt misplaatst en tenenkrullend. Te grotesk om er zelfs nog maar op in te gaan.
We zien elkaar in oktober terug ;-)

Ik ben al benieuwd naar de goalpost.

Een verplichting binnen een beroepskader moet kunnen imo. Staat het u niet aan, zoek dan ander werk.
Een algemene verplichting heb ik veel meer moeite mee, want ongeïnformeerd of dom zijn is (helaas) een recht.

In 2008 wou ik op buitenlandse opdracht met het leger. Ik heb toen een spuit of 10 gekregen in de maanden ervoor om in orde te zijn met alle verplichte vaccinaties om mee te mogen gaan. Wou je dat niet dan bleef je gewoon thuis.

Mijn punt was dat veel mensen (ook in België) gemotiveerd werden om het vaccin te nemen nadat bleek dat je het zou nodig hebben om makkelijk te reizen.

In Frankrijk zijn nu blijkbaar wat hardere privileges nodig om de twijfelaars aan te zetten om zich te vaccineren.

De 10% hardcore weigeraars bij ons en de 30% in Frankrijk (die nu zullen protesteren) ga je toch nooit overtuigen.

Het is kwestie om die tussengroep te overtuigen. (opt-in, vaccinprivileges, tombola, geldpremie, ...)

Vandaar mijn conclusie: vaccinprivileges zijn economisch beter, maar ook maatschappelijk.
OOK als niet iedereen al de kans had.

Een verplichting binnen een beroepskader moet kunnen imo. Staat het u niet aan, zoek dan ander werk. Vraag is wel of die verplichting (in pakweg een Brusselse context) het gewenste effect gaat opbrengen - en vooral: geen ongewenste bijwerkingen, ik weet het niet. Een algemene verplichting heb ik veel meer moeite mee, want ongeïnformeerd of dom zijn is (helaas) een recht.
Maar het ging hier toch over Frankrijk? Waar het tot op heden nog niet verplicht is, enkel zijn/komen er voorwaarden op bepaalde plekken voor niet-gevaccineerden (negatieve test).
En de cijfers die deze discussie terug naar boven gebracht heeft, toont duidelijk aan dat het meer om eigen gemak gaat. Er zijn in 2 dagen 2.2miljoen prikken gezet, waar het daggemiddelde de afgelopen maand rond de 110k schommelde in Frankrijk.
Dat zijn niet die-hard anti-vaxxers of mensen die echt tegen het vaccin waren. Enkel mensen die een duwtje nodig hadden. Zelfs zonder vaccin konden ze nog alles doen, mits testing (iets dat trouwens in veel Belgische bedrijven ook nog om de paar dagen gebeurt). Maar als het hun eigen leven makkelijker maakt, willen ze blijkbaar opeens wel het vaccin.

Ik leg die link niet, hij wel, en het slaat - zoals ge zelf ook begrijpt - nergens op. Vandaar mijn reactie, waar ik uiteraard meteen alweer veel spijt van had want fuck dit forum.

Effe off-topic:
Als ge u zo opjaagt in alles op dit forum en de mensen, waarom blijft ge dan terugkomen?

Fijn discussiëren zo, me nu al woorden in de mond leggen voor in de toekomst en me afschilderen als iemand die zijn ongelijk niet zal kunnen toegeven. Ga er vooral niet inhoudelijk op in :unsure:
We gaan van 95% bij de 65+, naar 85-90% bij de 45+ naar 80% bij de 30+, naar minder dan 70% bij de 18+ en wss minder dan 60% bij de -18 (kan veranderen als scholen verplichten).

Hoe beschrijf jij dat dan?
Dat is toch lagere vaccinatiegraad lineair met de leeftijd?

Ok je hebt misschien een valabel argument dat de 18-30 wat vakantieperikelen kunnen hebben, maar ik betwijfel of dat de conclusie gaat veranderen.

En we kunnen daar nu veel over discussiëren, maar we zullen gewoon de definitieve cijfers afwachten in oktober.

We gaan van 95% bij de 65+, naar 85-90% bij de 45+ naar 80% bij de 30+, naar minder dan 70% bij de 18+ en wss minder dan 60% bij de -18 (kan veranderen als scholen verplichten).

Hoe beschrijf jij dat dan?
Dat is toch lagere vaccinatiegraad lineair met de leeftijd?

Ok je hebt misschien een valabel argument dat de 18-30 wat vakantieperikelen kunnen hebben, maar ik betwijfel of dat de conclusie gaat veranderen.

En we kunnen daar nu veel over discussiëren, maar we zullen gewoon de definitieve cijfers afwachten in oktober.
Kijk da's al een heel andere post, die niet op de man is en waar ik me deels wel in kan vinden. Ik haal alleen aan dat er meer speelt (kan spelen) bij lagere leeftijdscategorieën dan louter vaccinatiebereidheid: ook praktische en logistieke items. Een 70 jarige op pensioen versus een 40-jarige werknemer versus een 20-jarige student met herexamens (die dus enkel in juli op verlof kan) om het even scherp te stellen geeft totaal andere omstandigheden qua flexibiliteit en individuele "dringendheid" en dus prioriteit. Bovendien heeft de oudere categorie al wat inhaalkansen gehad op die tijd en is het voor de jongere slechts de eerste kans. Dus het verschil op dit moment louter op bereidheid steken is veel te kort door te bocht, da's wat ik zeg. Geen nood om daarom meteen op een hautaine manier mijn post op die manier weg te zetten en al bij voorbaat het over moving goalposts te hebben. We hebben allebei geen glazen bol dus ik doe geen uitspraken over de toekomst, ik geef enkel aan dat er wel wat meer mogelijke verklaringen zijn.

BG'ers die er hier 6 maanden over gediscussieerd hebben die nu inzien dat dit niet alleen economisch rationeel is, maar ook maatschappelijk positief blijkt te zijn.
Daar zat het probleem'm niet in. Het probleem zat'm in het feit dat die privileges al (exclusief) uitgerold gingen worden terwijl nog niet iedereen de kans heeft gehad op een eerste inenting, en je dus een onvrijwillig schisma in de maatschappij creeert, waarbij mensen gestraft werden puur omdat ze te jong, te gezond of in een regio met tragere vaccinatie woonden. Dat ze die dingen nu gaan uitrollen voor tegen september is geen slechte zaak, want iedereen die wil, is al aan de beurt gekomen, of heeft al een datum beet.

Kijk da's al een heel andere post, die niet op de man is en waar ik me deels wel in kan vinden. Ik haal alleen aan dat er meer speelt (kan spelen) bij lagere leeftijdscategorieën dan louter vaccinatiebereidheid: ook praktische en logistieke items. Een 70 jarige op pensioen versus een 40-jarige werknemer versus een 20-jarige student met herexamens (die dus enkel in juli op verlof kan) om het even scherp te stellen geeft totaal andere omstandigheden qua flexibiliteit en individuele "dringendheid" en dus prioriteit. Bovendien heeft de oudere categorie al wat inhaalkansen gehad op die tijd en is het voor de jongere slechts de eerste kans. Dus het verschil op dit moment louter op bereidheid steken is veel te kort door te bocht, da's wat ik zeg. Geen nood om daarom meteen op een hautaine manier mijn post op die manier weg te zetten en al bij voorbaat het over moving goalposts te hebben. We hebben allebei geen glazen bol dus ik doe geen uitspraken over de toekomst, ik geef enkel aan dat er wel wat meer mogelijke verklaringen zijn.
Klopt, maar:

- als ik in vele andere landen exact hetzelfde zie, terwijl daar geen vakantieperikelen waren want vaccinatie vond vroeger plaats

- als ik grosso modo in de voorlopige cijfers hier net hetzelfde zie

- als ik mijn niet-wetenschappelijke steekproef van kennissen van die leeftijdscategorie zie

dan begin ik vrij zeker (80+%) van mijn stuk te worden.
Dat is dan geen glazen bol of arrogantie, maar een beredeneerde stelling die ik hier vol zelfvertrouwen in de groep smijt.

Ik veronderstel dat ge nu projecties maakt? Want een groot deel van de 18/19/20-jarigen heeft nog geen prik gehad?

Ik heb ook weet van een periode dat 1 vaccinatiecentrum nog met 40+ bezig was, en ondertussen 35- gedaan werd in een ander.
Collega bij mij op het werk (49 jr, O-Vlaanderen) kreeg zijn vaccin op dezelfde dag als een kennis van mij (30 jr, Leuven). Allebei Pfizer.
Dat vond ik toch al vergaand qua verschil, maar het zou wel kunnen omdat de eerste net geen 50 was en de tweede net een week 30 jr oud.

Eigl had men gewoon al reizen moeten toelaten voor diegene die al 1 spuit gehad hadden ,die pcr is er imo gewoon voor het de mensen lastig te maken.

Macron is in mijn ogen een dictator .

Ohja, en nu ik toch bezig was, mijn "ongefundeerde mening" is hierop gebaseerd. Zeg mij eens, als je ziet hoeveel 2e shots dat er de komende 5weken nog gezet moeten worden van Moderna & Pfizer:
5H1M98C.png

En momenteel hebben er nog 1.871.943 van de 18+ in België geen 1e shot gehad:
AgvrKzG.png

Waar gaat die overschot dan vandaan komen?

Ik wacht nog steeds op jouw bewijs dat er een overschot gaat zijn :unsure:
Hier even op terugkomen aangezien de realiteit de week erna enkele leuke nieuwe elementen tevoorschijn tovert, @Yogi , @the_fox , @coldplayke :

- mRNA vaccins worden voor iedereen die sinds vorige week opgeroepen werd op 3 weken gezet ipv 5 weken (dit duidt op een overschot).

- 12-15 jarigen krijgen een vaste afspraak, in tegenstelling tot het advies van de Hoge Raad geneeskunde. Dit duidt erop dat ze vaccins over hebben in de komende weken, anders konden ze al deze vaccinaties niet zomaar er tussen gaan plannen.

- Zowat elke persoon die nu belt naar het vaccinatiecentrum, kan zijn vaccin vervroegen van 5 weken naar 3 weken. Afspraken zijn beschikbaar op korte termijn, zelfs de dag erna. (zie BG forum + eigen omgeving: zonder uitzondering nieuwe afspraak binnen de 3 werkdagen)
Dat duidt op een overschot.

- Vandaag: oproepen van de vaccinatiecentra aan iedereen om zich dringend opnieuw in te schrijven op Qvax zodat ze vroeger kunnen gevaccinneerd worden, anders "dreigen vaccins in de diepvries te blijven liggen". (link)
Als dat niet duidt op een overschot, dan weet ik het niet meer.

Daar zat het probleem'm niet in. Het probleem zat'm in het feit dat die privileges al (exclusief) uitgerold gingen worden terwijl nog niet iedereen de kans heeft gehad op een eerste inenting, en je dus een onvrijwillig schisma in de maatschappij creeert, waarbij mensen gestraft werden puur omdat ze te jong, te gezond of in een regio met tragere vaccinatie woonden. Dat ze die dingen nu gaan uitrollen voor tegen september is geen slechte zaak, want iedereen die wil, is al aan de beurt gekomen, of heeft al een datum beet.
Dit krijgt weer veel likes, maar mijn punt was dat het inderdaad wat mentaal moeilijk is voor die jongeren, maar dat het alternatief veel slechter was.

Gevaccineerden meer toelaten dan ongevaccineerden levert economische voordelen op (maatschappij al half open) én maatschappelijke (meer gevaccineerden).
"Samen uit samen thuis" helpt
- noch de niet-gevaccineerden (die mogen nog altijd niets)
- noch de maatschappij (minder gevaccineerden, want velen laten zich vaccineren omdat ze zien dat gevaccineerden privileges krijgen oa. reizen)
- noch de economie (die toe blijft).

Dat jongeren hierdoor achteraan kwamen te staan, was louter het gevolg van de vaccinatiestrategie volgens leeftijd.
Waar we een paar pagina's eerder over gediscussieerd hebben en waar ik nog geen tegenargument kreeg voor het feit dat de gevolgde strategie de meest rationele was met wereldwijde consensus.

Collega bij mij op het werk (49 jr, O-Vlaanderen) kreeg zijn vaccin op dezelfde dag als een kennis van mij (30 jr, Leuven). Allebei Pfizer.
Dat vond ik toch al vergaand qua verschil, maar het zou wel kunnen omdat de eerste net geen 50 was en de tweede net een week 30 jr oud.
Of dat de 30er vroeger opgeroepen werd om de mensen met onderliggende aandoeningen niet alleen te laten komen.

Er is toch geen enkele reden waarom 1 spuit zou volstaan?
In het geval van J&J wel :scream:

Flauw moptjen, ik laat mezelf wel buiten.

Nu on topic; om te zien of we al gepasseerd zijn van een bepaalde bevolkingsgroep kan je het interactief dashboard gebruiken:

Vanaf dat je een plateau ziet kan je er vanuit gaan dat zowat iedereen een kans gehad heeft. Zo zie je dat 35-44 een goed stevig plateau kent in de Oostkantons en Vlaanderen, het kan zijn dat er in Wallonie en Brussel nog bij komen, dat ze daar nog niet iedereen gehad hebben die wou.

18-34 zijn zo nog totaal niet mee klaar.

Dit krijgt weer veel likes, maar mijn punt was dat het inderdaad wat mentaal moeilijk is voor die jongeren, maar dat het alternatief veel slechter was.

Gevaccineerden meer toelaten dan ongevaccineerden levert economische voordelen op (maatschappij al half open) én maatschappelijke (meer gevaccineerden).
"Samen uit samen thuis" helpt
- noch de niet-gevaccineerden (die mogen nog altijd niets)
- noch de maatschappij (minder gevaccineerden, want velen laten zich vaccineren omdat ze zien dat gevaccineerden privileges krijgen oa. reizen)
- noch de economie (die toe blijft).

Dat jongeren hierdoor achteraan kwamen te staan, was louter het gevolg van de vaccinatiestrategie volgens leeftijd.
Waar we een paar pagina's eerder over gediscussieerd hebben en waar ik nog geen tegenargument kreeg voor het feit dat de gevolgde strategie de meest rationele was met wereldwijde consensus.

Had men de testing voor iederen verplicht gemaakt, zonder onderscheid van gevaccineerd of niet, en vooral gratis dan had men de maatschappij even goed kunnen openstellen zoals nu. Maar dan was al die heisa over discriminatie en dergelijke er niet geweest.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan