Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
alé , wordt weer plezant in september , nuja wat wil je , als je constant termen als 'rijk der vrijheid' gebruikt en constant meld hoe goed de vaccinatie vooruit gaat , dat een groot deel vd bevolking denkt dat corona voorbij is .

Als dat zo is gaan we er deze zomer nog snel goed van moeten genieten voor onze lieve politiekers ons weer thuis opsluiten.

Ik heb nog altijd de kleine hoop dat ze deze keer is niet gaan overdrijven nog voordat de ziekenhuis echt vol liggen. Je kan het exponentieel excuus anders blijven gebruiken.

Ik heb nog altijd de kleine hoop dat ze deze keer is niet gaan overdrijven nog voordat de ziekenhuis echt vol liggen. Je kan het exponentieel excuus anders blijven gebruiken.
Vorige herfst zaten we op 1 week dat de ziekenhuizen 100% vol gingen zitten, dus wat bedoel je met "niet overdrijven zoals vorige keer" aangezien we bijna te laat waren en een zware lockdown moesten doen?

Ik zou zeggen, geniet ervan tot zolang je kan!
Het zal in Vlaanderen allemaal goed meevallen. Goed gevaccineerde streken in zowel Usa en Israel hebben 0,0 problemen.
Maar dat is mRNA-land.

In de UK zie ik een mogelijkheid tot shit.
Ook hun ziekenhuisopnamen beginnen nu mee te stijgen sinds de cijfers van gisteren.

En aangezien alle studies over ziekenhuisopnames ivm Astrazeneca uit de UK zelf komen, en dat het beleid bepaald wordt door Trumpiaanse incompetenten met als clownleider Boris Johnson, denk ik dat het daar nog interessant kan worden als covid casestudie in de komende maanden.

Mooie synthese. Je ziet het inderdaad al van mijlenver aankomen: nu is het nog reizen en de Delta die gevaarlijk is, tegen eind augustus komen de doemberichten dat het virus in kracht kan winnen doordat we in de koudere maanden weer binnen gaan zitten. Tegen dan komen waarschijnlijk al de berichten over 3e shot of een andere variant en gaan we nog even moeten volhouden tot iedereen zijn 3e shot krijgt. Enzovoort enzovoort.

En voor je het weet zit je 3 tot 5 jaar met je masker in de trein, met reisrestricties en zonder volwaardig nacht- en evenementenleven.
Nochtans is polio hier ook volledig uitgeroeid dankzij vaccinatie.

Als je natuurlijk randdebielen hebt die zich niet laten vaccineren en je varianten blijft importeren omdat je de ballen niet aan je lijf hebt als politieker om dit op Europees niveau te regelen ja dan is de kans reëel dat er een variant opduikt waartegen huidige vaccins veel minder goed werken. En dan zijn we weer vertrokken.

Dat is zoals een dam bouwen die net genoeg is om huidige waterstand tegen te houden maar als er dan een vloedgolf komt stroomt alles toch weer onder

Vandaag gaan winkelen in Rosada (Roosendaal) , in de winkel wel mondmasker opgezet. Mensen toch af en toe die raar keken...
Elk zijn ding zeker.

Vorige herfst zaten we op 1 week dat de ziekenhuizen 100% vol gingen zitten, dus wat bedoel je met "niet overdrijven zoals vorige keer" aangezien we bijna te laat waren en een zware lockdown moesten doen?
En begin april 2021 nogmaals. Vergeet dit beeld niet uit de persconferentie van 9 april.
7yehPJU.png

Toont imho aan dat we in alle 3 de golven de reguliere zorg achteruit geschroefd hebben omdat we te weinig bedden op IZ hadden om zowel de reguliere zorg + toestroom covid-patiënten te leggen.

Dusja, toont zelfs aan dat ze op een aantal momenten te laat ingegrepen hebben en dat de ziekenhuizen (allez, intensieve zorgen) in alle 3 de golven overbelast waren. Dus men heeft inderdaad nooit overdreven, zelfs eerder het onderschat en te laat ingegrepen.

Dit snap ik niet. Maakt toch niet uit of het variant x,y of z is? Als je meer gaat testen ga je meer cases vinden, cases die anders misschien onder de radar bleven bij mensen die niet ziek werden (= reizen bv)? Het aantal gevonden cases blijft gleijke tred houden met aantal testen (0.97%), dus dan kan je toch niet gewoon de conclusie trekken dat de virusrondgang stijgt?
Tuurlijk maakt het wel uit welke variant er dominant is. Als een variant die besmettelijker is dominant is, dan is een stijging minder erg dan als een variant die minder besmettelijk is domineert én toch de cijfers stijgen.

En het aantal gevonden cases stijgt sterker dan het aantal testen. Als je bvb van 0,8% naar 0,9% gaat, dan is dat een stijging van 12,5%, hé. Niet van 0,1%.

Dit zijn de cijfers per dag van de pos.ratio:
Code:
              Ma     Di     Wo     Do     Vr     Za     Zo
28/06/2021 01,12% 00,79% 00,81% 00,85% 00,87% 00,89% 00,51%
21/06/2021 01,19% 00,79% 00,85% 00,65% 00,79% 00,62% 00,72%
14/06/2021 01,76% 01,13% 00,97% 01,06% 00,94% 00,84% 00,62%
07/06/2021 02,85% 02,08% 01,86% 01,75% 01,76% 01,13% 01,10%
als je de evolutie ziet van 0,65% naar 0,85%, 0,79% naar 0,87% en 0,62% naar 0,89%, dan is dat een sterke stijging. Die is minder erg omdat we weten dat de Delta variant goed bestreden kan worden bij vaccinatie (die goed stijgt). De variant is dus zeker bepalend, want mochten we een variant hebben die vaccinaties goed omzeilt, dan hebben we met deze cijfers een gigantisch probleem, zélfs al is de absolute stijging klein.

En ja, het aantal ziekenhuisopnames is belangrijker, maar dit is een leading indicator. En de cijfers in de UK qua nieuwe hospitalisaties zijn echt nog niet van die mate dat ze overtuigen: het aantal nieuwe hospitalisaties is daar ongeveer verdubbelt in 3 weken (van 13,67 naar 25,73 per miljoen inwoners). En het is de evolutie die het hem doet. Met een stijging van ongeveer 3 keer zoveel besmettingen op 3 weken (1 week eerder beginnen tellen), zit je met een 2/3 verhouding stijging hospitalisaties/stijging besmettingen. Zorgwekkend? Misschien, misschien ook niet. Maar zeker niet om er zomaar gerust in te zijn.

Vandaag gaan winkelen in Rosada (Roosendaal) , in de winkel wel mondmasker opgezet. Mensen toch af en toe die raar keken...
Elk zijn ding zeker.
K ga sowieso, moest belgie ooit beslissen om geen mondmaskerplicht te gebruiken in de winkels dat ik deze wel zal gebruiken k vrees dat het een soort nieuwe trend zal zijn. Altijd mondmaskers dragen

Eens het niet meer verplicht is zal je in winkels niet veel mondmaskers meer zien vermoed ik. Sinds vorige week is een mondmasker in de fitness niet meer verplicht (behalve bij het binnen/buitenkomen, alsof dat ook maar iets gaat uitmaken...) en daar zie je dus niemand meer met masker.

En begin april 2021 nogmaals. Vergeet dit beeld niet uit de persconferentie van 9 april.
7yehPJU.png

Toont imho aan dat we in alle 3 de golven de reguliere zorg achteruit geschroefd hebben omdat we te weinig bedden op IZ hadden om zowel de reguliere zorg + toestroom covid-patiënten te leggen.

Dusja, toont zelfs aan dat ze op een aantal momenten te laat ingegrepen hebben en dat de ziekenhuizen (allez, intensieve zorgen) in alle 3 de golven overbelast waren. Dus men heeft inderdaad nooit overdreven, zelfs eerder het onderschat en te laat ingegrepen.

Tussen de tweede en derde golf was het bijvoorbeeld overdreven (voordat de britse variant zo massaal in ons land was). Ook na de derde golf hebben we zeer traag geopend.

En dat het in het verleden zo hoog gepiekt heeft, betekend niet dat dat opnieuw kan gebeuren. Als je kijkt hoeveel mensen besmet waren in de vorige golven (grootte orde 10-20% van belgie in de 2e) en dat vooral oude mensen in het ziekenhuis belanden, zou je verwachten dat als je het nu volledig door de bevolking laat ragen, dat je door de vaccinatie cijfers niet zo hoog zou moeten pieken in de ziekenhuizen. En als dat zo is hebben verplichtte maatregels toch geen enkele basis meer ?

Maar we zijn weer veel te voorzichtig om ons daarop te baseren. En ik heb de indruk dat ze nu 500 covid patienten op intensieve al bijna te veel vinden ... (moving goal posts van eerst ziekenhuizen niet overspoelen (2000-2500) naar geen belangrijke operaties verzetten (1000-1500) naar bijna geen impact in de ziekenhuizen (<500))

Laatst bewerkt:
Ben een veilige bergvakantie naar Oostenrijk aan het regelen voor eind augustus.
Zal er al maar van uit gaan dat deze niet zal kunnen doorgaan wegens feestend grut.

Dus, zelfs met de volgens u overdreven maatregelen zijn we nog vlotjes in de 3e golf gerold, en dan blijf je het overdreven maatregelen noemen? :unsure:
De maatregelen waren overdreven totdat de 3e golf begon. Dus de periode december-maart.

Als we bijvoorbeeld nu alles toeslaan omwille van een mogelijke 4e golf (die dan ondanks het toeslagen toch komt) is dat ook overdreven omdat dat op dit moment nog niet nodig is.

alé , wordt weer plezant in september , nuja wat wil je , als je constant termen als 'rijk der vrijheid' gebruikt en constant meld hoe goed de vaccinatie vooruit gaat , dat een groot deel vd bevolking denkt dat corona voorbij is .
Wat gaat er dan in september precies gebeuren, wanneer 90% van de volwassenen volledig gevaccineerd is?

Soit , ze moeten nu gewoon kijken of de vaccinatie wel degelijk werkt zoals ze hebben voorzien …en nu gaan we het effect zien als iedereen terug komt van vakantie al dan niet gevaccineerd .
De delta variant is reeds in het land en ze kunnen daar nu niets meer tegen beginnen .
Dta de besmettingen toenemen hoeft nog zo geen ramp te zijn (is tenslotte een besmettelijker variant ) maar hopelijk blijven de hospitalisaties en sterfgevallen laag …(want anders zitten we inderdaad met een probleem )
Israel meldt ook een terugval van actieve werking van Pfizer naar 66% maar hospitalisatie zou nog voor 90 % vermeden kunnen worden . ;) (en dat is nog altijd positief te noemen )

(en krijg ik nu weer een verwittiging omdat ik geen bron noem ? )

Soit , ze moeten nu gewoon kijken of de vaccinatie wel degelijk werkt zoals ze hebben voorzien …en nu gaan we het effect zien als iedereen terug komt van vakantie al dan niet gevaccineerd .
De delta variant is reeds in het land en ze kunnen daar nu niets meer tegen beginnen .
Dta de besmettingen toenemen hoeft nog zo geen ramp te zijn (is tenslotte een besmettelijker variant ) maar hopelijk blijven de hospitalisaties en sterfgevallen laag …(want anders zitten we inderdaad met een probleem )
Israel meldt ook een terugval van actieve werking van Pfizer naar 66% maar hospitalisatie zou nog voor 90 % vermeden kunnen worden . ;) (en dat is nog altijd positief te noemen )

(en krijg ik nu weer een verwittiging omdat ik geen bron noem ? )
FWIW, de methodologie achter dat cijfer uit Israël is zeer discutabel. Wat niet wil zeggen dat het cijfer niet correct kan zijn, alleen is dit niet de juiste manier om het vast te stellen.

Long story short: er worden ongeveer 500 besmettingen per dag gemeld van ongevaccineerde mensen. Dit zouden, in navolging van de vaccinatiecentrum, voornamelijk kinderen zijn. Van de 100 gevaccineerde zouden er 25 in het ziekenhuis terechtkomen wat wil zeggen dat het een enorm gevaarlijke ziekte aan het worden is.
Ofzoiets :unsure:

Ik denk dat daar iets niet klopt.

soKL3DR.png

Hospitalisaties in VK zijn een inhaalbeweging aan't maken. Verdubbeling dagelijkse opnames op 10 dagen.

30juni laatste volledige cijfers van het VK. Engeland wel al bekend tot 4juli. Die gaan nog steeds omhoog:
04-07-2021 390
03-07-2021 323
02-07-2021 307
01-07-2021 295
30-06-2021 331
29-06-2021 283
28-06-2021 244
27-06-2021 226
26-06-2021 223
25-06-2021 206
24-06-2021 194
23-06-2021 214
22-06-2021 182
21-06-2021 181
20-06-2021 171
Raar dat ze meestal op woensdag een uitschieter hebben (zie vette dagen), is in voorgaande weken soms ook...
Die verdubbeling op 10 dagen (20/06/2021 => 30/06/2021) was dus ook zo in Engeland alleen net zoals in het VK tesamen.
bron van alles.

Wederom, puur ter informatie. Ik vind het nog steeds te vroeg om conclusies te trekken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan