Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pfizer en Moderna​

Voor de vaccins van Pfizer en Moderna, de twee mRNA-vaccins, werden twee grote klinische studies georganiseerd waardoor de firma's onmiddellijk beschikten over veel data en heel goede cijfers konden voorleggen (94 tot 95 procent bescherming tegen alle vormen van COVID-19). Dat legde de lat zeer hoog voor de andere kandidaat-vaccins.

AstraZeneca​

Het AstraZeneca-vaccin beschermt voor 100 procent tegen hospitalisatie en ernstige COVID-19 vanaf 3 weken na de eerste inenting en voor 70-75 procent tegen milde COVID-infecties. De werkzaamheid stijgt tot boven de 80 procent na de tweede prik als die na 12 weken wordt gegeven.

Janssen​

Het Janssen-vaccin zou na 14 dagen 93,1 procent beschermen tegen hospitalisatie. Na 28 dagen is dat 100 procent. De bescherming tegen een ernstige COVID-19-infectie bedraagt 76,7 procent na 14 dagen en 85,4 procent na 28 dagen. De bescherming tegen een matige infectie is 66,9 procent vanaf 14 dagen na eenmalige vaccinatie.
Alle bovenstaande resultaten gelden voor het ‘oude’ coronavirus, de sars-CoV-2-varianten en de Britse variant. Maar helaas ondergraven andere varianten de werkzaamheid.
Het Janssen-vaccin zakt van 74 naar 66 procent bescherming tegen de Braziliaanse variant, en naar 52 procent voor de Zuid-Afrikaanse. Bij het Pfizer-vaccin zakt de bescherming tegen de Zuid-Afrikaanse variant van 90 naar 75 procent, blijkt uit de Qatarese cijfers. Bij AstraZeneca bedraagt de bescherming een teleurstellende 10 procent, blijkt uit een beperktere klinische proef in Zuid-Afrika.

Ook tegen de Indiase variant zijn de vaccins minder opgewassen, zegt de Britse gezondheidsdienst Public Health England. Bij twee prikken Pfizer zakt de bescherming van 93 naar 88 procent, bij AstraZeneca van 66 naar 60 procent.

Edit: opmaak aangepast.

Die bewoners zijn toch gevaccineerd? Over welke zware gevolgen heb jij het dan ?
Niet alles is zo zwartwit als je telkens wil voorstellen!

"Corona-uitbraak in woonzorgcentrum Nijvel ondanks vaccinatie, 12 mensen overleden"

12 mensen overleden, dat zijn zware gevolgen. Dus die nieuwe uitbraak is ontstaan waar die in andere rusthuizen met hogere vaccinatiegraad onder verpleegkundig personeel niet is ontstaan. En de zware gevolgen zijn voor de ouderen. Dus "wie z'n billen brandt" is niet altijd en uitsltuitend van toepassing.

En dan? De cijfers voor hooikoorts en snotvalling zijn ook aan het stijgen, who cares.
In onderstaande grafief zijn het trouwens vooral de niet gevacinneerden die nog in het ziekenhuis belanden. Wie niet wil gevacinneerd worden moet daar zelf de gevolgen dan maar van dragen, zie niet in waarom de hele samenleving moet boeten.

8mtohbH.png
Maar momenteel gaat het niet enkel over niet willen hé. Nog niet idereen heeft de kans gehad om gevaccineerd te zijn.

En het is nog te vroeg om conclusies uit die cijfers te trekken. De nieuwe piek in Spanje is op 27 juni ingezet. Er zijn maar ziekenhuisgegevens voor Spanje tot en met 23juni in uw grafiek...
d3kcKkb.png

Bij Portugal zie je al een verdubbeling in hospitalisaties in 2 weken:
7pWOEfv.png

In mijn ogen veel te vroeg om dat als voorbeelden aan te halen of conclusies uit te trekken dus.

We trekken daar duidelijk andere conclusies uit
3 posts verder in het gesprek ga je duidelijk met jouw conclusie komen? Want ik zie eerst een vage vraag, en dan een insinuatie naar een conclusie die ik maar moet raden? Wat is je conclusie uit het feit dat er vaccinatieonbereidheid is onder het personeel in Brussel?

Niet alles is zo zwartwit als je telkens wil voorstellen!

"Corona-uitbraak in woonzorgcentrum Nijvel ondanks vaccinatie, 12 mensen overleden"

12 mensen overleden, dat zijn zware gevolgen. Dus die nieuwe uitbraak is ontstaan waar die in andere rusthuizen met hogere vaccinatiegraad onder verpleegkundig personeel niet is ontstaan. En de zware gevolgen zijn voor de ouderen. Dus "wie z'n billen brandt" is niet altijd en uitsltuitend van toepassing.
Dat zijn mensen die ook overleden hadden geweest moest het plots 1 week 35 graden zijn. Het artikel zegt het zelf, fragiele mensen die al onderliggende aandoeningen hadden en die al lang doodgeweest waren zonder vaccin.

Dat zijn mensen die ook overleden hadden geweest moest het plots 1 week 35 graden zijn. Het artikel zegt het zelf, fragiele mensen die al onderliggende aandoeningen hadden en die al lang doodgeweest waren zonder vaccin.
Iets van "moving goalposts" en "serieus van de pot gerukt".
Graag wat serieus houden.

Oké, dus fuck 'm? Mogen ze ziek worden en verstikken in plaats van nog een maandje langer te leven?
Jij trok in twijfel dat er serieuze gevolgen waren van de bewoners, en dat alleen niet-gevaccineerden last hebben. Wat dus niet klopt.

Die bewoners zijn toch gevaccineerd? Over welke zware gevolgen heb jij het dan ?

Vaccins bieden nooit 100% bescherming, dat is nu eenmaal zo. Als ge dus gevaccineerden laat samenhokken met niet-gevaccineerden en er vervolgens een uitbraak blijkt te zijn onder die niet-gevaccineerden, dan is er nu eenmaal een reëele kans dat die x% risico van niet-bescherming benut wordt door het virus. Het is niet dat het hier gaat om toevallige contacten op straat he, het gaat hier om zeer nauwe contacten die dag na dag plaatsvonden en die bejaarden dus constant in aanraking bleven komen met het virus.

Vergelijk vaccinatie anders met een paraplu, en het virus met regen.
Als ge een paraplu gebruikt bij gewone regen, is de kans dat ge nat (=besmet) wordt behoorlijk klein, laat staan dat ge zeiknat tot op uw onderbroek (=zwaar ziek) gaat zijn. Gaat ge echter met een brandweerslang op die paraplu blijven spuiten, dan is de kans al groter dat ge zeiknat wordt. De brandweerslang in deze vergelijking is dus het niet-gevaccineerd, besmette personeel ;)

Maar momenteel gaat het niet enkel over niet willen hé. Nog niet idereen heeft de kans gehad om gevaccineerd te zijn.

En het is nog te vroeg om conclusies uit die cijfers te trekken. De nieuwe piek in Spanje is op 27 juni ingezet. Er zijn maar ziekenhuisgegevens voor Spanje tot en met 23juni in uw grafiek...
d3kcKkb.png

Bij Portugal zie je al een verdubbeling in hospitalisaties in 2 weken:
7pWOEfv.png

In mijn ogen veel te vroeg om dat als voorbeelden aan te halen of conclusies uit te trekken dus.
Klopt, niet iedereen is daar gevaccineerd dus dan is het logisch dat er mensen op het ziekenhuis belanden. Je toont exact aan datgene ik de hele tijd zeg.
En amai zeg, 40 extra hospitalisaties wanneer het over tienduizenden extra besmettingen gaat. Moet je toch al van heel slechte wil zijn om hier paniek over te zaaien.

Oké, dus fuck 'm? Mogen ze ziek worden en verstikken in plaats van nog een maandje langer te leven?
Jij trok in twijfel dat er serieuze gevolgen waren van de bewoners, en dat alleen niet-gevaccineerden last konden hebben. Wat dus niet klopt.
Nee idd, fuck ons leven collectief om mensen die sowieso de komende weken of maanden gaan sterven toch nog dat extra weekje leven in bed te geven.

Nee idd, fuck ons leven collectief om mensen die sowieso de komende weken of maanden gaan sterven toch nog dat extra weekje leven in bed te geven.
Dat zegt niemand. Maar jouw claim dat er geen serieuze gevolgen waren voor niet-gevaccineerden is nog altijd fout.
Zoals ik al zei: Niet alles is zwartwit. Terwijl jij wel doet alsof het dat wel is.

Klopt, niet iedereen is daar gevaccineerd dus dan is het logisch dat er mensen op het ziekenhuis belanden. Je toont exact aan datgene ik de hele tijd zeg.
En amai zeg, 40 extra hospitalisaties wanneer het over tienduizenden extra besmettingen gaat. Moet je toch al van heel slechte wil zijn om hier paniek over te zaaien.
Je moet al van hele slechte wil zijn om het exponentiële karakter voor de 2561456ste keer te ontkenen. Daarnaast zijn het geen 40 extra hospitalisaties. Dit is een wekelijks aantal hospitalisaties. Niet eenmalig.

En nogmaals de oproep om niet alles zo in extremen te trekken.

Dat zegt niemand. Maar jouw claim dat er geen serieuze gevolgen waren voor niet-gevaccineerden is nog altijd fout.
Zoals ik al zei: Niet alles is zwartwit. Terwijl jij wel doet alsof het dat wel is.

Ik vind het artikel niet terug maar Steven Van Gucht zei hierover dat ze moeten onderzoeken of die mensen gestorven waren door corona of door andere redenen maar met corona.

In het eerste geval zijn dat 12 extra overlijdens van mensen die nog weken/maanden te gaan hadden, in het tweede geval heeft het vaccin zijn werk gedaan en was hun tijd gekomen.

3 posts verder in het gesprek ga je duidelijk met jouw conclusie komen? Want ik zie eerst een vage vraag, en dan een insinuatie naar een conclusie die ik maar moet raden? Wat is je conclusie uit het feit dat er vaccinatieonbereidheid is onder het personeel in Brussel?
Dat is er in Brussel nog maar weinig (in totaal) gevaccineerd zijn, werd vlotjes afgeschoven op de moeilijk te bereiken multicul bevolking ginds.
Nu blijkt dat zorgpersoneel ook weinig bereid is en dat lijkt me nu niet echt een groep die moeilijk te bereiken valt, gezien ze een opleiding gehad hebben, moeten interageren met andere bewoners / directie enz.
Dus ik stel me dan openlijk de vraag wat daar de oorzaak van is terwijl jij dat , hoe jij daarop reageert, wel aan diezelfde oorzaak toewijdt. Nogal onbegrijpelijk

strop-op
Ik vind het artikel niet terug maar Steven Van Gucht zei hierover dat ze moeten onderzoeken of die mensen gestorven waren door corona of door andere redenen maar met corona.

In het eerste geval zijn dat 12 extra overlijdens van mensen die nog weken/maanden te gaan hadden, in het tweede geval heeft het vaccin zijn werk gedaan en was hun tijd gekomen.
Steven Van Gucht zo'n genuanceerde uitspraak?
Dat kan niet!
Die zegt toch altijd dat iedere dode aan Corona te wijten is en wil ons tot in de eeuwigheid in ons kot opsluiten.
Zo heb ik dat hier toch begrepen /s

1. Zoals @phate_13 al zei, gaat het over de relatieve groei. Niet de absolute stijging.
  2. Om exact te zijn, zijn er in de periode 21/05/2021-04/06/2021 (periode van 2 weken, 2 weken voor de stijging in hospitalisaties) 7705 gevallen bijgekomen in Portugal. Of dus 3825.2 per week. Niet tienduizenden extra besmettingen...
[edit]En in die 2 weken van besmettingen uit punt 2 is het 7 day rolling average van 415 naa 551 gegaan. Wederom ter volledigheid en ter info want ik vind het zoals hiervoor gezegd nog te vroeg om conclusies te trekken.

Dat is er in Brussel nog maar weinig (in totaal) gevaccineerd zijn, werd vlotjes afgeschoven op de moeilijk te bereiken multicul bevolking ginds.
Nu blijkt dat zorgpersoneel ook weinig bereid is en dat lijkt me nu niet echt een groep die moeilijk te bereiken valt, gezien ze een opleiding gehad hebben, moeten interageren met andere bewoners / directie enz.
Dus ik stel me dan openlijk de vraag wat daar de oorzaak van is terwijl jij dat , hoe jij daarop reageert, wel aan diezelfde oorzaak toewijdt. Nogal onbegrijpelijk

Ik vermoed dat Brussel qua mentaliteit en gedrag ook meer aansluit bij Wallonië dan Vlaanderen, en Wallonië laat zich dan weer sterk beïnvloeden door Frankrijk, waar er blijkbaar een grotere anti-vax mentaliteit heerst.

Je zei wel dat je er iets uit concludeerde, en nu weten we nog altijd niet wat.

Soit, cru gezegd denk ik nu niet dat zorgkundigen echt zo'n serieuze opleiding hebben gehad, en dat het een topjob is (dat zijn geen verpleegkundigen). Voor een groot deel recruteer je daar toch bij minder geschoolden? En we moeten toch niet onnozel doen dat je in die groep veel mensen gaat vinden die alle onzin geloven die ze zien op de sociale media of horen van vrienden? En zoals @Lobmans zegt is er aan Franstalige zijde sowieso al veel meer invloed van de hele anti-vaxxbeweging.

En zoals @Lobmans zegt is er aan Franstalige zijde sowieso al veel meer invloed van de hele anti-vaxxbeweging.
Maar is dat ook zo? Momenteel zou ik die conclusie niet kunnen trekken eerlijk gezegd. Want er zijn zoveel factoren die meespelen.

Als we naar de globale cijfers kijken (dus niet enkel zorgpersoneel), is er ook een duidelijk verschil tussen Wallonië en Brussel:
TEHwPFE.png

Zorgpersoneel is een moeilijke, in dit artikel staat:
Onder meer het zorgpersoneel in de Brusselse ziekenhuizen en zorginstellingen werd massaal ingeënt in Brussel, maar woont vaak in Vlaanderen of Wallonië.
Maar de regio die Sciensano toekent is van de woonplaats volgens hun metadata:
REGION Region of residence of people receiving the vaccine (Ostbelgien numbers are specified and excluded from Wallonia totals)

Je zei wel dat je er iets uit concludeerde, en nu weten we nog altijd niet wat.

Soit, cru gezegd denk ik nu niet dat zorgkundigen echt zo'n serieuze opleiding hebben gehad, en dat het een topjob is (dat zijn geen verpleegkundigen). Voor een groot deel recruteer je daar toch bij minder geschoolden?
Kom nu, het belang van vaccineren begrijpen is nu ook geen rocket science, ik denk echt niet het ligt aan een gebrek aan scholing bij die groep. In die sector mogen ze dat van mij gerust opleggen als voorwaarde voor een tewerkstelling (als er één locatie is waar je veel ouderen/kwetsbare mensen kan besmetten is het daar wel).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan