Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vlaanderen uiteraard.

Wat de cijfers in Molenbeek of Schaarbeek zullen zijn, zal hopelijk niet relevant zijn voor toekomstige maatregelen in Vlaanderen.
Maar de vorige discussie ging over België, hoe kan je dan opeens gelijk halen als je het enkel over Vlaanderen hebt? :thinking:

Dus laat die Zoals verwacht had ik uiteraard gelijk en jij niet. nog maar achterwege :sarcastic:

Maar de vorige discussie ging over België, hoe kan je dan opeens gelijk halen als je het enkel over Vlaanderen hebt? :thinking:

Dus laat die Zoals verwacht had ik uiteraard gelijk en jij niet. nog maar achterwege :sarcastic:
Het was toch naar aanleiding van Tomorrowland, dat in Vlaanderen plaatsvindt?

Jij (en Van Gucht) maakten het punt dat we 85% vaccinatie moeten halen bij 18+ alvorens maatregelen veilig gelost worden of terug evenementen mogen plaatsvinden in Vlaanderen.

Dat ging bij mij alleszins niet over België, want iedereen wist toen al lang dat Brussel en Wallonië niet aan 80% kunnen geraken, laat staan 70%.

En indien wel: veel succes met het proberen doen naleven van voortdurende (of terugkerende) maatregelen in Vlaanderen omdat Schaarbeek geen 80% zal halen, ook niet in 2022 of 2023.

Het was toch naar aanleiding van Tomorrowland, dat in Vlaanderen plaatsvindt?

Jij (en Van Gucht) maakten het punt dat we 85% vaccinatie moeten halen bij 18+ alvorens maatregelen veilig gelost worden of terug evenementen mogen plaatsvinden in Vlaanderen.

Dat ging bij mij alleszins niet over België, want iedereen wist toen al lang dat Brussel en Wallonië niet aan 80% kunnen geraken, laat staan 70%.

En indien wel: veel succes met het proberen doen naleven van voortdurende (of terugkerende) maatregelen in Vlaanderen omdat Schaarbeek geen 80% zal halen, ook niet in 2022 of 2023.
Ah, dus er mogen enkel Vlamingen naar TML gaan? :unsure:

Verder kwam mijn post toen eerder en zowel ik als alle mensen ervoor hadden het over België.

Als jij er toen opeens Vlaanderen van maakte achteraf, heeft dat niets meer met mijn post van toen te maken en kan je niet vergelijken. Je hebt het simpelweg over "Alle 35+ en risicopatiënten zijn volledig gevaccineerd tegen half augustus.". Nergens specifiëer je Vlaanderen. Achteraf afkomen met "maar ik bedoelde natuurlijk dat" is een beetje simpel... Maar goed, dan is het zo; maar vergelijk dan niet met mijn post die duidelijk over België gaat (wat je aan de aantallen ziet + link in een eerdere post + nog eens specifiek vermeld in een latere post).

[edit]En de maatregelen toen + nu nog steeds zijn via MB dat federaal geldt. Toen lag er nog geen onderscheid van de maatregelen op tafel per gewest. Wat binnen de huidige structuur van MB ook niet mogelijk is, federaal worden de minimummaatregelen opgelegd. Instanties op een lager niveau (gewest, provincie, stad, gemeente, ...) kunnen enkel verstrengingen doorvoeren.
Dus ik zie niet in welk nut het toen had (of nu zelfs heeft) om enkel naar Vlaanderen te kijken als de maatregelen federaal beslist worden door te kijken naar de nationale cijfers...

Laatst bewerkt:
Ah, dus er mogen enkel Vlamingen naar TML gaan? :unsure:

Verder kwam mijn post toen eerder en zowel ik als alle mensen ervoor hadden het over België.
Uw berekening ging over 700k vaccins per week in juni, dat is veel lager dan België dus veronderstel ik dat je het over Vlaanderen had.
Als jij er toen opeens Vlaanderen van maakte achteraf, heeft dat niets meer met mijn post van toen te maken en kan je niet vergelijken. Je hebt het simpelweg over "Alle 35+ en risicopatiënten zijn volledig gevaccineerd tegen half augustus.". Nergens specifiëer je Vlaanderen. Achteraf afkomen met "maar ik bedoelde natuurlijk dat" is een beetje simpel... Maar goed, dan is het zo; maar vergelijk dan niet met mijn post die duidelijk over België gaat (wat je aan de aantallen ziet + link in een eerdere post + nog eens specifiek vermeld in een latere post).

[edit]En de maatregelen toen + nu nog steeds zijn via MB dat federaal geldt. Toen lag er nog geen onderscheid van de maatregelen op tafel per gewest. Wat binnen de huidige structuur van MB ook niet mogelijk is, federaal worden de minimummaatregelen opgelegd. Instanties op een lager niveau (gewest, provincie, stad, gemeente, ...) kunnen enkel verstrengingen doorvoeren.
Dus ik zie niet in welk nut het toen had (of nu zelfs heeft) om enkel naar Vlaanderen te kijken als de maatregelen federaal beslist worden door te kijken naar de nationale cijfers...
Haha ja, veel succes in december met het federaal opleggen van maatregelen in 85% gevaccineerd Vlaanderen omdat Brussel een uitbraak heeft in het ongevaccineerde Molenbeek.

Muur rond Brussel dus? Want die mensen komen ook naar buiten hé (naar de provinciale domeinen bvb).
Bij uitbraken enkel in Brussel, lijken lockdown maatregelen enkel ginder mij toch logisch?

Als in Vlaanderen 80% beschermd is en dus groepsimmuniteit heeft, tegen wat moet Vlaanderen dan juist beschermd worden met nieuwe maatregelen?

We zetten toch ook Frankrijk niet in lockdown omdat er nu veel gevallen zijn in naburig Spanje?

"Uit een recente enquête onder zorginstellingen blijkt dat maar 55 procent van het zorgpersoneel in Brusselse woonzorgcentra gevaccineerd is, meldt VRT NWS. In de ziekenhuizen gaat het om 65 procent van het personeel.
Dat cijfer lijkt ook niet meer te stijgen.

Ter vergelijking: in Vlaanderen worden die percentages op 70 procent in de woonzorgcentra en 85 procent in de ziekenhuizen geschat."

Dus in Brussel zal 1 op 3 in ziekenhuizen en bijna 1 op 2 van het rusthuispersoneel niet gevaccineerd zijn!?
Zelfs in Vlaanderen 1 op 3 rusthuispersoneel niet.

Ongelofelijk dat dat niet verplicht is in België.

Uw berekening ging over 700k vaccins per week in juni, dat is veel lager dan België dus veronderstel ik dat je het over Vlaanderen had.
Beter lezen. Is een post van 18juni:
Wekelijks worden ~700k vaccins geleverd die aan -41j gegeven worden.
Al zal het achteraf gezien eerder 900k geweest zijn die week (waar de extrapolatie op gebeurd is) want er is uiteindelijk meer dan gepland geleverd.
2TDTp0H.png

Maar er stond wel ook:
Momenteel heeft 63.9% van de 18+ hun 1e prik gehad. Die gaan tegen dan zeker beschermd zijn.
Met in een eerdere post die dag hetzelfde exacte cijfer en een link naar Sciensano dashboard waar je duidelijk kon zien dat het over heel België ging.
Momenteel 63.9% van de 18+

En erna (maar nog steeds voor uw eigen aangehaalde post) schreef ik natuurlijk ook nog dit:
Je kijkt enkel naar de Vlaamse cijfers, natuurlijk makkelijk sinds het daar beter gaat. Doe het nu eens voor België. En ook een minder snelle extrapolatie, zoals ik in die post net iets gedetailleerder gedaan heb (maar nog steeds maar een benadering) en wat je totaal genegeerd hebt.

"Uit een recente enquête onder zorginstellingen blijkt dat maar 55 procent van het zorgpersoneel in Brusselse woonzorgcentra gevaccineerd is, meldt VRT NWS. In de ziekenhuizen gaat het om 65 procent van het personeel.

Ter vergelijking: in Vlaanderen worden die percentages op 70 procent in de woonzorgcentra en 85 procent in de ziekenhuizen geschat."

Dus in Brussel zal 1 op 3 in ziekenhuizen en bijna 1 op 2 van het rusthuispersoneel niet gevaccineerd zijn!?

Dat zijn (ook voor Vlaanderen) wel opvallende cijfers als ge ziet hoe groot de vaccinatiebereidheid is bij de algemene bevolking.

Dat van kinderen gaat niet gebeuren. Of toch zeker niet bij babies/peuters.
Op de creche mag je nog altijd je kleine met een snotneus en hoest sturen (ook volgens de officiele regels), pas bij > 38 graden koorts (pre-corona 38,5) moet hij thuis blijven. Mijn kindje is ook >50% tijd verkouden als hij naar de creche gaat (en dat geneest dan wanneer we hem even niet sturen wegens bijvoorbeeld vakantie)

Zoiezo thuis blijven met een kleine verkoudheid ook voor volwassenen is niet realistisch. Dat zou een heel aantal keer per jaar (bij elke kleine verkoudheid) een hoop plannen in de war sturen. Pre-corona was er ook geen probleem
Het is wel een probleem, omdat het heel duidelijk is dat we met een heel gecoordineerd beleid duidelijk in staat zijn om griep uit te roeien. Iets wat ik onmogelijk achtte, maar als er één iets positiefs is dat de corona bewezen heeft, dan is dat wel dat het mogelijk is, met een veel betere hygiëne en lagere werkdruk (die sowieso al veel te hoog ligt, ongeacht van ziektes).

Als de griep uitgeroeid kan worden, zal dat economisch gezien ook veel meer voordelen hebben. Maar net zoals bij klimaatverandering zijn veel bedrijven niet in staat om een lange termijn plan uit te werken, en zoals ik altijd al zei: ik heb geen probleem met kapitalisme, maar dan moet de economie de mensheid dienen, en niet andersom.

Het is wel een probleem, omdat het heel duidelijk is dat we met een heel gecoordineerd beleid duidelijk in staat zijn om griep uit te roeien. Iets wat ik onmogelijk achtte, maar als er één iets positiefs is dat de corona bewezen heeft, dan is dat wel dat het mogelijk is, met een veel betere hygiëne en lagere werkdruk (die sowieso al veel te hoog ligt, ongeacht van ziektes).

Als de griep uitgeroeid kan worden, zal dat economisch gezien ook veel meer voordelen hebben. Maar net zoals bij klimaatverandering zijn veel bedrijven niet in staat om een lange termijn plan uit te werken, en zoals ik altijd al zei: ik heb geen probleem met kapitalisme, maar dan moet de economie de mensheid dienen, en niet andersom.
En hoe zie je dat precies om de griep uit te roeien? Iedereen die 3 uur lang een snotneus heeft 4 dagen thuis laten werken? En mensen die niet thuis kunnen werken op TW plaatsen? Of misschien mensen verplichten zich op te sluiten als ze eens 5 keer na elkaar niezen?

Er mag gerust iets aan die Belgische “zelfs op mijn sterfbed ga ik nog snel 2 uurtjes werken” mentaliteit. Maar mensen worden nu eenmaal ziek, en zeker lichte kwaaltjes als een griep of verkoudheid komen enorm vaak voor. Als je ziet dat na al die rigoreuze maatregelen Covid alles behalve uitgeroeid is wil ik wel eens weten hoe jij dat met elke soort griep wilt doen.

En hoe zie je dat precies om de griep uit te roeien? Iedereen die 3 uur lang een snotneus heeft 4 dagen thuis laten werken? En mensen die niet thuis kunnen werken op TW plaatsen? Of misschien mensen verplichten zich op te sluiten als ze eens 5 keer na elkaar niezen?

Er mag gerust iets aan die Belgische “zelfs op mijn sterfbed ga ik nog snel 2 uurtjes werken” mentaliteit. Maar mensen worden nu eenmaal ziek, en zeker lichte kwaaltjes als een griep of verkoudheid komen enorm vaak voor. Als je ziet dat na al die rigoreuze maatregelen Covid alles behalve uitgeroeid is wil ik wel eens weten hoe jij dat met elke soort griep wilt doen.
Verplichte vaccinatie!

Zou nu ook moeten zijn, weiger je en belandt je in ziekenhuis tja pech ga maar naar huis.

Covid is veel hardnekkiger en besmettelijker dan griep.

En voor mij mag er iets aan de "werken doen we nog steeds, maar geen ruimte voor ontspanning"-mentaliteit in coronatijden (en in het algemeen). Geen wonder dat er zoveel burnouts zijn en depressieve verzuurde mensen rondlopen.

En de nobelprijs voor de geneeskunde gaat naar ....
Toch zo simpel om een ziekte als de griep die jaarlijks voor extra doden zorgt uit te roeien als dat hier lees. Dat de wetenschap daar nog nooit aan gedacht heeft.

Ik denk dat er ook een verschil is tussen "alles op alles zetten om griep volledig uit te roeien" en "waar mogelijk enkele simpele maatregelen toepassen die de verspreiding van het griepvirus bemoeilijken waardoor de kans dat zwakkeren er mee in aanraking komen ook kleiner wordt."

Geen verplichte maatregelen die massaal opgelegd moeten worden, maar gewoon een andere mindset waarbij we spontaan enkele zaken doen (of niet doen) onder het motto "alle beetjes helpen".

Covid is veel hardnekkiger en besmettelijker dan griep.

En voor mij mag er iets aan de "werken doen we nog steeds, maar geen ruimte voor ontspanning"-mentaliteit in coronatijden (en in het algemeen). Geen wonder dat er zoveel burnouts zijn en depressieve verzuurde mensen rondlopen.
A de 'ik doe mijn job niet graag' ziekte!

UZ Brussel trekt de cijfers dan precies nog naar omhoog, daar is 97% van de werknemers en externen gevaccineerd.

Ik weet wel dat een familielid van mij geweigerd had omdat zwangerschap op het moment dat ze het aangeboden kreeg nog een contra-indicatie was. Geen idee of die ondertussen een tweede kans gekregen heeft.

Verplichte vaccinatie!

Zou nu ook moeten zijn, weiger je en belandt je in ziekenhuis tja pech ga maar naar huis.
Verplichte vaccinatie van de griep ? In het ziekenhuis belanden met de griep ? Is dit een soort van omgekeerde corona vergelijking ? In plaats van 'corona is maar een griepje', 'de griep is ook zo verschrikkelijk zoals corona'.

On a different note, de UK geeft weer al is het goede voorbeeld voor Europa :D.
Eerst eerste met de vaccinaties en nu eerste om mondmaskers en dergelijke in de vuilbak te smijten.
Remember dat zero covid nooit de bedoeling was, enkel ervoor te zorgen dat ziekenhuizen niet overspoelen.

Hopelijke volgen andere Europese landen snel en zet dat wat druk op Belgie om ook terug te keren naar het 'normaal'. September is mijn opinie te laat als het vroeger kan.

Dat terzijde ben ik zoiezo wel redelijk tevreden dat het versoepelingstempo hoger ligt dan ik eerst had gevreesd. Maar het kan altijd beter, de druk moet erop blijven. Het is pas gedaan als cafe's en winkels legaal een maskerverbod kunnen afvaardigen in hun keet.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan