Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
En voor de tigste keer: ze kan misschien gelijk hebben, maar moet daarom niet in de media altijd stokebrand komen spelen. Dat is mijn mening, jij denkt er anders over. Je kan dit nog 10.000 keer blijven aanhalen en ik zal 10.000 keer erop ingaan.
Maar uw mening is gebaseerd op iets dat niet klopt. En dat kaart ik aan. Zoals letterlijk gezegd in de post erboven, iedereen heeft recht op een mening. Maar als je dingen verdraait om tot die mening te komen en die verdraaiing ook nog eens post, dan kan daar zeer zeker tegen ingegaan worden.

Zij denkt niet van "goh, wa gaan vandaag eens een mediakanaal contacteren om een interview te gaan afgeven waar we wat olie op het vuur gaan gooien" vermoed ik.
Zij wordt gevraagd door de media!
De interviewer duwt het interview in die richting!
Dan wordt er uit een interview van 12minuten 1 zinnetje (wat nog niet eens de volledige uitspraak was) uitgepikt. Dat verdraai jij dan nog eens en daar baseer je jouw mening op.

Dat heeft niks met mening te maken, dat heeft alles te maken met een probleem ergens mee hebben en alles te proberen verdraaien om toch maar uw mening te kunnen aanhouden. En dan nog eens die verdraaiing te posten.
En ik heb geen zin om alles nog eens aan te tonen, het staat hier allemaal op de laatste paar pagina's.

Laatst bewerkt:
De maatregelen tegen corona hebben er gewoon voor gezorgd dat de griep geen kansen gehad heeft, maar dat wilt daarop niet zeggen dat die griep weg is, gewoon dat die zicht veel minder verspreid heeft.
Als al de maatregelen weg zijn, dan zal die griep er ook gewoon terug zijn.

Men vreest bovendien dat juist doordat er weinig griep was (en mensen geen natuurlijk immuniteit hebben opgebouwd) het komende griepseizoen mogelijk zwaarder wordt dan gewoonlijk:

Hopelijk gaan mensen ook post-corona dus vlugger de reflex hebben om voorzichtig te zijn als ze met snotterende kinderen op bezoek gaan bij oma en opa.
De kans bestaat wel degelijk dat covid gewoon griep uit de markt heeft geduwd, so to speak. Communicerende vaten, als het ware. :)

Men vreest bovendien dat juist doordat er weinig griep was (en mensen geen natuurlijk immuniteit hebben opgebouwd) het komende griepseizoen mogelijk zwaarder wordt dan gewoonlijk:

Hopelijk gaan mensen ook post-corona dus vlugger de reflex hebben om voorzichtig te zijn als ze met snotterende kinderen op bezoek gaan bij oma en opa.
Daar ga ik nu eens echt niet van wakker liggen zie.

Zij denkt niet van "goh, wa gaan vandaag eens een mediakanaal contacteren om een interview te gaan afgeven waar we wat olie op het vuur gaan gooien" vermoed ik.
Dan wordt er uit een interview van 12minuten 1 zinnetje (wat nog niet eens de volledige uitspraak was) uitgepikt. Dat verdraai jij dan nog eens en daar baseer je jouw mening op.
Zo werken interviews nu éénmaal. Ik ben ook ooit geinterviewd geweest voor VTM (+- 13 jaar terug) over mijn thesis en dat was een gesprek met de interviewer van +- 25 minuten waaruit dan 2 zinnen geknipt werden en 15 seconden lang werden getoond op het nieuws. Dat is al altijd zo geweest, er is echt geen tijd of ruimte om dat voor elke geinterviewde volledig te gaan kaderen (ze knippen er gewoon de meest frappante zinnen eruit).

Een dik jaar geleden was er een gelijkaardig interview op met een reporter die Steven Van Gucht heel gelijkaardig in een richting probeerde te duwen "gaan we deze zomer op vakantie kunnen gaan? Vanaf wanneer is het allemaal voorbij? Is het nog verantwoord om met het gezin in de wagen op vakantie te trekken?". Van Gucht zei kortaf "dat weet ik niet". Dat is het juiste antwoord voor een wetenschapper op zo'n vraag.

De maatregelen tegen corona hebben er gewoon voor gezorgd dat de griep geen kansen gehad heeft, maar dat wilt daarop niet zeggen dat die griep weg is, gewoon dat die zicht veel minder verspreid heeft.
Als al de maatregelen weg zijn, dan zal die griep er ook gewoon terug zijn.
Dat zegt het artikel ook niet.

Maar in tussentijd veel minder doden aan de griep. Corona heeft natuurlijk ook wel zijn doden, maar als ze het over excessen hebben, mogen ze het ook hebben over de doden die griep dit jaar niet op zijn conto zal hebben staan. Daar hoor je de media nooit over.

De griep zal terug zijn, maar bijna zo goed als zeker in een andere vorm en op een andere manier. De diversiteit gaat zo goed als zeker fors omlaag, tenzij het zich schuil houdt, in landen die totaal geen last hebben gehad van covid-19 of weinig en daar ook geen maatregelen hadden, maar dan nog lijkt dit zeker consequenties te hebben.

Ook geeft het direct hoop dat de griep wel uitgeroeid kan worden, door bepaalde coronamaatregelen die ironisch genoeg niet voor corona werkten, maar wel voor de griep. Bepaalde zaken zou ik dus ook gewoon permanent doen (mondmaskers is een voorbeeld). De traditie van een hand te schudden met iemand anders lijkt mij ook gewoon niet nodig. Gezondheid primeert echt wel over elementaire beleefdheid.

Aan de andere kant moet men ook stilaan aanvaarden dat corona in feite ja er gewoon is, en dat dat niet meer weg gaat. Er komt nog wel een vierde, een vijfde, een drieentachtigste en een zevenduizendstedriehonderdeneerste golf. Maar dat is gewoon the way it will be. Moeten we daarom ons hele leven overhoop gooien. Het is vrij duidelijk dat corona nooit zal weggaan. Aanpassen aan een leven met covid, waaronder het vaccinatieplan moet prioritair zijn, in plaats van repressieve maatregelen terwijl je de bron toch niet aanpakt (scholen, werkvloer, reizen).

Wel moet je gewoon vanaf de minste ziekte gewoon thuisblijven. Je hebt van die achterlijke CEO's die mensen kost wat kost naar het werk sturen, maar dat is gewoon vragen voor epidemieen enzovoort. De hele kijk over ziektes enzovoort moet op de schop. Ook bij kinderen. Bij een verkoudheid gewoon best al thuisblijven. Werken met een verkoudheid zou al gelijk moeten zijn als mishandeling van mensen.

Ze zeiden vorig jaar ook dat de griep de corona extra dodelijk zou maken wanneer het seizoen zou samenvallen en er was geen seizoensgriep deze winter. Aangezien de diversiteit omlaag gaat, zullen de vaccins meer dan ooit voorspelbaar zijn, waardoor dit griepseizoen en de komende griepseizoenen peanuts zullen zijn vergeleken met voorgaande griepseizoenen uit de 2010's.

Die mensen weten echt niet waarover ze praten, want de bronnen die ik heb uit de VS zeggen exact het tegenovergestelde. We gaan eens zien wie gelijk krijgt. Lakigigar die alles beter weet of alle zogezegde gezondheidsexperts. Tot in maart, en quote me dan.

Laatst bewerkt:
Voor hun werk te doen natuurlijk niet, maar Erika is in het verleden al meermaals buiten haar rol getreden om op het nieuws te komen verkondigen of we wel of niet op reis mogen gaan. Dat is haar rol natuurlijk niet en daar moet ze ook geen uitspraken over doen.

Zo werken interviews nu éénmaal. Ik ben ook ooit geinterviewd geweest voor VTM (+- 13 jaar terug) over mijn thesis en dat was een gesprek met de interviewer van +- 25 minuten waaruit dan 2 zinnen geknipt werden en 15 seconden lang werden getoond op het nieuws. Dat is al altijd zo geweest, er is echt geen tijd of ruimte om dat voor elke geinterviewde volledig te gaan kaderen (ze knippen er gewoon de meest frappante zinnen eruit).

Een dik jaar geleden was er een gelijkaardig interview op met een reporter die Steven Van Gucht heel gelijkaardig in een richting probeerde te duwen "gaan we deze zomer op vakantie kunnen gaan? Vanaf wanneer is het allemaal voorbij? Is het nog verantwoord om met het gezin in de wagen op vakantie te trekken?". Van Gucht zei kortaf "dat weet ik niet". Dat is het juiste antwoord voor een wetenschapper op zo'n vraag.
Dat is de eerste keer dat ik je eigenlijk op jezelf zie reageren. Dat is inderdaad al langer zo. Waarom heb je er dan uberhaupt commentaar op?

Die mensen weten echt niet waarover ze praten, want de bronnen die ik heb uit de VS zeggen exact het tegenovergestelde. We gaan eens zien wie gelijk krijgt. Lakigigar die alles beter weet of alle zogezegde gezondheidsexperts. Tot in maart, en quote me dan.
Van die "voorspellers" hebben we hier al gehad in deze thread, en dat is nog nooit goed afgelopen.
Niet toevallig omdat die "zogezegde" experts wel degelijk experts zijn, en de meeste van die voorspellers hun doctoraatstudie eerder een paar avonden rondklikken op Google inhoudt.

Maar uw mening is gebaseerd op iets dat niet klopt. En dat kaart ik aan. Zoals letterlijk gezegd in de post erboven, iedereen heeft recht op een mening. Maar als je dingen verdraait om tot die mening te komen en die verdraaiing ook nog eens post, dan kan daar zeer zeker tegen ingegaan worden.

Dat heeft niks met mening te maken, dat heeft alles te maken met een probleem ergens mee hebben en alles te proberen verdraaien om toch maar uw mening te kunnen aanhouden. En dan nog eens die verdraaiing te posten.
En ik heb geen zin om alles nog eens aan te tonen, het staat hier allemaal op de laatste paar pagina's.

Ik verdraai helemaal niks. Heeft ze het gezegd, ja of nee?

We zijn weer in cirkeltjes aan't draaien.

Lees de thread eens vanaf hier en kom dan nog eens terug.

Amai, wat is eigenlijk uw probleem? De waarheid moet zo veel mogelijk verdoezeld worden of wat?
Ze heeft feiten gezegd, wat is in godsnaam het probleem met feiten zeggen? Dat jij dat dan verdraait naar "de publieke opinie proberen bespelen", dat is het probleem. Dat is het verdraaien.

Kan ik het nog duidelijker aanduiden hieronder?
als die wetenschappers hun job doen zonder proberen het publiek te beïnvloeden, dan ga ik akkoord. Hence deze uitspraak bv:

Vlieghe, voorzitter van de adviesgroep GEMS, is bezorgd. Reizen is een "belangrijke risicofactor", zegt ze. "Alles hangt af van hoe je op reis gaat en wat je daar doet. Met twee in een mobilhome in Bretagne verblijven is iets anders dan elke avond uitgaan in een zuidelijke badplaats.”

Met andere woorden: ga vooral niet uit, en ga liefst in een mobilhome op reis.

Nee, Erika, nee.
Nee, ze heeft niet gezegd wat jij ervan maakt. Ze heeft niet eens advies gegeven. Ze heeft enkel gezegd dat er een verschil is tussen beide. Wat 100% klopt.
[edit]in't groen gezet, want ff vergeten dat rood idd voor mods is; my bad, wou het gewoon duidelijk maken!

Kunnen jullie dit desnoods verder zetten in pm? Want we zijn hier inderdaad in cirkeltjes aan het draaien en het lijkt me niet dat er iemand gaat "afgeven", dus dit kan eindeloos blijven duren.

Van die "voorspellers" hebben we hier al gehad in deze thread, en dat is nog nooit goed afgelopen.
Niet toevallig omdat die "zogezegde" experts wel degelijk experts zijn, en de meeste van die voorspellers hun doctoraatstudie eerder een paar avonden "rondklikken op Google" inhoudt.
De grootste fout die ik maakte was in het begin van corona, waarbij ik het heb onderschat. Maar zelfs Marc Van Ranst heeft ooit gezegd dat mondmaskers niet nodig waren. Velen hebben het duidelijk onderschat. Ook omdat veel informatie lang werd achtergehouden. De Chinese overheid wist natuurlijk al sneller over wat we praten, de Amerikaanse geheime inlichtingsdiensten wisten het veel eerder dan eender wie.

Ik heb mijn bronnen wanneer ik praat over de griep. Ik vertrouw eerder Britse / Amerikaanse wetenschappers dan zogezegde Vlaamse gezondheidsexperts.

Wel denk ik dat de HGR (hoge gezondheidsraad) eerder zo een uitspraak heeft gedaan in preventieve zin. Het is een opvatting van vroeger dat na een zwakker griepseizoen er een zwaarder griepseizoen komt, waardoor die uitspraken kwamen. Maar "griep" is veranderd in de laatste anderhalf jaar tijd, en ik denk dat we de gevolgen daarvan zullen zien deze winter. Het lijkt me voorlopig zo goed als onmogelijk dat griep op volle sterkte zal terugkeren, zeker ook omdat we nog niet weten in welke zin de coronamaatregelen nog van kracht zullen zijn. Er zijn nu al berichten over een mogelijke vierde golf van tal van alarmmakers die blijkbaar de time van hun life hadden met de lockdownmaatregelen, en ze nu al missen. Lockdownnostalgie noemen ze dat... .

Wel moet je gewoon vanaf de minste ziekte gewoon thuisblijven. Je hebt van die achterlijke CEO's die mensen kost wat kost naar het werk sturen, maar dat is gewoon vragen voor epidemieen enzovoort. De hele kijk over ziektes enzovoort moet op de schop. Ook bij kinderen. Bij een verkoudheid gewoon best al thuisblijven. Werken met een verkoudheid zou al gelijk moeten zijn als mishandeling van mensen.

Dat van kinderen gaat niet gebeuren. Of toch zeker niet bij babies/peuters.
Op de creche mag je nog altijd je kleine met een snotneus en hoest sturen (ook volgens de officiele regels), pas bij > 38 graden koorts (pre-corona 38,5) moet hij thuis blijven. Mijn kindje is ook >50% tijd verkouden als hij naar de creche gaat (en dat geneest dan wanneer we hem even niet sturen wegens bijvoorbeeld vakantie)

Zoiezo thuis blijven met een kleine verkoudheid ook voor volwassenen is niet realistisch. Dat zou een heel aantal keer per jaar (bij elke kleine verkoudheid) een hoop plannen in de war sturen. Pre-corona was er ook geen probleem

Ik snap de ergernis. Maar tegelijkertijd is het toch niet vreemd dat iemand zegt dat we nog voorzichtig moeten zijn. Dat zegt de politiek ook nog, dat zien we nog overal in ons leven. Er zijn nog een hele hoop maatregelen. Mondmaskers zijn nog op vele plaatsen verplicht, nachtclubs/danscafé's zijn nog niet open, er zijn nog beperkingen van hoeveel personen aan een tafel mogen gaan zitten, ...

We zijn duidelijk de goede weg op aan het gaan, qua cijfers, qua maatregelen, ... maar, het is er nog. Dat is gewoon de realiteit.

Nu, ik begrijp tegelijkertijd ook heel goed de vraag : In welke mate is alles nog nodig van maatregelen? Als ik op het vaccinatie-dashboard kijk, dan is 70%+ van de 55+'ers volledig gevaccineerd en heeft 79.29% van de 18+ bevolking reeds minstens een eerste prik gehad. Puur naar dergelijke cijfers kijkende en wetende hoe goed een vaccinatie werkt en wetende dat een eerste vaccinatie ook al een relatief hoge mate van bescherming geeft, stel ik me ook de vraag "Is dit allemaal nog wel nodig?".

Het moeilijke is natuurlijk de groep van risicopatiënten, van deze groep zou je wel wensen dat deze volledig gevaccineerd zijn. Daarnaast natuurlijk ook nog de andere parameters, zoals buitenlandse varianten die mogelijks roet in het eten strooien (al lijken alle vaccins hiertegen ook wel bestand, dus dan weeral de vraag : Is die voorzichtigheid echt nodig?) Maar een anders iets wat zeker niet uit het oog mag verloren worden, toch zeker niet voor de mensen die graag reizen, is dat als we alles laten vallen en de besmettingen snel stijgen (zelfs als deze zonder verdere gevolgen blijven op vlak van hospitalisaties), dan zullen andere landen hier wel maatregelen naartoe nemen en zal reizen vanuit België naar andere landen een stuk moeilijk zijn. Alsook is dat voor toeristische gebieden ook nefast aangezien maatregelen om naar België te reizen ook strenger zullen worden.

Ik snap de voorzichtigheid, daar niet van, maar stel me toch ook steeds meer de vraag, gezien de hoge efficiëntie van de vaccins (in combinatie met hoge vaccinatiegraad in België), in welke mate alles nog nodig is.

Laatst bewerkt:
Zoiezo thuis blijven met een kleine verkoudheid ook voor volwassenen is niet realistisch. Dat zou een heel aantal keer per jaar (bij elke kleine verkoudheid) een hoop plannen in de war sturen. Pre-corona was er ook geen probleem
Correctie, er werd geen probleem van gemaakt. Dat mensen zwaar verkouden nog gingen werken en daardoor anderen aanstaken die vervolgens mss te ziek werden om nog te kunnen werken, gaat imo toch wel invloed gehad hebben op cijfers qua ziekteverzuim.Mij lijkt het alleszins iets waar de maatschappij wel over dient na te denken hoe we met "ziek zijn" dienen om te gaan in de toekomst.

Als gewoon iedereen in wiens job dit kán (en we hebben geleerd dat dit toch al RUIM 1 miljoen werknemers zijn) thuis werkt op dagen dat hij bepaalde symptomen heeft, dan kan dit al invloed hebben op de cijfers qua ziekteverzuim, en zal de economie er alleen maar voordeel bij hebben.

Mishandelen is misschien wat zwaar, maar direct thuiswerken zou veel zieken vermijden.
Voor mij komt dit ook door de verplichting om een doktersbriefje te halen vanaf de eerste dag ziekte.
Kom ik op een maandagochtend om 8u bij de dokter in de wachtzaal. (die officieel om 8u open gaat) Zit daar al 8 man waaronder een hoop gepensioneerden.
Vaak dat ik pas na 11u daarbuiten was. Terwijl ik niets liever wil dan gewoon in mijn bed te gaan liggen.
Medicijnen etc heb ik dan allemaal niet nodig, gewoon wat rust. Maar ja, briefje is absoluut nodig!

Dat wachten in die kamer zie ik dan zo tegen op, dat ik dan toch maar ging werken. Heel de week om 20u in bed en mottig zijn.

Tegenwoordig werk ik als zelfstandige, dan beslis ik gewoon om een dagje thuis te blijven. Vaak kan ik dan de volgende dag al terug gaan werken.

Werkomgeving doet ook veel: vroeger vaak in grote bedrijven met een hele hal vol cubicles. Begint het hoesten dag 1 20m verder, en iedere dag komt dat dichterbij. Nu veel bij KMO's: geen enkele keer meer ziek geweest omdat we maar met max 10 man in een bureau zitten.

Maar waarom moet dat?
Dat was toch nooit de afspraak?

Alle 35+ en risicopatiënten zijn volledig gevaccineerd tegen half augustus.
De meeste (of zelfs alle) 18-34 zullen ook hun eerste vaccin al gekregen hebben waardoor hun risico op ernstige covid echt minimaal is (wat het sowieso al is voor deze groep).

Dat was toch al 15 maand het doel?
Nooit werd de eis geopperd dat 100% van de bevolking full 2 weken gevaccineerd moest zijn om grote outdoor evenementen terug toe te laten.
En nu plots is dit 'evident' geworden want 'risico op besmettingen'?

Even je post analyseren en de factueel foute dingen eruit gehaald.

....

Gevaccineerd en beschermd is een groot verschil. Je zal beschermd moeten zijn, wat dus 2 weken na de 2e prik is.
Momenteel heeft 63.9% van de 18+ hun 1e prik gehad. Die gaan tegen dan zeker beschermd zijn.
Er moeten nog ongeveer 2.5 miljoen mensen tussen de 18 en de 44 hun 2e prik krijgen.
Het volgende is geen exacte wetenschap, maar zal een benadering zijn gebaseerd op voorgaande cijfers:
Wekelijks worden ~700k vaccins geleverd die aan -41j gegeven worden.
Hiervan wordt ~50% gezet als 2e prik, dus zijn er ~350k beschikbaar voor 1e prik.
Er zijn ook nog 45+ die hun eerste prik niet gekregen hebben, maar laten we die even negeren. Dit werkt enkel in uw voordeel want zou betekenen dat het nog langer gaat duren. Dan zitten we vanaf vandaag iets meer dan 7 weken verder eer iedereen zijn 1e prik gekregen heeft. Of 12 weken voor 2e of 14 weken voor beschermd.

Tegen pukkelpop zal er dus nog 1.8miljoen mensen van 18-44 niet beschermd zijn; voornamelijk de jongere kant van die groep, en lijkt mij dat nu vooral de festivalgangers te zijn.
En dan vergeten we nog -18, waar er ook wel een deel al naar festivals gaat.

Dus nee, die stelling klopt totaal niet.

Momenteel wilt men naar 70% van de totale bevolking gaan. Tegen dan zitten we daar totaal niet aan, zie stuk hierboven. Zeker niet als we kijken naar de gemiddelde leeftijd van festivalgangers.
Zoals verwacht had ik uiteraard gelijk en jij niet.

Het blijkt nu dat we zelfs tegen eind juli al aan 80% 18+ volledig gevaccineerden zullen zitten.

Dus zoals ik toen zei: ten laatste eind augustus hier in Vlaanderen alles open zonder restricties of mondmaskers (behalve reizen ex-EU).

Daarnaast zou Tomorrowland eind augustus/begin september dus geen enkel probleem geweest zijn met coronacertificaat.

Laatst bewerkt:
Zoals verwacht had ik uiteraard gelijk en jij niet.

Het blijkt nu dat we zelfs tegen eind juli al aan 80% 18+ volledig gevaccineerden zullen zitten.

Dus zoals ik toen zei: ten laatste half augustus hier in België alles open zonder restricties of mondmaskers (behalve reizen ex-EU).

Daarnaast zou Tomorrowland eind augustus/begin september dus geen enkel probleem geweest zijn met coronacertificaat.
Bron?

Want ik vermoed dat je het hierover hebt:
Eind juli alle coronaregels overboord als 80% Vlamingen gevaccineerd is? “Vakantieplanning is grootste factor van onzekerheid”

1. Artikel gaat enkel over Vlaanderen. Vorige posts gingen over België...
  2. Ter vergelijking:
    1. Brussel denkt dat ze tegen midden juli niet eens 70% van de 18+ een eerste prik gaan gegeven hebben: https://www.hln.be/nieuws/brussel-haalt-vaccinatiegraad-van-70-niet-tegen-midden-juli~a03f88f2/
    2. Wallonië loopt ook nog achter op Vlaanderen volgens sciensano
Zal afwachten zijn tot dan.

Bron?

Want ik vermoed dat je het hierover hebt:
Eind juli alle coronaregels overboord als 80% Vlamingen gevaccineerd is? “Vakantieplanning is grootste factor van onzekerheid”

1. Artikel gaat enkel over Vlaanderen. Vorige posts gingen over België...
  2. Ter vergelijking:
    1. Brussel denkt dat ze tegen midden juli niet eens 70% van de 18+ een eerste prik gaan gegeven hebben: https://www.hln.be/nieuws/brussel-haalt-vaccinatiegraad-van-70-niet-tegen-midden-juli~a03f88f2/
    2. Wallonië loopt ook nog achter op Vlaanderen volgens sciensano
Zal afwachten zijn tot dan.
Vlaanderen uiteraard.

Wat de cijfers in Molenbeek of Schaarbeek zullen zijn, zal hopelijk niet relevant zijn voor toekomstige maatregelen in Vlaanderen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan