Die 800 mensen is vermoedelijk. Het artikel is ondertussen aangepast t.o.v. wat ik gisteren gepost heb, nu staat er dit in:
Dus dat zijn er vermoedelijk 800 op die moment. En de 3000 is een schatting van dat moment. Wat er op de andere dagen gebeurd is, weet niemand.
En er zomaar vanuit gaan dat die mensen zich vrijwillig laten testen na terugkomst, is een beetje naief

Ik zou het ook hopen, maar verhalen uit het verleden doen mij toch vermoeden dat dit geen zekerheid is.
En zelfs als het aantal vrij klein is, door de exponentiële aard van besmettingen kan dat naar een grote groep uitwaaien (let op het woordje kan voordat mensen mij weer woorden in de mond gaan leggen).
Je kan de voorbije 1,5j niet met nu vergelijken. Toen waren er strengere maatregelen en controles. Zowel in België als in het buitenland. In heel die periode waren op veel plekken de hotels/jeugdherbergen/vakantiehuisjes/... gesloten of anvaardden ze geen buitenlanders.
Verder is Portugal geen ver land, genoeg mensen die Spanje/Portugal met de wagen doen. Ik heb er geen exacte cijfers van en weet natuurlijk niet hoe het reisgedrag nu aangepast is t.o.v. pre-corona. Maar de files in België en buitenland op traditionele vertrek/terugkomstdagen toont toch aan dat een aanzienlijk aantal mensen nog met de wagen op reis gaat.