Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Klopt, ze konden niet volgen met testen aan de grens en hebben er een 800 (als ik het me goed herinner) doorgelaten zonder te testen.
Die hebben dus niet een test geweigerd, dus ik ga er van uit dat de meesten zich ondertussen al vrijwillig hebben laten testen.
Het aantal mensen dat zich nog niet heeft laten testen, besmettelijk is en het nu aan het verspreiden zijn, is waarschijnlijk vrij klein.

I agree dat grenscontrole in België zeer moeilijk is. En natuurlijk moeten de mensen zich willen laten testen, maar dat was het voorbije 1,5 jaar ook al het geval. Zie niet waarom dat nu ineens relevant is.
De meeste toeristen naar verdere landen (zoals Portugal) gaan toch met het vliegtuig en die kan je wel 100% controleren.
Die kan je ook niet 100% controleren. Je moet namelijk een test hebben van max 72u oud. Dit neemt nog steeds niet al het risico weg (aangezien je pas positief test na een aantal dagen besmet te zijn).

Klopt, ze konden niet volgen met testen aan de grens en hebben er een 800 (als ik het me goed herinner) doorgelaten zonder te testen.
Die hebben dus niet een test geweigerd, dus ik ga er van uit dat de meesten zich ondertussen al vrijwillig hebben laten testen.
Het aantal mensen dat zich nog niet heeft laten testen, besmettelijk is en het nu aan het verspreiden zijn, is waarschijnlijk vrij klein.

I agree dat grenscontrole in België zeer moeilijk is. En natuurlijk moeten de mensen zich willen laten testen, maar dat was het voorbije 1,5 jaar ook al het geval. Zie niet waarom dat nu ineens relevant is.
De meeste toeristen naar verdere landen (zoals Portugal) gaan toch met het vliegtuig en die kan je wel 100% controleren.
Die 800 mensen is vermoedelijk. Het artikel is ondertussen aangepast t.o.v. wat ik gisteren gepost heb, nu staat er dit in:
In totaal keerden een drieduizendtal Finse fans dinsdag quasi tegelijkertijd terug, wat voor opstoppingen en files aan de grens zorgde. Volgens plaatselijke media moesten douaniers dan ook bijna 800 fans laten passeren zonder dat zij getest werden.
Dus dat zijn er vermoedelijk 800 op die moment. En de 3000 is een schatting van dat moment. Wat er op de andere dagen gebeurd is, weet niemand.
En er zomaar vanuit gaan dat die mensen zich vrijwillig laten testen na terugkomst, is een beetje naief 😅 Ik zou het ook hopen, maar verhalen uit het verleden doen mij toch vermoeden dat dit geen zekerheid is.
En zelfs als het aantal vrij klein is, door de exponentiële aard van besmettingen kan dat naar een grote groep uitwaaien (let op het woordje kan voordat mensen mij weer woorden in de mond gaan leggen).

Je kan de voorbije 1,5j niet met nu vergelijken. Toen waren er strengere maatregelen en controles. Zowel in België als in het buitenland. In heel die periode waren op veel plekken de hotels/jeugdherbergen/vakantiehuisjes/... gesloten of anvaardden ze geen buitenlanders.

Verder is Portugal geen ver land, genoeg mensen die Spanje/Portugal met de wagen doen. Ik heb er geen exacte cijfers van en weet natuurlijk niet hoe het reisgedrag nu aangepast is t.o.v. pre-corona. Maar de files in België en buitenland op traditionele vertrek/terugkomstdagen toont toch aan dat een aanzienlijk aantal mensen nog met de wagen op reis gaat.

Die 800 mensen is vermoedelijk. Het artikel is ondertussen aangepast t.o.v. wat ik gisteren gepost heb, nu staat er dit in:

Dus dat zijn er vermoedelijk 800 op die moment. En de 3000 is een schatting van dat moment. Wat er op de andere dagen gebeurd is, weet niemand.
En er zomaar vanuit gaan dat die mensen zich vrijwillig laten testen na terugkomst, is een beetje naief 😅 Ik zou het ook hopen, maar verhalen uit het verleden doen mij toch vermoeden dat dit geen zekerheid is.
En zelfs als het aantal vrij klein is, door de exponentiële aard van besmettingen kan dat naar een grote groep uitwaaien (let op het woordje kan voordat mensen mij weer woorden in de mond gaan leggen).

Je kan de voorbije 1,5j niet met nu vergelijken. Toen waren er strengere maatregelen en controles. Zowel in België als in het buitenland. In heel die periode waren op veel plekken de hotels/jeugdherbergen/vakantiehuisjes/... gesloten of anvaardden ze geen buitenlanders.

Verder is Portugal geen ver land, genoeg mensen die Spanje/Portugal met de wagen doen. Ik heb er geen exacte cijfers van en weet natuurlijk niet hoe het reisgedrag nu aangepast is t.o.v. pre-corona. Maar de files in België en buitenland op traditionele vertrek/terugkomstdagen toont toch aan dat een aanzienlijk aantal mensen nog met de wagen op reis gaat.

Het is inderdaad heel simpel om gewoon een groene zone op te geven op je PLF formulier (of het niet in te vullen) als je met de auto gaat.
Maar misschien als er enkel een test aan vasthangt en geen quarantaine gaan minder mensen vals spelen ?

Ja, want UK heeft meer besmettingen, lijkt me toch logisch. Je moet ergens grenzen trekken he. Je hebt groen, oranje, rood en regio's of concern (zoals UK). Voor die laatste zijn strengere regels dan voor rode regio's.
Dat is toch ok, hoe zou jij het dan aanpakken?

Anders zou je hele wereld op dezelfde manier moeten bekijken, want er zijn nog altijd reizen tussen alle landen/steden/dorpen.
Ik zou toch wat meer controles houden op wie terugkeert uit het buitenland, ook diegene met de wagen, wie zaken ontwijkt mag gerust streng gestraft worden. Ook van zodra men ziet dat bepaalde landen problematisch zijn dat men direct ingrijpt zonder af te wachten wat europa zegt of doet. En hopelijk zijn mensen ook zelf slim genoeg om zich te laten testen en leggen ze zelf de nodige voorzichtigheid aan de dag. Maar dit is waarschijnlijk te optimistisch van mij dus mag men gerust nog wat meer proberen te sensibiliseren dat we nog altijd niet volledig risicovrij zijn momenteel. Maar als men dat doet zijn we volgens sommigen hier weer bezig met doem te zaaien.

En hopelijk zijn mensen ook zelf slim genoeg om zich te laten testen en leggen ze zelf de nodige voorzichtigheid aan de dag
Tja, veel geluk daarmee.
- mensen die uit India terugkomen en zich niet aan de quarantaine houden. (Hebben die zich zelfs laten testen?)
- met 65.000 uit de hele wereld willen mengelen op een wei.
- vrijwillig naar een rode zone vertrekken om een voetbal match te zien

Voorbije 1,5j toch al genoeg bewijzen gezien dat ik heel wat medeburgers niet kan vertrouwen om voldoende voorzichtigheid aan de dag te leggen.
Niet allemaal, maar voldoende om voor serieuze problemen te zorgen voor de hele bevolking.

Tja, veel geluk daarmee.
- mensen die uit India terugkomen en zich niet aan de quarantaine houden. (Hebben die zich zelfs laten testen?)
- met 65.000 uit de hele wereld willen mengelen op een wei.
- vrijwillig naar een rode zone vertrekken om een voetbal match te zien

Voorbije 1,5j toch al genoeg bewijzen gezien dat ik heel wat medeburgers niet kan vertrouwen om voldoende voorzichtigheid aan de dag te leggen.
Niet allemaal, maar voldoende om voor serieuze problemen te zorgen voor de hele bevolking.
Wel ja ik hoop nog altijd dat die idioten ofwel zelf maatregelen nemen of als het misloopt de politiek de ballen heeft om die idioten in hun kot te houden. Ik heb geen zin in nog een jaar thuis zitten en geen sociaal contact te hebben omdat er zijn die hun manieren niet kunnen houden en bij het minste goeie nieuws denken dat ze god en heel de wereld zijn.

Maar het antwoord zit in de post waarop je antwoordt... Jij hebt letterlijk gezegd dat het zonder noemenswaardige problemen is.

Dat een anonieme forumgebruiker op het internet het onder de mat wilt vegen heeft net een tikkeltje minder gewicht :sarcastic:
Omdat je maar blijft doordrammen over het woordje noemenswaardig* (wat subjectief is) en niet de essentie wilt zien van de bedoeling erachter.
*Eigenlijk ging dat woordje in het begin eerder over het coronapaspoort/controles maar soit ik wil dezelfde verdediging ook wel voeren voor de cijfers want die zijn niet problematisch.

Het is maar te zien wat er met noemenswaardige problemen of veilig bedoeld wordt dan:
- Als dit is geen of een verwaarloosbaar aantal besmettingen dan is dit inderdaad al bewijs dat het niet klopt. Die stelling was ook wel vrij onrealistisch dan gezien de nog relatief lage vaccinatie -en beschermingsgraad op dit moment en de weinige regels in sommige van de gastlanden.
- Als hiermee bedoeld wordt, geen bijkomende impact van het EK t.o.v. andere reizen dan moet die 86 voetbalfans vergeleken worden met andere mensen die terugkeren uit Sint-Petersburg en die waarschijnlijk ook wel wat positief testen. Moeilijk om hier iets over te zeggen op basis van de cijfers die zijn bekendgemaakt.
- Als het effectief over problemen gaat, is het voor mij eerder pas een probleem als de zorg ergens in de problemen komt door (lokale) clusters die een te hoog aantal zware ziektes en hospitalisaties opleveren. Om dit te vermijden zijn is er de bijkomende beschermingslijn in testing die hier toch zijn werk gedaan lijkt te hebben buiten dan voor het deel dat zonder test het land terug is binnengeraakt.

Er zullen de volgende maand nog wel pieken opduiken door vakanties: ergens hogere verspreiding in een vakantieresort, in een drukke bar of restaurant, op kamp ... Dat lijkt me allemaal te verwachten op basis van de huidige regels maar voor mij daarom geen probleem.
Dat er landen zijn die België nog wat langer als rood aanzien, is dan maar zo. Als de enige optie om groen te worden voor hen is om de grenzen dicht te doen, heeft dat toch weinig nut. Binnen 2 maand zijn we hopelijk sowieso groen als er genoeg mensen 2x gevaccineerd zijn.

---------------------------------

En het stuk dat je quote van jezelf over "Daarnaast zijn die mensen zich 1) bewust van het risico dat ze nemen 2) getest 3) wellicht gevaccineerd 4) vnml een jonge doelgroep." is zever hé...
  1. Maakt het niet veilig en zorgt niet voor "geen noemenswaardige problemen". Gevoelsmatig zou ik eerder het omgekeerde durven zeggen daar het mensen zijn die dus bewust het risico opzoeken.
  2. Getest, ja. En dan toch besmet terugkeren.
  3. Mogelijks, maar houdt de besmetting duidelijk niet tegen want anders zouden die gevallen er nu niet zijn.
  4. Afgaand op de foto's van de stadia zou ik dat niet durven beweren. En dan nog, die "jonge mensen" kunnen ook anderen aansteken en nieuwe varianten binnenbrengen op plekken waar die nog niet waren.
En het gaat niet over de individuen hé. Als je iedereen momenteel vrij spel geeft om die redenen, houdt dat geen besmettingen tegen.
In ieder geval niet minder zever dan veronderstellingen dat die honderd mensen niet in quarantaine gaan, veel anderen gaan besmetten en meer hospitalisaties en dodelijke gevallen zullen veroorzaken. Dat eerste is trouwens de verantwoordelijkheid van België en moet samen met testen al vanaf het begin strenger gehandhaafd worden. Hoezo is dat ineens de fout van het EK en is dat niet bij alle andere reizigers het geval? Heb jij trouwens cijfers over het verschil in positiviteitsratio tussen gewone reizigers en voetbalfans?

Kleine sidenote hierbij:
  • Volgens huidige berichten zijn niet alle finnen die teruggekomen zijn getest. Daarom dat men daar nu een oproep doet om zich te laten testen als je terugkwam.
  • Er zijn in België nog steeds geen grenscontroles (te land), dus testcapaciteit is het probleem niet; de juiste mensen testen wel. Zoals momenteel het probleem is in Finland dus. Ze zien een hoge besmettingsgraad bij diegene die getest zijn, daarom zijn ze ongerust over allen die zich niet laten testen hebben en het dus mogelijks nu aan het verspreiden zijn.
  • Tegen TML zou er een hogere vaccinatiegraad zijn, correct. Daarom dat de vergelijking met EK en nu al van in't begin scheef was. Maar toch is de vergelijking gemaakt dus logisch dat mensen dan ook naar het EK nu kijken.
  • Het is ondertussen al duidelijk dat vaccins niet 100% beschermen tegen besmetting. Met nog een verschil tussen na 1e prik en volledig gevaccineerd. Wat op zich geen probleem is, maar sinds het hier gaat over besmettingen moet dit wel vermeld worden. Vooral omdat die mensen het verder kunnen verspreiden.
De vergelijking met TML is helemaal scheefgetrokken zoals je zelf opmerkt. Wanneer ze buitenlanders zouden weigeren, en dat hadden ze voorgesteld, zou er weinig verschil zijn met PKP en andere festivals. Helemaal akkoord over de hogere vaccinatiegraad tegen dan trouwens. Alleen moeten we niet de voorlopige werking ontkennen.

Laatst bewerkt:
Omdat je maar blijft doordrammen over het woordje noemenswaardig* (wat subjectief is) en niet de essentie wilt zien van de bedoeling erachter.
*Eigenlijk ging dat woordje in het begin eerder over het coronapaspoort/controles maar soit ik wil dezelfde verdediging ook wel voeren voor de cijfers want die zijn niet problematisch.
==>
Maar het antwoord zit in de post waarop je antwoordt... Jij hebt letterlijk gezegd dat het zonder noemenswaardige problemen is.
Het feit dat de Finse eerste minister en het Finse gezondheidsinstituut (van het betrokken land dus) het waardig vindt om te benoemen, maakt het per definitie ook noemenswaardig :p
Dat een anonieme forumgebruiker op het internet het onder de mat wilt vegen heeft net een tikkeltje minder gewicht :sarcastic:

In ieder geval niet minder zever dan veronderstellingen dat die honderd mensen niet in quarantaine gaan, veel anderen gaan besmetten en meer hospitalisaties en dodelijke gevallen zullen veroorzaken. Dat eerste is trouwens de verantwoordelijkheid van België en moet samen met testen al vanaf het begin strenger gehandhaafd worden. Hoezo is dat ineens de fout van het EK en is dat niet bij alle andere reizigers het geval? Heb jij trouwens cijfers over het verschil in positiviteitsratio tussen gewone reizigers en voetbalfans?
Ik moet die cijfers niet hebben, jij bent begonnen over het EK... Toon jij het eerst maar eens aan.

De vergelijking met TML is helemaal scheefgetrokken zoals je zelf opmerkt. Wanneer ze buitenlanders zouden weigeren, en dat hadden ze voorgesteld, zou er weinig verschil zijn met PKP en andere festivals. Helemaal akkoord over de hogere vaccinatiegraad tegen dan trouwens. Alleen moeten we niet de voorlopige werking ontkennen.
Hoe bedoel je de voorlopige werking ontkennen? Het is geen mening maar een feit dat de vaccins geen 100% bescherming bieden, niet tegen besmetting (wat ik schreef) maar ook niet tegen hospitalisatie. Dit zowel na 1e prik als na volledige vaccinatie.

==>

Ik moet die cijfers niet hebben, jij bent begonnen over het EK... Toon jij het eerst maar eens aan.

Hoe bedoel je de voorlopige werking ontkennen? Het is geen mening maar een feit dat de vaccins geen 100% bescherming bieden, niet tegen besmetting (wat ik schreef) maar ook niet tegen hospitalisatie. Dit zowel na 1e prik als na volledige vaccinatie.
Het feit is dat ze geen 100% bescherming bieden maar de consensus van de politiek en de virologen is dat het risico aanvaardbaar is. Het EK is een véél groter risico dan TML omdat we met buitenlandse risicofactoren zitten. Als dát kan, waarom TML dan niet? Als TML niet kan, dan ook PKP niet. Nu zijn er een paar burgemeesters die het beter weten dan al de rest. Chapeau.

Laatst bewerkt:
Het feit is dat ze geen 100% bescherming bieden maar de consensus van de politiek en de virologen is dat het risico aanvaardbaar is.

Het EK is een véél groter risico dan TML omdat we met buitenlandse risicofactoren zitten. Als dát kan, waarom TML dan niet?

Als TML niet kan, dan ook PKP niet. Nu zijn er een paar burgemeesters die het beter weten dan al de rest. Chapeau.
1) Het advies over Tomorrowland van de virologen was niet positief. https://www.nieuws365.be/news/27743/virologen-staan-achter-afgelasting-tomorrowland-het-is-te-vroeg-
2) Het EK is imho een kleiner risico omdat:
- het over een relatief beperkt aantal mensen gaat per land (zelfs finland die vlakbij St. Petersburg ligt gaat het maar over 4000 man)
- de testing in het stadion beter kan gebeuren dan op een festival
- er véél minder sprake is van overnachting in tentjes, hotels volgen strengere regels dan campings in België. bvb in Duitsland moet je een recente test (<24 uur) hebben voor je in een hotel kan overnachten
- er véél minder gedanst/gefeest wordt met minder drugs. Ja, er wordt ook serieus gezopen en gefeest bij winst, maar valt beter mee.
- véél minder verschillende nationaliteiten

Pukkelpop is imho ook een te groot risico, maar is al iets minder wegens minder internationaal. Ik zou daar sowieso ook campings verbieden of elke dag test eisen. Maar dat er een verschil is tussen Pukkelpop en TML, is duidelijk

Het feit is dat ze geen 100% bescherming bieden maar de consensus van de politiek en de virologen is dat het risico aanvaardbaar is. Het EK is een véél groter risico dan TML omdat we met buitenlandse risicofactoren zitten. Als dát kan, waarom TML dan niet? Als TML niet kan, dan ook PKP niet. Nu zijn er een paar burgemeesters die het beter weten dan al de rest. Chapeau.
Maar nu verdraai je het weer, dat doet niet terzake voor de stelling die ik maakte. En dan nog, de consensus is er enkel indien er een groot genoege vaccinatiegraad is, wat nu nog niet het geval is.

Voor de rest van uw post, zie @JPV hierboven.

Geen zin om al die walls of text hierboven te lezen, maar is er meer bekend over de vaccinatiegraad bij die 3.000 Fins supporters, of hoeveel van die 100 besmette supporters al een (deel van hun) vaccin gehad hebben?

Maar nu verdraai je het weer, dat doet niet terzake voor de stelling die ik maakte. En dan nog, de consensus is er enkel indien er een groot genoege vaccinatiegraad is, wat nu nog niet het geval is.

Voor de rest van uw post, zie @JPV hierboven.
Die consensus (of toch zeker in de regering) is er zeker wel op dit moment want het EK en PKP gaan toch door ondanks vaccinatiegraad?

We kunnen inderdaad discussiëren zoals @JPV over of het risico in het geval TML al dan niet groter is (met of zonder buitenlanders)

Die consensus (of toch zeker in de regering) is er zeker wel op dit moment want het EK en PKP gaan toch door ondanks vaccinatiegraad?
En welk beslissingsrecht heeft onze regering over het al dan niet doorgaan van het EK? :p
Er worden toch geen matchen gespeeld in België?

Ik heb nog bewust geen vakantie geboekt, als die delta-variant doorbreekt zitten we terug in hetzelfde straatje en mogen we ons corona-paspoort gebruiken om de haard bij ons thuis aan te steken

En welk beslissingsrecht heeft onze regering over het al dan niet doorgaan van het EK? :p
Er worden toch geen matchen gespeeld in België?
Daar heb je een punt... niet essentiële reizen worden afgeraden maar dat is inmiddels een gedoogbeleid. De vraag is dus of er een verschil is tussen gewone reizigers en voetbalsupporters maar daar weet niemand het antwoord op. We blijven dus in cirkeltjes lopen met veronderstellingen.

In het geval van PKP komt er een ministerieel besluit voor de maximumcapaciteit op evenementen vanaf midden augustus (75.000 personen) die ook gewoon van toepassing zou kunnen zijn voor TML. De weigeringsgrond van de burgemeesters staat eigenlijk op losse schroeven als het puur gaat over het ontbreken van dat besluit.

Het Overlegcomité van 4 juni heeft beslist om vanaf 13 augustus evenementen met maximaal 75.000 bezoekers te laten plaatsvinden. Volksgezondheid werkt met het Coronacommissariaat en de deelstaten aan het samenwerkingsakkoord om de lokale besturen en organisatoren te helpen dit op een veilige manier te organiseren. De finale beslissing om evenementen al dan niet te laten plaatsvinden, ligt echter bij de lokale besturen. Zij zijn verantwoordelijk voor de ordehandhaving en zijn het best geplaatst om de lokale situatie te beoordelen", geeft Verlinden aan in een schriftelijke reactie.

In combinatie met dit:

“We durven onze hand er niet voor in het vuur te steken dat de situatie eind augustus wel stabiel zal zijn. En voor de duidelijkheid: “Wij hebben geen advies gegeven aan Boom of Rumst over Tomorrowland. Wij geven vanuit de GEMS advies aan de federale of regionale overheid.” aldus Molenberghs in Het Nieuwsblad.

Daar heb je een punt... niet essentiële reizen worden afgeraden maar dat is inmiddels een gedoogbeleid. De vraag is dus of er een verschil is tussen gewone reizigers en voetbalsupporters maar daar weet niemand het antwoord op. We blijven dus in cirkeltjes lopen met veronderstellingen.

In het geval van PKP komt er een ministerieel besluit voor de maximumcapaciteit op evenementen vanaf midden augustus (75.000 personen) die ook gewoon van toepassing zou kunnen zijn voor TML. De weigeringsgrond van de burgemeesters staat eigenlijk op losse schroeven als het puur gaat over het ontbreken van dat besluit.

In combinatie met dit:
Mja, "komt er"... En Verlinden heeft het mooi politiek verwoord, want hij heeft de randvoorwaarden niet vermeld.

En zoals ik de vorige keer ook al zei (niet dat het er nog toe doet), op het moment van de beslissing (en nu nog niet trouwens) was er geen MB dat het toelaat. Het enige dat in het MB (van 4 juni dus) stond toen de burgemeesters hun beslissing genomen hebben, was dit:
Een publiek van maximum 400 personen mag evenementen, culturele en andere voorstellingen, sportieve wedstrijden en trainingen, en congressen bijwonen, voor zover deze buiten worden georganiseerd met naleving van de modaliteiten voorzien in artikel 8, § 1 en in het toepasselijke protocol, mits voorafgaande toelating van de bevoegde gemeentelijke overheid overeenkomstig artikel 16. Indien horecaactiviteiten worden uitgeoefend, moeten de regels voorzien in artikel 6 worden nageleefd, met uitzondering van artikel 6, § 2, eerste lid, 15°.
De evenementen, culturele en andere voorstellingen, sportieve wedstrijden en trainingen en congressen kunnen enkel plaatsvinden tussen 05.00 uur en 23.30 uur.
Je kan het zever vinden, maar de burgemeesters hebben wel een punt als ze zeggen dat ze het volgens het dan geldende MB niet konden toelaten en dat er nog geen definitieve beslissingen genomen waren voor de data dat TML zou doorgegaan zijn. Een belofte, met randvoorwaarden. Dat was er. Maar dat heeft geen enkele wettelijke basis.

Voor iedereen die zegt dat er door onze hoge vaccinatiegraad geen enkel probleem meer is

In Portugal is ook al 50% gevaccineerd en toch moet er een hele regio terug in strenge lockdown.
En nogmaals, het gaat niet over hospitalisaties, wel over 't feit dat je dan geen enkel ander land meer in kan.
Maar de Belgische supporters die over een week of twee gaan terug komen uit Spanje (rode regio) zouden wel eens voor een kater kunnen zorgen voor mensen die in augustus op reis willen. Mij maakt het niet zoveel uit, ik vertrek volgende week met vakantie.

Enfin, als ik de EU was zou ik gewoon alle Britten toegang tot de EU verbieden, voor niet-professionele verplaatsingen.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan