Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dit toont nog maar eens aan van het belang dat de regels omtrent reizen echt wel gerespecteerd moeten worden.

en als je dan ziet dat ze in sommige landen terug moeten verstrengen hoop ik toch ten zeerste dat men het hier in belgie genoeg moeite zal doen om het onder controle te houden.

Dit toont nog maar eens aan van het belang dat de regels omtrent reizen echt wel gerespecteerd moeten worden.

en als je dan ziet dat ze in sommige landen terug moeten verstrengen hoop ik toch ten zeerste dat men het hier in belgie genoeg moeite zal doen om het onder controle te houden.
Ook 100 finnen besmet na de reis naar Sint-Petersburg voor de match tegen Rode Duivels (wie zei hier nu weer dat "het EK aantoont dat het zonder problemen kan"?).

Hoe langer we deltavariant kunnen onderdrukken hoe meer mensen gevaccineerd zijn waardoor we beter deltavariant kunnen onderdrukken :)
Het is een kwestie van weken dus iedere week uitstel helpt enorm om spreiding tegen te gaan.

België (net als de meeste Europese landen) heeft strengere regels dan Portugal wat betreft toeristen uit de UK, die als schuldige worden aanzien voor de uitbraak in Lissabon.

Dus alles is onder controle ;)

Ook 100 finnen besmet na de reis naar Sint-Petersburg voor de match tegen Rode Duivels (wie zei hier nu weer dat "het EK aantoont dat het zonder problemen kan"?).
Hebben die besmettingen meer doden en ziekenhuisopnames veroorzaakt?
Want als dat de maatstaf wordt, jongens dan zijn we nog lang niet thuis.

Als je nu in de bevolking een sample zou nemen en die testen op een verkoudheid (ook een virus) ga je daar ook alarmerende cijfers van krijgen. Maar zolang de vaccinaties lopen en mensen gevaccineerd zijn doet dat er toch niet toe?

Tenzij je al bewijs hebt dat men extra ziekenhuisopnames heeft? In de UK was dat het geval omdat die clusters zich bevonden bij mensen die NIET gevaccineerd waren of wilden worden.

Moet echt leuk zijn daar, zolang alleman liggen vaccineren en uitkijken naar versoepelingen om dan genekt te worden door enkele groepen mensen die weigeren te vaccineren of dat niet doen uit god weet welke rede.

dus nogmaals hier: aantal besmettingen doet er niet zoveel meer toe wanneer er goed gevacineerd is

Hebben die besmettingen meer doden en ziekenhuisopnames veroorzaakt?
Want als dat de maatstaf wordt, jongens dan zijn we nog lang niet thuis.

Als je nu in de bevolking een sample zou nemen en die testen op een verkoudheid (ook een virus) ga je daar ook alarmerende cijfers van krijgen. Maar zolang de vaccinaties lopen en mensen gevaccineerd zijn doet dat er toch niet toe?

Tenzij je al bewijs hebt dat men extra ziekenhuisopnames heeft? In de UK was dat het geval omdat die clusters zich bevonden bij mensen die NIET gevaccineerd waren of wilden worden.

Moet echt leuk zijn daar, zolang alleman liggen vaccineren en uitkijken naar versoepelingen om dan genekt te worden door enkele groepen mensen die weigeren te vaccineren of dat niet doen uit god weet welke rede.

dus nogmaals hier: aantal besmettingen doet er niet zoveel meer toe wanneer er goed gevacineerd is
Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat op een gecontroleerd event met 3000 man er 3% toch besmettingen oplopen.
Het toont aan dat het vaccinatiepaspoort niet sluitend genoeg is en dat het nog te vroeg is om grote evenementen te organiseren.

Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat op een gecontroleerd event met 3000 man er 3% toch besmettingen oplopen.
Het toont aan dat het vaccinatiepaspoort niet sluitend genoeg is en dat het nog te vroeg is om grote evenementen te organiseren.
ja en dan? Wat maken die besmettingen uit? Van die 3% belandt er hoeveel in het ziekenhuis of gaat ervan sterven?
Das al wat telt.

ja en dan? Wat maken die besmettingen uit? Van die 3% belandt er hoeveel in het ziekenhuis of gaat ervan sterven?
Das al wat telt.
Nee, van die 3% zijn ze allemaal besmettelijk, waardoor het aantal besmettingen in eigen land terug stijgt. En het aantal dat daarvan gevolgen heeft, dàt is hetgene dat telt.

En uw vergelijking met verkoudheid gaat niet op, aangezien verkoudheden veel minder schadelijk zijn.
En de volgende vergelijking met griep: griep is veel minder besmettelijk en ook minder dodelijk.

Ik denk dat niemand bedoelde dat er geen enkele besmetting zou zijn.

Als het maar 100 besmettingen zijn (op 3000 Finnen) zie ik niet meteen het pobleem. Ze zijn getest bij terugkomst, gaan nu in isolatie (ken de Finse regels niet, maar dat zou het bij ons zijn).
Impact op de gezondsheidszorg en de rest van Finland: miniem, en dat is toch nog altijd waarom we het allemaal doen he.
Lijkt me eerder een bewijs dat de (Finse) regels goed werken.

Als dit het grootste probleem is op het EK, dan denk ik dat dat eerder een geruststelling is dan iets verontrustend ;)

100 vastgestelde besmettingen bij terugkomst uit een rood land, door actief op te sporen, waarvan de bron niet vastgesteld kan worden (vliegtuig? stadion? stadskern? ...) zijn geen noemenswaardige problemen om een EK te organiseren met gevulde stadions.

Happy?

Ik denk dat niemand bedoelde dat er geen enkele besmetting zou zijn.

Als het maar 100 besmettingen zijn (op 3000 Finnen) zie ik niet meteen het pobleem. Ze zijn getest bij terugkomst, gaan nu in isolatie (ken de Finse regels niet, maar dat zou het bij ons zijn).
Impact op de gezondsheidszorg en de rest van Finland: miniem, en dat is toch nog altijd waarom we het allemaal doen he.
Lijkt me eerder een bewijs dat de (Finse) regels goed werken.

Als dit het grootste probleem is op het EK, dan denk ik dat dat eerder een geruststelling is dan iets verontrustend ;)
Die 100 finnen zijn geen probleem omdat ze alle 3000 finnen bij terugkomst hebben gecheckt (ze wachten nog op een deel van de resultaten). Dat kan omdat het hier om 1 event ging en het specifiek getarget werd als test. Maar beeld u datzelfde nu eens in met 65000 op tomorrowland? Dat halen we niet qua testcapaciteit he, terwijl er tegelijk overal ter wereld festivals zijn. En mensen ook nog gewoon op reis gaan.

Nee, van die 3% zijn ze allemaal besmettelijk, waardoor het aantal besmettingen in eigen land terug stijgt. En het aantal dat daarvan gevolgen heeft, dàt is hetgene dat telt.

En uw vergelijking met verkoudheid gaat niet op, aangezien verkoudheden veel minder schadelijk zijn.
En de volgende vergelijking met griep: griep is veel minder besmettelijk en ook minder dodelijk.
ja maar je antwoord niet op mijn vraag, wat is het probleem met die besmettingen?
Of wil jij geen besmettingen meer?

Want 100 man op 3000 die besmet is en zelfs 3 miljoen man opnieuw besmet maakt toch niet uit wanneer die besmettingen quasi geen dood of ziekenhuisopname als gevolg hebben? Of waarom vaccineren we anders?

Indien in Finland mensen zich laten vaccineren zoals bij ons, zullen die besmettingen geen probleem zijn, gezien de vaccins bijna volledig ernstige ziekte en dood voorkomen.

Dus voor mij is dat hetzelfde als beginnen testen op verkoudheid. Een verkoudheid doodt ook bijna niemand en heel weinig mensen geraken daardoor in het ziekenhuis, dus is dat een ziekte die we niet meer massaal opvolgen door tests en regels.

Ja je kan dagelijks krantenkoppen maken met: VANDAAG 50000 NIEUWE MENSEN BESMET MET VERKOUDHEID
Maar dat wil nog niet zeggen dat daar impact op de gezondheidszorg gaat zijn en al zeker niet dat we nieuwe regels nodig hebben. (zoals politicus Geert Molenberghs voorstelt)

Dat is een assumptie die je maakt.
Er zijn nog geen extra besmettigen/uitbraken (buiten de reizigers zelf), er zijn nog geen gevolgen op de gezondheidszorg.
Voorlopig is er nog niets abnormaals.

Wat trouwens ook nog niet kan, want het is nog veel te vroeg om een (mogelijk) effect te zien.

Dus laten we stoppen met paniek te zaaien als er geen cijfers zijn die daarop wijzen.

Maar het ging dan ook vooral over uw eerste puntje.
Bij het begin van het EK werd dit beweerd (de inderdaad heel onrealistische stelling dat het volledig veilig kon of zonder noemenswaardige problemen georganiseerd wordt), als toen het iemand probeerde tegenspreken was het van "bewijs het maar". Awel, bij deze is er bewijs. Gaat dus over het EK en nu. En sinds het EK nog maar 2 weken bezig is, is het ook logisch dat nu pas de eerste feiten bovenkomen.

En de verwijderde post ging niet over veilig, maar volledig veilig. Wat bij deze dus ontkracht is.
Het feit dat de Finse eerste minister en het Finse gezondheidsinstituut (van het betrokken land dus) het waardig vindt om te benoemen, maakt het per definitie ook noemenswaardig :p
Nee nee nee, dat is alleen als je leest wat je wil lezen. Nu trek jij iedereen in hetzelfde bad als een verwijderde post die zegt volledig veilig. Het bericht wat je post ligt in lijn van de verwachtingen en de kans op ICU/ziekenhuis blijft irreëel. Volgens mij zijn hier cijferfetisjisten aan het werk om elke besmetting te zien alsof je al in de kist ligt op weg naar het mortuarium.

Speciaal voor jou letterlijk wat ik gezegd heb. Risico impliceert dat ik niet bedoel dat er geen enkele besmetting zou zijn.

Het bewijs van het tegendeel van de drogreden dat muh tickets en muh coronapass controleren te moeilijk zou zijn.

Daarnaast zijn die mensen zich 1) bewust van het risico dat ze nemen 2) getest 3) wellicht gevaccineerd 4) vnml een jonge doelgroep.

België (net als de meeste Europese landen) heeft strengere regels dan Portugal wat betreft toeristen uit de UK, die als schuldige worden aanzien voor de uitbraak in Lissabon.

Dus alles is onder controle ;)
Ja want we hanteren strengere regels tegen mensen van de uk maar niet tegen toeristen uit portugal. :wallbash: :wallbash: :wallbash:

Die 100 finnen zijn geen probleem omdat ze alle 3000 finnen bij terugkomst hebben gecheckt (ze wachten nog op een deel van de resultaten). Dat kan omdat het hier om 1 event ging en het specifiek getarget werd als test. Maar beeld u datzelfde nu eens in met 65000 op tomorrowland? Dat halen we niet qua testcapaciteit he, terwijl er tegelijk overal ter wereld festivals zijn. En mensen ook nog gewoon op reis gaan.
Fijn dat je zegt dat die 100 Finnen geen probleem zijn. (Waar de discussie over ging)

Er is alleen al in België een test capaciteit van 100k/dag, dus dat lijkt me geen issue ;)
Er gaan ook meer en meer mensen volledig gevaccineerd zijn, waardoor er (veel) minder testen gaan nodig zijn.

Tomorrowland zou pas binnen 2 maanden plaatsvinden, tegen dan zal ruim 70% van de volwassen bevolking volledig gevaccineerd zijn (zelfs met de 2 weken wachtperiode)
Vandaag heeft al 70% een eerste prik, ik ga ervan uit dat binnen 2 maanden die ook wel een 2de prik gekregen hebben en dat er nog een deel bijkomen die de volgende weken gaan gevaccineerd worden (zoals mezelf, 1ste prik volgende week, 2de prik eerste week van augustus)
Dus Tomorrowland zou geen probleem zijn, tegen dan zitten we zo goed als aan de groepsimmuniteit (afhankelijk van welke percentage je neemt en volledige of volwassen bevolking)
Edit: met geen probleem bedoel ik dus geen probleem voor de gezondheids zorg.

Laatst bewerkt:
Ja want we hanteren strengere regels tegen mensen van de uk maar niet tegen toeristen uit portugal. :wallbash: :wallbash: :wallbash:
Ja, want UK heeft meer besmettingen, lijkt me toch logisch. Je moet ergens grenzen trekken he. Je hebt groen, oranje, rood en regio's of concern (zoals UK). Voor die laatste zijn strengere regels dan voor rode regio's.
Dat is toch ok, hoe zou jij het dan aanpakken?

Anders zou je hele wereld op dezelfde manier moeten bekijken, want er zijn nog altijd reizen tussen alle landen/steden/dorpen.

Nee nee nee, dat is alleen als je leest wat je wil lezen. Nu trek jij iedereen in hetzelfde bad als een verwijderde post die zegt volledig veilig. Het bericht wat je post ligt in lijn van de verwachtingen en de kans op ICU/ziekenhuis blijft irreëel. Volgens mij zijn hier cijferfetisjisten aan het werk om elke besmetting te zien alsof je al in de kist ligt op weg naar het mortuarium.

Speciaal voor jou letterlijk wat ik gezegd heb. Risico impliceert dat ik niet bedoel dat er geen enkele besmetting zou zijn.
Maar het antwoord zit in de post waarop je antwoordt... Jij hebt letterlijk gezegd dat het zonder noemenswaardige problemen is.
Het feit dat de Finse eerste minister en het Finse gezondheidsinstituut (van het betrokken land dus) het waardig vindt om te benoemen, maakt het per definitie ook noemenswaardig :p
Dat een anonieme forumgebruiker op het internet het onder de mat wilt vegen heeft net een tikkeltje minder gewicht :sarcastic:

En het stuk dat je quote van jezelf over "Daarnaast zijn die mensen zich 1) bewust van het risico dat ze nemen 2) getest 3) wellicht gevaccineerd 4) vnml een jonge doelgroep." is zever hé...
  1. Maakt het niet veilig en zorgt niet voor "geen noemenswaardige problemen". Gevoelsmatig zou ik eerder het omgekeerde durven zeggen daar het mensen zijn die dus bewust het risico opzoeken.
  2. Getest, ja. En dan toch besmet terugkeren.
  3. Mogelijks, maar houdt de besmetting duidelijk niet tegen want anders zouden die gevallen er nu niet zijn.
  4. Afgaand op de foto's van de stadia zou ik dat niet durven beweren. En dan nog, die "jonge mensen" kunnen ook anderen aansteken en nieuwe varianten binnenbrengen op plekken waar die nog niet waren.
En het gaat niet over de individuen hé. Als je iedereen momenteel vrij spel geeft om die redenen, houdt dat geen besmettingen tegen.

Fijn dat je zegt dat die 100 Finnen geen probleem zijn. (Waar de discussie over ging)

Er is alleen al in België een test capaciteit van 100k/dag, dus dat lijkt me geen issue ;)
Er gaan ook meer en meer mensen volledig gevaccineerd zijn, waardoor er (veel) minder testen gaan nodig zijn.
Kleine sidenote hierbij:
  • Volgens huidige berichten zijn niet alle finnen die teruggekomen zijn getest. Daarom dat men daar nu een oproep doet om zich te laten testen als je terugkwam.
  • Er zijn in België nog steeds geen grenscontroles (te land), dus testcapaciteit is het probleem niet; de juiste mensen testen wel. Zoals momenteel het probleem is in Finland dus. Ze zien een hoge besmettingsgraad bij diegene die getest zijn, daarom zijn ze ongerust over allen die zich niet laten testen hebben en het dus mogelijks nu aan het verspreiden zijn.
  • Tegen TML zou er een hogere vaccinatiegraad zijn, correct. Daarom dat de vergelijking met EK en nu al van in't begin scheef was. Maar toch is de vergelijking gemaakt dus logisch dat mensen dan ook naar het EK nu kijken.
  • Het is ondertussen al duidelijk dat vaccins niet 100% beschermen tegen besmetting. Met nog een verschil tussen na 1e prik en volledig gevaccineerd. Wat op zich geen probleem is, maar sinds het hier gaat over besmettingen moet dit wel vermeld worden. Vooral omdat die mensen het verder kunnen verspreiden.

Kleine sidenote hierbij:
  • Volgens huidige berichten zijn niet alle finnen die teruggekomen zijn getest. Daarom dat men daar nu een oproep doet om zich te laten testen als je terugkwam.
  • Er zijn in België nog steeds geen grenscontroles (te land), dus testcapaciteit is het probleem niet; de juiste mensen testen wel. Zoals momenteel het probleem is in Finland dus. Ze zien een hoge besmettingsgraad bij diegene die getest zijn, daarom zijn ze ongerust over allen die zich niet laten testen hebben en het dus mogelijks nu aan het verspreiden zijn.
Klopt, ze konden niet volgen met testen aan de grens en hebben er een 800 (als ik het me goed herinner) doorgelaten zonder te testen.
Die hebben dus niet een test geweigerd, dus ik ga er van uit dat de meesten zich ondertussen al vrijwillig hebben laten testen.
Het aantal mensen dat zich nog niet heeft laten testen, besmettelijk is en het nu aan het verspreiden zijn, is waarschijnlijk vrij klein.

I agree dat grenscontrole in België zeer moeilijk is. En natuurlijk moeten de mensen zich willen laten testen, maar dat was het voorbije 1,5 jaar ook al het geval. Zie niet waarom dat nu ineens relevant is.
De meeste toeristen naar verdere landen (zoals Portugal) gaan toch met het vliegtuig en die kan je wel 100% controleren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan