Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
nu is het geen race waar 1 persoon die volledig gevaccineerd is heeft gewonnen. Het is pas al heel de samenleving volledig is gevaccineerd dat je kan spreken dat het goed is.
Kijk dit hangt ervan af waar je die finishlijn wilt leggen. In de USA waren 25-30 jarigen al volledig gevaccineerd tegen maart 2021 in de USA (als ze dat wilden). In België en Europa was het kloppen in de kin en gaan we dat pas klaar krijgen tegen eind juli ten vroegste. Ik vind persoonlijk dat de overheid in de USA veel beter heeft gepresteerd tegenover haar burgers dan de Belgische overheid. Ik volg je wel dat de Belgische bevolking beter presteert, als ze effectief een hogere vaccinatiegraad halen tegen pakweg 31/12/2021.

maar jij spreekt over 'eerste peloton' is al binnen terwijl ze in de VS peloton aan het lossen zijn.
Peloton betekent grote meerderheid, die meerderheid begint er slecht uit te zien in de VS.
Jammer genoeg zie je daar zelfs de breuklijn tussen de Democrates en Republikeinen.

Wat ook een falen is van de overheid, als je je mensen niet kunt bereiken.
De vloedgolf van obesitas is ook falen van de overheid? Mensen hebben zelf de eindverantwoordelijkheid.

Ja, ik weet dat een overheid kan sensibiliseren en dergelijke maar qua mentaliteit is er toch best een verschil.

De vloedgolf van obesitas is ook falen van de overheid? Mensen hebben zelf de eindverantwoordelijkheid.

Ja, ik weet dat een overheid kan sensibiliseren en dergelijke maar qua mentaliteit is er toch best een verschil.
Als de breuklijn tussen Democrats en Republicans in zo grote mate te zien is, als je onder de 50% gaat blijven van Amerikanen, dan is het meer dan alleen mentaliteit en eindverantwoordelijkheid. En dan zijn er veel stappen die een overheid kan -en moet- nemen.

Als de breuklijn tussen Democrats en Republicans in zo grote mate te zien is, als je onder de 50% gaat blijven van Amerikanen, dan is het meer dan alleen mentaliteit en eindverantwoordelijkheid. En dan zijn er veel stappen die een overheid kan -en moet- nemen.
Het is een beetje dubbel vind ik, als in het kader van een tweepartijenstelsel doelbewust het bestaan van COVID wordt ontkent, of het belang onderschat, en een groot deel van de bevolking gaat daarin mee...wat kan de overheid dan meer doen? Zeker als ze het verkeerde "kleurtje" heeft voor een groot deel van de mensen die weigeren.

Op zich is het een resultaat van een op langere termijn ontwikkelde mentaliteit van buikgevoel>feiten en algemeen wantrouwen tegenover wetenschap.

Ik snap ergens de kritiek wel dat het hier aanvankelijk veel te traag ging (ik deel die kritiek, ook al begrijp ik de redenen wel dat het hier zo traag ging) maar dit is nu echt wel een situatie waarbij de prijzen aan de meet worden uitgedeeld vind ik. Je kan echt niet van een finish spreken aangezien nog geen enkel land over 'de finish' is op dit moment. Wat zijn die twintigers er mee dat ze al maanden een vaccin hebben als het land niet aan een voldoende hoge vaccinatiegraad gaat komen om veilig te zijn? Het is zeker zo dat de regering van de USA veel sneller de mogelijkheid heeft georganiseerd om je te laten vaccineren, dat wel.

Nu niet dat ik hier een heel debat over wil starten, maar een overheid kan wel degelijk veel stappen ondernemen op dat vlak. Taksen, gezondere schoolmaaltijden, en sensibilisering zijn daar maar enkele voorbeelden van. Of dat ook zo is voor vaccinatiebereidheid, dat vind ik al een moeilijkere. We mogen niet vergeten dat de USA enorm grote gebieden heeft waar God nog de plak zwaait bijvoorbeeld, en waar 'de wetenschap' niet noodzakelijk de autoriteit heeft zoals dat hier wel het geval is. Dat zijn zaken die je niet zomaar oplost op enkele maanden tijd.

Ik acht ook wel Trump en zijn kornuiten verantwoordelijk voor een deel van de malaise. Door van COVID zo'n politiek spelletje te maken en heel de boel te minimaliseren heeft hij op dat vlak (vaccinatiebereidheid, bereidheid om maatregelen te volgen, ...) ook wel enorm veel schade aangericht, maar dat is dus niet op 1, 2, 3 om te draaien helaas.

De top 10 gevaccineerde staten werden door Biden gewonnen, de laagste 10 door Trump.

Dus burgers die aangetrokken worden tot egoïsme en/of anti-wetenschap en/of anti-overheid blijken zich niet te willen vaccineren?

Ik zak werkelijk van mijn stoel van verbazing!

Het is een beetje dubbel vind ik, als in het kader van een tweepartijenstelsel doelbewust het bestaan van COVID wordt ontkent, of het belang onderschat, en een groot deel van de bevolking gaat daarin mee...wat kan de overheid dan meer doen? Zeker als ze het verkeerde "kleurtje" heeft voor een groot deel van de mensen die weigeren.

Op zich is het een resultaat van een op langere termijn ontwikkelde mentaliteit van buikgevoel>feiten en algemeen wantrouwen tegenover wetenschap.

Mee eens, hè. Maar dat is ook het falen van de overheid. Daarvoor kun je de beschuldigende vinger naar heel veel mensen wijzen, niet in het minst onze heer Trump die covid heeft gepolitiseerd als geen ander. Maar Biden zou ook meer werk kunnen maken van een "kerstening", samen met bereidwillige Republikeinen. Republikeins minister van gezondheid, bijvoorbeeld. Maar de specifieke oplossingen gaan veel te ver over politiek en passen meer in P&A.

En @Straddle : dat is wat ik met bereiken bedoel, natuurlijk. Doordringen. Als wetenschappelijke feiten al voor zo'n groot percentage van de mensen afgewezen worden, heb je gefaald als overheid. Dat is ook een deel van je taak. De mensen laten kiezen voor wat juist is.

Mee eens, hè. Maar dat is ook het falen van de overheid. Daarvoor kun je de beschuldigende vinger naar heel veel mensen wijzen, niet in het minst onze heer Trump die covid heeft gepolitiseerd als geen ander. Maar Biden zou ook meer werk kunnen maken van een "kerstening", samen met bereidwillige Republikeinen. Republikeins minister van gezondheid, bijvoorbeeld. Maar de specifieke oplossingen gaan veel te ver over politiek en passen meer in P&A.
Ja, we gaan de hele Trump/Biden/VS thread niet naar hier halen. Maar ik weet gewoon niet of een kortetermijnsoplossing van de huidige politiek een soort van al lang aanslepende schadelijke mentaliteit kan tegengaan.

Vaccinatiegraad moet op zich wel op korte termijn omhoog.
Zeker als je varianten gaat hebben.
We zitten nog met een broeihaard waar de leider niet gelooft in covid en vaccinaties.
Tuurlijk, ook mee eens, hè. Dat zeg ik, dat is ook mee het falen van de politiek daar. Langetermijnfalen :D . Ideaal wordt dat op korte termijn opgelost, en daar bestaan middelen voor. Maar de grote oplossing is er eentje van op middellange termijn. En daar zullen ze ook op moeten inzetten.

Wij ook, om de rest van de wereld gevaccineerd te krijgen. Maar eerst de landen die snakken naar vaccins maar er gewoon geen hebben, dat zal al een slok op de borrel schelen.

Tuurlijk, ook mee eens, hè. Dat zeg ik, dat is ook mee het falen van de politiek daar. Langetermijnfalen :D . Ideaal wordt dat op korte termijn opgelost, en daar bestaan middelen voor. Maar de grote oplossing is er eentje van op middellange termijn. En daar zullen ze ook op moeten inzetten.

Wij ook, om de rest van de wereld gevaccineerd te krijgen. Maar eerst de landen die snakken naar vaccins maar er gewoon geen hebben, dat zal al een slok op de borrel schelen.
Ja, we gaan de hele Trump/Biden/VS thread niet naar hier halen. Maar ik weet gewoon niet of een kortetermijnsoplossing van de huidige politiek een soort van al lang aanslepende schadelijke mentaliteit kan tegengaan.

- Corona-ontkennende senator en Trump-loyalist Herman Cain stierf letterlijk aan Corona waarna zijn Twitteraccount en medestanders gewoon corona bleven ontkennen.

- 2/3de van de republikeinen stemde 5 uur NA de bestorming van het kapitool, tegen de inauguratie van Biden.
Tot op vandaag zijn er vele republikeinse politici die Biden niet als legitieme president zien.

Alsof je daarmee werkelijk bipartisanship mee kan doen.
Het zogenaamde falen van de overheid zal alleszins niet opgelost worden met de huidige GOP...

Maar goed, niet voor dit forum.

Remember de "Fire the Fauci!!" scanderingen? Diezelfde Fauci moet nu de Trumpfans overtuigen om zich te laten vaccineren in die red states!

Ik zal alvast weer van mijn stoel vallen van verbazing als dat niet lukt.

Je blijft dat zeggen maar natuurlijk kan je dat wel.
Wel ja, je kan in theorie iedereen celstraffen geven als ze zich niet laten vaccineren, de vraag is in welke mate je dat als overheid kan opdringen aan een bevolking. In welke mate dringt de Belgische overheid het dan bijv. beter op volgens jou aan de bevolking dan dat de Amerikaanse het doet?

Wel ja, je kan in theorie iedereen celstraffen geven als ze zich niet laten vaccineren, de vraag is in welke mate je dat als overheid kan opdringen aan een bevolking. In welke mate dringt de Belgische overheid het dan bijv. beter op volgens jou aan de bevolking dan dat de Amerikaanse het doet?
Het is de bedoeling dat je je bevolking beter informeert zodat ze zelf de keuze maken om zich te laten vaccineren. Dan is verplichten niet nodig.

Het is de bedoeling dat je je bevolking beter informeert zodat ze zelf de keuze maken om zich te laten vaccineren. Dan is verplichten niet nodig.
Maar wat met een (aanzienlijk) deel van de bevolking die zich niet wil informeren? Die niets geloven van wat de huidige overheid zegt, want "communistische democraten". Wat met een partij die de wetenschap afzweert, die bij creationisme zweert en evolutie afzweert, waarvan een congresslid vraagt of de baan van de maan niet aangepast kan worden om klimaatverandering tegen te gaan, waar een andere beweert dat bosbranden door Joodse space lasers aangestoken zijn en zovele andere domme uitspraken.
Maar vooral een partij die de mensen gewoon dom wil houden en die elke uitgestoken hand van de democraten afwijst. Zelfs tegenstemt om te discussieren over een wetsvoorstel.
Hoe moet Biden zo'n bevolking informeren als ze toch niets geloven van wat hij zegt? Als bewezen wetenschap gelijkgesteld wordt met de mening van de eerste de beste hilbilly? Zelfs al hebben de republikeinse kopstukken zich laten vaccineren, toch willen hun aanhangers er niet aan geloven.

Maar wat met een (aanzienlijk) deel van de bevolking die zich niet wil informeren? Die niets geloven van wat de huidige overheid zegt, want "communistische democraten". Wat met een partij die de wetenschap afzweert, die bij creationisme zweert en evolutie afzweert, waarvan een congresslid vraagt of de baan van de maan niet aangepast kan worden om klimaatverandering tegen te gaan, waar een andere beweert dat bosbranden door Joodse space lasers aangestoken zijn en zovele andere domme uitspraken.
Maar vooral een partij die de mensen gewoon dom wil houden en die elke uitgestoken hand van de democraten afwijst. Zelfs tegenstemt om te discussieren over een wetsvoorstel.
Hoe moet Biden zo'n bevolking informeren als ze toch niets geloven van wat hij zegt? Als bewezen wetenschap gelijkgesteld wordt met de mening van de eerste de beste hilbilly? Zelfs al hebben de republikeinse kopstukken zich laten vaccineren, toch willen hun aanhangers er niet aan geloven.
Dan is die polarisatie mee iets wat aangepakt moet worden, zodat ze zich willen informeren en openstaan voor informatie van de andere kant.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan