Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb daarstraks een nogal raar verhaal gehoord, de zoon van iemand die ik ken heeft vorig weekend contact gehad met iemand die achteraf covid bleek te hebben.
Daarna hebben ze het volledige gezin getest, de vader en twee zonen zijn negatief, de dochter is positief.
Hoe kan dat?
Gewoon minder besmettelijk gok ik? Ik ken ook koppels waarvan ene besmet was en de andere niet, ondanks ze naast elkaar sliepen. Daarnaast ken ik dan ook weer een gezin waar het kleinkind op een halfuur, zonder rechtstreeks contact, heel dat huishouden heeft aangestoken.

Vriend van mij gekloot door collega.

Normaal vertrekken we volgende week zaterdag

een weekje MTB in de Alpen. Zijn collega komt begin vorige week werken terwijl hij eigenlijk in quarantaine moet. Nu is de hele nachtelijke onderhoudsploeg thuis met de britse variant.

Hij is er enorm ziek van dus een week op de fiets door zijn neus geboord. Een event waar we al van 2019 voor ingeschreven zijn door zijn neus geboord...

Van u collegas moet ge het hebben.

Ik begrijp iets niet goed aan die cijfers die dagelijks in het journaal op één komen. Bij het geven van het nieuwe gemiddelde wordt steeds het percentage aan daling of stijging meegegeven. Zo zegt men bijvoorbeeld dat het er 25% minder zijn dan het weekgemiddelde van de dag ervoor. Ik zou dan verwachten dat het cijfer van die dag, 25% (of 1/4) lager ligt dan dat van de dag ervoor, maar die daling is nooit in die grootorde.

Of bekijk ik het daar compleet verkeerd?

Dat zeg je. Maar weet dat mensen die AZ hebben gekregen met een tweede injectie 98% bescherming hebben, en het spuitje pfizer voor AZ-gevaccineerden gaat er snel komen imho
Dat, en het feit dat AZ nu eenmaal trager werkt dan Pfizer. Dus beide twee weken post-dose vergelijken is eigenlijk geen goede waardemeter.

Gewoon minder besmettelijk gok ik? Ik ken ook koppels waarvan ene besmet was en de andere niet, ondanks ze naast elkaar sliepen. Daarnaast ken ik dan ook weer een gezin waar het kleinkind op een halfuur, zonder rechtstreeks contact, heel dat huishouden heeft aangestoken.
Effe herhalen
Ik heb daarstraks een nogal raar verhaal gehoord, de zoon van iemand die ik ken heeft vorig weekend contact gehad met iemand die achteraf covid bleek te hebben.
Daarna hebben ze het volledige gezin getest, de vader en twee zonen zijn negatief, de dochter is positief.
Hoe kan dat?
De dochter heeft dus geen contact gehad met de persoon die covid bleek te hebben, enkel de zoon. Toch is het nu de dochter die besmet is.
De dochter heeft het ergens anders opgelopen.
De contacten van de dochter zijn ook getest en er blijkt niemand besmet te zijn.

Effe herhalen

De dochter heeft dus geen contact gehad met de persoon die covid bleek te hebben, enkel de zoon. Toch is het nu de dochter die besmet is.

De contacten van de dochter zijn ook getest en er blijkt niemand besmet te zijn.
Precies een vraagstuk

Nee gewoon een aantal feiten op een rijtje die een situatie schetsen die niet zou mogen of kunnen bestaan.
De enige verklaring lijkt mij dan dat het over een vals positief zou moeten gaan?

Effe herhalen

Sinds het een verhaal van horen zeggen is heb jij niet eens alle details, laat staan wij wel. Hoe verwacht je dan een sluitend antwoord te krijgen?

Er zijn een aantal mogelijkheden:
  • Alles hangt af van viral load. De PCR-test registreert pas als positief indien er een bepaalde viral load aanwezig is. Het is maar een heel kleine kans dat er transmissie is indien de viral load kleiner is dan die treshold maar niet onmogelijk.
  • Je geeft geen data, maar afgaand op je verhaal is het mogelijk dat vader en zonen nog in de incubatieperiode zitten.
  • De dochter kan het elders opgelopen hebben buiten de gekende contacten. Je geeft geen leeftijd mee; maar indien ze schoolgaand is, lijkt de kans mij klein dat heel de school getest is...
  • Er is nog altijd een kans op false positives en false negatives bij testen.
  • ...
Dat zijn maar een aantal die ik kan bedenken, er zullen er nog wel zijn.

Effe herhalen

Ah, verkeerd gelezen, maar kunnen inderdaad verschillende oorzaken van zijn.

Of de dochter heeft een voorwerp aangeraakt waar het virus zich op bevond, bijv. deurklink in school of toch in contact geweest met iemand die niet als contact geregistreerd staat of in een ruimte geweest waar het virus nog hing van de vorige aanwezige. Er zijn tig manieren om toch een virus te krijgen ook al lijkt iedereen rond u ok.

Of de dochter heeft een voorwerp aangeraakt waar het virus zich op bevond, bijv. deurklink in school of toch in contact geweest met iemand die niet als contact geregistreerd staat of in een ruimte geweest waar het virus nog hing van de vorige aanwezige. Er zijn tig manieren om toch een virus te krijgen ook al lijkt iedereen rond u ok.
Verspreiding via contactoppervlak lijkt mij enorm sterk, gebeurt eigenlijk zo goed als niet. Zal het inderdaad wel ergens anders opgelopen hebben. :)

Effe herhalen

Is die besmette persoon bij die familie thuis geweest of heeft die in een voertuig gezeten waar de dochter ook ingezeten heeft?

Indien niet dan lijkt het meest waarschijnlijke mij dat de dochter het elders opgelopen heeft en dat er geen link is tussen die cases.

In het VK piepen ze al anders.

Niet goed.

Het is vooral de India ontdekte deltavariant van het coronavirus dat de coronacijfers van het Verenigd Koninkrijk de lucht induwt.

(Nu, misschien maken de niet volledig of nog niet gevaccineerden het verschil, maar toch.
"54,2 procent van de volwassen bevolking volledig gevaccineerd")
In de UK is 75% Astrazeneca, 25% Mrna; In België omgekeerd.

Johnson&Johnson vertraging is goed nieuws op langere termijn. 3 weken vertraging maar wel alle jongeren ingeënt met mrna-vaccin ipv andere. Geeft meer zekerheid naar toekomstige varianten toe, zodat we komende winter zonder nieuw coronagezever kunnen feesten.

5d18ay.jpg

10/06/2021: Nature.com : Pfizer vs B.1.617

Ook weer vrij nietszeggend. Als daar andere landen tussen zitten die al meer vaccins gezet hebben voor ons is het normaal dat die op een bepaald moment er minder gaan moeten geven.

Ook weer vrij nietszeggend. Als daar andere landen tussen zitten die al meer vaccins gezet hebben voor ons is het normaal dat die op een bepaald moment er minder gaan moeten geven.
De aankoop van vaccins werd door de EU strategisch fout aangepakt maar nu de vaccins er zijn, loopt het als een speer.

En hierin doet België het verschroeiend goed, we staat vooraan in het totaal aantal gegeven vaccinaties én momenteel nr. 1 in het huidige aantal vaccinaties per week.

https://vaccinetracker.ecdc.europa.eu/public/extensions/COVID-19/vaccine-tracker.html#uptake-tab
België: reeds 58% van de 18+ gevaccineerd
Duitsland: 55%
Nederland: 55%
Frankrijk: 54%

Als het goed is, mag en moet het ook gezegd worden.

Niks "van horen zeggen", komt rechtstreeks van de vader.
Dus jij hebt het van horen zeggen en niet zelf meegemaakt, dus je hebt niet alle informatie... :sarcastic:

En dan negeer je de rest van de post ook met al een deel van de mogelijke oorzaken, wat een antwoord op je vraag was.
Wat was het nut dan van de vraag als je mogelijke oorzaken gewoon negeert?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan