Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Naar aanleiding van een nieuwsbericht over jeugdkampen deze leuke post nog eens opgerakeld:
En natuurlijk hoef je geen verplichte coronatest als je terug naar België komt.

Altijd fijn, gelijk hebben op het internet. Nu nog wat vaker gelijk krijgen en we zijn er.

Ik wou juist mijn post hier verwijderen om het in het andere topic te posten omdat ik nu denk dat het toch beter gepast is daar, maar ik ben al gequoteerd. :D

De registratie just gedaan en tis idd Pfizer.

En nu gaan ze volgende week zeggen dat er daar ook problemen mee zijn, specifiek voor 34-jarigen die zeer dichtbij hun verjaardag zijn, ofzo... :unsure:

Amai das snel! Ik ben 33 en ben benieuwd wanneer de uitnodiging volgt. Welk vaccinatiecentrum heb je?

Die vaccins zijn toch erg slecht verdeeld over de verschillende vaccinatiecentra als ik dat zo lees... mijn ouders hebben pas gisteren hun uitnodiging gekregen en zijn beiden 52 jaar. Vaccinatie in regio Leuven dus dat speelt wellicht mee.

Naar aanleiding van een nieuwsbericht over jeugdkampen deze leuke post nog eens opgerakeld:

Altijd fijn, gelijk hebben op het internet. Nu nog wat vaker gelijk krijgen en we zijn er.

Betere poging doen...

Je haalt een post over Europa en de periode van het coronacertificaat (dus vf 1 juli). Laat me weten welk land dan nog rood zal zijn in de EU. Het aantal landen is nu al sterk beperkt.

Mijn reactie was trouwens eentje op een post van jou die dit zei:

"Een PCR-test voor wie op reis wil, zal niet gratis worden"

"Geen 47 of 67 of wat is het Euro op overschot voor een test? Blijf dan maar thuis."

Die vaccins zijn toch erg slecht verdeeld over de verschillende vaccinatiecentra als ik dat zo lees... mijn ouders hebben pas gisteren hun uitnodiging gekregen en zijn beiden 52 jaar. Vaccinatie in regio Leuven dus dat speelt wellicht mee.
Denk dat dit eerder ligt aan de gemiddelde leeftijd van de bevolking in de regio.

Als de vaccins evenredig verdeeld worden naar bevolking richting de centra, maar er zit een groot verschil op aantallen per leeftijdsgroep, zal je dat effect hebben.

Denk dat dit eerder ligt aan de gemiddelde leeftijd van de bevolking in de regio.

Als de vaccins evenredig verdeeld worden naar bevolking richting de centra, maar er zit een groot verschil op aantallen per leeftijdsgroep, zal je dat effect hebben.
Men had daar toch meer rekening mee kunnen/moeten houden, tenzij het ligt aan de vaccinatiebereidheid natuurlijk.

Niet logisch dat in bv Gent, Leuven, ... men net begint aan de 55-jarigen terwijl in grote delen van het land al 30-jarigen worden gevaccineerd. In het kader van druk op de ziekenhuizen verlichten, mocht men dat misschien op nationaal niveau meer monitoren.

Men had daar toch meer rekening mee kunnen/moeten houden, tenzij het ligt aan de vaccinatiebereidheid natuurlijk.

Niet logisch dat in bv Gent, Leuven, ... men net begint aan de 55-jarigen terwijl in grote delen van het land al 30-jarigen worden gevaccineerd. In het kader van druk op de ziekenhuizen verlichten, mocht men dat misschien op nationaal niveau meer monitoren.
Dat zou ook zo moeten zijn. Zo is geloof ik ongeveer 66% vd mensen in Knokke gevaccinneerd, omdat er zoveel ouderen wonen. Terwijl gemeentes met jongere populaties zoals Vilvoorde aan 35% zitten.
Enfin, dat las ik toch onlangs ergens. De exacte cijfers kunnen in realiteit wat verschillen.
Maar het zou de bedoeling moeten zijn dat ieder centrum op hetzelfde moment klaar is met vaccineren.

Ik denk dat het verschil in leeftijd vooral te maken heeft met de % weigeraars. Als dat in Leuven laag is, hebben ze weinig mensen kunnen overslaan en zijn ze dus nog niet zo sterk gezakt.

Voor de rest is de planning gebeurd op basis van bevolkingsaantallen op 01/01/2020. Ook dat kan een verschil maken met de huidige inwonersaantallen.

Zouden ze ook gewoon niet de vaccinatiecentrums niet willen laten stilvallen?
Op veel plekken waar ze al aan de +30's aan het uitnodigen zijn zouden dan 2 weken toe moeten blijven om de rest te laten bijhalen? Lijkt me toch ook niet de bedoeling? Nu, als je in een regio zit die wat langer over de 60+'s doet, zal misschien sneller bijhalen omdat er % minder jongeren wonen?

Grote evenementen in open lucht zoals TML, PKP en de Formule1 tot 75k bezoekers toegelaten vanaf 13/8 o_O
Ineens alles toelaten dan, kom.

Grote evenementen in open lucht zoals TML, PKP en de Formule1 tot 75k bezoekers toegelaten vanaf 13/8 o_O
Nice. Al ben ik wel benieuwd hoe een PKP dat dan gaat aanpakken qua line-up. Die grote (Amerikaanse) bands gaan echt niet naar daar komen omwille van verscheidene redenen. Benieuwd hoe de bezoekers daar dan op gaan reageren..

Er sijpelt al wat buiten over de nieuwe reisregels (nieuwsblad):

Wie uit rode zone (terug)komt moet volledig gevaccineerd zijn​

Toeristen die naar België komen of Belgen die vanuit een rode zone terugkeren naar ons land moeten volledig gevaccineerd zijn of een pcr-test laten afnemen. Die beslissing is op het Overlegcomité al afgeklopt. Er is wel nog discussie over de vraag of er nog een veiligheidsmarge van twee weken moet worden ingebouwd. De meeste landen vragen immers dat je al twee weken volledig gevaccineerd bent.

Bij reizen geen PCR-test voor kinderen jonger dan 12​

Daarnaast zouden de verschillende regeringen ook overeengekomen zijn dat kinderen jonger dan 12 jaar die reizen geen PCR-test moeten ondergaan, maar dus enkel een speekseltest.
De quarantaine van 7 dagen zou vervallen als je een negatieve PCR-test hebt 48 uur voor je terugkomt of pas in België binnen 48 uur na aankomst.

Zullen waarschijnlijk wel veel bijkomende regeltjes zijn neem ik aan? Kan me niet voorstellen dat ze gewoon 75k mensen loslaten op een weide/camping.

Zouden er nog rode zones zijn binnen Europa in juli?
Nu nog 49 op de 200 gedefinieerde zones die boven de 150 gevallen/100k zitten over 2 weken heen, maar de meeste daarvan zullen volgende week of de week erna oranje zijn. Behalve Zweden (onbekende cijfers) zijn Nederland, een stuk van Litouwen en (vooral) Frans Guyana er het slechtst aan toe.

Wel een caveat:

Als je uit een zone komt met heel hoog risico (varianten) dan heb je sowieso 10 dagen quarantaine aan je been, ook als volledig gevaccineerde.

Zou van toepassing zijn op varianten die immuniteit kunnen ontwijken, zoals P.1 en B.1.617.2, maar de exacte modaliteiten zijn nog ongekend.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan