Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Is het eigenlijk grotendeels aan de vaccinaties te danken of speelt het betere weer ook mee vraag ik me af. Aangezien we vorig jaar rond deze tijd ook zeer goed zaten qua cijfers. Weliswaar na een zwaardere lockdown.
Code:
Rijlabels #Hosp #ICU Opname Ontslag #Besm.#Test1D #Besm.7D #Test7D 
2020-05-31  818  164     26    33     49    6795    1144    87209      1,31%  
2021-05-31 1233  439     56    47   1950   49389   13066   329103      3,97%

Het verschil tussen vorig jaar en dit jaar is nog groot hoor :). Maar toen was de lockdown idd de motor voor een héél grote daling, terwijl nu het leven een stuk opener is. Dat we voorzichtig moeten zijn met reizen (héél veel toelaten, maar wel telkens met testen) is echter wel duidelijk uit de cijfers. We zijn zéker op goeie weg, maar we zijn er nog niet.

(de cijfers van %'s tegenover de week ervoor mag je niet vergelijken, nu zijn die wat getemperd door de feestdag-wip die gemaakt wordt, vandaar dat ik die er bewust uithaal)

Code:
Rijlabels #Hosp #ICU Opname Ontslag #Besm.#Test1D #Besm.7D #Test7D
2020-05-31  818  164     26    33     49    6795    1144    87209      1,31% 
2021-05-31 1233  439     56    47   1950   49389   13066   329103      3,97%

Het verschil tussen vorig jaar en dit jaar is nog groot hoor :). Maar toen was de lockdown idd de motor voor een héél grote daling, terwijl nu het leven een stuk opener is. Dat we voorzichtig moeten zijn met reizen (héél veel toelaten, maar wel telkens met testen) is echter wel duidelijk uit de cijfers. We zijn zéker op goeie weg, maar we zijn er nog niet.

(de cijfers van %'s tegenover de week ervoor mag je niet vergelijken, nu zijn die wat getemperd door de feestdag-wip die gemaakt wordt, vandaar dat ik die er bewust uithaal)
Ziet er naar uit dat ik de eerste maanden nog niet naar belgie kan dan :(

Oh well, mijn hoop is kerstmis

Is het eigenlijk grotendeels aan de vaccinaties te danken of speelt het betere weer ook mee vraag ik me af. Aangezien we vorig jaar rond deze tijd ook zeer goed zaten qua cijfers. Weliswaar na een zwaardere lockdown.

Ik denk dat er inderdaad moeilijk vergeleken kan worden met vorig jaar aangezien de regels die er nu (afgelopen weken/maanden) gelden in het niets verdwijnen met de regels die we vorig jaar hadden in de periode maart-april-mei.

Waarom niet? Ik vermoed dat Noorwegen het niet verbied om naar Belgie te gaan en dan terug te keren, zeker indien je daar woont en werkt?
Ik heb geen goesting om 2 weken in quarantaine te gaan als ik hier terug kom

Dus ja ik mag naar Belgie, maar a) reisverzekeringen werken niet want het is nog steeds afgeraden dus dat is een risico en dus b) quarantaine als ik terug kom

maanden dan nog?
Hoe goed moet de situatie wel worden vooraleer Noorwegen het weer toelaat?

<25 bevestigde gevallen per 100k inwoners in de laatste 14 dagen
< 4% positieve testen gemiddeld per week in de laatste 2 weken

En mogelijks wanneer men volledig gevaccineerd is uiteraard, maar dat zie ik niet gebeuren voor Augustus en dan is het verlof voorbij.

Die experts die beweerden dat de zomer verknoeid was nadat de versoepelingen werden aangekondigd, zij die beweerden dat er mensen die een terrasje gingen doen en een ongeval zouden hebben, niet geholpen gingen worden of de hele groep die afkeurend reageerde na de laatste versoepelingen? Welke zijn het juist die weten wat ze doen met hun voorspellingen?
Ah, ze hebben alleen maar boter op het hoofd als ze aanmanen tot voorzichtigheid.
Als de uiteindelijke plannen en projecties wel blijken te kloppen, dan is dat een Goddelijke macht die ze heeft ingesteld. Niet datzelfde comité van experts dat het aan de politiek heeft aangeraden, die het uiteindelijk heeft doorgevoerd?

Wat voorspeld is, is uitgekomen. Door de rem die de virologen erop hebben gezet, en de gas die de politici hebben gegeven. Dan blijkt het systeem toch nog te werken, zeker, hè?

<25 bevestigde gevallen per 100k inwoners in de laatste 14 dagen
< 4% positieve testen gemiddeld per week in de laatste 2 weken

En mogelijks wanneer men volledig gevaccineerd is uiteraard, maar dat zie ik niet gebeuren voor Augustus en dan is het verlof voorbij.
wow, 25? Da's écht wel weinig, ik dacht dat ze gewoon de 75 accepteerden.

En gaat Noorwegen niet werken met coronapaspoort?

Dan zou je indien volledig gevaccineerd de quarantaine kunnen vermijden.

Ah, ze hebben alleen maar boter op het hoofd als ze aanmanen tot voorzichtigheid.
Als de uiteindelijke plannen en projecties wel blijken te kloppen, dan is dat een Goddelijke macht die ze heeft ingesteld. Niet datzelfde comité van experts dat het aan de politiek heeft aangeraden, die het uiteindelijk heeft doorgevoerd?

Wat voorspeld is, is uitgekomen. Door de rem die de virologen erop hebben gezet, en de gas die de politici hebben gegeven. Dan blijkt het systeem toch nog te werken, zeker, hè?
Doemdenken en je kan nooit fout zijn:
- Als het slecht gaat heb je het voorspeld
- Als het goed gaat is het jouw doemdenken dat voor een rem heeft gezorgd en daardoor gaat het goed
Doe er nog wat preventieparadox bij en je moet maar een oen zijn om niet negatief te denken en constant het slechtse scenario als realistisch aan te kondigen.

Er waren experten die het verloop juist hadden voorspeld, die hebben echter niet zo'n uitspraken gedaan als die van onze media-experten. Die laatste hebben het nog steeds erg moeilijk om toe te geven dat het erg moelijk is om exacte voorspellingen te maken, dat hun voorspellingen er dus ook heel vaak naast zitten en dat het voor iedereen koffiedik kijken is. In andere landen is het wel mogelijk om al openlijk toe te geven dat er te veel paniek werd gecreëerd en dat de communicatie over het algemeen te negatief was, in België blijft dat blijkbaar erg moeilijk. Zelfs als de cijfers duidelijk niet zijn wat de mediaexperten 1-2 maanden geleden voorspeld hadden, kan dat nog niet toegegeven worden. Toch raar dat we het niet beter doen dan vergelijkbare landen met zoveel Nostradamussen in de adviesraad die als we henzelf moeten geloven sinds februari vorig jaar nog geen enkele foute beslissing of voorspelling hebben gemaakt.

Is dat dezelfde wisselwerking als "ha, de cijfers blijven stabiel, zie je wel dat onze maatregelen werken" vs "de cijfers zijn slechter dan gedacht, tijd dat de mensen zich verantwoordelijker gaan gedragen"?

Is dat dezelfde wisselwerking als "ha, de cijfers blijven stabiel, zie je wel dat onze maatregelen werken" vs "de cijfers zijn slechter dan gedacht, tijd dat de mensen zich verantwoordelijker gaan gedragen"?
Ik snap niet wat je bedoelt, hoor.
Maar ik zie dat de voorspellingen en het plan ivm de versoepelingen redelijk gelijklopen met de realiteit. Ik kan daar op geen enkele manier aan verbinden dat onze experts en politici het fout hadden toen ze dit hadden voorgelegd als strategie.

En gaat Noorwegen niet werken met coronapaspoort?

Dan zou je indien volledig gevaccineerd de quarantaine kunnen vermijden.
Mogelijks ja, dat is nog niet goed gekeurd ( en daar is veel tegenstand tegen. Velen zeggen dat men het vorig jaar verknoeid heeft door in juni/juli te openen voor reizen in Europa. En er zijn verkiezingen over 2-3 maanden).

Maar zelfs al is er een corona paspoort ik ga niet volledig gevaccineerd zijn voor augustus schat ik en dan is het verlof voorbij eh :p

Die experts die beweerden dat de zomer verknoeid was nadat de versoepelingen werden aangekondigd, zij die beweerden dat er mensen die een terrasje gingen doen en een ongeval zouden hebben, niet geholpen gingen worden of de hele groep die afkeurend reageerde na de laatste versoepelingen? Welke zijn het juist die weten wat ze doen met hun voorspellingen?

en kijk, vandaag is daar weer een open brief om vlak voor het overlegcomité op te roepen niet te snel te versoepelen want het gevaar is nog niet geweken. :tongue:

*insert ywaning mr bean gif*

Dan zou je toch denken dat de experts weten wat ze doen, met hun voorspellingen.
Ik zie dat ge, op de ondertussen gekende manier van moving the goalposts, hier uw oorspronkelijke stelling van "experten weten wat ze doen met hun voorspellingen" een post later zomaar uitbreidt naar "het systeem werkt in zijn geheel door tegengas van politici". Een systeem waarin ge de experten uit de eerste post blijkbaar slechts de rol van rem toedicht, iets wat ook bevestigd wordt door de grootse verklaringen over ophanden zijnde zomerverknoeiingen of terrasongevaldoden in de krantenartikels van @Fitzcarraldo door experten, en daar dus uw eigen stelling uit die eerste post mee ontkracht.

Logischerwijs zijn het dan de politici, dus letterlijk de niet-experten, met hun tegengas die gelijk hebben gekregen aangezien de rem al anderhalf jaar op de samenleving staat. Enkel met de rem van de experten werd er vorige maand bijvoorbeeld niet versoepeld, dat hebben een deel experten dus zelf gezegd na het aankondigen van de versoepelingen door politici, ook al halen we ondanks die versoepelingen die de remmende experten niet wilden toch de voorspellingen van de politici hun plan volgens uw eigen woorden.

De experten zaten er bijgevolg naast, en de politici niet met hun plan. Slechts één groep ging akkoord met de strategie, dan hoort ook maar één groep de pluimen daarvoor op hun hoed te steken. En dat is niet de groep die zei dat we maar niet moeten zeuren, geen zomer zouden hebben, te te vroeg is voor een terras of zelfs niet geholpen zouden worden als we buiten een ongeval hadden ... want die vertelden onwaarheden, en dat als wetenschapper. Of toch wetenschapper/hobbypoliticus.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan