Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Antwerpen, Gent, Kortrijk, Leuven, Aalst, ... Groot gelijk ook, dan hadden ze maar eerder moeten afkomen met hun richtlijnen rond plexiglas. De heropeningsdatum van 8 mei is nu al genoeg aangekondigd, nu moeten ze niet 1 dag voor die heropening nog met allerlei onnodige regeltjes afkomen.
Kortrijk??? :rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:
Hmm. van wie is Ruth Vandenberghe daar plaatsvervangend burgemeester.

Kortrijk??? :rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:
Hmm. van wie is Ruth Vandenberghe daar plaatsvervangend burgemeester.
Ook in Kortrijk klinkt het dat “de politie haar taken zal uitvoeren en de richtlijnen zal volgen”. “Dat heeft ze de voorbije tijd ook gedaan”, aldus een woordvoerder van de politiezone Vlas. “Bij hardnekkige overtredingen zal de politie optreden, maar onze politiezone voert geen heksenjacht. We sensibiliseren, inventariseren, en evalueren na het weekend.”

ik zeg nergens dat het ok is dat men dit last minute communiceert. Ik zeg dat ge als zelfstandige gewoon geen assumpties moet maken en zaken beslissen zolang het kader niet duidelijk is. Als gij beslist om al investeringen te doen eer het wettelijk kader klaar is moet ook beseffen dat er geen garanties zijn en ergo ook niet komen wenen als dan opeens duidelijk is dat ge uw geld in de vuilbak gekletst hebt.
Maar het kader was duidelijk en onderhandelt geweest met de minister (die gewoon copy paste zomer had gedaan) het was begin deze week zelfs afgerond. Dan kunde toch vanuit gaan: oke onderhandelingen gedaan, protocol klaar.
De corona commissaris heeft zijn bezwaren gemaakt aan de minister niet de horeca Als het dan stopt bij die minister en die geeft geen verdere informatie aan de horeca. Dan ligt het aan de horeca omdat ze assumpties hebben gemaakt op onderhandelingen en besprekingen van een protocol dat begin deze week is gefinaliseerd met de bevoegde minister?

Begin deze week werd het protocol afgeklopt na onderhandelingen tussen de regering en de sector. In het document staat te lezen dat er anderhalve meter afstand moet zijn tussen de tafelgezelschappen, "tenzij de tafelgezelschappen worden gescheiden door een plexiglazen wand of een gelijkwaardig alternatief, met een minimale hoogte van 1,8 meter". Dat staat overigens ook op de website van de Federale Overheidsdienst Economie.
Maar die zin over de plexiwanden was blijkbaar niet afgesproken op het Overlegcomité, zo liet coronacommissaris Pedro Facon vrij snel weten aan minister van Middenstand David Clarinval (MR), die voor de regering het protocol mee onderschreef. In regeringskringen was inderdaad te horen dat de plexischermen "in strijd waren met de beslissing van het Overlegcomité". Dat werd vanmorgen bevestigd door vicepremier Vincent Van Quickenborne (Open VLD).

Ik zie dus niet in waarom de horeca nu weer de schuld treft en niet zou mogen klagen omdat ze assumpties hebben gemaakt op een blijkbaar niet correct protocol.

Jambon blikt intussen wat vooruit naar de zomer en november:

Een Pukkelpop met veel internationale artiesten lijkt hem niet haalbaar maar hij hoopt dat in november volle Sportpaleizen kunnen (ook met lokale artiesten wss). Om nog veel namen te boeken is het redelijk laat, hopelijk kan de sector na het overlegcomité volgende week dinsdag aan de slag. Maar het blijft een financieel risico als de situatie moeilijk in te schatten is. Het federale niveau wou zich meer richten op evenementen van 2500 toeschouwers en Jambon zei dan om nog niet te beslissen, da's idd een laag cijfer voor festivalgroottes. Dinsdag zal dus nog wel stevig onderhandeld worden.
Diene zou beter zijn muil houden Jambon.. heeft nog niet veel deftig gezegd.. altijd maar veronderstellingen, aannames en verzinsel wat die kerel komt vertellen..

Diene zou beter zijn muil houden Jambon.. heeft nog niet veel deftig gezegd.. altijd maar veronderstellingen, aannames en verzinsel wat die kerel komt vertellen..
Jan is deze crisis zowat die ene collega geworden die altijd zegt dat hij het zal doen en de dag voor de deadline kunde het allemaal zelf nog doen.

Maar het kader was duidelijk en onderhandelt geweest met de minister (die gewoon copy paste zomer had gedaan) het was begin deze week zelfs afgerond. Dan kunde toch vanuit gaan: oke onderhandelingen gedaan, protocol klaar.
De corona commissaris heeft zijn bezwaren gemaakt aan de minister niet de horeca Als het dan stopt bij die minister en die geeft geen verdere informatie aan de horeca. Dan ligt het aan de horeca omdat ze assumpties hebben gemaakt op onderhandelingen en besprekingen van een protocol dat begin deze week is gefinaliseerd met de bevoegde minister?

Ik zie dus niet in waarom de horeca nu weer de schuld treft en niet zou mogen klagen omdat ze assumpties hebben gemaakt op een blijkbaar niet correct protocol.
Sorry maar als ge nu na al die tijd nog niet geleerd zijt. Zolang er geen duidelijkheid is weet je toch al uiteindelijk dat je beter uw plannen nog wat uitstelt. Er zijn toch al voorbeelden genoeg dat laatste jaren van zo'n zaken. Of wie dacht dat het een goed idee was om zonnepanelen te leggen, een hybride wagen te kopen en ga zo maar door. Als je als zelfstandige nog altijd maar zo'n inzicht hebt in hoe het in belgie werkt zou ge verdomme beter voor een baas gaan werken.

Nu zijn we idd aan de voorwaarden voldaan, maar daar gaat de discussie niet om.

Discussie was hiermee begonnen:
Ik mis de : "Maar de ICU ligt vol, terrassen open doen is crimineel" - posts
:thinking:
Wel ja? Dat soort posts heb je toch gemaakt denk ik? En die blijken nu niet te kloppen. Terrassen opendoen op 8 mei blijkt niet crimineel en de mensen die wel besliste om ze dan te openen hadden gelijk? Dus ik snap wel dat Tooché terugkoppelt naar eerdere posts die toch "lichtjes" overdreven bleken. Tenzij je toen met je posts bedoelde dat de terrassen toen openen crimineel was, maar dan snap ik de posts nog minder want er was geen sprake toen om de terrassen te openen. Nu goed we gaan er niet uitkomen vrees ik .
@AreVee Ik heb geen goesting om al mijn posts te herhalen, @Renegadexxripxx heeft alles ook al goed uitgelegd.
Op het moment dat ze de beslissingen doorvoeren waren de voorwaarden niet vervuld. , het was een berekend risico. Ze hebben gegokt en gewonnen. ja ze hebben kweet niet hoeveel modellen. Maar nogmaals. Ze hebben in dat overlegcomité urenlang erover gedaan. Urenlang geluld over 1 onderwerp: terrassen. Blijkbaar waren de voorspellingen in die modellen toch ook niet van die orde om te zeggen "dit is een no brainer mannen, versoepelen maar".
Ik vrees dat we idd niet verder gaan geraken, kan gebeuren. Ik heb getracht om zowel op u als op Renegadexxripxx te reageren waar ik vind dat jullie fout zitten. Maar ik ga dat inderdaad ook niet nog eens doen, we zullen beide niet van idee veranderen.

Ik begrijp het wel niet goed dan zoals je posts over versoepelingen, op 8 mei!, die toch sterk gekant waren tégen de opening van de horeca. Die waren eigenlijk gericht tegen de opening van de terrassen toen? En niet op 8 mei? Of zie ik dat toch correct en waren ze gericht tegen de opening op 8 mei, en ging je er toen gemakkelijkheidshalve maar vanuit dat de cijfers dan nog dramatisch zouden zijn?

Sorry maar als ge nu na al die tijd nog niet geleerd zijt. Zolang er geen duidelijkheid is weet je toch al uiteindelijk dat je beter uw plannen nog wat uitstelt. Er zijn toch al voorbeelden genoeg dat laatste jaren van zo'n zaken. Of wie dacht dat het een goed idee was om zonnepanelen te leggen, een hybride wagen te kopen en ga zo maar door. Als je als zelfstandige nog altijd maar zo'n inzicht hebt in hoe het in belgie werkt zou ge verdomme beter voor een baas gaan werken.
België draait vierkant dus de uitbaters hadden maar beter moete weten :sarcastic:

België draait vierkant dus de uitbaters hadden maar beter moete weten :sarcastic:
Nochtans heeft men met andere zelfstandigen geen zo'n compassie hoor als de regels opeens veranderen en een hoop geld kwijt raken. Ondernemerschap is nog altijd een risico

Wat een ramp is die Verlinden toch... Onduidelijkheid troef weer, nog gene MB, tegenstrijdigheden.

Kunnen ze het dan echt nooit eens goed doen?

Een sector die al zes maanden volledig stil ligt, last minute toch op bepaalde zaken wijzen zoals misvattingen die ontstaan zijn door knip en plak werk van de regeltjes van vorig jaar valt toch wel onder de noemer van "amateurisme".

Nu het feit dat zulke schermen niet gebruikt mogen gaat er vooral ook over om de afstand tussen de tafels. Iets wat je niet zomaar kunt toveren. Ik heb de desbetreffende regels niet in detail gezien maar schermen plaatsen mag nog altijd, ze mogen wel niet gebruikt worden om de afstand te verkleinen.

Ik begrijp dat desbetreffende burgemeesters dan ook zo reageren dat ze het allemaal wel zullen bekijken. In realiteit gaat de horeca toch met de gemeente in dialoog gaan. Zo hebben ze vorig jaar op bepaalde plaatsen deel van de openbare (of zelfs privé) ruimte beschikbaar gemaakt voor de horeca. Van het afsluiten van straten, tot halve straat inpalmen of zoals ik aan zee gezien heb: een appartementsbewoner die deel van zijn voortuin ter beschikking stelde voor het café naast hem.

Dat je dit één-twee-drie niet kunt regelen zo juist voor de opening: "breekt allemaal maar af jongens". Is natuurlijk de evidentie. Je moet niet 24 uur voor de opening de boel op zijn kop gaan gooien want in die chaos wordt het helemaal een kakafonie à la belgique.

En dat is dan ook waar de burgemeesters op doelen, "we zien wel". Deze regel gaan we ff aan ons laten passeren, dankjewel. Ze hebben natuurlijk dan ook kritischere zaken te mobiliseren of regelen dan zich bezig te houden met een paar kilo aan plastiek.

Laatst bewerkt:
Wat een ramp is de maatschappij toch... Onduidelijkheid troef weer, nog gene MB, tegenstrijdigheden.

Kunnen ze het dan echt nooit eens goed doen?
FTFY

Zowel de politiek is te laat met hun regelgeving maar ook de bevolking mag mee op de hoop gezien alles tot het kleinste detail moet verduidelijkt worden omdat ze het anders niet snappen/willen buiten de lijnen kleuren.

Nochtans heeft men met andere zelfstandigen geen zo'n compassie hoor als de regels opeens veranderen en een hoop geld kwijt raken. Ondernemerschap is nog altijd een risico
Hoeveel regels veranderen er opeens van vandaag op morgen die eerder in de week zijn afgesproken en de dag nadien al in voege gaan?

Er is altijd een risico true en heeft ook niets met compassie te maken. Het is gewoon zever dat het de schuld van de horeca is omdat ze da maar voorzien moeten hebben. Terwijl het hier duidelijk iets mis gelopen is bij de regering.
Dat die uitbaters nu kwaad en verbolgen reageren is dan ook niet meer dan normaal.

Hoeveel regels veranderen er opeens van vandaag op morgen die eerder in de week zijn afgesproken en de dag nadien al in voege gaan?

Er is altijd een risico true en heeft ook niets met compassie te maken. Het is gewoon zever dat het de schuld van de horeca is omdat ze da maar voorzien moeten hebben. Terwijl het hier duidelijk iets mis gelopen is bij de regering.
Dat die uitbaters nu kwaad en verbolgen reageren is dan ook niet meer dan normaal.
Nochtans zie ik ze nergens roepen dat de termijn het probleem is. Iedereen zit maar te leuteren over hun "investering" en dat zonder de kassa niet genoeg zal gevuld zijn. Wel beste horeca, er zijn momenteel nog zo'n sectoren en zelfstandigen. Het is voor iedereen lastig dus wat nederigheod zou niet misplaatst zijn. Zeker al niet als uw sectororganisatie al maanden druk zet op de boel te versnellen.

Nederigheid?
Men wilt klare taal en duidelijkheid en geen wellus nietus spelletjes en niet zomaar efkes alles op het laatst afblazen alsof het niets is.
Gatver, wat een zielige vertoning is dit beleid zeg. Om te janken...
Ja nederigheid. Als je al een btw verlaging gekregen hebt, maanden aan financiele steun, nog niet anders gedaan hebt dan te janken voor meer geld en al jaren een van de sectoren zijt met heet meest zwartwerk zou nederigheid niet misstaan. Er zijn sectoren die veel minder hebben en toch een minder arrogante toon aanslaan dan de horeca.

Ik snap die horeca uitbaters soms zelf ook niet. Gisteren (ik denk op TVL) uitbaters die hun terras aan het opstellen zijn. Mooi tafels geordend met de stoel onder de tafel en dan komt hij heel trots met zijn meetlat tonen op tv dat de rugleuningen op 1,50 m van elkaar staan.

Wanneer er op elke stoel iemand gaat zitten echter staan ze nog maar op 30-40 cm van elkaar. Snappen die dat dan niet?

ik zeg nergens dat het ok is dat men dit last minute communiceert. Ik zeg dat ge als zelfstandige gewoon geen assumpties moet maken en zaken beslissen zolang het kader niet duidelijk is. Als gij beslist om al investeringen te doen eer het wettelijk kader klaar is moet ook beseffen dat er geen garanties zijn en ergo ook niet komen wenen als dan opeens duidelijk is dat ge uw geld in de vuilbak gekletst hebt.
Wat assumpties? Het staat in het protocol dat is afgesproken met de federale overheid en het stond enkele minuten terug zelfs op de website van FOD Economie.

Kom, een beetje serieus blijven he.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan