Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik til zwaarder aan de import van de Indiase variant door die studenten uit India.
Dat was dan wel op papier volgens de regels, maar zoals we weten is papier gewillig als ge zelf de regeltjes maakt of laat aanpassen.

daar kon zelfs geen sorry vanaf. En daar wisten de burgemeesters zogezegd ook van niks.
Heb je ondertussen al wat tijd gevonden om met die onderbouwing te komen?

Er is toch geen regel die dit momenteel verbiedt?

(minstens) 5 dagen quarantaine voor eenieder die het Nederlands grondgebied betreedt. Dus ja: er zijn wel regels die het (de facto) verbieden. Eenieder op die foto & filmpjes is in overtreding.

Wij zijn de afgelopen week twee keer naar Nederland getrokken voor de tulpenvelden (Zeeland, Noord-Holland), geen probleem en is het idd niet verboden, gaat mss in tegen het advies van de Nederlandse, maar dan moet je maar eens uitleggen hoe groot het risicio is als je op een open veld staat of een wandeling maakt, waar je in de nabijheid niemand ziet.

Wij zijn de afgelopen week twee keer naar Nederland getrokken voor de tulpenvelden (Zeeland, Noord-Holland), geen probleem en is het idd niet verboden, gaat mss in tegen het advies van de Nederlandse, maar dan moet je maar eens uitleggen hoe groot het risicio is als je op een open veld staat of een wandeling maakt, waar je in de nabijheid niemand ziet.
Geen foute informatie verspreiden. Het is wél verboden volgens de Nederlandse regels.
Op deze pagina en de vorige staan de links naar de richtlijnen.

Lees alle andere posts nu ook eens, het is niet legaal. Bij binnenkomst in Nederland moet je 10dagen in (thuis)quarantaine. Dus niet op een terras gaan zitten...
Het is legaal om België uit te reizen, dat wel. Maar eens België uit, moet je de regels van de andere landen volgen.
Het is wél legaal. Reizen naar buitenland is afgeraden, niet verboden. Dat Belgen dan besluiten zich niet aan quarantaine of Nederlandse regels wetten te houden is iets anders. Maar het is in België niet verboden naar Nederland te gaan.
En lees mijn post nu eens goed. Staat er letterlijk in dat het land uitreizen legaal is (ik heb het wat duidelijker gemaakt). Maar eens je de grens overbent, gelden de wetten van het ander land en ben je daar dus illegaal bezig (tenzij je in Nederland dus 10 dagen (thuis)quarantaine doet).

Je moet niet enkel de Belgische wetten bekijken, je kan perfect iets illegaal doen in een ander land volgens hun wetten :thinking:

Veel bepaalt ook hoe je er zelf mee omgaat. Ik zou inderdaad ook graag eens naar Zeeland gaan, maar ik ga dat bewust niet in een weekend doen, noch onmiddellijk bij opening van de terassen. Als ik al ga dan is het niet om opgepakt op een terras in Sluis/Vlissingen/Cadzand etc te zitten, wel op een plek die wij sowieso altijd bewust opzoeken om onze eigen drukkere kuststeden te mijden. Is het er toch te druk, dan gaan we voor de take-away drinks en een eigen dekentje op het strand.
100% akkoord dat alles afhangt van hoe je er zelf mee omgaat.
Maar die mensen in het artikel/filmpje of de mensen die hier enkele dagen geleden zeiden dat ze naar Nederland of Luxemburg gingen speciaal om daar op restaurant te gaan/op een terras te gaan zitten (waar ik het dus op had, en niet op iemand als jou ;) ), gaan er in mijn ogen niet goed mee om :p

Het is toch wel opvallend dat diegene die zitten te zagen over de regels, net diegene zijn die ze in stand houden.

Maar ja, ze hebben altijd een uitleg klaar waarom ze toch zo goed bezig zijn :"Jamaar, ik doe dit, dat kan toch geen kwaad?".

Hoe kortzichtig kan je zijn eigenlijk?

180 rijden op een lege autostrade. Je moet eens uitleggen hoe groot het risico is.

Geen foute informatie verspreiden. Het is wél verboden volgens de Nederlandse regels.
Op deze pagina en de vorige staan de links naar de richtlijnen.
In de Tijd lees ik vandaag dat er wordt gesproken over een wetsontwerp, dat het alleen een dringend advies is en geen verplichting. Gezien het oh zo duidelijk is, nogal voer voor discussie..

In de Tijd lees ik vandaag dat er wordt gesproken over een wetsontwerp, dat het alleen een dringend advies is en geen verplichting. Gezien het oh zo duidelijk is, nogal voer voor discussie..
Fout. Het wetsontwerp gaat over een pandemiewet, een wettelijke basis om de boetes afdwingbaar te maken. Zoals die er bij ons nog altijd niet is. Dat betekent echter niet dat het plots niet meer tegen de regels zou zijn. Er zijn regels, maar ze kiezen ervoor pas te beboeten zodra de pandemiewet gestemd is.

Als ge het vergelijkt met corona, dan is het risico nul want ge betrekt er niemand mee.
Bullshit, beiden hebben evenveel risico. Maar het is niet aan diegene die zich aan de wet moeten houden om in te schatten hoe groot het risico is en vanuit die afweging te gaan kijken of je je wel of niet aan de wet gaat houden.

Fout. Het wetsontwerp gaat over een pandemiewet, een wettelijke basis om de boetes afdwingbaar te maken. Zoals die er bij ons nog altijd niet is. Dat betekent echter niet dat het plots niet meer tegen de regels zou zijn. Er zijn regels, maar ze kiezen ervoor pas te beboeten zodra de pandemiewet gestemd is.
Goed dat jij het als Belg dan beter weet dan een Nederlandse burgemeester ;)

Je vergeet boodschappen en tanken. Wat bij mijn papa het geval is omdat het over de grens gevoelig goedkoper is.

En inderdaad vandaag mag het voor anderen nog niet. Dat is ook de reden dat ik zelf nog wacht om dagje vrij in te plannen (al was ik sowieso niet van plan de eerste dagen van heropening te gaan).
Tanken en boodschappen mag ook niet meer :) Zelfs niet voor grensbewoners.

Bullshit, beiden hebben evenveel risico. Maar het is niet aan diegene die zich aan de wet moeten houden om in te schatten hoe groot het risico is en vanuit die afweging te gaan kijken of je je wel of niet aan de wet gaat houden.
Risico op wat precies? Dat ge tegen een paal knalt aan 180 op een lege autostrade? Ja, waarschijnlijk, maar ge vergeleek het met corona op een open veld. Ge kunt niemand besmetten en dus op een lege autostrade ook niemand anders bij een ongeluk betrekken. Risico nul toch?

Risico op wat precies? Dat ge tegen een paal knalt aan 180 op een lege autostrade? Ja, waarschijnlijk, maar ge vergeleek het met corona op een open veld. Ge kunt niemand besmetten en dus op een lege autostrade ook niemand anders bij een ongeluk betrekken. Risico nul toch?
Maar enfin... Je wordt niet geteleporteerd naar dat lege open veld. Je bent niet zeker dat dat open veld leeg blijft (zoals dat de autostrade ook niet zeker leeg gaat blijven). Je weet niet eens zeker of je niet besmet bent, dus ook niet of je virussen meeneemt... Het risico is klein. Het risico is niet nul. Maar het risico bepaalt niet of iets illegaal is. 180 rijden op de autostrade is tegen de regels. Naar Nederland vanuit België is tegen de regels. Ook om alleen in een veld te gaan staan. Het zou mooi zijn als je alleen maar bestraft kon worden voor dingen waarvan jij het risico volledig kunt inschatten en weet dat het klein genoeg is.

Maar enfin... Je wordt niet geteleporteerd naar dat lege open veld. Je bent niet zeker dat dat open veld leeg blijft (zoals dat de autostrade ook niet zeker leeg gaat blijven). Je weet niet eens zeker of je niet besmet bent, dus ook niet of je virussen meeneemt... Het risico is klein. Het risico is niet nul. Maar het risico bepaalt niet of iets illegaal is. 180 rijden op de autostrade is tegen de regels. Naar Nederland vanuit België is tegen de regels. Ook om alleen in een veld te gaan staan. Het zou mooi zijn als je alleen maar bestraft kon worden voor dingen waarvan jij het risico volledig kunt inschatten en weet dat het klein genoeg is.
Ik kan fout zijn, maar het risico waarover we bezig zijn, heeft niets te maken met wat legaal of illegaal is. Ik dacht dat het ging over "wat is het risico om besmet te geraken". En een leeg veld waar ge niet over de koppen loopt, heeft echt geen risico om besmet te geraken. Tenzij ge met het openbaar vervoer gaat, is dat gewoon in den auto en vervolgens uitstappen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan