Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Maar het is zelfs een kop binnen dat hele artikel? "We willen geen discriminatie creëren binnen de maatschappij". Een halve alinea later wordt dat nog eens benadrukt. Ze roepen dus luidop op om niét te discrimineren?

->

gelukkig blijkbaar wel voor Nederland, al is het ook weer in de meest voorzichtig mogelijke verwoording

Jij sprak van Europa, terwijl net zij dit "advies" gelanceerd hebben, alweer. Advies dat blijkbaar enkel een virologisch debat waard is, alweer.

Sammy Mahdi roept volgens De Standaard op om "de komst van buitenlandse studenten naar ons land niet langer als een essentiële reis te beschouwen."

Correct me if I'm wrong, maar het maakt toch niet meer uit of een reis essentieel of niet essentieel is?

(paywall)

Correct me if I'm wrong, maar het maakt toch niet meer uit of een reis essentieel of niet essentieel is?

Toch wel. Niet-essentiële reizen zijn niet langer verboden, maar volgen afaik wel nog steeds een ander protocol dan essentiële reizen.

En personeel : op persconferentie zeiden ze dat ze vorig jaar tot 500 extra IC bedden konden maken met personeel dat ze hebben. Bedden zijn het probleem niet hé gekwalificeerd personeel hebben wel.
Nu zitten ze met groot personeelsuitval door de constante hoge druk op hen.

edit : in b4 : jamoaja je hebt een jaar tijd gehad om personeel op te leiden en ze moeten maar werklozen erin steken : zo werkt het jammer genoeg niet.
Zou er ondertussen al iets gedaan zijn om huidig personeel in versneld tempo op te leiden of nieuw personeel aan te trekken?
Ik hoop van wel in ieder geval in deze ongeziene crisis. Als je het nu niet doet, wanneer dan wel?
Het zou ons toch een beetje vooruit helpen denk ik.

Nee, in het artikel van de VRT was dat een kop. Maar Europa heeft dat keer op keer benadrukt bij het kader rond een groen paspoort. Al maanden, toch?
Voor zover ik het gevolgd heb, hebben enkele individuele lidstaten dat benadrukt. Ik heb je zonet een Europees advies gelinkt dat expliciet stelt dat er wat hen betreft mag versoepeld worden voor gevaccineerden - en dat gaat niet over begrafenissen of woonzorgcentra.

Denemarken trekt zich er alleszins niets van aan, en landen als Spanje of Griekenland kan het al helemaal niet schelen hoor, hoe meer toeristen hoe liever, ook als dat enkel gevaccineerden zijn of mensen die 60 euro per persoon en een halve dag van hun tijd over hebben voor een test.

Maar geen vuiltje aan de lucht voor jou want er is nog niets beslist en gelukkig zijn de virologen tegen (maar dan enkel virologisch gezien, een andere mening wordt gewoonweg niet gevraagd - ook niet aan niet-virologen!)

Ik vraag mij af waar dat je ongebreidelde vertrouwen blijft halen, het is echt serieus misplaatst hoor.

Voor zover ik het gevolgd heb, hebben enkele individuele lidstaten dat benadrukt en blijft het in Europa zelf akelig stil. Denemarken trekt zich er alleszins niets van aan, en landen als Spanje of Griekenland kan het al helemaal niet schelen hoor, hoe meer toeristen hoe liever, ook als dat enkel gevaccineerden zijn.

Maar geen vuiltje aan de lucht voor jou, ik vraag mij af waar dat je ongebreidelde vertrouwen blijft halen.

Maar echt elke keer over het voorstel van 17 maart gaat het over het feit dat Europa een kader heeft opgesteld (geen verplichting, gewoon een kader), met één van de belangrijkste eisen dat het sowieso nooit discriminatoir gebeurt. Petra De Sutter zegt het een beetje uitgebreider in die Afspraak, maar ik kan me inbeelden dat je die niet helemaal wilt beluisteren daarvoor. Maar dat is echt heel vaak benadrukt, hoor. Daarom dat ik ook niet geloof dat het er op een discriminerende manier ooit van zou komen.

Daarom dat ik ook niet geloof dat het er op een discriminerende manier ooit van zou komen.
Time will tell, ik heb er geen goed oog in. Ik zie De Croo & Co maar al te graag trots toeteren van "Het rijk der vrijheid is aangebroken²!" (²terms and conditions apply, alleen voor degene met een dubbel shot, en de correcte papieren)

Maar enfin, je verwijst naar een voorstel van 17 maart, terwijl ik verwijs naar een richtlijn die eergisteren is uitgebracht!
Een richtlijn waarin het woord "discriminatie" zelfs niet voorkomt, nota bene.

Het boeit hen gewoon geen fluit. Tabel 1 lijst zelfs netjes op per land welke vaccinprivileges er nu al bestaan. :')

image.png

Geen discriminatie, zeg je? Het staat er zwart op wit.
Ik zal je maar taggen want ik ben je vergeten quoten, @Loser .

Laatst bewerkt door een moderator:
Time will tell, ik heb er geen goed oog in. Ik zie De Croo & Co maar al te graag trots toeteren van "Het rijk der vrijheid is aangebroken²!" (²terms and conditions apply, alleen voor degene met een dubbel shot, en de correcte papieren)
En om eerlijk te zijn mij gaat het echt niet schelen. Iets wat een gevaccineerde mag, mag ik ook. Discussies mogen passeren via de rechter en mijn rechtsbijstand, hier ga ik niet al te veel discussies aan vuil maken met de effectieve mensen op het veld. En ik ga niet de enigste hierin zijn.

En om eerlijk te zijn mij gaat het echt niet schelen. Iets wat een gevaccineerde mag, mag ik ook. Discussies mogen passeren via de rechter en mijn rechtsbijstand. En ik ga niet de enigste hierin zijn.
Mij kan het wel schelen, maar dan louter principieel. In de praktijk ga ik mij evenmin laten beknotten door mogelijke vaccinprivileges.

Mij kan het wel schelen, maar dan louter principieel. In de praktijk ga ik mij evenmin laten beknotten door mogelijke vaccinprivileges.
En mijn sympathie heb je hier volledig in, solidariteit dat slechts langs een kant werkt is feitelijk gewoon platvloers opportunisme.

Ik ben akkoord met @Nahrtent hier.

Europa heeft inderdaad benadrukt dat hun digitale groene pas "niet discrimineert" (zie Reynders hierboven).
Maar om zo een pas te krijgen, moet ik als niet-gevaccineerde andere acties ondernemen dan iemand die wel al gevaccineerd is. En ik mag daar waarschijnlijk nog voor betalen ook (pcr test). Dat heb ik hier al eens gepost toen de EU hun groene pas voorgesteld heeft, en er is dus nergens sprake van bv. een gratis pcr test als je nog geen uitnodiging tot vaccinatie hebt gehad maar wel een groene pas wilt om bv. te reizen.

M.a.w. Reynders en co. kunnen zoveel keer als ze willen zeggen dat er 'geen discriminatie' is in hun concept, maar dat is gewoon onjuist.

't is daarom dat ik het onlangs vroeg of ze mij mogen weigeren op training/wedstrijden als ik niet gevaccineerd ben. Hoe gaan ze het controleren als ze het niet mogen opvragen of dergelijke? Dat ze zoiets vragen om op reis te gaan, kan ik nog inkomen. Maar om op restaurant te gaan, fitness, ... daar zou echt geen privilege mogen op zitten.

't is daarom dat ik het onlangs vroeg of ze mij mogen weigeren op training/wedstrijden als ik niet gevaccineerd ben. Hoe gaan ze het controleren als ze het niet mogen opvragen of dergelijke? Dat ze zoiets vragen om op reis te gaan, kan ik nog inkomen. Maar om op restaurant te gaan, fitness, ... daar zou echt geen privilege mogen op zitten.
Als iedereen kans op vaccinatie gehad heeft is dat geen privilege

Zelfs daarna zou er geen onderscheid mogen gemaakt worden. Of wel is het 100% van de bevolking verplicht en uitsluiting als ge het niet hebt, of wel 70% van de bevolking maar dan ook geen uitsluiting
Maar dan is het uw eigen vrije keuze. Ofwel laat je je vaccineren ofwel doe je een pcr test.
Daar zie ik weinig discriminatie aan, dat is net zoals je nu ook bepaalde vaccins nodig hebt als je op reis wilt gaan. Daar kom je er zelfs niet mee vanaf door een test te doen.

Als dan na een tijdje voldoende mensen zijn gevaccineerd (dus boven de 70% of whatever er nodig is), dan kan je het gebruik van het vaccinatie/corona passpoort afbouwen/stoppen. Al zou ik het vb. voor reizen nog wel houden totdat de rest van de wereld ook corona proof is.

In april 2020 zijn er ongeveer 1300 bedden bezet geweest in de intensieve zorg foor corona patiënten. In november 2020 spraken we over ongeveer 1500 op intensieve. Op dit moment zitten we grofweg geschat op 950 bedden.

Als 1500 gelijk is aan één uur dan zitten we op dit moment ongeveer op 22 voor 12 (en niet 5 voor 12) dus acht na half 12.
Ik vind dat 1500 omzetten naar een uur maar een vreemde redenering.

In ons land zijn er zo'n 2.000 bedden verspreid over 128 ziekenhuizen. Sinds gisteravond zijn er nog maar 82 bedden beschikbaar. Bovendien zijn er voor brandwonden nog maar 2 plaatsen voor volwassen slachtoffers en 2 voor kinderen.
precaire-situatie-in-ziekenhuizen-patienten-opnieuw-naar-het-buitenland

2000 IC bedden
82 IC bedden vrij.
1918 bedden zijn dus bezet door covid en niet-covid patiënten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan