Euh ja.
Dit zijn de mensen die de regering adviseren over advies dat - of zo werd het toch alweer gecommuniceerd - van Europa afkomstig is en nog maar eens suggereert om gevaccinneerden bij elkaar op de koffie te laten komen zonder mondmasker of afstand te houden (!). Niets te woonzorgcentra, niets te begrafenissen, gewoon gezellig versoepelen.
Dat deze groep mensen, die voor 90% uit virologen en aanverwanten bestaan (van motivatiepsycholoog Maarten Vansteenkiste in deze geen spoor te bekennen!) niet eens de moeite doet om de ethische kant mee in rekening te nemen, maar het houdt bij "Goh ja virologisch gezien is het niet helemaal veilig, dus toch nog voorzichtig zijn", vind ik bijzonder erg.
Bezoekregels in woonzorgcentra zijn al versoepeld. Onderlinge contactregels ook. Ik vind dat ook niet meer dan logisch, want die mensen leven de facto onder één dak en kunnen dus als een (zeer groot en wel erg nieuw samengesteld) gezin beschouwd worden. Maar wederom: aandacht voor de woonzorgcentra. De kotbubbels daarentegen, ho maar! Who cares, toch?
Nee dat doe ik niet, ik reageer expliciet op de dingen die ze zeggen, dus stop met mij dat aan te wrijven.
Waar er vorige keer nog (niet meer dan terechte) verontwaardiging was dat dergelijke versoepelingen zelfs maar geopperd werden, is daar nu geen spoor meer van te bekennen. Het is alsof men in de GEMS beslist heeft dat het ethische er eigenlijk niet toe doet, terwijl het ethische in mijn ogen a priori al voldoende is om de suggestie zonder discussie in de vuilbak te kieperen - en ik ben er 100% van overtuigd dat ik gewoon gelijk heb op dat vlak en dat er van een meningsverschil geen sprake kan zijn over een dergelijk fundamenteel iets.
Er is geen énkele aandacht voor de groteske discriminatie die hier luidop gesuggereerd en onderzocht en besproken wordt. Geen énkele. Op de radio niet, in het artikel niet, en hier ook niet. Als ik mij niet boos kom maken, doet niemand het. Ik vind dat hallucinant.
Maar lezen we zeker weten hetzelfde artikel? Want als je alleen reageert op wat ze zeggen, dan snap ik niet dat jij zegt dat zij zouden pleiten om gevaccineerden bij elkaar op de koffie te laten komen. "Niets te woonzorgcentra"? Het gaat alleen daarover?
Een lijstje van de citaten:
Waar de virologen zeggen dat het geen goed idee is:
- infectioloog Erika Vlieghe en viroloog Steven Van Gucht blijven voorzichtig over het advies
- Het kan niet de bedoeling zijn om nu zelf op individuele basis te beslissen over situaties
- benadrukte ze dat mochten er versoepelingen komen voor gevaccineerden er waarschijnlijk eerst gekeken zal worden naar
bezoekregelingen in bijvoorbeeld woonzorgcentra.
- blijft voorzichtig [over advies ECDC]
- Als je dan heel veel bijeenkomsten hebt van gevaccineerden, kunnen we niet garanderen dat het virus niet tussen hen verspreidt.
- Dan kan het zijn dat die mensen wel een risico betekenen voor hun omgeving die nog niet gevaccineerd is.
- We willen geen discriminatie creëren in de maatschappij.
- Maar het kan niet de bedoeling zijn om nu zelf op individuele basis te beslissen over situaties
Twee citaten waar ze aangeven dat het wel nut heeft, telkens in diezelfde zin gevolgd door een "maar" die hierboven staat.
- Ze vindt dat er nagedacht kan worden over
specifieke situaties, bijvoorbeeld min of meer afgesloten omgevingen zoals
woonzorgcentra.
- Dit kan mensen moed geven om te zien wat het resultaat zal zijn
Dus de discriminatie wordt wel degelijk aangehaald, maar ik denk niet dat het aan de virologen is om het hardst op die trom te slaan. Dat zullen anderen wel doen, en doen ze ook. Maar zelfs zij negeren het niet.
Dat het nog niet over kotbubbels gaat, lijkt me dan weer logisch. Wat, 95% procent van de woonzorgcentra zal gevaccineerd zijn? Voor we aan dat aantal zitten voor de studentenkoten, zitten we wel een paar maanden verder. Dan is het logisch dat het daar nog niet over gaat.
Kortom: Ik lees het helemaal niet als "virologisch gezien is het niet veilig, dus toch voorzichtig zijn", maar vooral als "zelfs virologisch gezien is het nog geen goed idee". Allee, veel mensen zijn boos als Vlieghe zich uitlaat over dingen die niks met virologie te maken hebben. Dan is het "schoenmaker, blijf bij je leest". Maar als ze de virologische kant van dit debat belicht, dan moet ze ineens ook over andere takken beginnen?