Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Andere leuke mogelijkheid: het is absoluut niet uit te sluiten dat er een tweede pandemie ontstaat parallel aan de huidige:
naast het corona-virus, nog een pandemie van een ebola-virus bijvoorbeeld. Valt compleet niet uit te sluiten. Want in principe is er altijd een kleine kans op een ernstige pandemie en komt dat om de zoveel tientallen + honderden jaren voor, dus is er ook een kleine kans maal een kleine kans dat er ooit eens twee tegelijkertijd opduiken... 🤐 Statistisch heb je geen enkele garantie dat er een mooie lange tijd zit tussen 2 pandemieën.
Dan is de wereld compleet om zeep...

Zijn er hier eigenlijk mensen die sinds corona noodrantsoenen en materiaal hebben aangeschaft voor een volgende pandemie? 😅

Andere leuke mogelijkheid: het is absoluut niet uit te sluiten dat er een tweede pandemie ontstaat parallel aan de huidige:
naast het corona-virus, nog een pandemie van een ebola-virus bijvoorbeeld. Valt compleet niet uit te sluiten. Want in principe is er altijd een kleine kans op een ernstige pandemie en komt dat om de zoveel tientallen + honderden jaren voor, dus is er ook een kleine kans maal een kleine kans dat er ooit eens twee tegelijkertijd opduiken... 🤐 Statistisch heb je geen enkele garantie dat er een mooie lange tijd zit tussen 2 pandemieën.

Zijn er hier eigenlijk mensen die sinds corona noodrantsoenen en materiaal hebben aangeschaft voor een volgende pandemie? 😅

Ik zit nog met een voorraad wc rollen van vorige jaar maart.

ik vraag me af wat ze zullen beslissen vandaag.
Ik vermoed dat terrassen gaan open gaan maar onder zeer strenge voorwaarden. Veel anders zie ik niet gebeuren.

Ik hou toch al een tijdje in gedachten dat er ook na dat een groot deel van onze bevolking gevaccineerd is er nog periodes kunnen zijn met strengere maatregelen, of erger nog, een volledige lockdown.

Nieuwe vaccins kunnen gemaakt worden maar dat gaat toch allemaal een stuk trager dan wat fabrikanten eerder dit jaar deden uitschijnen. Voor varianten die al vele maanden gekend zijn zit dat allemaal nog heel vroeg in de klinische studies. Moderna bijvoorbeeld denkt momenteel dat een booster voor de Zuid-Afrikaanse variant tegen de herfst klaar gaat zijn. AstraZeneca hun voorspelling voor hun nieuw vaccin is eind 2021. Het AstraZeneca vaccin wordt niet eens meer gebruikt in Zuid-Afrika wegens een kleine studie die lage werkzaamheid aangaf.

ik vraag me af wat ze zullen beslissen vandaag.
Ik vermoed dat terrassen gaan open gaan maar onder zeer strenge voorwaarden. Veel anders zie ik niet gebeuren.
Het wordt een puur politieke beslissing, en zal kiezen worden tussen de pest en cholera...

Als ze terrassen niet openen, zullen ze veel tegenkanting krijgen.
Als ze ze wel openen, gaan er ook veel mensen steigeren want dan gaan ze tegen het advies van de virologen in EN tegen wat ze hiervoor aangekondigd hebben:
ad947564-9d34-11eb-b07d-02b7b76bf47f.jpg

Zie 3e kolom de 2 voorwaarden: 8 mei ALS er 70% van de 65+ hun eerste shot gehad hebben EN ALS de bezetting op intensieve duurzaam is verbeterd.

De eerste voorwaarde hangt af van interpretatie vermoed ik. Volgens de cijfers van sciensano heeft momenteel 70.15% van de 65+ al hun eerste shot gehad. 13.21% is volledig gevaccineerd. Maar volledige bescherming heb je maar 2 weken na 2e shot.
Maar de 2e voorwaarde (het sterretje aan 8 mei) totaal nog niet...

Het wordt een puur politieke beslissing, en zal kiezen worden tussen de pest en cholera...

Als ze terrassen niet openen, zullen ze veel tegenkanting krijgen.
Als ze ze wel openen, gaan er ook veel mensen steigeren want dan gaan ze tegen het advies van de virologen in EN tegen wat ze hiervoor aangekondigd hebben:
ad947564-9d34-11eb-b07d-02b7b76bf47f.jpg

Zie 3e kolom de 2 voorwaarden: 8 mei ALS er 70% van de 65+ hun eerste shot gehad hebben EN ALS de bezetting op intensieve duurzaam is verbeterd.

De eerste voorwaarde hangt af van interpretatie vermoed ik. Volgens de cijfers van sciensano heeft momenteel 70.15% van de 65+ al hun eerste shot gehad. 13.21% is volledig gevaccineerd. Maar volledige bescherming heb je maar 2 weken na 2e shot.
Maar nu beslissen ze toch voor 26 april ? Dus dat kunnen ze toch gewoon laten doorgaan, niet ?

Dacht dat de Croo al vermeld had dat er geen verdere versoepelingen of verstrengingen op tafel lagen. Dus hetgeen er voor 8 mei voorzien was nu doen, lijkt mij dan toch niet de bedoeling.

En 8 mei is pas het moment dat men de terrasjes open doet.

Voor die eerste voorwaarde is er geen interpretatie nodig, het ging gewoon over eerste shot hebben. Tweede voorwaarde is nu nog "gokken". Voordeel is dat de overheid natuurlijk iets gedetailleerdere cijfers kan hebben over het aantal nieuwe opnames op ICU. Als dat daalt (hierover zijn geen publieke cijfers) én het is niet omwille van een tekort aan bedden, dan kan je het risico wel nemen. Want dan zitten we uiteindelijk nog 2 weken van 8 mei en kan je nog wel je duurzame daling hebben VOOR die datum. Zitten er tegen dan nog altijd 900 mensen op ICU, dan kan je imho niet anders dan die beslissing dan nog terugdraaien. Jammer voor die enkele restaurants die dan al eten ingekocht hebben, maar capaciteit van ICU is nu iets waar je NIET over kan gaan zonder veel niet-corona-gerelateerde doden (tenzij je corona-patienten toegang verbiedt tot ICU).

Nieuwe vaccins kunnen gemaakt worden maar dat gaat toch allemaal een stuk trager dan wat fabrikanten eerder dit jaar deden uitschijnen.
Naar wat ik heb gehoord, waren de vaccins zelf klaar op 2 à 3 dagen. Het is het testen en de goedkeuring(en) die lang op zich lieten wachten.

Voor die eerste voorwaarde is er geen interpretatie nodig, het ging gewoon over eerste shot hebben.
Zo had ik het ook al opgevangen, maar dat is wel iets compleet anders dan wat in die slide staat (uit de persconferentie); namelijk "gevaccineerd en beschermd"...
Tweede voorwaarde is nu nog "gokken". Voordeel is dat de overheid natuurlijk iets gedetailleerdere cijfers kan hebben over het aantal nieuwe opnames op ICU. Als dat daalt (hierover zijn geen publieke cijfers) én het is niet omwille van een tekort aan bedden, dan kan je het risico wel nemen. Want dan zitten we uiteindelijk nog 2 weken van 8 mei en kan je nog wel je duurzame daling hebben VOOR die datum. Zitten er tegen dan nog altijd 900 mensen op ICU, dan kan je imho niet anders dan die beslissing dan nog terugdraaien. Jammer voor die enkele restaurants die dan al eten ingekocht hebben, maar capaciteit van ICU is nu iets waar je NIET over kan gaan zonder veel niet-corona-gerelateerde doden (tenzij je corona-patienten toegang verbiedt tot ICU).
We zitten er inderdaad nog 2 weken af, er kan nog vanalles gebeuren. Maar als ze er vandaag over samenzitten kan men enkel afgaan op de huidige cijfers en evolutie ;)
Dus ze kunnen nu inderdaad al bekijken hoe en wat, maar binnen 2 weken kan een compleet andere situatie zijn. En dan zitten ze weer met dezelfde, moeilijke politieke beslissing die ik al aanhaalde :)

Maar nu beslissen ze toch voor 26 april ? Dus dat kunnen ze toch gewoon laten doorgaan, niet ?
Nee, 26 april staat bij mijn weten vast en staat niet op de agenda.

Nee, 26 april staat bij mijn weten vast en staat niet op de agenda.
Zal mij leren om in het vervolg ook de tekst te lezen ipv enkel de titel.

Het boeide mij eigenlijk allemaal niet... ik ga toch geen terrasjes doen in deze omstandigheden.

Naar wat ik heb gehoord, waren de vaccins zelf klaar op 2 à 3 dagen. Het is het testen en de goedkeuring(en) die lang op zich lieten wachten.
Ja dat klopt, het is het bewijzen dat het werkt dat het langste duurt. Het punt is vooral dat een nieuw vaccin geen snelle wonderoplossing is indien er effectief een nieuwe variant opduikt die een te groot percentage gevaccineerden zwaar ziek maakt. De ontwikkeling, testen, goedkeuring, en uitrol daarvan duurt gewoon veel te lang tegenover het nemen van maatregelen die op veel snellere termijn een effect hebben.

Bij bv. Ebola is de kans op overlijden wel veel groter, 70-90%?

Dus ofwel gaat iedereen zich dan braaf aan de regels houden en is het rap gedaan, ofwel houden we ons niet aan de regels, maar dan is het ook snel gedaan :cautious:

Bij bv. Ebola is de kans op overlijden wel veel groter, 70-90%?

Dus ofwel gaat iedereen zich dan braaf aan de regels houden en is het rap gedaan, ofwel houden we ons niet aan de regels, maar dan is het ook snel gedaan :cautious:

'Voordeel' van zulke dodelijke virussen is dat ze te dodelijk zijn :)
Grote verspreiding is moeilijk haalbaar voor zulke dodelijke virussen.

Ja dat klopt, het is het bewijzen dat het werkt dat het langste duurt. Het punt is vooral dat een nieuw vaccin geen snelle wonderoplossing is indien er effectief een nieuwe variant opduikt die een te groot percentage gevaccineerden zwaar ziek maakt. De ontwikkeling, testen, goedkeuring, en uitrol daarvan duurt gewoon veel te lang tegenover het nemen van maatregelen die op veel snellere termijn een effect hebben.

Daar komt ook bij dat ik eerlijk gezegd niet gerust ben in bv. een 'jaarlijkse' vaccinatie.
Vaccins bevatten altijd dingen die niet goed zijn voor je lichaam (bv. aluminiumzouten, of die lipide-nanodeeltjes in de mRNA vaccins).
Dat kan totaal geen kwaad als je gewoon af en toe in je leven eens een vaccin krijgt, maar ik heb toch ernstige vragen over de effecten van meer frequente vaccinaties. Vooral als jonge dertiger dan, ik heb geen zin om jaarlijkse ingeënt te worden met een vernieuwd coronavaccin... Enfin, ik hoop in ieder geval dat er iemand bezig is met dat te onderzoeken.

De rokers, obesen en mensen met een politiek EU-mandaat lijkt me een goed startpunt. Daarna linkshandigen, ongedoopten, mensen met een lidkaart van Natuurpunt en eigenaars van een Mazda.

Laatst bewerkt:
Een vraag die ik ook stel aan de versoepelbrigade van BG.
Graag een antwoord.

Dus er is geen triageplan voorhanden nu? Dat zou wel het toppunt van slecht beleid zijn. Ik hoop dat er na meer dan een jaar plannen zijn voor alle mogelijke scenario's. Vorig jaar waren de ziekenhuisbezettingen nog een pak hoger dus ik neem aan dat we wel iets hebben om op terug te vallen moest dat nodig zijn. Dat de lockdownbrigade de nood aan triage enkel wil linken aan het feit dat er mensen zijn die regels willen die zijn afgestemd op een risicoafweging, zegt wel genoeg. Een filosoof die deze week nog in een televisiestudio zat met 50 mensen zonder mondmasker, is de laatste die nu moet gaan preken. Maar lekker blijven polariseren, wij zijn de goeden en iedereen die niet voor zero covid is, is een slechte, een lid van de versoepelbrigade, en persoonlijk verantwoordelijk voor alle mensen die op IC liggen en alle overlijdens.

Dus er is geen triageplan voorhanden nu? Dat zou wel het toppunt van slecht beleid zijn. Ik hoop dat er na meer dan een jaar plannen zijn voor alle mogelijke scenario's. Vorig jaar waren de ziekenhuisbezettingen nog een pak hoger dus ik neem aan dat we wel iets hebben om op terug te vallen moest dat nodig zijn. Dat de lockdownbrigade de nood aan triage enkel wil linken aan het feit dat er mensen zijn die regels willen die zijn afgestemd op een risicoafweging, zegt wel genoeg. Een filosoof die deze week nog in een televisiestudio zat met 50 mensen zonder mondmasker, is de laatste die nu moet gaan preken. Maar lekker blijven polariseren, wij zijn de goeden en iedereen die niet voor zero covid is, is een slechte, een lid van de versoepelbrigade, en persoonlijk verantwoordelijk voor alle mensen die op IC liggen en alle overlijdens.
De politieker in u komt naar boven precies. Ik lees heel veel ontwijkende tralala en slechts 1 argument: "dus ik neem aan dat we wel iets hebben om op terug te vallen".

Ok dan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan