Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
HLN toont net het overzicht van de gepland leveringen met de versnelling van Pfizer, wel indrukwekkend moet ik zeggen. In mei structureel 100K vaccins meer dan gepland (360K per week ipv 250K) en in juni maar liefst 170K meer per week (730K vs 560K). Die zijn tot nu toe ook de enige partij geweest die punctueel leverden dus dit is wel heel erg goed nieuws.

Er staat ook nog eens dat we (inclusief deze gepasseerde week) tot eind april anderhalf miljoen vaccins hebben. Dat betekent binnen dik 2 weken dat we los boven de 3 miljoen gevaccineerden zitten.

Het moet niet altijd negatief nieuws zijn :) Leuk om te lezen.
Heel mooi om te lezen. Hopelijk kunnen we richting einde van de zomer richting normaal gaan. Nog nooit zo uitgekeken om nog eens een nachtje op stap te gaan, ook al zit het er de eerste maanden nog niet in.

In Duitsland: afgeraden van veel mensen te zien, maar voorzover ik kan lezen ben je thuis relatief "vrij" om te vragen wie je wil (https://www1.wdr.de/nachrichten/themen/coronavirus/treffen-corona-nrw-100.html). Ik vermoed dat dit ook enorm afhangt van de deelstaat waarin je zit, aangezien die voorzover ik weet heel erg veel lokale wetgeving hebben. Mijn duits is niet het beste, dus hier vond ik het moeilijk om meer info over te vinden.
Neen, het is iets strikter dan dat. Max 5 personen van twee gezinnen, kinderen niet meegeteld. Als de incidentie over 100 gaat, wordt dat ingekort tot één persoon per gezin en tellen kinderen wel mee. Zo is het ook lang geweest sinds ongeveer december met een idiote kerstpauze ertussen, komt ongeveer overeen met België zou ik zeggen, buiten ook een vroege avondklok in bepaalde deelstaten die dat inderdaad zelf kunnen beslissen. Nederland is zeker het soepelste, Frankrijk zit met die strenge avondklok en perimeter.

De scholen waren in die landen wel meer dicht dan bij ons, maar we weten dat dat echt niet aan Vandenbroucke lag want meester Frank was net degene die alles dicht wou doen. Dat hij dan net degene is die het openhouden van de scholen aanhaalt als "onze zachte aanpak", is al te belachelijk IMO. Hij is degene die een grote verantwoordelijkheid droeg op dat vlak voor die miserie in de eerste van de drie weken van de pauspauze van kleuters tot scholieren, lijkt me.
Maar dan gaat het weer over het beleid in plaats van een samenvatting van de feiten, en dan weten we dat we niet te veel logica moeten verwachten. Zoals de testen. Zoals de contacttracing. Zoals de paaspauze. Zoals het sluiten van winkels zonder basis maar omdat het een cool schokeffect had. Zoals het winkelen op afspraak omdat ze dat in bijvoorbeeld Duitsland gezien hadden. Zoals het in de wind slaan van ventilatie in scholen. Zoals de fluctuerende zelfgekozen plafonds zonder veel onderbouwing. Zoals de raamregel in de trein ... enfin ja, ge snapt het ondertussen. "Wie de mensen respecteert, legt eerlijk uit hoe de vork in de steel zit" durft ie dan ook nog zeggen. Tenzij hij het over de feiten en cijfers, en niet over het beleid had, ook al ging het bij die quote wel degelijk over het openen van de horeca.

HLN toont net het overzicht van de gepland leveringen met de versnelling van Pfizer, wel indrukwekkend moet ik zeggen. In mei structureel 100K vaccins meer dan gepland (360K per week ipv 250K) en in juni maar liefst 170K meer per week (730K vs 560K). Die zijn tot nu toe ook de enige partij geweest die punctueel leverden dus dit is wel heel erg goed nieuws.

Er staat ook nog eens dat we (inclusief deze gepasseerde week) tot eind april anderhalf miljoen vaccins hebben. Dat betekent binnen dik 2 weken dat we los boven de 3 miljoen gevaccineerden zitten.

Het moet niet altijd negatief nieuws zijn :) Leuk om te lezen.

Ja gelukkig dat Pfizer gewoon blijft gaan. Want bv. Moderna, dat gaat ook niet echt vooruit (volgens vrtnws hebben die -in totaal- nog maar 335k vaccins geleverd tot nu toe, en daar hebt ge ook 2 dosissen van nodig). En momenteel zie ik daar in ieder geval geen versnelling in...

Ik lees net dat Moderna vanaf begin mei 80 000 dosissen per week gaat leveren, tegenover 46 000 nu.

Opvallende cijfers betreffende de bereidwilligheid om gevaccinneerd te worden trouwens. In Brussel en Wallonië is de scepsis heel groot tegenover in Vlaanderen.

Bij de werknemers in woonzorgcentra:
- Vlaanderen: 87% wou vaccin
- Wallonië: 58% wou vaccin
- Brussel: 47% wou vaccin

Van de bewoners zelf wou net geen 90% een vaccin.

Sciensano zegt dat de personeelsleden die geweigerd hebben de komende maanden een tweede kans zullen krijgen om gevaccineerd te worden.

Dit is toch ook een artikel dat je even met de voetjes op de grond zet. In een notendop komt het er op neer dat zo lang de arme landen niet gevaccineerd zijn of wanneer je een halve zot als Bolsonaro aan het roer hebt die alles negeert, je blijvende mutaties van het virus gaat hebben die de vaccins potentieel gaan kunnen omzeilen.

Dat en het feit dat je altijd mensen gaat hebben op wie het vaccin geen vat heeft en je dus een zo groot mogelijke groep mensen moet hebben om als samenleving safe te zijn zet verder in de verf dat ze in Brussel en Wallonie hun shit together mogen krijgen. Het heeft geen enkel nut in een land als het onze dat ruim 80 procent van Vlaanderen gevaccineerd is als ze er in Brussel hun voeten aan vegen en niet boven de 60 procent komen.

Het komt er echt op neer om zoveel mogelijk mensen in te enten tegen de huidige varianten en dan pro actief naar nieuwe mutaties te zoeken en specifiek isoleren als er eentje opduikt. Dat is de enige manier om ons normale leven deels terug te krijgen.

Dit is toch ook een artikel dat je even met de voetjes op de grond zet. In een notendop komt het er op neer dat zo lang de arme landen niet gevaccineerd zijn of wanneer je een halve zot als Bolsonaro aan het roer hebt die alles negeert, je blijvende mutaties van het virus gaat hebben die de vaccins potentieel gaan kunnen omzeilen.

Dat en het feit dat je altijd mensen gaat hebben op wie het vaccin geen vat heeft en je dus een zo groot mogelijke groep mensen moet hebben om als samenleving safe te zijn zet verder in de verf dat ze in Brussel en Wallonie hun shit together mogen krijgen. Het heeft geen enkel nut in een land als het onze dat ruim 80 procent van Vlaanderen gevaccineerd is als ze er in Brussel hun voeten aan vegen en niet boven de 60 procent komen.

Het komt er echt op neer om zoveel mogelijk mensen in te enten tegen de huidige varianten en dan pro actief naar nieuwe mutaties te zoeken en specifiek isoleren als er eentje opduikt. Dat is de enige manier om ons normale leven deels terug te krijgen.
Hopelijk is ‘zoveel mogelijk’ genoeg.
Stel je eens voor dat we met dit virus moeten leren leven. Wat een ramp.

Ik vraag mij ook af wat de implicaties zijn voor landen waar men COVID-19 min of meer uitgeroeid heeft. Ik denk dan aan Australië, Nieuw-Zeeland, Taiwan, etc. Die gaan toch echt niet happig zijn om zomaar hun grenzen terug open te smijten terwijl men daar nu het grootste deel van de tijd vrij normaal kan leven.

Ik vraag mij ook af wat de implicaties zijn voor landen waar men COVID-19 min of meer uitgeroeid heeft. Ik denk dan aan Australië, Nieuw-Zeeland, Taiwan, etc. Die gaan toch echt niet happig zijn om zomaar hun grenzen terug open te smijten terwijl men daar nu het grootste deel van de tijd vrij normaal kan leven.
Strenge quarantaine voor inkomende toeristen en dan is dat waterdicht. Thailand doet dat al meer dan een half jaar zo; elke toerist moet 2 weken in een specifiek voor quarantaine aangeduid hotel. Met als resultaat dat het aantal besmettingen in Thailand op één hand kan geteld worden.
Alleen wij zijn zo lomp om mensen hier maar te laten binnen- en buitenwaaien zonder deftige quarantainemaatregelen.

Strenge quarantaine voor inkomende toeristen en dan is dat waterdicht. Thailand doet dat al meer dan een half jaar zo; elke toerist moet 2 weken in een specifiek voor quarantaine aangeduid hotel. Met als resultaat dat het aantal besmettingen in Thailand op één hand kan geteld worden.
Alleen wij zijn zo lomp om mensen hier maar te laten binnen- en buitenwaaien zonder deftige quarantainemaatregelen.
Thailand is geen transitland zoals België. Thailand heeft niet het hoofdkwartier van NAVO, de EU instellingen, talloze expats, open grenzen met buurlanden.

Aja, Thailand is ook een militaire dictatuur.

“Er zijn mensen die hun levenswerk zien verloren gaan door de maatregelen, natuurlijk is het dan verschrikkelijk om zo’n beelden te zien. Maar we kunnen die jongeren onmogelijk één voor één bij hun nekvel pakken en thuis afzetten. Ach, blijkbaar is het voor die ouders normaal om de kinderen te dumpen in hun tweede verblijf.” Volgens toerismeschepen Anthony Wittesaele (GBL) ligt de grootste oorzaak van de aanhoudende problemen met jongeren in Knokke-Heist bij hun opvoeding. Het gemeentebestuur heeft ook een duidelijke boodschap voor de getroffen strandbarhouders en de lokale bevolking.
je-kinderen-dumpen-in-een-tweede-verblijf-blijkbaar-is-dat-normaal-toerismeschepen-hekelt-rol-van-ouders-in-problemen-met-jongeren-in-knokke-heist

Zou me niet verbazen dat die ouders zeggen "amuseer je maar, we betalen de boete wel".

Ik vind dat er wel wat
Thailand is geen transitland zoals België. Thailand heeft niet het hoofdkwartier van NAVO, de EU instellingen, talloze expats, open grenzen met buurlanden.

Aja, Thailand is ook een militaire dictatuur.

Ach ja, geen telewerk voor NAVO-EU en andere übermenschen.

Ben toch blij dat we als klein landje niet gewoon op slot is.
Zo zijn er bijvoorbeeld heel veel mensen met dichte familie in het buitenland.
En vakantie in eigen land is een grap (de weinig vakantie plekken die belgie heeft worden op het moment zelf ook gesloten of afgeraden wegens te druk).
Liever wat meer corona dan.

Ach ja, geen telewerk voor NAVO-EU en andere übermenschen.

Niet iedereen doet telewerk. In NAVO in Evere ongeveer 2000 mensen dat ter plaatse komt. Pre-covid zal dat wel minstens een vijfvoud zijn. En dan nog reizen expats België binnen en buiten om naar hun thuisland te gaan. Ik betwijfel of Thailand een dergelijke situatie kent.

Dat gaat volgens mij nooit goed werken in Europa, tenzij ze in het in een Europese wet gieten. Want stel nu dat Frankrijk zegt: 2 weken quarantaine voor buitenlanders is verplicht! En Spanje zegt: Kom maar af!

Als Frankrijk dan normaal 1 miljoen toeristen heeft in een normaal seizoen en Spanje ook 1 miljoen dan zal dat plots 100k tov 1,9 miljoen zijn. Daar wil ik mijn hand voor in het vuur steken. Want mensen hebben ook maar 20 dagen verlof of zo. 10 dagen quarantaine is dan niet 'niks'. Ook IK zal dan naar Spanje gaan. De logica zelve noem ik dat. Na een paar jaar is het toerisme dan gewoon morsdood in Frankrijk. Zo simpel is dat.

Wat wel kan, is bijvoorbeeld een coronatest eisen 48 uur op voorhand (niet zo'n zelftest maar een echte goeie test). Indien negatief, dan mag je het land binnen, indien niet, dan pech. Zoiets zal beter werken. (En volgens mij ook gewoon bijna even effectief)

Hoezo boete? 2 jaar celstraf voor de ouders als de kinderen nog minderjarig zijn. Zo zou het MOETEN zijn.

Ook al staan die schulden op het “bedrijf”, dat zijn grotendeels eenmans bv’s. Waar denkt ge dat ze bij faillissement het geld gaan halen?
Ik weet niet of ge het nieuws hier wat gevolgd hebt maar ondanks het beschermingsmechanisme kregen mensen uit de event sector hier antwoorden van de bank als “maak maar eerst de spaarboek van de kinderen leeg en dan zullen we nog is klappen over een extra krediet”.
En waarom hebben die extra krediet nodig? Ik heb een stap gemist blijkbaar. Bedrijf is failliet en waarom gaan ze dan naar de bank?

Ben toch blij dat we als klein landje niet gewoon op slot is.
Zo zijn er bijvoorbeeld heel veel mensen met dichte familie in het buitenland.
En vakantie in eigen land is een grap (de weinig vakantie plekken die belgie heeft worden op het moment zelf ook gesloten of afgeraden wegens te druk).
Liever wat meer corona dan.

Liever België terug leefbaar voor de Belgen dan blijven aanmodderen met maatregelen en lockdowns zodat Kees, Helmut, François en de hele fanfare van bureaucraten en expats hier ongestoord kunnen blijven binnen- en buitenwaaien zonder enige controle.

Ben eens benieuwd hoe lang het gaat duren, nu je volgende week weer à volonté moogt reizen, vooraleer de besmettingen weer vanuit het buitenland binnen worden gesmokkeld. The circle of stupidity?

Enorm bezorg over opening van de scholen. Cijfers bij leerlingen zijn torenhoog in de regio, 1.5 x het vorige record. Nu zitten ze nog thuis, maar al snel gaan deze leiden tot HR contacten en besmettingen op school. Normaal zijn de cijfers steeds laag na vakanties en dat geeft marge de volgende vakantie te halen. Nu zie ik het dramatisch in...

Belgie is een klein en relatief saai land. Hoe kan je nu voorstander zijn van de grenzen lange tijd gesloten te houden? Die onder de kerktoren mentaliteit zit precies nog bij veel Vlamingen ingebakken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan