Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik lees overal dat de versoepelingen er komen onder druk van de Franstalige partijen. Dat er vooral Waalse politici zijn die oproepen nu al de versoepelingen toe te laten en niet te bestraffen.
Ik stel ook vast dat in Wallonië het aantal vaccinweigeraars het grootst is. Dat de bezetting van ICU in Wallonië de voorbije twee weken van 257 naar 323 patiënten is gestegen, terwijl in Vlaanderen de bezetting van ICU gedaald is, van 462 naar 416 patiënten.
Eigenlijk zouden we de politieke moed moeten hebben om dan ook geen ziekenhuistransferts toe te laten indien de situatie in Wallonië nu snel mocht ontsporen.
Waarom ben ik toch altijd van mening dat ik ff fact checking moet doen voor alle cijfers die men in deze topic posten en jawel hoor

Brussel - Vlaanderen - Wallonie
unknown.png

Vlaanderen is gegaan van 416 naar 462
Wallonie is gegaan van 257 naar 323

Thans BG meldt natuurlijk dat Vlaanderen ging van 462 naar 416 om een anti-Walen argument te versterken.

Waarom ben ik toch altijd van mening dat ik ff fact checking moet doen voor alle cijfers die men in deze topic posten en jawel hoor

Thans BG meldt natuurlijk dat Vlaanderen ging van 462 naar 416 om een anti-Walen argument te versterken.
Zet er dan ook ineens even bij vanwaar je de cijfers hebt. Dat praat wel zo makkelijk.

(en BG meldt helemaal niks. Enfin, op BG wordt het ene gezet, en nu ook het andere)

unknown.png

Kan een typfout geweest zijn, kan expres geweest zijn.

Maar zijn punt blijft op zich hetzelfde, Vlaanderen is +11%; Wallonië is +25%. Vlaanderen is 70/100.000 inwoners op IZ; Wallonië is 90/100.000 inwoners op IZ.

Er is dus een duidelijk verschil tussen de 2, waar Wallonië het slechter doet, en dat was zijn punt.
Verder (zoals al 2x hierboven al aangehaald) gelieve niet te veralgemenen. Dit is een uitspraak van 1 persoon, niet "BG meldt".

Kan een typfout geweest zijn, kan expres geweest zijn.

Maar zijn punt blijft op zich hetzelfde, Vlaanderen is +11%; Wallonië is +25%. Vlaanderen is 70/100.000 inwoners op IZ; Wallonië is 90/100.000 inwoners op IZ.

Er is dus een duidelijk verschil tussen de 2, waar Wallonië het slechter doet, en dat was zijn punt.
Verder (zoals al 2x hierboven al aangehaald) gelieve niet te veralgemenen. Dit is een uitspraak van 1 persoon, niet "BG meldt".
Maar dat is een momentopname. Als ik me niet vergis is de golf later begonnen in Wallonië dus als we de vergelijking op een ander, vroeger punt zouden doen zou het in het voordeel zijn van Wallonië. We zitten nog maar net (hopelijk) op de top in Vlaanderen, misschien de vergelijking doen over x weken wanneer er effectief effect zou zijn op de versoepelingen.

(Maar ik blijf de teneur ergerlijk vinden, geen fan)

Maar dat is een momentopname. Als ik me niet vergis is de golf later begonnen in Wallonië dus als we de vergelijking op een ander, vroeger punt zouden doen zou het in het voordeel zijn van Wallonië. We zitten nog maar net (hopelijk) op de top in Vlaanderen, misschien de vergelijking doen over x weken wanneer er effectief effect zou zijn op de versoepelingen.

(Maar ik blijf de teneur ergerlijk vinden, geen fan)
Nee, de golf is niet echt later begonnen in Wallonië:
tkwt8oX.png

Bron, de volledige dataset.

We hebben ook minder ICU-opnames dan pakweg Italië, Spanje, Frankrijk, Duitsland, ... Als we die nu eens de EU zouden bonjouren, dan is de situatie in de EU ineens een pak beter. Nieuw-Zeeland heeft veruit de beste cijfers, kan iemand zien hoe we bij hen kunnen aansluiten voor die ziekentransfers naar hen op te starten?

Nieuw-Zeeland heeft veruit de beste cijfers, kan iemand zien hoe we bij hen kunnen aansluiten voor die ziekentransfers naar hen op te starten?
Dat zal moeilijk worden sinds dit een eiland is en hun voornaamste techniek om het buiten te houden is om de grenzen te sluiten (wat ook makkelijk doenbaar is sinds het een eiland is in tegenstelling tot België).

Dat zal moeilijk worden sinds dit een eiland is en hun voornaamste techniek om het buiten te houden is om de grenzen te sluiten (wat ook makkelijk doenbaar is sinds het een eiland is in tegenstelling tot België).
Of zou Destel het vooral bedoelen als punt dat de vergelijking Vlaanderen-Wallonië een zinloze manier om naar de cijfers te kijken is, eerder dan als serieus voorstel? :unsure:

Allemaal goed en wel maar hoe lang gaat dit duren eer er men dit op verkeerde wijze gaat framen. Imo is dit weer een teken aan de wand dat de huidige staatsstructuur eigenlijk niet echt houdbaar is. Een stem in het ene landsdeel is niet evenveel waard als een stem uit het andere landsdeel.
What the fuck heeft dat te maken met staatsstructuur? Deze ochtend hebben ze in de radio bevestigd dat er geen communautaire breuklijn was in de overlegcomité. Dus laat aub dat communautaire getouwtrek achterwege in de coronadebat.

What the fuck heeft dat te maken met staatsstructuur? Deze ochtend hebben ze in de radio bevestigd dat er geen communautaire breuklijn was in de overlegcomité. Dus laat aub dat communautaire getouwtrek achterwege in de coronadebat.
gelieve me geen woorden in de mond te leggen. Nergens zeg ik dat er een communautaire breuklijn was of is. Wel we wel problemen hebben door onze machtstructuur in deze coronacrisis. Hoe deze opgelost moeten worden is voer voor andere discussies.

Ik ben benieuwd of JMDD zijn terrassen effectief gaat openen. Lijkt mij een mooi recept voor een volkstoeloop in zijn gemeente als dat een mooie zonnige lentedag wordt. Scheelt natuurlijk wel een beetje dat Middelkerke moeilijker bereikbaar is met openbaar vervoer.

Mijn grootmoeder vond het nu minder erg dan toen.
De broer van mijn grootmoeder idem.
De neef van mijn gestorven grootvader : idem.

Het punt is, dat dit puur anekdotisch is. Maar dat ik liever met al de mogelijkheden die we nu hebben om ons te amuseren in een lockdown zit dan als die lockdown er is wanneer er bommen rond u heen vliegen of wanneer den duits de deuren af aan het gaan is en u en uw zussen met het pistool bedreigen terwijl ze den fons van tegenover in elkaar rammen en daarna neerschieten omdat het nen ondergronder was.

En uiteindelijk was mijn standpunt, mijn standpunt op basis van mijn inschatting. Staat u dat niet aan, zet mij dan op negeer.
Dat is t punt nu net, mensen zaten niet in een lockdown toen.

Alle recht op je standpunt overigens, net als er andere het recht hebben om daarop te reageren waarom dat volgens hen fout is. Als je dat niet ziet zitten zal je er hier zelf nogal veel op negeer moeten zwieren vrees ik.

Net moeder afgezet aan het vaccinatiecentrum van Brasschaat. Is hier nog wel goed geregeld, met een riksja-pendeldienst voor de minder mobielen.

De cijfers van Ugar waren idd omgewisseld, maar Vlaanderen presteert wel degelijk beter dan Wallonië op vlak van ICU-opnames:

Er zijn momenteel in Brusselse ziekenhuizen 128 opgenomen patiënten in ICU per miljoen inwoners. In Vlaanderen is dit 70, in Wallonië 89.

Dat is tegenstrijdig met het feit dat Vlamingen vaak ouder zijn dan Brusselaars en Walen, waardoor zélfs gecorrigeerd voor vaccinaties, Vlaanderen het véél slechter zou moeten doen en de cijfers van brussel het slechtst lijken.

MAAR:
- Brussel heeft relatief veel ziekenhuizen met ook daardoor relatief veel ICU-opnames. In Brussel neemt men immers veel mensen buiten het gewest Brussel op. Ik heb geen cijfers over wie opgenomen wordt in Brussel, dus kan hiervoor niet corrigeren. H
- er zijn nog tal van andere factoren die een rol kunnen spelen (bvb bevolkingsdichtheid). Algemeen denk ik dat Vlaanderen na correcties hierop wss ook wel beter zou uitkomen, maar een belangrijke: financiële toestand (die sterk correleert met gezondheid) is nog iets anders.

Ik deel dus de conclusie dat Vlaanderen het waarschijnlijk op vlak van ICU-opnames en vaccinatiebereidheid het een stuk beter doet dan Wallonië. Of je daar politieke conclusies moet uit afleiden, is een andere zaak.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan