Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
moderatie bespreken we niet openbaar
We hebben écht een "facepalm" reactie nodig voor onder sommige posts... Of een smiley met een grote houten plank ervoor.
Das echt die reactie vind ik nog wel de strafste van allemaal misschien.

Dat en het feit dat Nahrtent, die overschot van gelijk heeft, gebanned
is dan mss.

"ja maar ze konden er sowieso niet bij zijn dus daar wordt niks afgepakt" :laugh: . Ale kom seg dat het daar juist om draait dat er voor hun niks verandert en voor anderen in dat voorbeeld wél. Er wordt hen dus wél afgepakt wat anderen w krijgen krijgen zij niet, mag toch de evidentie zelve zijn. Ik ga echt gaan geloven dat er hier bewust stoken om tijd te verdrijven vanwege technische werkloosheid ofzo, een basisvorm van gezond verstand heeft ongetwijfeld iedereen hier dus ik zie weinig andere mogelijkheden.

Das echt die reactie vind ik nog wel de strafste van allemaal misschien.

"ja maar ze konden er sowieso niet bij zijn dus daar wordt niks afgepakt" :laugh: . Ale kom seg dat het daar juist om draait dat er voor hun niks verandert en voor anderen in dat voorbeeld wél. Er wordt hen dus wél afgepakt wat anderen w krijgen krijgen zij niet, mag toch de evidentie zelve zijn. Ik ga echt gaan geloven dat er hier bewust stoken om tijd te verdrijven vanwege technische werkloosheid ofzo, een basisvorm van gezond verstand heeft ongetwijfeld iedereen hier dus ik zie weinig andere mogelijkheden.
Je mag het ook binnen de context van die discussie lezen, misschien. Ik heb het al geschreven in mijn post als reactie op nonneke.

En waarom mogen wij dat niet weten? Als burger wil ik weten of een minister een advies inwint van experten. Ik vind een advies van een expert doorslaggevender dan een beslissing van een minister. Ik wil ook weten of de minister en de experten op 1 lijn liggen. Ik vind het goed dat ik hiervan op de hoogte gebracht word.
Je moet lezen wat ik gequote heb eh.

Ik stelde dat gezien de - te verwachten - reactie het slechte communicatie is. JPV stelt dat de minister niet gecommuniceerd heeft want de vraag was niet publiek gesteld.

Die hadden er anders ook niet bij kunnen zijn? Er wordt hen niks afgepakt?

Ik zie de context hier niet met deze reactie op Steven die op zijn beurt dan reageerde op JPV die dan origineel stelde van 15 man op een begrafenis naast gevaccineerden de 16de dat is jammer.

Maar het kan zijn dat ik de context effectief niet doorheb. Ik begrijp in alle eerlijkheid wel meer niet de laatste pagina's.

Nou ja, in Denemarken zijn ze er al mee daar:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/04/06/denemarken-voert-versoepelingen-in-met-vaccinatiepaspoort/

In Denemarken worden versoepelingen van de coronamaatregelen ingevoerd en die laten de Denen samenhangen met het gebruik van een zogenaamd “coronapaspoort”. In het paspoort wordt opgenomen of de houder gevaccineerd is, eerder besmet is geweest of in de afgelopen 72 uren een test heeft ondergaan. Met dit "paspoort" krijg je toegang tot diensten als kappers of restaurants.
Er staat niet bij of die testen dan gratis zijn of niet, wat op zich toch een vrij belangrijke vraag is naar mijn mening.

Uiteraard logisch dat ze bij ons aan het nadenken zijn hoe ze het gaan aanpakken binnenkort, want het wordt niet evident... Dat Europees voorstel voor een coronapaspoort belooft alvast niet veel goeds (daar is er ook geen sprake van dat de verplichte pcr tests voor niet-gevaccineerden gratis zouden zijn).

Allez na een klein dagje wachten sta ik op de reservelijst van mijn vaccinatiecentrum.

Maar op die website staat wel dat mijn centrum nog niet actief is op QVAX. Wat bedoelen ze daar nu mee? Wat is dan het punt van die website?

Maar op die website staat wel dat mijn centrum nog niet actief is op QVAX.
Dat het centrum wel een reservelijst heeft, maar ze die lijst zelf hebben opgesteld, dus geen publieke reservelijst. Hoe die lijst is samengesteld hangt van centrum tot centrum af. Eens die "private lijst" is afgewerkt, zullen ze de QVAX-lijst gebruiken.

Dit zijn trouwens alle vaccinatiecentra, op 2 na (Deinze & ergens in West-Vlaanderen) die QVAX nog niet gebruiken.

Voor de mensen die zich op de lijst willen zetten: kijk eerst eens op de website van het vaccinatiecentrum in je regio of die überhaupt al met een publieke lijst werken. Bvb voor Leuven is dat niet het geval (die zullen waarschijnlijk eerst gans Gasthuisberg & KULeuven inenten met overschotjes), dus dan heeft het nog geen zin om vandaag (of deze week) aan te schuiven voor een registratie op QVAX, zeker niet als je jonger bent dan 55. Het is toch geen "first come, first served" lijst.

bij mij staat er dit

Bevestig uw vaccinatiecentrum hieronder​

Helaas is er op dit moment geen centrum voor u beschikbaar…

Ik weet wel dat ze hier al werken met een reservelijst. Na een paar 'onregelmatigheden' zijnde dat stadspersoneel gemakkelijk een vaccin kreeg, werken ze nu met 65+'ers op de lijst

Over die QVAX lijst: ik vrees dat dat zijn doel totaal aan het voorbij schieten is, en dat iedereen zich daar op aan het zetten is, ook mensen die 90% van de tijd niet beschikbaar zijn. Er gaat heel veel rondgemaild/SMSt worden voor amper respons.

Daar mag wat mij betreft gerust op gesanctioneerd worden: "x maal een QVAX uitnodiging geweigerd wegens niet beschikbaar ondanks aangeven van wel: van de lijst verwijderd".

Over die QVAX lijst: ik vrees dat dat zijn doel totaal aan het voorbij schieten is, en dat iedereen zich daar op aan het zetten is, ook mensen die 90% van de tijd niet beschikbaar zijn. Er gaat heel veel rondgemaild/SMSt worden voor amper respons.

Daar mag wat mij betreft gerust op gesanctioneerd worden: "x maal een QVAX uitnodiging geweigerd wegens niet beschikbaar ondanks aangeven van wel: van de lijst verwijderd".
Je kan ingeven wanneer je wel/niet beschikbaar bent. De callcenters die voor contacttracing ingezet worden kunnen misschien het rondbellen voor zich nemen?
Ik ken twintigers die er al op staan, ook al wordt er gecommuniceerd dat ze nog niet aan de beurt komen; met het idee er moest maar eens een moment zijn dat er niemand die voorrang heeft beschikbaar is. Kans is klein, maar als je er niet op staat nog kleiner natuurlijk.

Mensen straffen die graag een vaccin willen, mensen straffen die geen vaccin willen (door andere personen geopperd weliswaar) ... misschien toch eens nadenken waar we mee bezig zijn.

Ook niet zo verwonderlijk dat die website zo druk bezocht wordt: al maanden worden er ballontjes opgelaten over een coronapaspoort, met vandaag de kers op de taart met de vaccinatieprivileges. Je zou voor minder er zo snel mogelijk een willen.

Dat het centrum wel een reservelijst heeft, maar ze die lijst zelf hebben opgesteld, dus geen publieke reservelijst. Hoe die lijst is samengesteld hangt van centrum tot centrum af. Eens die "private lijst" is afgewerkt, zullen ze de QVAX-lijst gebruiken.

Dit zijn trouwens alle vaccinatiecentra, op 2 na (Deinze & ergens in West-Vlaanderen) die QVAX nog niet gebruiken.

Voor de mensen die zich op de lijst willen zetten: kijk eerst eens op de website van het vaccinatiecentrum in je regio of die überhaupt al met een publieke lijst werken. Bvb voor Leuven is dat niet het geval (die zullen waarschijnlijk eerst gans Gasthuisberg & KULeuven inenten met overschotjes), dus dan heeft het nog geen zin om vandaag (of deze week) aan te schuiven voor een registratie op QVAX, zeker niet als je jonger bent dan 55. Het is toch geen "first come, first served" lijst.

Private vaccinatielijsten? Wat is me dat?

Je kan ingeven wanneer je wel/niet beschikbaar bent.
En ik ben er vrij zeker van dat er een hele hoop mensen zijn die gaan ingeven dat ze altijd beschikbaar zijn, ook al zijn ze dat niet. Dàt mag gerust ontmoedigd of gesanctioneerd worden.

Mark my words, binnen enige weken gaat dat een hoofdpunt op het nieuws zijn: "*schrikbarend hoog percentage* van de uitgezonden uitnodigingen voor QVAX worden niet positief beantwoord, website lijkt zijn doel compleet voorbijgeschoten te zijn".

Private vaccinatielijsten? Wat is me dat?
Sommige vaccinatiecentra hebben een "publieke lijst", waar mensen uit die regio zich op kunnen zetten als ze binnen het uur in het vaccinatiecentrum kunnen geraken (zelfde principe als QVAX, maar dan niet gecentraliseerd). Andere centra hebben een "private lijst". Dat zijn lijsten opgesteld door gemeentebesturen, dokters,... met mensen waarvan ze weten dat die binnen het uur gemobiliseerd kunnen worden (ordediensten, hulpdiensten, gemeentediensten,...). Het grote publiek kan zich daar dus niet op inschrijven (omdat die private lijst al lang genoeg is momenteel om weken vooruit te kunnen).

En ik ben er vrij zeker van dat er een hele hoop mensen zijn die gaan ingeven dat ze altijd beschikbaar zijn, ook al zijn ze dat niet. Dàt mag gerust ontmoedigd of gesanctioneerd worden.
Ik vind niet dat je hen het kwalijk kan nemen. Men wil zo snel mogelijk gevaccineerd worden.
Je weet nooit of je je toch niet kan vrijmaken op dat moment, het is letterlijk het ticket naar vrijheid aan het worden - of die perceptie leeft toch.
Als het een logistiek probleem wordt als teveel mensen zich onterecht als beschikbaar opgeven, kan de overheid de callcenters inzetten die voor de contacttracing gebruikt worden.

Andersom kan er altijd iets onverwacht tussen komen als je je als beschikbaar opgeeft, wat is een goed genoeg excuus?

Sommige vaccinatiecentra hebben een "publieke lijst", waar mensen uit die regio zich op kunnen zetten als ze binnen het uur in het vaccinatiecentrum kunnen geraken (zelfde principe als QVAX, maar dan niet gecentraliseerd). Andere centra hebben een "private lijst". Dat zijn lijsten opgesteld door gemeentebesturen, dokters,... met mensen waarvan ze weten dat die binnen het uur gemobiliseerd kunnen worden (ordediensten, hulpdiensten, gemeentediensten,...). Het grote publiek kan zich daar dus niet op inschrijven (omdat die private lijst al lang genoeg is momenteel om weken vooruit te kunnen).

Dat wist ik niet. Dus die centra beslissen op eigen houtje wie daar voorrang krijgt? Ach jongens toch... Wat zeg je daar nog op.

Dat wist ik niet. Dus die centra beslissen op eigen houtje wie daar voorrang krijgt? Ach jongens toch... Wat zeg je daar nog op.
Aangezien de overheid geen reservelijst heeft voorzien moesten de vaccinatiecentra op eigen houtje wel iet op poten zetten om geen vaccins verloren te laten gaan. Dit is enkel en alleen de schuld van de overheid, niet van de centra.

Mijn gemeente heeft nu ook een bericht gedeeld dat het weinig zin heeft om al op die lijst in te schrijven gezien het niet zeker is dat die effectief over heel Vlaanderen uitgerold gaat worden en omdat het plaatselijke vaccinatiecentrum al werkt met een publieke reservelijst (die momenteel enkel voor 65+ is).

Die hadden er anders ook niet bij kunnen zijn? Er wordt hen niks afgepakt?

Als je uitgaat van puur de vaccinatiekaart als schiftingsmiddel inderdaad. Omdat nog niet iedereen de mogelijkheid heeft gehad om zich te laten vaccineren. Als je uitgaat van die groene kaart, mogelijk in combinatie met sneltesten (want het gaat in dit specifieke voorbeeld over dingen voor binnen 3 maanden, hè, niet morgen), dan is het geen discriminatie meer.

Even meegaan in de semantiek en een vergelijking maken.

Vanaf morgen geven we elke blanke Belg een premie van 200€ per maand, zomaar omdat het kan.
De Belgen met migratieachtergrond hebben hier geen recht op, maar ze mogen niet klagen omdat hen niets wordt afgepakt. (uw 1e quote)

Ze krijgen wel de kans om te bewijzen dat ze recht hebben op die premie als ze een blanco strafblad en een vaste job hebben en wekelijks in een potje plassen om te bewijzen dat ze geen drugs nemen. (vergelijkbaar met uw sneltesten in uw 2e quote)

Snap je nu hoe absurd het is om nog maar te overwegen om gevaccineerden privileges te geven?

Ikzelf heb quasi niets moeten opofferen het laatste jaar, maar ik stond bij wijze van spreken al klaar om alle lege flessen hier in de koffer te leggen en in een bos met die flessen te gaan smijten als ik het vernam dat er zelfs nog maar aan gedacht werd

Nou ja, in Denemarken zijn ze er al mee daar:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/04/06/denemarken-voert-versoepelingen-in-met-vaccinatiepaspoort/

Er staat niet bij of die testen dan gratis zijn of niet, wat op zich toch een vrij belangrijke vraag is naar mijn mening.

Uiteraard logisch dat ze bij ons aan het nadenken zijn hoe ze het gaan aanpakken binnenkort, want het wordt niet evident... Dat Europees voorstel voor een coronapaspoort belooft alvast niet veel goeds (daar is er ook geen sprake van dat de verplichte pcr tests voor niet-gevaccineerden gratis zouden zijn).

Als ze het echt zo gaan spelen in België ga ik op het einde van de dag wel is met 100 EUR naar een vaccinatiecentrum in de buurt en koop ik mij een overschotje van een vaccin op "Belgische wijze". Schilt een pak geld t.o.v. die tests altijd :)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan