Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
ik weet dat ik niet voor mijn echte beurt ga gevaccineerd worden. Zeker niet vooraleer mijn groep aan de beurt gaat zijn.
Maar 2 minuten werk om op de lijst te staan om geen verspillingen te hebben of om de willekeur de wereld uit te helpen is reden genoeg voor mij.
momenteel helpt ge alleen maar 65+ jarigen met tijd te verschijten in een wachtrij 🤷‍♀️

vraagje:
De reservelijst wordt op leeftijd gesorteerd.
Op dag x neemt vaccinatiecentrum A bvb de 65-jarigen.
Er komen er een paar niet opdagen, ze bellen dus 64-jarige reserven op.
Op dag x+1 staan de 64-jarigen gepland. Maar daarvan zijn er dan natuurlijk een hoop te vroeg geweest en mogen de planners dus alles gaan herplannen. En zo blijf je toch continu herplannen?

Gevaccineerden moeten op plekken, niet aan het venster gaan zitten, is het zo beter ? Dan blijven de plekken aan het venster over voor de rest. Ze moeten ook twee sokken van verschillende kleur dragen

Maar hoe doe je dat in de praktijk. Wie controleert zoiets? Het gaat uiteindelijk om medische informatie die je moet uitdelen.

Als je het mij vraagt is dit gewoon een dom idee (van FVB). Steek die tijd en energie in sneller vaccineren en we kunnen tegen de herfst allemaal gewoon terug normaal doen. Op dit moment riekt zoiets naar politiek puntjes willen scoren.

momenteel helpt ge alleen maar 65+ jarigen met tijd te verschijten in een wachtrij 🤷‍♀️

Quasi nutteloos om als 60'er en ouder in te schrijven. Vaccinaties voor die doelgroep sowieso binnen de 2 a 3 weken. Mijn pa wordt donderdag met Pfizer gevaccineerd.

Waar nestorius het volgens mij over had, en wat ook gezegd wordt, is dat medicatie wel ervoor zorgt dat de symptomen van een depressie opgelost worden maar geen structurele oplossing geven en ge daarom dus niet 'geneest' van een depressie met medicatie.
Het is natuurlijk niet zo dat medicatie normaal altijd zorgt voor genezing (zie ook chronische ziektes), maar die uitspraak komt er ook omdat men wel al heeft aangetoond dat therapie er wél voor kan zorgen dat de situatie in uw hersenen zich normaliseert (om wat technischer te gaan, er is geen probleem met (de hoeveelheid van) neutrotransmitters maar wel met de opname ervan bij depressieve mensen. Anti-depressiva werken dan omdat ze ervoor zorgen dat neurotransmitters die binnen x tijd niet zijn opgenomen niet terug verdwijnen, maar ze fixen het probleem met de opname niet. Mensen met chronische depressie even negerend, kan dit wel opgelost worden met therapie).
Interessante info, waarvoor dank, maar het begint wat te veel off topic te gaan voor deze thread. In de thread "Mentaal Welzijn" kunnen jullie het hier verder over hebben indien gewenst.

vraagje:
De reservelijst wordt op leeftijd gesorteerd.
Op dag x neemt vaccinatiecentrum A bvb de 65-jarigen.
Er komen er een paar niet opdagen, ze bellen dus 64-jarige reserven op.
Op dag x+1 staan de 64-jarigen gepland. Maar daarvan zijn er dan natuurlijk een hoop te vroeg geweest en mogen de planners dus alles gaan herplannen. En zo blijf je toch continu herplannen?

Ik vermoed half en half dat ze niet de mensen zullen oproepen die binnen de 2 weken gepland staan. Maar dat is misschien te optimistisch van mij. Nu, voor zover ik het verstond zou het niet over spectaculaire aantallen overschotjes gaan dus dan valt dat nog wel mee?

Quasi nutteloos om als 60'er en ouder in te schrijven. Vaccinaties voor die doelgroep sowieso binnen de 2 a 3 weken. Mijn pa wordt donderdag met Pfizer gevaccineerd.
Ze gaan niet gans die doelgroep gecoverd hebben binnen 2 à 3 weken ze. En dat mag u nutteloos lijken, maar zo werkt het systeem dat ze opgezet hebben. Van mij mag het best anders werken hoor 🤷‍♀️

Nekeer gaan zien, zijn onder tussen al 120.000 wachtenden :v
Op dat eerste scherm staat ook om u niet in te schrijven als ge al een uitnodiging hebt gehad. Dus ik vermoed dat ze er misschien ook verkeerdelijk van uitgaan dat mensen zich zullen uitschrijven als ze al een uitnodiging gekregen hebben (en dat niet all 18+ jarigen daar van de eerste dag willen opstaan)

Kheb op fb zelfs al 1 weten vragen of ze zich mocht inschrijven als ze haar eerste prik al had gehad ... 🤦‍♀️

Er zijn centra waar 30% van de opgeroepenen niet komen opdagen... Dat zijn een behoorlijk aantal vaccins hoor.
vandaar mijn 'zou'

maar het is niet omdat in week x 30% niet komt opdagen, dat dat zo blijft. Die grote aantallen die niet kwamen opdagen initieel had vooral met zorgverleners te maken die al gevaccineerd waren/niet op tijd bereikt konden worden.

Er zijn centra waar 30% van de opgeroepenen niet komen opdagen... Dat zijn een behoorlijk aantal vaccins hoor.
Dat komt voornamelijk door de nieuwsberichten over Astra Zeneca, en miscommunicatie rond mensen die in de zorg werken (en dus al gevaccineerd waren). Dat zou in de komende weken moeten beteren.

Dat wist toch het kleinste kind reeds vanaf de tweede week, dat de deadline van de zomer (11 juli) nooit gehaald ging worden. Of zelfs nog vroeger, van toen er gepauzeerd werd met vaccins in de rusthuizen “voor de politieke balans niet te verstoren”.
Zou ik nog niet zo zeker zeggen:
- Het doel was om op 11 juli élke inwoner uit Vlaanderen +18 jaar minstens 1 vaccinatie te kunnen geven (https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/03/14/beke-11-juli/).
- Niet iedereen wil een vaccin krijgen en we moeten minstens 70% halen in de totale bevolking. Laten we nu zeggen dat "elke Vlaming" betekent dat er 90% van de 18+'erseffectief het wil en dat de rest overgeslaan wordt.

Dat betekent dat we:
- 6.629.143 Vlamingen hebben, waarvan 1.285.337 afvallen omdat ze -18 zijn. 90% van de rest (5.343.806) wil het hebben, dus zijn er 4.809.426 mensen die ingeent moeten worden (daarmee zitten we op 72% van de totale populatie, dus boven die 70%)
- van die 4.809.426 zijn er nu reeds 872.391 gevaccineerd met een eerste dosis. Dat betekent 3.937.034 nog te vaccineren mensen.

We zitten nu op een weekgemiddelde van 141.629 eerste dosissen, of iets meer dan 20.000 per dag. Dat zou nog zo'n 200 dagen betekenen of véél te traag... (we moeten ongeveer het dubbel ritme hebben)

Maar: het aantal vaccinaties is de afgelopen weken héél sterk gestegen en zal dat ook nog doen. Voor binnen 2 weken voorzien ze 350.000 vaccinaties voor Vlaanderen alleen (en de laatste tijd kloppen de voorspellingen). Als dat in dezelfde verhouding gebeurt tssen eerste en tweede test, dan halen we VLOT die 11/7.

Ik zou het dus zéker niet uitsluiten dat het lukt. Maar alles hangt af van de leveringen...

Kheb het gewoon geprobeerd omdat ik in Roeselare woon en ook omdat ik in lockdown ben. Dusja, kan maar een poging wagen zeker? :)

Weet er iemand waarom de korte verslagen van de wekelijkse vergaderingen van de taskforce al sinds 10 maart niet meer met de bevoking gedeeld worden op deze website?

Die verslagen hebben wij een heel jaar gekregen, en nu plots zonder daar enige melding van staat in het vorige verslag, zijn ze gestopt met die verslagen te delen. In het laatste verslag staat nog iets over de vergadering van volgende week, maar dat verslag is nooit gekomen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan