Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
En ondertussen gaat de angstpsychose lekker verder.

INTERVIEW. Hoofdarts UZ Gent over kritieke situatie in ziekenhuizen: “Hier liggen jonge mensen van wie we de ledematen moesten amputeren na complicaties”

Ja, er sterven jonge mensen en kinderen aan kanker en andere gruwelijke ziektes ook.

INTERVIEW. Hoofdarts UZ Gent over kritieke situatie in ziekenhuizen: “Hier liggen jonge mensen van wie we de ledematen moesten amputeren na complicaties”

Ja, er sterven jonge mensen en kinderen aan kanker en andere gruwelijke ziektes ook.
Nu klink je toch echt wel een beetje als iemand met vingers in de oren en de ogen dichtgeknepen die zegt "niks aan de hand" terwijl de wereld in brand staat om hem heen.

Het zal niet de eerste keer zijn dat er gezegd wordt "ik ben jong, ik loop geen gevaar". Dan is het niet heel gek dat zoiets in de krant komt, en misschien zelfs ook een beetje nuttig, toch? Tenzij je denkt dat het niet waar is, en de man liegt, zou ik ook niet weten waarom het niét in de krant zou mogen komen? Omdat het je idee ondermijnt dat het toch geen probleem is als je jonger dan 60 bent?

Mijn schoonvader (70 jaar) gaat vandaag met de trein naar de Panne, want dat ticketje dat hij afgehaalt heeft is enkel vandaag nog geldig en moet dus gebruikt worden :oink:

Ledematen amputeren, kan men het nog gruwelijker brengen?

Nu klink je toch echt wel een beetje als iemand met vingers in de oren en de ogen dichtgeknepen die zegt "niks aan de hand" terwijl de wereld in brand staat om hem heen.

Het zal niet de eerste keer zijn dat er gezegd wordt "ik ben jong, ik loop geen gevaar". Dan is het niet heel gek dat zoiets in de krant komt, en misschien zelfs ook een beetje nuttig, toch? Tenzij je denkt dat het niet waar is, en de man liegt, zou ik ook niet weten waarom het niét in de krant zou mogen komen? Omdat het je idee ondermijnt dat het toch geen probleem is als je jonger dan 60 bent?

Totaal niet, maar ik heb het gehad met die symbooljournalistiek. Annekdotische verhalen brengen die sensationeel ogen en klinken maar de realiteit niet correct weergeven. Ja er zullen jonge mensen sterven aan Covid en als je heel goed zoekt zal je wel iemand vinden die echt op de meest gruwelijke oneerlijke manier aan covid sterft. Maar om dat dan als voorbeeld te gaan geven als waarschuwing, daar krult mijn rug van.

Maar moeten ze dan liegen? Nergens wordt er zo veel gepleit voor censuur als in dit topic, dat verbaast me wel...
Men moet ook niet doen alsof dit iets dagdagelijks is. Mocht dit iets zijn dat covid standaard veroorzaakte, dan hadden we allemaal schonekes thuis gebleven vanaf het begin.

Maar moeten ze dan liegen? Nergens wordt er zo veel gepleit voor censuur als in dit topic, dat verbaast me wel...
Niemand vraagt censuur, maar eerlijkere journalistiek zou zijn om te vragen om hoeveel cases het dan precies gaat, of die patiënt onderliggende aandoeningen had, waarom de ledematen precies geamputeerd moesten worden, etc. Maar dat verkoopt natuurlijk minder goed dan "We hebben al ledematen moeten amputeren bij jonge mensen!!"

Wie vraagt om te liegen?
Jij en MiniJeffrey hebben toch een probleem met het artikel hier. Het gebeurt en er wordt over geschreven. Er zìjn amputaties gebeurd daar, dat neem ik toch aan. Mag het dan niet in het artikel? Ik snap gewoon niet wat je ervan wilt... Als het zo is, mag het toch geschreven worden? En zeker als je merkt dat er nog al te vaak het foute idee rond gaat van "ik ben jong, dus ik ben veilig".

@Soeplepel en @DiffieHM Er staat ook niet dat het dagdagelijks is of representatief? Dat lezen jullie erin. Zelfs onder de titel staat eigenlijk al het tegenovergestelde: En die patiënten zijn in de derde golf beduidend jonger. “Er zijn jongere mensen bij...

Frank Vermassen is sinds september 2019 hoofdarts in het UZ Gent, kort daarna brak de coronahel los. Vandaag liggen in bijna alle ziekenhuizen de bedden op intensieve zorg vol: van de 2.000 bedden zijn er 1.902 bezet. En die patiënten zijn in de derde golf beduidend jonger. “Er zijn jongere mensen bij van wie we een ledemaat moeten amputeren na complicaties. Als vader van drie kinderen is dat schrikken.”

Artikel zelf is uiteraard achter de paywall, wat verwacht je anders ook van een artikel met als titel:

INTERVIEW. Hoofdarts UZ Gent over kritieke situatie in ziekenhuizen: “Hier liggen jonge mensen van wie we de ledematen moesten amputeren na complicaties”​

Dus in de titel is eerst sprake van "de ledematen", wat dus evengoed iemands beide armen en benen kunnen zijn. In de samenvatting van het artikel is dit al gereduceerd tot een ledemaat. Kan dus evengoed zijn dat er bij mensen met een onderliggende aandoening zoals ernstige diabetes een teen moest geamputeerd worden wegens onvoldoende bloed of zuurstoftoevoer naar aanleiding van complicaties.

Hoe het nu gebracht wordt is: "Pas op jongeren, zoek elkaar zeker niet op, want ge kunt u beide armen en benen verliezen!"

Doe ik, no worries. Jij ook?
Er wordt opgemerkt dat dit wel een enorm sensatie-bangmaak bericht is, ook bij andere nieuwsberichten.
Jij komt met "pleiten voor censuur". Er staat nergens iets over een verbod van overheidswege, enkel de vraag of dit nu per se nodig is.

Doe ik, no worries. Jij ook?
Er wordt opgemerkt dat dit wel een enorm sensatie-bangmaak bericht is, ook bij andere nieuwsberichten.
Jij komt met "pleiten voor censuur". Er staat nergens iets over een verbod van overheidswege, enkel de vraag of dit nu per se nodig is.
Hm, oké. Maar de sprong van "deze artikels zijn deel van het probleem" naar "pleiten voor censuur" vind je geweldig overdreven.
Maar de sprong van "hoofdarts vertelt ervaringen" naar "de angstpsychose in volle gang" vind je dan terecht?

Het is inderdaad een zéér zeldzame complicatie bij een aantal covid19-patiënten. In de V.S. zelfs een aantal bekende voorbeelden van geweest.

Ik ben het echter wel met MiniJeffrey eens, dit als krantenkop brengen is gewoon angst willen zaaien. Zeker aangezien de definitie van "jong" rekbaar is in de ogen van velen nog al eens stevig wilt verschillen. De voorbeelden uit de V.S. waarover ik gelezen heb waren 40+, 50+ of 70+.
Die eersten zijn "jong" in de ogen van mijn moeder (die 60 ook nog jong vindt want dat is ze zelf) maar een 23 jarige ga je daar toch niet van overtuigen. (imo jong <= 25 jaar of 30 max.). Die hoofdarts ziet er ook niet echt jong uit op die foto, mogelijks hanteert die dezelfde "voortschrijdende" definitie van "jong".

Daarbovenop is het ook nog eens enorm zeldzaam, hoe ik het zie lijkt dood nog frequenter voor te komen bij jongeren dan amputaties. Dus ja, ik ben het met MiniJeffrey eens: dit is willen angstzaaien. Als je daarmee moet hopen de motivatie van de mensen te verhogen...

Dat moet niet gecensureerd worden, maar het is wél platte sensatiejournalistiek waar kritiek op geleverd mag en moet worden.

Laatst bewerkt:
Hm, oké. Maar de sprong van "deze artikels zijn deel van het probleem" naar "pleiten voor censuur" vind je geweldig overdreven.
Maar de sprong van "hoofdarts vertelt ervaringen" naar "de angstpsychose in volle gang" vind je dan terecht?
Dat is een mening over de terugkerende schreeuwende koppen. Ik vind dat ook sterk uitgedrukt, maar dat lijkt me een waardeoordeel over het artikel, geen oproep tot een verbod. Ik vind 'angstpsychose in volle gang' ook wat sterk uitgedrukt, maar zoals KoC zegt, zit er wel iets in.
Ik denk niet dat het bewust is om angst te zaaien, eerder als clickbait van de krant. Maar in beide gevallen niet nodig.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan