Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
De cijfers zijn blijkbaar al een "bocht" aan het pakken alvorens de huidig genomen maatregelen nog maar effect kunnen hebben. Zouden we er zonder de maatregelen van de laatste week ook gekomen zijn?

De cijfers zijn blijkbaar al een "bocht" aan het pakken alvorens de huidig genomen maatregelen nog maar effect kunnen hebben. Zouden we er zonder de maatregelen van de laatste week ook gekomen zijn?

geen idee maar het is al meermaals gebleken dat mensen zich strikter gaan houden aan de regels als er sprake is verslechtering en verstrengingen. Dat ze meestal niet wachten tot de maatregelen effectief van kracht worden.

Dat werd een halfjaar geleden ook gezien. Het vermoeden is dat mensen hun gedrag al beginnen aanpassen nog voor strengere maatregelen in voege gaan als reactie op snelstijgende cijfers. In september is de toenmalige golf vermoedelijk afgezwakt door gedragswijzigingen, maar dat bleek niet voldoende om de lockdown in oktober te voorkomen.

Laat me eventjes een post erbij halen van een tijdje geleden.

Model van Kurt Barbé:
980

Niels Hens:
980

Beide modellen geven een golf aan die (veel) kleiner is dan 1e en 2e golf, zelfs als er niet ingegrepen wordt.
Ja, er gaan terug wat meer mensen in de ziekenhuizen terechtkomen. Maar waar dient een ziekenhuis anders voor?
Een lockdown is de mensen onnodig terug in de gracht stampen.
Dus mijn gok: ja.

A propos vandaag gelezen dat goed weer een daling van 46% besmettingen veroorzaakt. Als je dat dan samen raapt met het feit dat er op dit moment een boel mensen in druk bewoonde gebieden al anti-lichamen hebben (in Wallonië meer dan 25%) samen met de vaccinaties van april dan ziet het er op het eerste zicht een leuk vooruitzicht uit. Als we in mei even hard kunnen opschalen als maart -> april dan zou er wel eens een fatsoenlijke zomer uit de bus kunnen komen.

Laatst bewerkt:
Vanaf 14/03 was de procentuele stijging van de besmettingen al aan het afvlakken.
Terug te vinden op https://epistat.wiv-isp.be/covid/covid-19.html -> Cases -> Weekly Relative Change of New Cases
Volgens mij is dit een goede parameter om dit te gebruiken in dit geval. Correct me if i'm wrong.

Lijkt me straf dat de mensen toen al enkele dagen voordien (duurt aantal dagen tot symptomen optreden) massaal hun gedrag begonnen te wijzigen.

Laatst bewerkt:
Belgische renners die hun domicilie in België hebben, krijgen een licentie van de Belgische Wielerbond die eveneens hun officiële werkgever is

We weten allemaal dat dat gewoon een manier is om minder belastingen te moeten betalen en te doen alsof ze werkt he (uw vrouw in de zaak steken doen er wel meer, ook al doet die er geen fluit voor).

Contracten afsluiten met wedstrijden doe je al niet (op de weg), en dan nog is dat werk dat je van thuis uit kan (idem met al de rest dat ze zogezegd kan doen). Thuiswerk is verplicht tenzij niet anders kan.
http://static.staatsbladmonitor.be/2020pdf/2020-16300023.pdf

De BVBA Wout Van Aert... En in het licht van een discussie over de maatregelen om de pandemie te bestrijden is de aanwezigheid van een entourage van een sporter op een sportevenement een detail, het vermelden niet waard. Of die daar nu om beroepsredenen is of enkel als morele steun... De besmettingen in het wielrennen vallen precies wel mee dus de zelfregulering die ze zich opleggen blijkt te werken... Als de godsdienstliefhebbers, auto-tuners, stadsbendes, betogers enz... zich op dezelfde manier zouden organiseren dan zouden we al veel verder staan :)

Dat zou wel een grote fy zijn naar quasi iedereen. Dat terwijl veel modellen al aangaven dat deze golf slechts een golfje zou blijven, ook zonder verstrengingen.

Geert Molenberghs die vorige week nog in grote paniek was dat "we dringend moeten verstrengen", om dan een week later - terwijl de semi-lockdown nog geen effect kan hebben - te zeggen dat we "eind deze week de piek bereiken". Emotionele pseudowetenschap jwz.

Of een bewuste strategie om de paaspauze maar 3 weken te laten duren ipv 4. Dan is het een "week winst", en zijn de politici & experts/"experts" de helden van het moment.

Dat zou wel een grote fy zijn naar quasi iedereen. Dat terwijl veel modellen al aangaven dat deze golf slechts een golfje zou blijven, ook zonder verstrengingen.

Geert Molenberghs die vorige week nog in grote paniek was dat "we dringend moeten verstrengen", om dan een week later - terwijl de semi-lockdown nog geen effect kan hebben - te zeggen dat we "eind deze week de piek bereiken". Emotionele pseudowetenschap jwz.
Vorige dinsdag was het al een aantal dagen duidelijk dat de piek van het procentueel stijgen van de besmettingen al was bereikt. Dit vind je ook terug in de grafieken op sciensano.
Misschien kan het zijn dat ze dit moment hebben aangegrepen om de mensen te vertellen dat dit nodig is omdat de besmettingen weer heel erg stijgen terwijl het eigenlijk de bedoeling is om de curve eens deftig te crushen. Hoeveel 'gewone' mensen bestuderen er nog de cijfers en laten de aantal gewoon op hun afkomen?
We geraakten al een hele tijd niet meer naar beneden...

Als dit het geval is, vind ik het wel spijtig dat ze hier niet gewoon eerlijk over zijn. Zeker als je ziet welke maatregelen daar tegenover staan.

http://static.staatsbladmonitor.be/2020pdf/2020-16300023.pdf

De BVBA Wout Van Aert... En in het licht van een discussie over de maatregelen om de pandemie te bestrijden is de aanwezigheid van een entourage van een sporter op een sportevenement een detail, het vermelden niet waard. Of die daar nu om beroepsredenen is of enkel als morele steun... De besmettingen in het wielrennen vallen precies wel mee dus de zelfregulering die ze zich opleggen blijkt te werken... Als de godsdienstliefhebbers, auto-tuners, stadsbendes, betogers enz... zich op dezelfde manier zouden organiseren dan zouden we al veel verder staan :)

Maar wel anderen opdragen zich aan de regels te houden :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:

Die mannen leven in een andere wereld, met sneltesten en vaccins naar keuze (wellicht).

Voor het gepeupel is het wachten.

1 team van 11 miljoen Belgen. Haha

Ik krijg de laatste tijd meer en meer WhatsApp video's doorgestuurd viavia van veborgen feesten in het Gentse. (Leeftijd +/- 30'ers)
Groot aantal zijn werkzaam in de zorgsector en uiteraard allemaal hun vaccin mogen ontvangen.
Van mij mogen ze de straffen vervijfvoudigen als er betrapt worden die reeds ingeënt blijken te zijn.

Ik word daar echt kwaad van. Ik probeer zeker niet iedereen over dezelfde kam te scheren maar hoeveel van die maatschappelijk/sociaal werkers er terug hun vrijheid aan het vieren zijn! De solidariteit die ze doorheen het jaar steeds prediken, wordt dan zonder scrupulus aan de kant geschoven.

Ik krijg de laatste tijd meer en meer WhatsApp video's doorgestuurd viavia van veborgen feesten in het Gentse. (Leeftijd +/- 30'ers)
Groot aantal zijn werkzaam in de zorgsector en uiteraard allemaal hun vaccin mogen ontvangen.
Van mij mogen ze de straffen vervijfvoudigen als er betrapt worden die reeds ingeënt blijken te zijn.

Ik word daar echt kwaad van. Ik probeer zeker niet iedereen over dezelfde kam te scheren maar hoeveel van die maatschappelijk/sociaal werkers er terug hun vrijheid aan het vieren zijn! De solidariteit die ze doorheen het jaar steeds prediken, wordt dan zonder scrupulus aan de kant geschoven.

dat is ook een groot 'gevaar'. Hoe groter de groep gevaccineerden hoe meer zulke situaties je gaat zien.
Wij zijn gevaccineerd dus wij zijn veilig, waarom moeten we ons dan nog zo strikt houden aan de maatregelen.

Vorige week ergens op een dag was het +51 als bezetting terwijl er 251 waren opgenomen door Corona en er 240 ontslagen waren. Toch een aanzienlijk aantal dan 🙃

Dat heeft dacht ik ook te maken met het feit dat ziekenhuizen de cijfers soms onvolledig of te laat doorgeven en naderhand nog bijstellen.

Stel: patient wordt op maandag opgenomen, maar deze opname wordt door het ziekenhuis pas op woensdag te goei geregistreerd.
Die patiënt zal dan niet bij de dagelijkse opnames van woensdag zitten in de statistieken (want is ook gewoon niet op woensdag opgenomen), maar wél in het cijfer van ziekenhuisbezetting (want patiënt ligt effectief in het ziekenhuis).

Ik heb nooit solidariteit gepredikt of hoog opgelopen met de helden van de zorg.
Nu ik gevaccineerd ben kom ik ook vaker samen met vrienden die gevaccineerd zijn. Niets hypocriet aan hoor.
Ik vind dat ik dat mag. Er is geen enkele medische reden waarom we dat niet zouden doen. Al dat gedoe over vaccindiscrimatie lijkt mij vooral weer typisch voor Europa waarbij de praktijk altijd ondergeschikt is aan grote ideologische concepten.

Ik heb nooit solidariteit gepredikt of hoog opgelopen met de helden van de zorg.
Nu ik gevaccineerd ben kom ik ook vaker samen met vrienden die gevaccineerd zijn. Niets hypocriet aan hoor.
Ik vind dat ik dat mag. Er is geen enkele medische reden waarom we dat niet zouden doen. Al dat gedoe over vaccindiscrimatie lijkt mij vooral weer typisch voor Europa waarbij de praktijk altijd ondergeschikt is aan grote ideologische concepten.
Tuurlijk is het hypocriet. Als je als laatste in de rij staat om gevaccineerd te worden zou je niet dezelfde mening hebben.

Proficiat. Tot daar de solidariteit.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan