Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik weet wel wat een variant betekent maar wat maakt dat die Chinese verandert is in de Britse en niet in Zuid- Afrikaanse? Lijkt bijna alsof corona rondreist met een paspoort. :unsure:
Die worden gewoon vernoemd naar de plaats waar de eerste uitbraak geïdentificeerd wordt. Er zijn talloze varianten maar slechts een paar daarvan zijn extra gevaarlijk.

Ik weet wel wat een variant betekent maar wat maakt dat die Chinese verandert is in de Britse en niet in Zuid- Afrikaanse? Lijkt bijna alsof corona rondreist met een paspoort. :unsure:
Hè? Die Chinese is toch net wel veranderd in de Britse én de Zuid-Afrikaanse?
Alleen worden sommige varianten uiteindelijk de dominante, en sommige sterven uit. Een variant die amper besmettelijk is, maar superdodelijk, zal snel uitdoven. Een variant die extra besmettelijk is, wordt de dominante variant, want je kunt wrs niet 2x besmet zijn tegelijk.

Ik snap je vraag niet zo, denk ik. Je vroeg letterlijk hoe dat onderscheid gemaakt werd: Genetisch dus. Verschil in RNA.

Geen idee, ik koop quasi alles online. Maar ik kan me inbeelden dat ik ook niet een afspraak zou willen met een kleerwinkel omdat ik dan ook wel het gevoel heb dat ik moet kopen... In plaats van even binnen te springen als je iets nodig hebt en rustig te kunnen kijken in winkel x of y.
Voor kleding geef ik u 100% gelijk!

Maar het artikel/filmpje ging vooral over IKEA waar de langste rijen stonden ;) Sommige mensen gaan anders dan mij in elkaar zitten, maar ik ga enkel naar IKEA als ik iets specifiek nodig heb, en dan kijk ik eerst rustig rond op de site en ga ik enkel om wat ik nodig heb (of selecteer ik meerdere opties en kijk ik ter plekke welk ik kies).

Het is niet dat je bij dat soort aankopen even van winkel x naar winkel y loopt :p IKEA ligt meestal ergens buiten het stadscentrum met niks anders in de buurt ^^

Mutaties bij virussen zijn doodnormaal, zo overleven ze. Is bij quasi elk virus zo. Er zijn naar schatting al duizenden varianten/mutaties ondertussen. Ze worden gegroepeerd op persistente en problematische mutaties.

Britse variant = B.1.1.7 => 23 mutaties t.o.v. het "origineel". Voornaamste is E484K
Zuid-afrikaanse = 501.V2 => vooral mutaties op het peplomeer ("spike protein" zal je meestal tegenkomen): K417N, E484K, N501Y, L18F, D80A, D215G, R246I & A701V. Verder ook daarbuiten K1655N, SGF 3675-3677, P71L, & T205I mutaties.
Braziliaanse = P.1 => 12 mutaties waarvan 8 op peplomeer, 6 andere. Heeft E484K gemeen met B.1.1.7 & N501Y gemeen met 501.V2.

Dit een beter antwoord?

Een variant betekent een andere genetische opmaak. Op die manier wordt het onderscheid gemaakt.
En in het begin heette het toch ook het Chinese virus?

Of wat bedoel je?

Euhm, het "Chinese virus" werd enkel gebruikt door Trump en zijn aanhangers en alle anderen verweten hem daarvoor racisme. Ik heb geen Vlaamse media of politici consistent het over "Chinese virus" horen hebben. Integendeel, men bekritiseerde Trump die dat wel deed.

Of dat een meerwaarde was geweest om het te hebben over "Chinees virus" is een andere discussie, ik vind benamingen als covid19 wel degelijk gepaster, maar dan moet men misschien bij de varianten ook consequent zijn daarin, en niet hebben over Braziliaanse, Britse of Zuid-Afrikaanse varianten. B117 bekt bijvoorbeeld ook niet verkeerd, dus ik vind de finale keuze toch wel vreemd.

Euhm, het "Chinese virus" werd enkel gebruikt door Trump en zijn aanhangers en alle anderen verweten hem daarvoor racisme. Ik heb geen Vlaamse media of politici consistent het over "Chinese virus" horen hebben. Integendeel, men bekritiseerde Trump die dat wel deed.

Of dat een meerwaarde was geweest om het te hebben over "Chinees virus" is een andere discussie, ik vind benamingen als covid19 wel degelijk gepaster, maar dan moet men misschien bij de varianten ook consequent zijn daarin, en niet hebben over Braziliaanse, Britse of Zuid-Afrikaanse varianten. B117 bekt bijvoorbeeld ook niet verkeerd, dus ik vind de finale keuze toch wel vreemd.
Omdat zoiets voor mensen gewoonweg makkelijker te onthouden valt en het dus makkelijk maakt om de verschillende vormen te differentiëren. "Britse en Braziliaanse variant" valt nu eenmaal makkelijker uit elkaar te houden dan B116 en B117 (ik zeg maar iets, ik ken de correcte nummers niet). Zeker niet als er meerdere verschillende versies zijn.

Ik zie er het probleem ook niet mee. Er is toch ook niemand die iets racistisch zoekt achter Mexicaanse of Spaanse griep.

Volgens mij is er nog geen finale keuze, en moet het WHO dat nog bepalen? Want ik had ook gehoord dat zij voor iets anders zouden kiezen dan Britse/Braziliaans, om er geen stigma aan te koppelen of zo.

En het heette wel degelijk het Wuhan Virus in het begin in veel kranten, hoor, ook hier.

Volgens mij is er nog geen finale keuze, en moet het WHO dat nog bepalen? Want ik had ook gehoord dat zij voor iets anders zouden kiezen dan Britse/Braziliaans, om er geen stigma aan te koppelen of zo.

En het heette wel degelijk het Wuhan Virus in het begin in veel kranten, hoor, ook hier.

Bitter weinig krantenartikels die zelfs in januari 2020 over het Wuhan Virus spraken als ik het even google hoor.

Hè? Die Chinese is toch net wel veranderd in de Britse én de Zuid-Afrikaanse?
Alleen worden sommige varianten uiteindelijk de dominante, en sommige sterven uit. Een variant die amper besmettelijk is, maar superdodelijk, zal snel uitdoven. Een variant die extra besmettelijk is, wordt de dominante variant, want je kunt wrs niet 2x besmet zijn tegelijk.

Ik snap je vraag niet zo, denk ik. Je vroeg letterlijk hoe dat onderscheid gemaakt werd: Genetisch dus. Verschil in RNA.
Dus de Chinese is effe langs GB gepasseerd, daar iets opgelopen (gemuteerd) en is dan als de Britse naar België gekomen. Om het even in Jip en Jannekes taal te zeggen.

Vind het wel vaag allemaal. :(

Ik vraag mij af waarom dat nooit een serieuze optie geweest is bij ons. Er valt waarschijnlijk een enorm debat over te voeren maar ik denk niet dat het in het belang is van de leerlingen om ze na twee jaar krakkemikkig half-en-half onderwijs af te zetten aan de poorten van de universiteiten/hogescholen/arbeidsmarkt.

Ook op vlak van hun mentaal welzijn en sociale ontwikkeling bv. Ik denk dat er veel 18/19-jarigen zijn die veel liever hun jaar gedubbeld hadden om wél een volwaardige 100-dagen of eindejaarsreis mee te maken.

Grote vraag is natuurlijk wat je met heel dat onderwijsapparaat aanvangt in tussentijd hé. Iedereen een jaar verlof zou niet goed vallen bij de rest van de maatschappij denk ik. :tongue:
Dit speelt nu wel bij mijn dochter in het 6e middelbaar.
Punten zijn niet fantastisch, ik denk vooral door teveel afleiding door laptop.
Maar Covid heeft het natuurlijk niet gemakkelijker gemaakt met de helft online les.
Ik heb haar al gezegd dat ze haar best moet doen, maar niet moet wakker liggen over dubbelen. Liever in het middelbaar dan aan unief qua kosten voor mij.
Maar zo kan ze ook nog eens rustig scholier zijn, 100 dagen doen, etc. Ze hebben toch wel heel veel moeten missen. 5e en 6e waren de beste jaren op het middelbaar voor mij (qua sociaal leven), en wat heeft zij gehad? De helft thuis les en in de klas in de kou zitten. Niets kunnen uitgaan, geen fuiven,...
Dat ze nog geen flauw idee heeft wat ze wil gaan doen, helpt natuurlijk ook niet voor slaagkansen in hoger onderwijs.

Dus rustig dubbelen, sociaal leven hebben, oriënteren en dan met frisse moed aan hoger onderwijs.

Dus de Chinese is effe langs GB gepasseerd, daar iets opgelopen (gemuteerd) en is dan als de Britse naar België gekomen. Om het even in Jip en Jannekes taal te zeggen.

Iedere keer als een virus overspringt van gastheer kan het muteren.
Nog een reden om het aantal gevallen laag te houden zodat er geen ergere mutaties kunnen optreden.
Maar ja, in de UK en Brazilië heeft men het heel slecht aangepakt, dus meer gevallen, dus hogere kans op mutatie en de UK en Braziliaanse varianten.

Ik snap nog altijd niet wat je bedoelt, hoor. Denk je dat er iets anders aan de hand is of zo?
Maar nee, het coronavirus is gemuteerd vanaf de oorsprong. Elke generatie van het virus krijgt een kleine of grote mutatie, sommige werken, sommige niet. En die die in het GB is opgemerkt (daar niet noodzakelijk ontstaan), bleek een "goeie" mutatie te zijn voor het virus, want die is dominant gebleven. Da's een beetje wat evolutie is.

Schuldig. :p In de 9 jaar dat ik bij mijn huidige werkgever zit heb ik nog geen enkele dag ziekteverlof moeten nemen, maar ik ben wel vaak met een stevige verkoudheid gaan werken. Geen koorts = geen reden om bij de dokter te gaan voor een ziektebriefje.

Maar het is een andere attitude dan "ik heb een klein hoestje, dus ik bel me ziek want ik heb geen hol goesting om te werken".

De betere attitude ligt tussenin. ;)

Wij hebben hier ook zo een collega.
Enkele jaren geleden kwam die werken met overduidelijk griepsymptomen. Hoesten voor dood, zat met jas, sjaal, ... aan met 2 elektrische vuurtjes rond hem en te rillen dat het gene naam had.
Hij weigerde naar de dokter te gaan, want "het is allemaal zo erg niet", en "dan moet er een collega opgeroepen worden en da wil ik niemand aandoen".

Resultaat: Een week later 7 collega's met griep in bed, en 7 personen die moesten opgeroepen worden.

Vorig jaar zei hij letterlijk: "Als ik symptomen van Corona heb ga ik niet naar de dokter ze, ik kom gewoon werken. Ze moeten niet met zo een staafje in mijne neus gaan koteren"

Een grote reden dat je best thuisblijft als je ziek bent is om geen collega's (of klanten, ...) te besmetten die een minder sterke immuniteit hebben dan u e.

Dit speelt nu wel bij mijn dochter in het 6e middelbaar.
Punten zijn niet fantastisch, ik denk vooral door teveel afleiding door laptop.
Maar Covid heeft het natuurlijk niet gemakkelijker gemaakt met de helft online les.
Ik heb haar al gezegd dat ze haar best moet doen, maar niet moet wakker liggen over dubbelen. Liever in het middelbaar dan aan unief qua kosten voor mij.
Maar zo kan ze ook nog eens rustig scholier zijn, 100 dagen doen, etc. Ze hebben toch wel heel veel moeten missen. 5e en 6e waren de beste jaren op het middelbaar voor mij (qua sociaal leven), en wat heeft zij gehad? De helft thuis les en in de klas in de kou zitten. Niets kunnen uitgaan, geen fuiven,...
Dat ze nog geen flauw idee heeft wat ze wil gaan doen, helpt natuurlijk ook niet voor slaagkansen in hoger onderwijs.

Dus rustig dubbelen, sociaal leven hebben, oriënteren en dan met frisse moed aan hoger onderwijs.
Niet dat ik ertegen ben van eens te dubbelen, maar de sociale impact van dubbelen in het laatste jaar mag je echt niet onderschatten. Je huidige vriendengroep gaat (letterlijk) een ander leven tegemoet, en je komt terecht in een volledig nieuwe groep die al 5 jaar samen les heeft gehad. Het is niet zo evident als je zou denken. Ik snap het kostenargument, maar sociaal gezien kan ze beter het varken uithangen aan hogeschool volgend jaar en dan het 2e jaar (zoals zovelen) beseffen wat ze echt wil.

My 2 cents :)

...Als elk land zijn eigen bevolking vaccineert en daarna de zaak als gesloten beschouwt gaan we van een zéér kale reis terugkomen vrees ik....

Elke reis is straks goed genoeg.

Velen zouden zich zelfs kaal laten scheren voor een kale reis.

Laatst bewerkt:
Niet dat ik ertegen ben van eens te dubbelen, maar de sociale impact van dubbelen in het laatste jaar mag je echt niet onderschatten. Je huidige vriendengroep gaat (letterlijk) een ander leven tegemoet, en je komt terecht in een volledig nieuwe groep die al 5 jaar samen les heeft gehad. Het is niet zo evident als je zou denken. Ik snap het kostenargument, maar sociaal gezien kan ze beter het varken uithangen aan hogeschool volgend jaar en dan het 2e jaar (zoals zovelen) beseffen wat ze echt wil.

My 2 cents :)
Zeker valide punten, maar:
- veel vriendenkring heeft ze niet, eigenlijk 1 goede vriendin, die ze ook niet dagelijks ziet. Die gaat niet studeren.
- in de richting die zij volgt, zitten ze met 4 in de klas. In het 5e ook zoiets dacht ik. En waarschijnlijk gaat ze niet de enige zijn die zou dubbelen.
- het is TSO (IW), dus die zitten zeker niet allemaal al 5 jaar samen.

Ze heeft zelf al gezegd dat ze nog niet klaar is om op kot te gaan, dus zou het pendelen zijn naar hogeschool in de regio.Met een rijbewijs zou dat ook al gemakkelijker gaan.
Is ook al wat moeilijker om het beest uit te hangen. Niet dat ze dat doet, ging begin vorig jaar ook maar amper uit.

Nu ja, als de school zegt dat ze over mag gaan, dan zal ik niet zeggen dat ze moet dubbelen. Maar het ziet er toch heel krap uit.

Alé Van Gucht die zegt dat we de piek van besmettingen deze week nog zullen bereiken, maar ICU bezettingen pas tegen half april (onder de 800). Tegen half mei onder de 300.

Het ging nooit bij die 4 weken blijven hé? 🤡

Aja, dan is er écht licht aan het einde van de tunnel zei hij op Nieuws
Nee hij zei dat de piek in absolute besmettingen per dag volgende week zou bereikt worden? Op de VRT?

@JPV je bewering op 24 maart 6u smorgens dat de piek in absolute aantallen duidelijk bereikt leek te zijn was dus fout, cijfers stijgen nog steeds. Zoals toen ook al duidelijk was uit de cijfers die ik deelde in dat simpel tabelletje.

Laatst bewerkt:
Nee hij zei dat de piek in absolute besmettingen per dag volgende week zou bereikt worden? Op de VRT?

@JPV je bewering op 24 maart 6u smorgens dat de piek duidelijk bereikt leek te zijn was dus fout.
Wel ja niet "deze week" maar binnen een week, dus dat zal volgende week moeten zijn (op vtm)

Annelies Verlinden net op VTM Nieuws:
"in drukke winkelstraten kunnen besmettingen ontstaan" (heeft ze tot 2x toe herhaald)
nieuwsanker vraagt naar de cijfers die dit staven
"we zijn die cijfers momenteel nog aan het bekijken"

Annelies Verlinden net op VTM Nieuws:
"in drukke winkelstraten kunnen besmettingen ontstaan" (heeft ze tot 2x toe herhaald)
nieuwsanker vraagt naar de cijfers die dit staven
"we zijn die cijfers momenteel nog aan het bekijken"
Verlinden slaat keer op keer een slecht figuur. Oftewel antwoordt ze volledig naast de vraag of zit ze een voorgekauwde boodschap voor te dragen. Met twee weken geleden in De Afspraak als dieptepunt.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan