Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat kan goed zijn, maar dat kan gerust los staan van het idee van een mondmasker te dragen als je echt ziek bent.

Ik probeer ook niet te zeggen dat je voor iedere keer je een loopneus hebt thuis hoeft te blijven hoor. Maar we hebben ze toch allemaal al gehoord denk ik. De verhalen van "Ja, ik had echt een zware griep maar ben toch gaan werken want ik ben absoluut onmisbaar" (dat laatste stukje denken ze vaak in zichzelf dan). Het ligt inderdaad zowat ertussen in.
Ik denk dat het eerder afhangt van de attitude van de werkgever omtrent ziekteverzuim. Ik heb werkgevers gehad die direct de controlearts op uw af stuurden, zelfs al was het maar voor 1 dag afwezigheid, en anderen die het geen moer kon schelen.

Dat neerkijkend gedoe op telewerk mag ook wel eens stoppen, te belachelijk voor woorden.
Lijkt mij niet zozeer dat men neerkijkt op telewerk. Wel dat men in een pandemie moet roeien met de riemen die men heeft. Het feit dat kleuterscholen moesten sluiten laat ik in het midden, de manier waarop dat gelopen is is ronduit dramatisch voor ouders. Maar ik snap dat als men effectief die beslissing neemt men in een pandemie niet overgrote groepen kleuters voor beperkt aantal begeleiders kan samenzetten en dat men de beperkte plaatsen dien men heeft effectief houdt voor mensen die fysiek op hun werk verwacht worden, want die mensen kunnen door de slechte aanpak last minute ook geen verlof/werkloosheid regelenen.

Hier vanmorgen een mail gekregen dat de kleuterschool moet sluiten van de koepel. Terwijl de katholieke koepel het advies gaf om te sluiten, geen verplichting. Schandalige framing van de school. Terwijl het een inclusieve school zou moeten zijn die een erg grote aanwezigheid heeft van kansarme kinderen, die nu, ook al zeggen ze dat er opvang zal voorzien worden, gewoon in de kou blijven staan.

Ik denk dat het eerder afhangt van de attitude van de werkgever omtrent ziekteverzuim. Ik heb werkgevers gehad die direct de controlearts op uw af stuurden, zelfs al was het maar voor 1 dag afwezigheid, en anderen die het geen moer kon schelen.
Ik heb ook ooit controle gehad. Wat is het proleem als je effectief ziek bent? Die heeft mij even overluistert, hetzelfde vastgesteld als mijn huisarts en zonder enige discussie attestje afgeleverd dat hij akkoord ging met de voorgeschreven periode van mijn huisarts.

Lijkt mij niet zozeer dat men neerkijkt op telewerk. Wel dat men in een pandemie moet roeien met de riemen die men heeft. Het feit dat kleuterscholen moesten sluiten laat ik in het midden, de manier waarop dat gelopen is is ronduit dramatisch voor ouders. Maar ik snap dat als men effectief die beslissing neemt men in een pandemie niet overgrote groepen kleuters voor beperkt aantal begeleiders kan samenzetten en dat men de beperkte plaatsen dien men heeft effectief houdt voor mensen die fysiek op hun werk verwacht worden, want die mensen kunnen door de slechte aanpak last minute ook geen verlof/werkloosheid regelenen.

Het probleem is dat men dus denkt dat mensen die telewerken kunnen blijven werken en opvang voorzien tegelijkertijd. In de praktijk betekent dit dat de mensen die telewerken een van volgende zullen doen (en waarschijnlijk een combinatie)
- verlof inzetten
- werkloosheid door overmacht aanvragen
- vroeger en later doorwerken om overdag wat minder aandacht aan het werk te kunnen geven (niet zo'n fantastische oplossing als het lijkt afhankelijk van het type werk)
- kinderen bij de grootouders doen
en zij moeten dit dus ook last minute doen

Mensen die fysiek naar hun werk moeten van de werkgever zijn heus niet allemaal mensen die geen verlof kunnen nemen of werkloosheid door overmacht zouden kunnen aanvragen, maar zij krijgen die 'keuze' niet opgedrongen.

Alé Van Gucht die zegt dat we de piek van besmettingen deze week nog zullen bereiken, maar ICU bezettingen pas tegen half april (onder de 800). Tegen half mei onder de 300.

Het ging nooit bij die 4 weken blijven hé? 🤡

Aja, dan is er écht licht aan het einde van de tunnel zei hij op Nieuws

Ik heb gewoon moeite met het feit hoe wij die cijfers telkens benutten? In mijn standpunt gebruiken ze die curves en die procent aantallen crimineel fout. Ik snap niet waarom ze de vorige week met de cijfers van de week ervoor nog eens gaan cumuleren en vergelijken. Om dan als grote wetenschappers hun gemiddeldes er uit te trekken. Dan loop je toch sowieso achter de feiten aan? Voorbeeld : In de rapportage van vandaag wordt het gemiddelde genomen van 19/03-26/03 en dat wordt vergeleken met 11/03-18/03.
Kan er mij eens iemand uitleggen waarom 18/03 - 26/03 niet vergeleken wordt met 17/03 - 25/03?

Ik heb gewoon moeite met het feit hoe wij die cijfers telkens benutten? In mijn standpunt gebruiken ze die curves en die procent aantallen crimineel fout. Ik snap niet waarom ze de vorige week met de cijfers van de week ervoor nog eens gaan cumuleren en vergelijken. Om dan als grote wetenschappers hun gemiddeldes er uit te trekken. Dan loop je toch sowieso achter de feiten aan? Voorbeeld : In de rapportage van vandaag wordt het gemiddelde genomen van 19/03-26/03 en dat wordt vergeleken met 11/03-18/03.
Kan er mij eens iemand uitleggen waarom 18/03 - 26/03 niet vergeleken wordt met 17/03 - 25/03?
Omdat ge dan het gemiddelde van aflopen week vergelijkt met afgelopen week + vandaag, maar de laatste 3 dagen zijn niet volledig als ik mij niet vergis

Ik heb jaren in supply chain optimization consultancy gewerkt, onder andere distribution requirements planning en deployment planning, en voor mij is het toch onbegrijpelijk dat men die doorlooptijd niet een stuk verkort en dus minder safety stock aanhoudt.

Een multinational wiens producten 8 weken op een schip van China naar Europa zitten, gebruikt solvers (mixed integer programming), heuristieken, statistical forecasting, demand sensing, ... om aan "late deployment" te doen. Je doet op een horizon >8 weken aan unconstrained planning (je laadt de hoeveelheid product op de boot die je verwacht nodig te hebben over 8 weken), en op een horizon <8 weken aan constrained planning (de forecast van de verwachte voorraad wordt dagelijks herberekend op basis van de evoluerende vraag in de verschillende nodes van het Europese distributienetwerk, rekening houdend met fair share principes, penalties voor destabiliteit van je forecast die leidt tot order promising, ...). Je doet aan multi-echelon inventory optimization om ervoor te zorgen dat de juiste safety stocks levels op meer centrale of meer decentrale niveaus liggen. Als kers op de taart zet je een cost solver op dat distributieplanningssysteem zodat je met (wiskundige) kosten kunt bijsturen of het systeem meer of minder risico-avers moet plannen. Je baseert heel je order promising naar klanten toe op de verwachte stockniveaus die het systeem voorspelt.

Ik werk nu een tijdje voor de lokale overheid, en iets zegt me dat de risico-aversie bij het inplannen van de vaccinaties te maken heeft met het politieke niveau.

Ik zie het de consultant al tegen Wouter Beke zeggen: "Met dit geavanceerde systeem hebt u 24,8% kans dat u een vaccinatiedag last-minute moet annuleren, maar naar verwachting zult u door de lagere vaccinvoorraad en dus hogere vaccinatiegraad 100 overlijdens voorkomen". Beke: "Dan kiezen we voor het simpele systeem: we wachten gewoon tot we genoeg vaccins hebben om zeker te zijn dat we nooit afspraken moeten annuleren. Ik kan mij die kans politiek niet veroorloven, ik zou dat niet uitgelegd krijgen.".
100% correct. Het wordt slechter/suboptimaal gedaan, omdat dit gemakkelijk uit te leggen is.

https://www.hln.be/antwerpen/lange-...gen-op-afspraak-moet-geshopt-worden~af8a87a7/

Ik snap al de mensen toch niet. Waarom gaat ge nu uren lang aanschuiven als ge vanaf morgen op afspraak kunt gaan en de volle 0 minuten moet gaan aanschuiven, met alle rust in de winkel?

Of aspraak = een bepaald tijdsslot dus minder flexibel, minder tijd om deftig rond te kijken en mentaal voel je je verplicht iets te kopen als de winkel speciaal voor jou tijd voorziet en ondertussen niemand anders kan servicen. (vooral voor kleine winkels natuurlijk).

Dus mensen zitten liever een in lange wachtrij dan dat ze een afspraak maken? Wie zijn die mensen? :wtf:

Of aspraak = een bepaald tijdsslot dus minder flexibel, minder tijd om deftig rond te kijken en mentaal voel je je verplicht iets te kopen als de winkel speciaal voor jou tijd voorziet en ondertussen niemand anders kan servicen. (vooral voor kleine winkels natuurlijk).
Dus het gaat om mensen die funshoppen die nu in de rij wachten? Dan ben ik nog meer een voorstander van de maatregel.

Dus het gaat om mensen die funshoppen die nu in de rij wachten? Dan ben ik nog meer een voorstander van de maatregel.

Geen idee, ik koop quasi alles online. Maar ik kan me inbeelden dat ik ook niet een afspraak zou willen met een kleerwinkel omdat ik dan ook wel het gevoel heb dat ik moet kopen... In plaats van even binnen te springen als je iets nodig hebt en rustig te kunnen kijken in winkel x of y.

Het probleem is dat men dus denkt dat mensen die telewerken kunnen blijven werken en opvang voorzien tegelijkertijd. In de praktijk betekent dit dat de mensen die telewerken een van volgende zullen doen (en waarschijnlijk een combinatie)
- verlof inzetten
- werkloosheid door overmacht aanvragen
- vroeger en later doorwerken om overdag wat minder aandacht aan het werk te kunnen geven (niet zo'n fantastische oplossing als het lijkt afhankelijk van het type werk)
- kinderen bij de grootouders doen
en zij moeten dit dus ook last minute doen

Mensen die fysiek naar hun werk moeten van de werkgever zijn heus niet allemaal mensen die geen verlof kunnen nemen of werkloosheid door overmacht zouden kunnen aanvragen, maar zij krijgen die 'keuze' niet opgedrongen.
Denk niet dat ze denken dat thuiswerk de oplossing is, enkel welke crisismaatregel ervoor zorgt dat het kind zeker niet alleen is. Die mensen zijn evenzeer met hun rug tegen de muur gezet geweest. De enige die men hier een vinger kan wijzen is imo Ben Weyts, had hij zijn politiek spelletje niet gespeeld, had iedereen (opvang en ouders) op zijn minst een week om te schakelen (wat nog kort is maar toch beter dan 1 werkdag).

https://www.hln.be/antwerpen/lange-...gen-op-afspraak-moet-geshopt-worden~af8a87a7/

Ik snap al de mensen toch niet. Waarom gaat ge nu uren lang aanschuiven als ge vanaf morgen op afspraak kunt gaan en de volle 0 minuten moet gaan aanschuiven, met alle rust in de winkel?
Dat toont voor mij enkel dat die mensen niet meer in de kracht van het virus geloven.
Wij moesten ook nog een boodschap doen, wij hebben bewust een afspraak ingepland en onze eerdere shoppingsplannen vandaag geschrapt, geen zin om het risico op te zoeken, laat staan te moeten wachten.

Dat toont voor mij enkel dat die mensen niet meer in de kracht van het virus geloven.
Wij moesten ook nog een boodschap doen, wij hebben bewust een afspraak ingepland en onze eerdere shoppingsplannen vandaag geschrapt, geen zin om het risico op te zoeken, laat staan te moeten wachten.
Bwa, dit soort taferelen hebben we al bij elke aankondiging van een lockdown of sluiting van de winkels gezien. Ik denk niet dat dit er echt iets mee te maken heeft.

Hoe wordt de Britse variant van corona onderscheiden van bvb de Braziliaanse vorm? Even serieus.

De allereerste uitbraak van covid is dan de Wuhaanse variant aangezien die uit Wuhan aan komt kakken?
Een variant betekent een andere genetische opmaak. Op die manier wordt het onderscheid gemaakt.
En in het begin heette het toch ook het Chinese virus?

Of wat bedoel je?

Een variant betekent een andere genetische opmaak. Op die manier wordt het onderscheid gemaakt.
En in het begin heette het toch ook het Chinese virus?

Of wat bedoel je?
Ik weet wel wat een variant betekent maar wat maakt dat die Chinese verandert is in de Britse en niet in Zuid- Afrikaanse? Lijkt bijna alsof corona rondreist met een paspoort. :unsure:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan