Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Is Japan niet het land met het meeste zelfmoorden op het werk juist vanwege hun overdreven `loyaliteit aan het werk`-attitude?
Ja, vooral door hun cultuur van eer en het feit dat de man als enige verdiener vaak verantwoordelijk is voor het gezin. Er is dacht ik een woord in het Japans voor het fenomeen waar mensen doodvallen door overuren te werken. Maar ook, en dat is niet enkel zo in Japan, ook in China, is de cultuur minder individualistisch. Het is dus eerder een soort "ik mag de maatschappij niet schaden door anderen te besmetten".

Als ik met mijn Chinese collega spreek is dat verschil in mentaliteit toch altijd opvallend:
- Door SARS een half jaar school gemist, gewoon jaar dubbelen.
- De overheid als "ouder" die het beter weet en het goed voorheeft met de bevolking.
- Totaal niet snappen hoe wij het hier aanpakken.

Ik vraag mij af waarom dat nooit een serieuze optie geweest is bij ons. Er valt waarschijnlijk een enorm debat over te voeren maar ik denk niet dat het in het belang is van de leerlingen om ze na twee jaar krakkemikkig half-en-half onderwijs af te zetten aan de poorten van de universiteiten/hogescholen/arbeidsmarkt.

Ook op vlak van hun mentaal welzijn en sociale ontwikkeling bv. Ik denk dat er veel 18/19-jarigen zijn die veel liever hun jaar gedubbeld hadden om wél een volwaardige 100-dagen of eindejaarsreis mee te maken.

Grote vraag is natuurlijk wat je met heel dat onderwijsapparaat aanvangt in tussentijd hé. Iedereen een jaar verlof zou niet goed vallen bij de rest van de maatschappij denk ik. :tongue:

Ja, vooral door hun cultuur van eer en het feit dat de man als enige verdiener vaak verantwoordelijk is voor het gezin. Er is dacht ik een woord in het Japans voor het fenomeen waar mensen doodvallen door overuren te werken. Maar ook, en dat is niet enkel zo in Japan, ook in China, is de cultuur minder individualistisch. Het is dus eerder een soort "ik mag de maatschappij niet schaden door anderen te besmetten".

Als ik met mijn Chinese collega spreek is dat verschil in mentaliteit toch altijd opvallend:
- De overheid als "ouder" die het beter weet en het goed voorheeft met de bevolking.
- Totaal niet snappen hoe wij het hier aanpakken.
Maar gaan ze dan wel werken ondanks dat ze ziek zijn, maar met (in dit geval een letterlijk) lapmiddel of blijven ze thuis bij ziekte. Want een mondmasker is ok, maar als ge echt ziek zijt, gaat ge ook anderen besmetten door de klinken e.d. die ge aanraakt.

Maar sowieso toont het dat het niet komt door onze werkethiek. Ik denk dat wat bij de belg vooral leeft, is dat we zelf doktertje spelen. We schatten zelf de ernst van onze ziektes in en dat zorgt ervoor dat we toch naar het werk gaan, want `het is maar een vallinkgske`. vb. zie Avondland.

Toevoeging: misschien is er op dat vlak ook wel een verschil tussen arbeiders/bedienden. Handenarbeid met een serieuze snotvalling is al veel moeilijker te verrichten, dus ik denk dat die al rapper thuis blijven. Terwijl een bediende kan redeneren: zolang ik niet te mottig ben om rechtop te zitten, kan ik evengoed gaan werken.

Dat kan goed zijn, maar dat kan gerust los staan van het idee van een mondmasker te dragen als je echt ziek bent.

Ik probeer ook niet te zeggen dat je voor iedere keer je een loopneus hebt thuis hoeft te blijven hoor. Maar we hebben ze toch allemaal al gehoord denk ik. De verhalen van "Ja, ik had echt een zware griep maar ben toch gaan werken want ik ben absoluut onmisbaar" (dat laatste stukje denken ze vaak in zichzelf dan). Het ligt inderdaad zowat ertussen in.
Met zware griep gaan werken is een van de redenen waarom er jaarlijks zoveel mensen griep krijgen, dat moet er inderdaad uit. Corona mag op dat vlak een gamechanger zijn: wie zich ziek voelt maar toch wil werken kan dat van thuis uit. Als dat gaat hé.

Telewerken gaat ook veranderen, maar 5 dagen op rij thuis werken is voor mij té afstompend. Ik heb sociaal contact nodig en ook dat pendelen werkt louterend want het werkt als decompressie na een werkdag. Kop leegmaken. Nu die die decompressie afwezig en duik je meteen van een werkdag in het huishouden en met kinderen erbij kan dat wel eens druk zijn.

Ik vraag mij af waarom dat nooit een serieuze optie geweest is bij ons. Er valt waarschijnlijk een enorm debat over te voeren maar ik denk niet dat het in het belang is van de leerlingen om ze na twee jaar krakkemikkig half-en-half onderwijs af te zetten aan de poorten van de universiteiten/hogescholen/arbeidsmarkt.

Ook op vlak van hun mentaal welzijn en sociale ontwikkeling bv. Ik denk dat er veel 18/19-jarigen zijn die veel liever hun jaar gedubbeld hadden om wél een volwaardige 100-dagen of eindejaarsreis mee te maken.

Grote vraag is natuurlijk wat je met heel dat onderwijsapparaat aanvangt in tussentijd hé. Iedereen een jaar verlof zou niet goed vallen bij de rest van de maatschappij denk ik. :tongue:
ik heb dat gisteren ook nog aan het bedenken geweest. Leraren klagen dat ze alle noodzakelijke leerstof niet meer kunnen geven en weten niet wat gedaan. Waarom dan niet gewoon een jaar rekken? Twee jaar over een jaar van leerstof? dus niet echt dubbelen, want dan krijgen ze de al gekregen leerstof opnieuw, maar een leerjaar rekken tot 1,5 jaar. Aangezien corona toch nog efkes zal blijven, kan men dit ook volgend leerjaar doen en dan gaan jongeren een jaartje later dan voorzien van school, maar hebben ze wel alles gezien.
Maar langs de andere kant denk ik dat dit op de leerlingen toch een serieuze impact kan hebben: een jaar langer op school terwijl dat ge toch goed presteert, ik kan begrijpen dat men graag op zijn 18 afstudeert aan de middelbare. Getallen hebben nu eenmaal ook een psychologisch effect.

Ook naar de werkgelegenheid zou dit een effect hebben natuurlijk: ineens heb je gedurende een jaar geen instroom van jonge werkzoekenden. Maar misschien is dat ook weer niet slecht, aangezien veel bedrijven waarschijnlijk toch op de fles gaan gaan. Een jaartje wat minder werkzoekenden gaat misschien nog geen ramp zijn.

Praktisch lijkt me dat niet haalbaar? Ga je elke student dan zijn jaar opnieuw laten doen? Dat betekent dat er dan een jaar komt dat je géén instroom of uitstroom hebt uit het hoger onderwijs?

En waar stop je dan? Als je kinderen het 1ste leerjaar opnieuw laat doen, dan komen er ineens alle kinderen van de 3e kleuterklas bij? Of als je nog verder gaat, dan krijg je dubbel zoveel kinderen in de 1ste kleuterklas?

Of zie ik dat nu verkeerd? :unsure:

Die krijgen in normale tijden al zoveel kritiek, laat staan dat je die mensen een jaar verlof geeft.

Met zware griep gaan werken is een van de redenen waarom er jaarlijks zoveel mensen griep krijgen, dat moet er inderdaad uit. Corona mag op dat vlak een gamechanger zijn: wie zich ziek voelt maar toch wil werken kan dat van thuis uit. Als dat gaat hé.

Telewerken gaat ook veranderen, maar 5 dagen op rij thuis werken is voor mij té afstompend. Ik heb sociaal contact nodig en ook dat pendelen werkt louterend want het werkt als decompressie na een werkdag. Kop leegmaken. Nu die die decompressie afwezig en duik je meteen van een werkdag in het huishouden en met kinderen erbij kan dat wel eens druk zijn.
Dat vind ik ook.

Het komt uw werkgever in termen van producticiteit vaak beter uit dat 1 ziek persoon even thuis uitziekt of van thuis werkt dan de rest van het kantoor aan te steken. Maar dat inzicht misten velen blijkbaar de voorbije jaren. Vorig jaar in januari zijn we met meerderen (zelf de grote baas) doodziek geweest omdat 1 persoon met zware griep toch was komen werken.
Mijn huidige baas is dit jaar in oktober met een verkoudheid komen werken (hij had negatief getest, dus het leek hem ok), al hoestend in de refter, gevolg iedereen ziek en iedereen mocht zich conform de voorschriften gaan testen. Wat ik ergens dan weer een teken vond van geen repect voor 1) uw medewerkers en 2) de druk die op dat moment al op de zorg bestond, dat waren een resem tests die we perfect konden vermijden. In mijn geval is mijn huisarts mij zelf 2 keer komen testen omdat hij wou zeker zijn dat geen vals negatief was.

Ik zat eerder te denken in de richting van een test naar het volgende jaar toe. Als je deze haalt kun je door, indien niet blijf je een jaartje plakken zoals vanouds. Echter, met een mogelijk hoog percentage dat niet slaagt door niet geziene leerstof gaat er een vrij zware druk op de leerkrachten en leerlingen komen en zelfs een mogelijk lerarentekort zijn om deze allemaal op te vangen.

Praktisch lijkt me dat niet haalbaar?
Nu niet meer nee. :tongue: Het was een theoretische vraag.

Stel dat je bij het begin van de crisis gewoon alle scholen sluit (en een nuttige bezigheid zoekt voor de leerlingen en leerkrachten :tongue:). Dan kan je in principe gewoon alles één jaar opschuiven ja. Ik ben gewoon benieuwd naar hoe de effecten daarvan zich verhouden tot de effecten van hoe het nu gelopen is.

Voor de lagere school zal het allemaal wel meevallen, maar ik denk dat veel scholieren (zeker 2e en 3e graad) en studenten met een levenslange achterstand opgescheept zitten.

Ook naar de werkgelegenheid zou dit een effect hebben natuurlijk: ineens heb je gedurende een jaar geen instroom van jonge werkzoekenden. Maar misschien is dat ook weer niet slecht, aangezien veel bedrijven waarschijnlijk toch op de fles gaan gaan. Een jaartje wat minder werkzoekenden gaat misschien nog geen ramp zijn.
Anderzijds zijn er veel sectoren die enorm afhankelijk zijn van nieuwe instroom. Daar zouden tekorten die er al zijn wel eens zeer snel kunnen oplopen als er een jaar geen volk afstudeert. Al kan je dan weer stellen dat diegene die nu afstuderen een achterstand hebben en er eigenlijk niet klaar voor zijn. Het is een moeilijk (maar interessant) debat.

Dat vind ik ook.

Het komt uw werkgever in termen van producticiteit vaak beter uit dat 1 ziek persoon even thuis uitziekt of van thuis werkt dan de rest van het kantoor aan te steken. Maar dat inzicht misten velen blijkbaar de voorbije jaren. Vorig jaar in januari zijn we met meerderen (zelf de grote baas) doodziek geweest omdat 1 persoon met zware griep toch was komen werken.
Mijn huidige baas is dit jaar in oktober met een verkoudheid komen werken (hij had negatief getest, dus het leek hem ok), al hoestend in de refter, gevolg iedereen ziek en iedereen mocht zich conform de voorschriften gaan testen. Wat ik ergens dan weer een teken vond van geen repect voor 1) uw medewerkers en 2) de druk die op dat moment al op de zorg bestond, dat waren een resem tests die we perfect konden vermijden. In mijn geval is mijn huisarts mij zelf 2 keer komen testen omdat hij wou zeker zijn dat geen vals negatief was.
Voor zo'n pipo's zouden ze de anale swab mogen invoeren.

Of echt alles terug naar normaal gaat daar twijfel ik ook aan, ik vermoed dat zelfs in een optimistisch scenario bepaalde dingen of een versie daarvan een blijver gaan blijven. Ik denk dan bv aan restricties op vrij reizen naar zones van de wereld waar men corona niet onder controle heeft.

Een lichtpunt dat ik wel zie is dat dankzij deze crisis we hopelijk beter beschermd gaan zijn tegen een toekomstige pandemie. Dankzij de doorbraak van mRNA technologie en de opschaling van de productieketen daarrond gaan we hopelijk in de toekomst in staat zijn om heel snel nieuwe vaccins te ontwikkelen én massaal uit te rollen.

Het hoort gewoon bij de mentaliteit die anders is. Om volledig te zijn kregen haar ouders wel de keuze, ze mocht ook naar het volgende jaar gaan. Maar de boodschap was dat er een half jaar stof niet gegeven was en daar in het hogere jaar geen rekening mee gehouden kon worden.

Dat is natuurlijk iets dat hier ondenkbaar is.

Dood door overwerk is Karoshi.

Edit : Was dat niet bij Jani op reis ( of zoiets ) dat hij in Japan was, en dat er werknemers verplicht waren om met hun baas naar een karaoke-bar te gaan, en waar een van de werkneemsters op haar vingers werd getikt omdat ze per ongeluk Engels sprak tegen Jani?

ik heb via mijn opleiding veertien dagen geleden ook een externe les gekregen in een school. `s middags zijn we van klas moeten veranderen. Als we bij dat lokaal aankwamen zat dat nog vol met jongeren. Geen enkele met een masker en alle ramen potdicht. Het eerste wat we daar dus gedaan hebben, is alle ramen open (want er zat ook geen kwartier speling tussen ons en de vorige groep) en alle tafels grondig ontsmet. Was trouwens ook een katholieke school.
Ook aan de toiletten: ingang versperd door een groep jongeren die op een hoopke stonden te praten. Ook geen zeep in de houders.
Ik hoop gewoon dat die school gewoon een slechte leerling was, maar ik vrees ervoor.
ze spreken constant van strenge controles, maar wat ik tot nu toe gezien heb, geeft eerder aan dat regels constant worden overtreden, zowel op scholen, als in ons opleidingscentrum (geen telewerk), als mensen in het openbaar.
Gisteren in de Okay ook weer een madam die het niet nodig vond van een kar te nemen en dus met al haar producten in de hand aan de kassa stond. Leuk voor de kassier. En dan doen alsof ze niet wist dat ze een kar moest nemen. Ge moet er zelfs geen euro meer insteken en toch zijn mensen te tam om even de regel te volgen.
Als ik dat zie, (plus de beelden van al die studenten) dan vrees ik dat we nog geen einddatum op heel corona moeten plakken.
Iedereen zoekt achterdeurtjes: werkgevers, scholen, prive-personen, etc...

Allé, kleuterscholen hier ook toe nadat ze gisteren een mail (en link om in te schrijven) hadden gestuurd dat ze open waren 🤦‍♀️
Noodopvang is wel mogelijk natuurlijk, maar enkel voor mensen die fysiek naar het werk moeten :v. Op het attest dat ge moet laten invullen staat dat ge verklaart geen beroep te kunnen doen op andere arbeidsmogelijkheden zoals telewerk, technische werkloosheid, ...

Dat weten we dan ook al weer hé, telewerk = technische werkloosheid

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan