Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Allé, ze zijn weer bezig met hun "laat iedereen zelf beslissen welk risico ze willen nemen". Dit topic is precies Groundhog Day aan het worden. Elk keer hetzelfde opgooien door dezelfde mensen. Ik vraag me af of het voor de aandacht is of gewoon een gebrek aan realiteitszin. Misschien is het zelfs wel beiden.

Laatst bewerkt:
Die man van de taskforce vaccinatie, wat zit die allemaal te zeggen in De Afpsraaj?

1. Van de 570.000 vaccins in de vriezer mag je de helft aftrekken wegens vertragingen in de registraties vaccinaties.
  2. De stijging van de doorlooptijd komt door de onzekerheid van de leveringen.
Dus ipv 1 miljoen hebben we eig al 1,250 miljoen prikken gezet :wtf:
En de onzekerheid leveringen was al begonnen voor de stijging, dus de stijging van de doorlooptijd op de leveringen steken is een zwak excuus. Vroeger konden ze een vaccin zetten in <10 dagen, nu pas in >14 dagen, dus wat is daar dan precies veranderd?
de uitleg over de "half miljoen vaccins in de vriezer"

Die uitleg is duidelijk naar mijn mening. Dank voor dit bericht te willen delen.
Voorts denk ik altijd nog "iedereen is een criticus".

Thx!

Toevallig een vlogger gezien in Brazilië ,het leven gaat daar ook gewoon verder zijn gang hoor. Ik vind het fout om doembeelden op te hangen van andere landen waar niemand(?) vanop dit forum aanwezig is .

de 303.000 doden hun leven gaat niet gewoon verder zijn gang.

Je spreekt over een vlogger, ik ga ervanuit dat het een jongere persoon is.
Ja die kan gemakkelijk spreken als je niet in een risicogroep zit en mss geluk ook dat er niemand in z'n naaste omgeving eraan is gestorven.

de 303.000 doden hun leven gaat niet gewoon verder zijn gang.

Je spreekt over een vlogger, ik ga ervanuit dat het een jongere persoon is.
Ja die kan gemakkelijk spreken als je niet in een risicogroep zit en mss geluk ook dat er niemand in z'n naaste omgeving eraan is gestorven.

Op 212 miljoen inwoners. België komt zelf uit op een hoger percentage.

Ergens een onderzoek naar de verwachte impact van maatregelen op de besmettingscijfers zou bij mij zoveel deugd doen. Nu geloof ik het gewoon niet meer.

We pakken kinderen/jongeren weer een week les af zonder eigenlijk goed te weten waarom. Het feit dat de stijging nu al vermindert bewijst gewoon dit een zoveelste paniekreactie is. Dat de scholen dan nog zelf mogen beslissen of ze al dan niet het kleuter openhouden is compleet om bij te wenen natuurlijk. Sluiten we ze omdat de zorg anders zou overrompeld worden, of waar gaat dit eigenlijk over?

Toch grappig om hier steeds opnieuw dezelfde drie internethelden te zien roepen over hun survival of the fittest en de zwakkeren die maar moeten binnen blijven, en maar elkaar virtueel high fiven met "repkes".

Is het een gebrek aan empathie? Intellectuele armoede die niet verder komt dan "Ik wil mijn oud leven terug, ongeacht de kost"? Wie zal het zeggen, mij boeit het uiteindelijk maar matig. Het zijn holle uitspraken van mensen die geen greintje besef hebben van hoe het is om te leven met het besef dat de kans bestaat dat je er binnen een paar weken niet meer bent als je het virus oploopt tijdens een globale pandemie met nog steeds torenhoge cijfers.

Dus doe maar jongens, blijf maar zeuren over hoe hard de regering jullie vrijheid beknot om de zwakkeren te beschermen, blijf maar halsstarrig in zwartwit tinten denken. Als jullie de maatregelen willen negeren en gewoon doen wat je wil, vlieg dan naar Brazilië en vraag daar even wat er gebeurd als je de "sterkeren" gewoon deze pandemie laat negeren. Vanaf 19 april mag het waarschijnlijk weer.
Graag, volgens jou laten ze in Brazilie 'de sterkeren' deze pandemie negeren.
Daar doen ze het trouwens beter dan ons met hun 303k doden / 211.000.000 inwoners tov 23k doden / 11.460.000 inwoners bij ons.
Of zijn mijn cijfers niet correct? Prettig weekend alvast!

Graag, volgens jou laten ze in Brazilie de sterken deze pandemie negeren.
Daar doen ze het trouwens beter dan ons met hun 303k doden / 211.000.000 inwoners tov 23k doden / 11.460.000 inwoners bij ons.
Of zijn mijn cijfers niet correct?
Beide cijfers zullen mogelijks correct zijn, maar elk land telt/registreert anders. Dus die kan je niet zomaar 1-op-1 vergelijken.

Best grappig dat we na een jaar nog/weer dezelfde opmerkingen moeten maken...

En hebben die niet de Braziliaanse variant, die iets gevaarlijker is, ook?

Op 212 miljoen inwoners. België komt zelf uit op een hoger percentage.

Ergens een onderzoek naar de verwachte impact van maatregelen op de besmettingscijfers zou bij mij zoveel deugd doen. Nu geloof ik het gewoon niet meer.

We pakken kinderen/jongeren weer een week les af zonder eigenlijk goed te weten waarom. Het feit dat de stijging nu al vermindert bewijst gewoon dit een zoveelste paniekreactie is. Dat de scholen dan nog zelf mogen beslissen of ze al dan niet het kleuter openhouden is compleet om bij te wenen natuurlijk. Sluiten we ze omdat de zorg anders zou overrompeld worden, of waar gaat dit eigenlijk over?

Manaus Brazil +81% oversterfte
Rio De Janeiro Brazil +32% oversterfte
Sao Paolo Brazil +66% oversterfte

En artikel is van 7 juli 2020

In Brazilië is slechts 9% van de bevolking 65+, in België is dat 19%.

Daarom dat zo'n naamgevingen dus fout/verwarrend zijn. De naam slaat op waar het voor het eerst ontdekt is, zegt niets over wat de dominante variant op een bepaalde plaats is...

Je hebt B.1.1.7 (de engelse variant, momenteel hier dominant), P.1 (een Braziliaanse variant) & P.2 (een 2e Braziliaanse variant).
Over de 2 Braziliaanse is nog maar weinig sluitend gekend, maar enkel P.1 zou ongeveer even besmettelijk zijn als B.1.1.7 en mogelijks werken vaccins er niet zo efficiënt tegen.

Manaus Brazil +81% oversterfte
Rio De Janeiro Brazil +32% oversterfte
Sao Paolo Brazil +66% oversterfte

En artikel is van 7 juli 2020
Ik kan ook een link naar een website posten die in mijn kraam past hoor.

Blijkbaar stijgt de ratio daar ieder jaar een beetje maar vlakt deze procentuele stijging dit jaar een beetje af. Vreemd met al die oversterfte in de eerste 6 maanden vanuit jouw artikel (leuke website trouwens).

EDIT: fake news, mijn link gaat blijkbaar over vooruitzichten. Ik blijf wel in blijde verwachting van de echte cijfers.

Laatst bewerkt:
Dat is zoiets dat we de komende maanden nog gaan zien, welke variant hier dominant gaat blijven of worden. De Braziliaanse P.1 variant zou nog besmettelijker kunnen zijn van B117. Dat gaat de komende weken/maanden wel duidelijker worden want al die varianten circuleren hier al duchtig.

Ik kan ook een link naar een website posten die in mijn kraam past hoor.

Blijkbaar stijgt de ratio daar ieder jaar een beetje maar vlakt deze procentuele stijging dit jaar een beetje af. Vreemd met al die oversterfte in de eerste 6 maanden vanuit jouw artikel (leuke website trouwens).
dertjooo, de link die jij geeft zijn (voor 2020) vooruitzichten. Vooruitzichten die dus door Corona omver gegooid zijn.

Zie hun brongegevens: https://knoema.fr/UNWPP2019/world-population-prospects-2019
Publié par la source : 04 juin 2019

Prochaine version attendue : 14 avril 2021

dertjooo, de link die jij geeft zijn (voor 2020) vooruitzichten. Vooruitzichten die dus door Corona omver gegooid zijn.

Zie hun brongegevens: https://knoema.fr/UNWPP2019/world-population-prospects-2019
Publié par la source : 04 juin 2019

Prochaine version attendue : 14 avril 2021
My bad. Ik vond op de webpagina de publicatiedatum niet onmiddellijk terug en waren inderdaad straffe cijfers :D. Had wel wat verder gezocht naar andere info maar blijkbaar moeilijk te vinden over het jaar 2020.
Geen ticketje naar Brazilie dus voor mij!

Ik wil hier trouwens ook niet ontkennen dat er geen oversterfte is maar als er wordt gezegd dat het er in Brazilie veel slechter aan toe gaat op basis van enkele artikels dan vind ik ook dat je de cijfers in zijn context moet plaatsen.
Volgens de cijfers doen ze het daar beter dan bij ons.

Als er hier een bemerking komt dat het aantal opnames van gezonde -45 jarigen op IC laag ligt dan moet dit altijd gestaafd worden met cijfers.
Wanneer blijkt uit officiele cijfers dat Brazilie het beter doet dan ons, mogen de cijfers plots genegeerd worden omdat rapportage hun rapportage anders is. Sigh.

Laatst bewerkt:
Allez, Europa is eindelijk wakker geworden, en er komen verscherpte exportcontroles (maar geen algeheel verbod). Dus bedrijven die zich wel aan de contracten houden kunnen nog uitvoeren. Bedrijven die dat niet doen, kunnen dat niet meer. De duimschroeven worden AZ dus eindelijk eens wat aangedraaid.

Ondertussen blijkt dat er van de EU naar de VK 26.000.000 vaccins geëxporteerd zijn, en in omgekeerde richting 0.

Ik heb jaren in supply chain optimization consultancy gewerkt, onder andere distribution requirements planning en deployment planning, en voor mij is het toch onbegrijpelijk dat men die doorlooptijd niet een stuk verkort en dus minder safety stock aanhoudt.

Een multinational wiens producten 8 weken op een schip van China naar Europa zitten, gebruikt solvers (mixed integer programming), heuristieken, statistical forecasting, demand sensing, ... om aan "late deployment" te doen. Je doet op een horizon >8 weken aan unconstrained planning (je laadt de hoeveelheid product op de boot die je verwacht nodig te hebben over 8 weken), en op een horizon <8 weken aan constrained planning (de forecast van de verwachte voorraad wordt dagelijks herberekend op basis van de evoluerende vraag in de verschillende nodes van het Europese distributienetwerk, rekening houdend met fair share principes, penalties voor destabiliteit van je forecast die leidt tot order promising, ...). Je doet aan multi-echelon inventory optimization om ervoor te zorgen dat de juiste safety stocks levels op meer centrale of meer decentrale niveaus liggen. Als kers op de taart zet je een cost solver op dat distributieplanningssysteem zodat je met (wiskundige) kosten kunt bijsturen of het systeem meer of minder risico-avers moet plannen. Je baseert heel je order promising naar klanten toe op de verwachte stockniveaus die het systeem voorspelt.

Ik werk nu een tijdje voor de lokale overheid, en iets zegt me dat de risico-aversie bij het inplannen van de vaccinaties te maken heeft met het politieke niveau.

Ik zie het de consultant al tegen Wouter Beke zeggen: "Met dit geavanceerde systeem hebt u 24,8% kans dat u een vaccinatiedag last-minute moet annuleren, maar naar verwachting zult u door de lagere vaccinvoorraad en dus hogere vaccinatiegraad 100 overlijdens voorkomen". Beke: "Dan kiezen we voor het simpele systeem: we wachten gewoon tot we genoeg vaccins hebben om zeker te zijn dat we nooit afspraken moeten annuleren. Ik kan mij die kans politiek niet veroorloven, ik zou dat niet uitgelegd krijgen.".

Als er hier een bemerking komt dat het aantal opnames van gezonde -45 jarigen op IC laag ligt dan moet dit altijd gestaafd worden met cijfers.
Wanneer blijkt uit officiele cijfers dat Brazilie het beter doet dan ons, mogen de cijfers plots genegeerd worden omdat rapportage hun rapportage anders is. Sigh.
Ik wil best geloven dat een jongere bevolking het er beter afbrengt dan onze vergrijsde, zie @Carrion . Maar je kan er ook niet echt om heen dat Brazilië, en met uitbreiding nog wel wat landen in Latijns-Amerika een heel ander samenlevingsmodel hebben. Sociale bescherming is daar meestal een verre droom, wat er enerzijds voor zorgt dat een "lockdown" iets is voor de rijken, terwijl de armen, die van dag tot dag overleven door op straat zaken te verkopen bijvoorbeeld, geen optie hebben buiten verder werken. Ik vind dat een belangrijke voetnoot wanneer men dan met een bril van onze maatschappij op kijkt naar Brazilië en concludeert dat daar het leven gewoon verder gaat.

Anderzijds heb je daar hele sloppenwijken (de favela's) waar ik ten sterkste betwijfel of daar correct wordt bijgehouden hoeveel mensen er wonen, laat staan hoeveel er sterven aan specifiek één oorzaak.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan