Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
“Gekozen voor korte pijn” is dit een grap? Moeten wij nu nog altijd dat soort onzin geloven? Zeg gewoon dit zijn de nodige regels klaar.
I agree. Het is precies zeer moeilijk om toe te geven dat we machteloos staan en dat dit gewoon de enige serieuze optie is.
Het alternatief is ofwel de democratie overboord gooien zoals in een goede dystopische film, ofwel het virus laten begaan en de tol betalen. Beide niet wenselijk noch haalbaar.

De vraag is echter wat ze gaan doen als de stijging nu zich nog een paar dagen stevig doorzet en er pakweg volgende maandag/dinsdag aan de alarmbel wordt getrokken door expert X of ziekenhuis Y dat het allemaal niet streng genoeg is.
niets. Een effect van maatregelen zie je niet op enkele dagen. Het is duidelijk dat de versoepelingen op vrijdag door de experts én door de federale overheid (vooral op vlak van scholen) niet als voldoende beschouwd werden, nu is dat wel zo.

Dat bedoel ik dan ook niet, maar na de crisis gaat er een serieus debat zijn over wie het allemaal gaat betalen. Als je dan een groep hebt aan de ene kant die er alleen maar rijker van geworden is, en een compleet geruïneerde groep aan de andere kant, verwacht ik op zijn minst een 'geanimeerde' discussie daarover. Dat zal geen ploeg van elf miljoen zijn hoor. :wink:
Debat, ik verwacht geen debat. Ik verwacht gewoon dat iedereen gaat moeten bijdragen naar draagkracht. En de draagkracht als je eerst miljoenen hebt verloren is lager dan als je miljarden hebt verdiend hé.

Veel discussie zie ik daar dan niet in mogelijk.
Ik vraag mij echter echt af welke creativiteit ze gaan aanboren in de bepaling hoe ze die crisisbelasting gaan heffen

niets. Een effect van maatregelen zie je niet op enkele dagen. Het is duidelijk dat de versoepelingen op vrijdag door de experts én door de federale overheid (vooral op vlak van scholen) niet als voldoende beschouwd werden, nu is dat wel zo.
Afspraak volgende week. :-)

Ik snap toch niet hoe dat wij (en zoveel andere landen) er in slagen het zo slecht te doen.
Als je dan leest dan men in Taiwan 10 doden en 1.000 gevallen heeft sinds de start.

[..]

De regering(en) mogen zeker ook hun schuld dragen ivm gebrek aan track&trace en isolatie.
Maar ik denk dat we als bevolking toch ook goed in de spiegel moeten kijken.
Die landen waren gewoon veel beter voorbereid om eenn epidemie/pandemie aan te pakken dankzij hun ervaring met bijvoorbeeld SARS. Los van dat is de mentaliteit daar ook volledig anders, niet alleen op het vlak van bijvoorbeeld maskers dragen (dat zie je daar zelfs in gewone tijden vaak in het straatbeeld) maar ook op het vlak van niet altijd en overal achterpoortjes te willen zoeken en gewoon 'te vertrouwen' in wat er wordt gezegd door de regering.

Da's allemaal nogal algemeen gezegd, maar eigenlijk kan je zo'n zaken maar heel moeilijk vergelijken vind ik. Wat wel klopt is dat bepaalde regeringen (veel Europese landen zijn in hetzelfde bedje ziek) zelfs na een jaar nog altijd 'op goed geluk' en met hier en daar wat giswerk moeten ingrijpen en opvolgen, dat is dan weer wel een groot probleem vind ik.

Ik snap toch niet hoe dat wij (en zoveel andere landen) er in slagen het zo slecht te doen.
Als je dan leest dan men in Taiwan 10 doden en 1.000 gevallen heeft sinds de start.
Restaurants, bars, bioscopen, etc zijn na een verlengde lente vakantie allemaal steeds opengebleven.

OK, Taiwan is een eiland, Belgie niet, maar toch.
Zij hebben 22 miljoen inwoners, wij de helft.
Daar woont men ook zeer dichtbevolkt en is er ook zeer veel internationale handel.

OK, 2020 maart-mei was het erg, maar in de zomer waren de cijfers zeer laag.
Hoe is dat dan toch zo terug kunnen toenemen?

De regering(en) mogen zeker ook hun schuld dragen ivm gebrek aan track&trace en isolatie.
Ga je nu landen die duidelijke plannen hebben en waarde politiek niet faalt vergelijken met Belgie?
Het enige succes dat wij hebben is dat we erin slaagden de scholen open te houden, maar zelfs dat is nu gedaan.

Failures hebben we genoeg:

-Vaccinatiestrategie
-Vacinnatielevering
-Track and trace
-Quarantaine
-Thuiswerk
-Handhaving van maatregelen
-....

Waar is de aanpassing in bovenvermelde zaken om de epidemie de kop in te drukken?
Dit zijn zaken waar enkel de overheid direct voor verantwoordelijk is, maar het nalaat om met een degelijk plan te komen. Dan vragen van uw bevolking om even door te zetten is echt durven.

Debat, ik verwacht geen debat. Ik verwacht gewoon dat iedereen gaat moeten bijdragen naar draagkracht. En de draagkracht als je eerst miljoenen hebt verloren is lager dan als je miljarden hebt verdiend hé.

Ik vraag mij echter echt af welke creativiteit ze gaan aanboren in de bepaling hoe ze die crisisbelasting gaan heffen
Lol, "geen debat" in welk land zijt gij opgegroeid? Dit zijn het soort tijden waarin de zaadjes voor politieke revoluties geplant worden hé. Zonder te willen dramatiseren is dit een make or break moment voor de toekomst van de hele westerse wereld.

Moet je niet minstens 10 dagen wachten om de getroffen maatregelen te kunnen evalueren?
Deze maatregelen zijn genomen rekening houdend met de huidige tendens van de cijfers: stijgingen, maar stijgingen die lijken te dalen.

Als zou blijken dat de cijfers toch terug exponentieel dreigen te stijgen dan gaan de nu genomen maatregelen niet voldoende zijn en moet men dus nog meer op de rem gaan staan.

Waarmee ik uiteraard niet bedoel dat ik verwacht dat dat moet en zal gebeuren, ik wil maar zeggen dat wanneer ge maatregelen neemt, dat geen zekerheid is dat er 10-14 dagen gewacht zal worden om eventueel toch nog strengere maatregelen te nemen.

Anderzijds vermoed ik ook wel dat men een eventuele exponentiële groei beter ziet aankomen dan vorig jaar.

Stuyfmans said:

1,4 miljoen in het tweede kwartaal, en aan het einde van de maand april zullen er nog maar 76 000 geleverd zijn. Welke naïeveling gelooft dat die tegen eind juni dan 1,4 miljoen zullen geleverd hebben?

Ik zie niet in waarom dit niet zou lukken.

klein uurtje later

Trust the proces!

:crazy:

Ga je nu landen die duidelijke plannen hebben en waarde politiek niet faalt vergelijken met Belgie?
Het enige succes dat wij hebben is dat we erin slaagden de scholen open te houden, maar zelfs dat is nu gedaan.

Failures hebben we genoeg:

-Vaccinatiestrategie
-Vacinnatielevering
-Track and trace
-Quarantaine
-Thuiswerk
-Handhaving van maatregelen
-....

Waar is de aanpassing in bovenvermelde zaken om de epidemie de kop in te drukken?
Dit zijn zaken waar enkel de overheid direct voor verantwoordelijk is, maar het nalaat om met een degelijk plan te komen. Dan vragen van uw bevolking om even door te zetten is echt durven.
Je vergeet vernietigen voorraad mondmaskers.

Dat wil dan zeggen dat er in mei en juni 1.324.000 vaccins geleverd zullen worden door J&J? Afgaande op wat we in die drie maand tijd in 2021 van zowel Pfizer, Moderna als AstraZeneca hebben mogen ontvangen lijkt me dat toch zeer ambitieus voor J&J, laat ons hopen dat ik mij vergis.

Is toch niet zo'n grote stap? Van Pfizer hebben we nu op drie maanden tijd een dergelijke grootte-orde ontvangen qua vaccins.

Als grootste farmabedrijf ter wereld, lijkt het me onwaarschijnlijk dat J&J hier grote problemen mee zou hebben. Nu, er blijven altijd onbekende factoren, daar niet van. Maar we zien van Pfizer, ook één van de grootste spelers, ook dat deze een heel betrouwbare partner is. Het zijn vooral de kleinere spelers die meer moeite lijken te hebben qua schaalbaarheid.

Lijkt er inderdaad op dat J&J die aantallen niet zal waarmaken volgens deze prognose.
Daar staat tegenover dat Pfizer (die wel bekend staat als vrij betrouwbare partner qua leveringen) wel serieus meer zal aanleveren.

Ik mis waarschijnlijk iets, maar "tegen 11 juli heeft iedere Vlaming (18+) zijn 1e prik gekregen", en in die grafiek staat er 5.372.103 totaal aantal vaccins. Maar het is toch niet zo dat maar de helft van de bevolking 18+ is (5.372.103 mensen)?

EDIT: Vlaming, ok, sorry (was in de war omdat ze op vrtnws altijd de vaccinatiecijfers voor heel België tonen)

Klopt niet helemaal. 2de & 3de graad hebben geen examens. Ook zijn er geen deliberaties en oudercontacten voorzien, of wel via video-call. Mijn zoon moet enkel nog morgen en vrijdag naar school en dan is het gedaan voor hem. Enkel weten ze nog niet zeker of ze die week extra gaan houden als afkoelingsweek of gaan gebruiken voor afstandsonderwijs.
en hoe was de regeling voor het overlegcomite?

Ik heb het er vandaag al met 2 collega's over gehad (Elektronisch contact hé)

Altijd klagen, zagen, grommelen dat de overheid in de fout gaat. Op welk vlak ? "Ja bij alles hé"
Enkel horen wat ze willen horen. De "Maar" of "indien/als" horen ze niet

Zelf gewoon de genomen regels met de voeten vegen. Telewerk niet respecteren, toch afspreken met vrienden. Hier zitten er ook nog zo'n paar
Om dan na enkele weken weer te grommelen "Weer strengere regels ? F*cking overheid"
Het stond hier daarstraks al, het is een virus, zonder onderling contact met elkaar kan zich dat niet verspreiden.

Wil ik ook graag naar normaal ? Ja absoluut. Maar daar gaan we niet geraken door de regels tegen te werken

Right want al die miljarden bedrijven staan gekend voor hun correct betalen van belastingen en zeker niet het onder druk zetten van regeringen om gunstmaatregelen te krijgen.

Als de overheid zelf niet het goede voorbeeld toont (fysiek vergaderen, receptie VLD etc) en sommige maatregelen (4 in de tuin, 1 naar de wc, niet verbieden van BLM betogingen) geen steek houden, hoe verwacht je dan dat iedereen het volle vertrouwen in de maatregelen heeft?

Ik heb het er vandaag al met 2 collega's over gehad (Elektronisch contact hé)

Altijd klagen, zagen, grommelen dat de overheid in de fout gaat. Op welk vlak ? "Ja bij alles hé"
Enkel horen wat ze willen horen. De "Maar" of "indien/als" horen ze niet

Zelf gewoon de genomen regels met de voeten vegen. Telewerk niet respecteren, toch afspreken met vrienden. Hier zitten er ook nog zo'n paar
Om dan na enkele weken weer te grommelen "Weer strengere regels ? F*cking overheid"
Het stond hier daarstraks al, het is een virus, zonder onderling contact met elkaar kan zich dat niet verspreiden.

Wil ik ook graag naar normaal ? Ja absoluut. Maar daar gaan we niet geraken door de regels tegen te werken
Laat me de vraag omdraaien, welk stuk van de pandemie heeft de overheid wel al goed gedaan?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan