Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ofwel maar zo half-half dingeskes en dan vrijdag ineens weer met de grove borstel, who knows. Hebben ze ook al eens ooit gelijkaardig gedaan meen ik mij te herinneren.
Enfin, een dankbare taak is het alleszins niet se.
Tgoh, ik denk nu niet dat ze vandaag vervroegd gaan samenkomen om dan vrijdag nog eens samen te komen. Ik denk persoonlijk niet dat ze de contactberoepen gaan sluiten maar nog verder gaan verstrengen. Ik hoop in elk geval niet dat het de contactberoepen zijn die weer gaan moeten boeten voor deze cijfers. Het is uiteraard maar anekdotisch (lees: hetgeen ik uit mijn raam zie of als ik ga wandelen) maar ik heb toch het gevoel dat sommige mensen het opnieuw openen van de kappers zagen als een algemene versoepeling waarbij je plots meer mensen mocht zien of thuis mocht ontvangen.

Nuja, als er straks verstrengingen komen dan zijn het gegarandeerd die dutsen die vorige week carnaval wouden vieren die als luidste gaan roepen. Ik heb mezelf ondertussen als voorzien om de komende 3-4 weken binnen te zitten. En eerlijk gezegd, het kan me zelfs niets meer schelen. Zo beu ben ik het ondertussen. Ik zal wel braaf binnen een filmke kijken of eens gaan joggen terwijl je het zoveelste bericht voorbij ziet komen van 200 studenten die verzamelen op een plein, of zoals eerder aangehaald die carnavalsukkels.

Ofwel maar zo half-half dingeskes en dan vrijdag ineens weer met de grove borstel, who knows. Hebben ze ook al eens ooit gelijkaardig gedaan meen ik mij te herinneren.
Enfin, een dankbare taak is het alleszins niet se.
Daarom dat ze die show vrijdag hebben gedaan he.
Om dan vandaag te zeggen dat er plots een magisch draagvlak is voor strengere maatregelen.

Hebben ze inderdaad al paar keer gedaan.
Cijfers stijgen: Virologen paniek op media
Regering neemt halve maatregelen in een vervroegde comité en benadrukt dat iedereen samen moet om te doen
Virologen starten media campagne dat ze niet akkoord zijn.
Paar dagen later strenge maatregelen.

(onderstaand stuk is niet naar u bedoelt kay-gell)
Zucht: het is hier weer volop niemand houdt zich nog aan regels.
Het stijg in quasi heel Europa.
Ik heb geen mail gekregen om collectief te maatregelen te laten vanaf X.
Kan het misschien ook zijn dat er zaken buiten ons zijn, die ervoor zorgen dat huidige maatregelen opstoot in het virus tijdelijk niet aankunnen?
Ondanks dat mensen nog steeds hun best doen?

Of misschien zijn het alle Belgen die in heel Europa zitten die nergens regels volgen?

Het is uiteraard maar anekdotisch (lees: hetgeen ik uit mijn raam zie of als ik ga wandelen) maar ik heb toch het gevoel dat sommige mensen het opnieuw openen van de kappers zagen als een algemene versoepeling waarbij je plots meer mensen mocht zien of thuis mocht ontvangen.
Ge hoeft daarvoor niet uit uw raam te kijken, het is de logica zelf. Het werd beschouwd als de eerste stap in een heel versoepelingstraject, wat automatisch een optimistische sfeer creëert waarbij de lobbygroepen over elkaars voeten struikelen om als eerste aan de beurt te zijn. Het rijk der vrijheid enzovoort.

Vandaar ook de grote teleurstelling na het overlegcomité een paar weken geleden waar iedereen grote versoepelingen had verwacht maar er op de rem geduwd werd. Nu is van heel dat "bijna aan ons" sfeertje totaal geen sprake meer en is quasi iedereen het erover eens dat er iets moet gebeuren. Het is echt zot hoe snel die publieke opinie keert en het is verre van de eerste keer nochtans. Eén zwaluw maakt de lente niet.

Zou een goede case study zijn voor een masterproef sociologie o.i.d.

Een lockdown zoals in maart 2020 lijkt er niet in te zitten maar de vraag is dan of beperken/sluiten van niet-medische contactberoepen en winkels hét antwoord is om het aantal besmettingen te doen dalen richting 1.500 per dag. De ziekenhuizen gaan met de lagging indicator nog altijd extra bedden moeten reserveren voor de komende 2-3 weken (minstens).

Volgende maandag en dinsdag wordt goed weer voorspeld tegen 20 graden. Dan wordt weer schande gesproken over studenten die op de bekende stadspleinen zitten. De beeldvorming zit niet goed.

Veel meer als dit kan ik daar eigenlijk niet op zeggen, want dat dekt de lading wel.

Bekijk bijlage 610
Veel meer als dit kan ik daar eigenlijk niet op zeggen, want dat dekt de lading wel.

Bekijk bijlage 610

Tja, ik heb bakken respect voor dr. Fauci. Pionier in HIV-onderzoek, ebola .. Joe Biden is de achtste president waarmee hij nu werkt denk kn. Moeilijke periode gehad met Trump, toch altijd het hoofd koel gehouden. Eens een steek gegeven aan Trump, na zijn ambtstermijn. Maar tijdens talloze hoorzittingen in de senaat en het congres altijd sereen en discreet gebleven zonder politici met een andere mening aan te vallen. Trump wou hem aan de kant schuiven, maar heel veel Amerikanen hebben enorm veel respect voor hem. Geef toe toch van een ander niveau qua stijl dan onze jankende opperviroloog?

Tgoh, ik denk nu niet dat ze vandaag vervroegd gaan samenkomen om dan vrijdag nog eens samen te komen. Ik denk persoonlijk niet dat ze de contactberoepen gaan sluiten maar nog verder gaan verstrengen. Ik hoop in elk geval niet dat het de contactberoepen zijn die weer gaan moeten boeten voor deze cijfers. Het is uiteraard maar anekdotisch (lees: hetgeen ik uit mijn raam zie of als ik ga wandelen) maar ik heb toch het gevoel dat sommige mensen het opnieuw openen van de kappers zagen als een algemene versoepeling waarbij je plots meer mensen mocht zien of thuis mocht ontvangen.

Nuja, als er straks verstrengingen komen dan zijn het gegarandeerd die dutsen die vorige week carnaval wouden vieren die als luidste gaan roepen. Ik heb mezelf ondertussen als voorzien om de komende 3-4 weken binnen te zitten. En eerlijk gezegd, het kan me zelfs niets meer schelen. Zo beu ben ik het ondertussen. Ik zal wel braaf binnen een filmke kijken of eens gaan joggen terwijl je het zoveelste bericht voorbij ziet komen van 200 studenten die verzamelen op een plein, of zoals eerder aangehaald die carnavalsukkels.

Ja klopt, was ff uit het oog verloren dat ze al pas samen gekomen zijn. Hebben ze al een paar keer gedaan alleszins zo eerst de teentjes wat in het water voor de plons om het zo te zeggen

Ik bereid me er ook op voor dat het 4 weken binnen blijven zal zijn met alles dicht. Al zal ik sowieso wel, met het mooie weer al eens een bezoekje gaan doen bij mensen buiten op afstand. Ik heb heel de winter zonder echt ander contact rond gekomen, buiten paar weken terug toen het zo een week mooi weer was.
Ik reken er op dat ze daar wél rekening mee houden, zodat we dat op zijn minst nog kunnen.

Een lockdown zoals in maart 2020 lijkt er niet in te zitten maar de vraag is dan of beperken/sluiten van niet-medische contactberoepen en winkels hét antwoord is om het aantal besmettingen te doen dalen richting 1.500 per dag. De ziekenhuizen gaan met de lagging indicator nog altijd extra bedden moeten reserveren voor de komende 2-3 weken (minstens).

Volgende maandag en dinsdag wordt goed weer voorspeld tegen 20 graden. Dan wordt weer schande gesproken over studenten die op de bekende stadspleinen zitten. De beeldvorming zit niet goed.

Het zal ook veel met het draagvlak te maken hebben. Als ik mij goed herinner is het vorige lockdowns/ernstigere maatregelen gebleken dat de mensen zelf hun gedrag op voorhand al aanpasten voor de maatregelen werden aangekondigd. Omdat ze er de ernst van inzien.
Ik denk dat de mensen de voorbije maanden doodgeslaan zijn met nieuws en cijfers dat het voor een deel hun keel uitkomt en ze er het nut niet van gaan inzien. En hoe ge dat gaat oplossen, ik weet het niet. Zoals gezegd, ik vind het geen dankbare taak om dat gaan uit te zoeken.
We kunnen hier alleszins niet zoals in China de deuren gaan dicht timmeren.

Zelfs sensatiekrant hln spreekt van een afvlakking:

Met nu gemiddeld 4.158 stijgt het aantal dagelijkse coronabesmettingen nog altijd met 40 procent tegenover een week geleden. Ook de ziekenhuisopnames blijven doorstijgen, en dus komen er vandaag wellicht verstrengingen aan om de curves opnieuw onder controle te krijgen. Maar tegelijkertijd is er ook nu al een - erg klein - lichtpuntje in de cijfers te zien: de stijging lijkt af te vlakken.

Laat ons hopen dat de politiekers het gezond verstand bewaren en zich niet laten leiden door al die roepers langs de zijkant.

(onderstaand stuk is niet naar u bedoelt kay-gell)
Zucht: het is hier weer volop niemand houdt zich nog aan regels.
Het stijg in quasi heel Europa.
Ik heb geen mail gekregen om collectief te maatregelen te laten vanaf X.
Kan het misschien ook zijn dat er zaken buiten ons zijn, die ervoor zorgen dat huidige maatregelen opstoot in het virus tijdelijk niet aankunnen?
Ondanks dat mensen nog steeds hun best doen?

Of misschien zijn het alle Belgen die in heel Europa zitten die nergens regels volgen?
Maar uiteindelijk kan het virus zichzelf wel enkel feller verspreiden als meer mensen elkaar ontmoeten. Allé, als jij en ik elk thuis zitten kan dat virus niet overgedragen worden. De eerste maand na het openen van de kappers bleven de cijfers vrijwel stabiel op hetzelfde niveau. Over de niet medische contactberoepen durf ik me dan iets minder optimistisch opstellen aangezien sindsdien de grafiek wel terug omhoog begint te gaan.

En dat wilt daarom niet zeggen dat het aan de mensen die een contactberoep uitoefenen ligt. Mijn zus is ook zelfstandige als niet medisch contactberoep en ik denk dat haar zaak sterieler is dan het gemiddelde operatiekwartier. Wat ik wel weet is dat hun federatie wel steeds meer klachten binnenkrijgt van de mensen die dit in bijberoep uitoefenen. Dus die vrouwen die na hun werk aan hun keukentafel wat gelnagels lakken enzo.

Uiteraard houden nog steeds veel mensen zich aan de regels, het is dan ook onze nationale sport om op onszelf en onze regering te kakken. Maar de cijfers liegen niet eh. De drukte op de baan evenmin, waar enkele maanden geleden hier eens enkele auto's op een uur voorbij kwamen is het hier terug even druk als voor de pandemie. Ik woon dan bv aan een drukke verbindingsbaan dus het verschil is overduidelijk. Hetzelfde op de autostrade, de paar keer dat ik op of langs de autostrade ben geweest (bv om met de grootouders naar een vaccinatiecentrum te rijden) was het echt wel opmerkelijk druk. Allé, je moet maar ogen in je hoofd hebben om te zien dat die regels op thuiswerk bijlange na niet meer zo goed opgevolgd worden als enkele maanden geleden.

Het zal allemaal nog meevallen. Heb connecties in liberale kringen net bericht gehad. Verstrengen, maar niet extreem.

Zelfs sensatiekrant de tijd spreekt van een afvlakking:

Met nu gemiddeld 4.158 stijgt het aantal dagelijkse coronabesmettingen nog altijd met 40 procent tegenover een week geleden. Ook de ziekenhuisopnames blijven doorstijgen, en dus komen er vandaag wellicht verstrengingen aan om de curves opnieuw onder controle te krijgen. Maar tegelijkertijd is er ook nu al een - erg klein - lichtpuntje in de cijfers te zien: de stijging lijkt af te vlakken.

Laat ons hopen dat de politiekers het gezond verstand bewaren en zich niet laten leiden door al die roepers langs de zijkant.
Het is niet omdat uw cijfers afvlakken dat ze daarom goed zijn. Als uw cijfers blijven stijgen en uiteindelijk afvlakken op 10.000 dan vlakken ze ook af maar dat maakt ze daarom niet op magischerwijs goed.

Wat mij in heel het corona gedoe stoort, is het gedrag van "de jeugd" die staat te klagen alsof hun jeugd volledig naar de kloten is omdat ze nu niet meer kunnen uitgaan/feesten ed. En hun draagvlak vermindert, illegale zaken en masse begint te doen ed.

Terwijl ge anderzijds mensen hebt die letterlijk proberen overleven en hopen dat de cijfers zakken zodat ze hun job terug kunnen uitoefenen en hun familie kunnen voorzien van basisnoden.

Dus kort samengevat de jeugd die super egocentrisch omgaat met zijn luxenoden en doen alsof de evenaar door hun gat loopt. Terwijl ze zich meer zouden moeten bekommeren om het feit dat een verminderde economische activiteit hun toekomst meer zal beinvloeden.
Eh, we hebben het hier maar over thuisblijven. Het is niet dat WW3 bezig is hé. Onze grootouders zouden zich in hun graf omdraaien moesten ze de mentaliteit van onze jeugd zien. We hebben op technologisch/communicatief vlak nog nooit zo ver gestaan ls nu, zeker bij de jeugd. WW2 heeft 5jr geduurd en denk niet dat ze toen zo aant klagen waren. Uw leven stond elke dag/nacht op het spel als een vliegtuig random een bom dropte. We zijn hier ocharme nog maar een jaar ver en ge zijt veilig als ge u na de basis veiligheidsmaatregels houdt.
Uitgaan kunde ook na uw jeugd...
Het gaat hier weer stevig vooruit vandaag, maar wou hier toch nog even op inpikken.

Ik geloof niet dat dat je bedoeling is, maar wou zeker ook nog de nuance maken dat er niet echt iets is als "de jeugd" in deze context. Ik denk dat je dat zelf ook niet alle jeugd over één kam wilt scheren, maar dat wou ik toch nog eens benadrukken, dit is in minderheid van de jeugd die je hier ziet.

Daarnaast ook, dat dit vermoedelijk, gedeeltelijk, ook gewoon wat uit de hand gelopen is en dat er wellicht vele studenten tussen zitten die dit eigenlijk niet wouden, maar als er plots zoveel volk bijkomt, als je er al zit, ga je dan zelf vertrekken? Ja, natuurlijk, dat zou je moeten doen, maar in combinatie met alcohol en de frustratie die er wellicht is, kan ik dit wel begrijpen.

Je zit immers nog altijd in een stad, waarin 42000 studenten op kot zitten (welliswaar ook een deel buiten de ring). Deze wensen voor het grootste deel zelf ook gewoon zich te amuseren binnen de beperkingen die er zijn. Maar hoeveel studenten hebben een tuin? Hoevelen hiervan kunnen zelf met een paar vrienden afspreken in hun kot? Dat is al helemaal het overtreden van de corona-maatregelen. Daarmee dat deze naar buiten trekken. Jeugd/studenten zullen altijd veel zichtbaarder zijn dan andere bevolkingsgroepen omdat deze geen eigen plaats/ruimte hebben. Dit zal veel sneller in het openbaar domein zijn. Daarnaast zijn er nog de extra beperkingen, bv. specifiek terugkomend op Leuven : Het stadspark (Sint Donatuspark) sluit reeds s'avonds om 19h. Waar ga je dan zitten? Op één van de pleinen. Dit zijn een paar van de weinige plaatsen waar je minstens kunt proberen om de corona maatregelen na te leven en tegelijkertijd toch sociaal contact te hebben.

Pas op, ik wil zeker deze escalatie niet goedkeuren. Maar ik kan het wel heel goed begrijpen. Sociale contacten zijn geen "luxenoden".

Het is maar 1 kapper dus anekdotisch natuurlijk, maar hij had de schuifdeur open en een raam aan de overzijde
Stond een Co2 melder aan de kassa. Je kan contactloos betalen via bankcontact.
Plaats voor 6 knipstoelen en zaten maar met 2 en dan nog zo ver mogelijk van elkaar. Ik zou echt niet weten wat die man nog meer kan doen eigenlijk

Nu een lockdown afkondigen en dan zijn de tuincentra ook weer aan het wenen want ja alle plantjes en is het daar dit weekend weer over de koppen lopen

en ondertussen in de AZ sage

“Megavoorraad van tientallen miljoenen AstraZeneca-vaccins ligt klaar in Italiaanse fabriek voor export naar VK”​

Ik heb Fauci ook nog geen bordjes zien draaien in The Wheel of Fortune, of Gatorade's zien uitdelen op de markt van Duluth.
Daar is een reden voor:
tenor.gif

Het zal allemaal nog meevallen. Heb connecties in liberale kringen net bericht gehad. Verstrengen, maar niet extreem.
En als het niet zo is, mogen we dit dan weer beschouwen als fake news? Na je vorige complottheorieën en wilde beschuldigingen waarvan je zelf toegaf dat het totale verzinsels waren en eigenlijk te grote onzin? Of moeten we doen alsof het niet net weer is geschreven, en de volgende keer hetzelfde lezen?

Natuurlijk is "verstrengen maar niet extreem" geschreven zoals een goeie horoscoop: Je zult altijd wel gelijk hebben. "Het is full lockdown, maar de deuren worden niet dichtgetimmerd, dus niet extreem"....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan