Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Heb je daar ook effectief cijfers van? (serieuze vraag nu by the way)
Ik heb me er gisteren nog een breuk aan gezocht, maar vandaag stonden ze uitgebreid op vrtnws.be en op het nieuwsblad.be

De viroloog haalt verder cijfers aan over bekende uitbraken, die gemonitord worden door CLB’s of bedrijfsartsen. Zowat 37 procent van die uitbraken zien we op scholen, in bedrijven is dat 36 procent. “Vroeger waren de woon-zorgcentra de plaatsen met de meeste uitbraken, maar dat is door de vaccinatiecampagne teruggedrongen naar 6 procent”, klinkt het.

Ook de redenen waarom kinderen op scholen getest worden, wijzen volgens Van Gucht niet op een groter besmettingsgevaar op scholen. “Bij 28 procent is de bron het gezin, bij 8 procent de familie, bij 5 procent het werk, bij 4 procent de klasgenoten en bij 1,5 procent een leerkracht. Bij iets minder dan 1 op de 2 besmettingen kennen we de oorsprong niet.”

Update even van de scholengroep (kempen)
Gesloten secundaire scholen : 0
gesloten lagere scholen (of combi met kleuter) : 11 (+2)
gesloten kleuterscholen : 0

(hierboven is weer aan het bashen op belgië maar in het artikel staat letterlijk dat het niet zozeer komt door de schade van covid maar door stijgende pensioenen en stijgende sociale uitgaven. Wat erg!
en dan de vergelijking maken met de amerikanen, waar sukkelaars gewoon in de koud gelaten worden, waar de armoe welig tiert enzovoorts enzovoorts. Wat een karikatuur van een post. )

De eerste de beste rechtbank torpedeert dat paspoort als het verplicht uitgerold wordt als nog niet iedereen de kans heeft gehad om een vaccin te krijgen (ik heb het niet over weigeraars). Is een puur discriminerende maatregel, en er zijn er al veel hun messen aan het scherpen om daartegen in de aanval te gaan.

Een werkbare overgangsmaatregel zou zijn om zelftests gratis te maken voor zij die nog niet gevaccineerd zijn, en die resultaten gratis op dat paspoort te zetten.
De eerste de beste rechtbank mag dat helemaal niet. Dan zit je direct bij het Grondwettelijk Hof.

Ik ben ook helemaal nog niet zeker of dat zo maar 'getorpedeerd' gaat worden, helaas.
De EU probeert hun vaccinatiepaspoort zelfs te verkopen door letterlijk te zeggen dat er "no discrimination" bij gemoeid is. Zoiets kan alleen een politicus zeggen met uitgestreken gezicht...

Didier Reynders: "The Digital Green Certificate will not be a pre-condition to free movement and it will not discriminate in any way. "

Het moet uiteraard wel nog goedgekeurd worden door alle lidstaten.

Morgenvroeg om 9u veiligheidsraad.

Ik gok:
- Contactberoepen (kappers ed.) terug dicht
- Paasvakantie weekje vroeger starten (mss incl lockdown zoals vorig jaar voor die 3 weken?)
- Buitenschoolse activiteiten gaan niet meer mogen doorgaan, of met heel strikte regels (max aantal kinderen en enkel buiten bvb)

Een echte lockdown krijgen ze nooit meer verkocht denk ik, na een jaar in ons kot zitten en nu dan nog eens de lente en het goede weer aanbreekt.

En tbh zit ik ook wel op een punt dat ik een lockdown gewoon niet meer zou respecteren. Het is allemaal genoeg geweest. Zolang men grote groepen uit de wind blijft zetten en daardoor de hele bevolking moet boeten... Ja Ben Weyts, ik heb het over jou mocht je meelezen. :unsure:

Een echte lockdown krijgen ze nooit meer verkocht denk ik, na een jaar in ons kot zitten en nu dan nog eens de lente en het goede weer aanbreekt.

En tbh zit ik ook wel op een punt dat ik een lockdown gewoon niet meer zou respecteren. Het is allemaal genoeg geweest. Zolang men grote groepen uit de wind blijft zetten en daardoor de hele bevolking moet boeten... Ja Ben Weyts, ik heb het over jou mocht je meelezen. :unsure:
Grote groepen uit de wind zetten. Hoe dan? Overdrijf je niet een klein beetje (véél)?

Het zal een lang Overlegcomité worden, naast Jambon is ook Elio Di Rupo wat op de rem aan het staan:

Het zal iets zijn van een plan B met elementen die ook eind oktober 2020 waren aangekondigd. In de berichtgeving vandaag is nergens sprake van een perimeter van 10km, mss een verbod op niet-essentiële verplaatsingen. Maar het lijkt er niet op dat iedereen al op één lijn zit dus een lockdown zoals in maart 2020 is een wens van enkele virologen en artsen maar een politieke harde noot om te kraken.

Hoe kan ik dat nu staven? 'k Werk er genoeg mee samen, heb jonge neven en nichten allemaal vegen ze er hun voeten aan.
==>
Dit kan je waarschijnlijk evenveel staven als je vorige uitspraken?

Als je iets denkt/vermoed; zet het er dan bij, want je zegt gewoon dat het zo is; iets dat je niet kan bewijzen. Tenzij je natuurlijk een draai geeft aan wat je "veel" en "jongeren" noemt :p
ik kom nog buiten ook he ...

Grote groepen uit de wind zetten. Hoe dan? Overdrijf je niet een klein beetje (véél)?

Waarom moet de hele bevolking op slot omdat Weyts weigert de scholen twee weken te sluiten? Ieder z'n deel denk ik dan. Men vraagt het onmogelijke van de hele bevolking al een fucking (sorry voor het woord maar ik loop er nijdig van) jaar. Maar de scholen twee weken sluiten is onmogelijk want we moeten het onderwijs zoveel mogelijk vrijwaren. Ik ga volledig akkoord dat het onderwijs zolang mogelijk gevrijwaard moet blijven, maar niet ten alle prijs.

En we spreken over twee weken, niet over twee maand de scholen dicht...

Dat is niet het grote doel dat de onderwijskoepels voor ogen hebben. Weyts vecht voor het openhouden, maar doet dat met grootspraak en overdrijving. Het onderwijs lijdt ook, ze zijn zeker NIET uit de wind gezet. Van de verschillende groepen waar ik mee in aanraking kom heb ik vaak dezelfde opmerkingen. Veel mensen zitten op hun tandvlees. Thuisonderwijs, deeltijds, al die beperkingen, geen pauzes meer, geen vrije tijd/uitstappen/plezierige activeiten meer. Zowel lkr. als leerlingen hebben het net als de rest van de bevolking héél zwaar.
Het veld zou ook liever zelf een korte lockdown hebben in ruil voor een redelijk normalere gang van zaken erna.

Je moet niet te letterlijk nemen wat Weyts uitkraamt maar proberen de achterliggende bedoeling ervan te doorzien. Helpt ook wel tegen frustraties enzo.

Inderdaad, we weten niet wat de overheid uiteindelijk zal beslissen. Een complete lockdown klinkt voor de virologen mooi maar vandaag toch wel disproportioneel. Er lijken mij nog zoveel tussenstappen mogelijk (afkoelingsweek onderwijs, buitenschoolse activiteiten, buitenbubbel van 10 verkleinen -> zeker naar Pasen toe, iedereen plant buitenbrunches/bbqs, ffp1/2 mondmaskers).

Als ze nu voor totale lockdown gaan zal de staatskas dat ook goed voelen 🤪, we staan vlak voor de eerste voorafbetaling 2021, de eerste kwartaalbtw 2021 en eerste afrekening bedrijfsvoorheffing :biglaugh:. 4 weken lockdown betekent voor velen geen inkomende cash en dus uitstel.
Wij hebben in ieder geval bericht van HR gekregen dat er geen algemeen attest meer geldt, we moeten een bijzonder attest met motivering per specifiek bepaalde werkdag door onze vennoot laten ondertekenen.
Je richt je pijlen voornamelijk naar onderwijs. U heeft wellicht geen kindjes neem ik aan?
De maatregelen moeten eerder gericht worden naar "controle"==>lockdownfeestjes én meer controle op bedrijven(telewerk).

Algemeen gezien denk ik ook dat de IC capaciteit van 2000 bedden een illusie is. Dat is de theorethische capaciteit. Bij de vorige piek van 1500 bedden in IC zeiden ze al dat ze quasi praktisch al aan hun maximumcapaciteit zaten. Kunnen die mannen dat nog eens aan? Die zijn "op".

Waarom moet de hele bevolking op slot omdat Weyts weigert de scholen twee weken te sluiten? Ieder z'n deel denk ik dan. Men vraagt het onmogelijke van de hele bevolking al een fucking (sorry voor het woord maar ik loop er nijdig van) jaar. Maar de scholen twee weken sluiten is onmogelijk want we moeten het onderwijs zoveel mogelijk vrijwaren. Ik ga volledig akkoord dat het onderwijs zolang mogelijk gevrijwaard moet blijven, maar niet ten alle prijs.

En we spreken over twee weken, niet over twee maand de scholen dicht...
Je kan het ook omdraaien.

Waarom moeten de scholen dicht omdat de volwassen mensen zich niet aan de regels kunnen houden? Er zijn nog altijd meer besmetting buiten de scholen dan erin.

Je kan het ook omdraaien.

Waarom moeten de scholen dicht omdat de volwassen mensen zich niet aan de regels kunnen houden? Er zijn nog altijd meer besmetting buiten de scholen dan erin.
Scholen sluiten kost de maatschappij weinig. Alle winkels nog eens dicht en nog eens een paar miljard extra aan schulden. Is dat niet voldoende?

Beide modellen geven een golf aan die (veel) kleiner is dan 1e en 2e golf, zelfs als er niet ingegrepen wordt.
Ja, er gaan terug wat meer mensen in de ziekenhuizen terechtkomen. Maar waar dient een ziekenhuis anders voor?
Een lockdown is de mensen onnodig terug in de gracht stampen.
Waar dient een ziekenhuis anders voor? Heel de zorgsector is wel "op" he. Niet enkel de virologen, maar de ziekenhuizen trekken ook aan de alarmbel. Zij willen geen 3de golf, zij willen zelfs geen minigolf meer. Voor hen moest het gisteren al gedaan zijn. Minister van Gezondheid zit dardoor zwaar onder druk om te verstrengen. Elke versoepeling/overtreding van coronaregels is een middelvinger naar het ziekenhuispersoneel.

Algemeen gezien denk ik ook dat de IC capaciteit van 2000 bedden een illusie is. Dat is de theorethische capaciteit. Bij de vorige piek van 1500 bedden in IC zeiden ze al dat ze quasi praktisch al aan hun maximumcapaciteit zaten. Kunnen die mannen dat nog eens aan? Die zijn "op".
Ik dacht overigens, dat we eigenlijk maar 1500 bedden op de IC hadden, maar dat men er "relatief gemakkelijk" 500 had kunnen bijzetten. Dus in feite is dat al extra capaciteit. Nog iemand die zich hier iets van herinnert of van weet?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan