Nee, het is de discussie hier die langs de ene kant zonder wetenschappelijke basis gebeurt. Ik ben er 100% mee eens dat je argumenten kan brengen waarom je kiest om verplegers als eerste te laten vaccineren. Maar die worden hier niet gebracht.
(net zoals mogelijke verklaringen waarom het in landen zoals Oost-Europa nuttiger kan zijn om NIET in te zetten op bescherming rusthuizen ivm in West-Europa)
Ik heb wel degelijk die argumenten gebracht. De enige kritiek die je kan leveren is dat ik die niet met cijfers onderbouwd heb, omdat ik enerzijds die cijfers niet heb en anderzijds dat zo'n cijfers modelleren wel wat ingewikkelder is dan een 7D-gemiddelde berekenen van absolute cijfers.
Finaal arriveer je echter toch onvermijdelijk bij een ethisch waardeoordeel dat je moet maken.
Dat is niet anders dan hoe onze gezondheidszorg in het verleden besliste om niet élk geneesmiddel of élke behandeling terug te betalen wanneer de prijs te hoog werd. Wel, ik heb hier mijn "extreme" versie van dit argument gepost: liever een bepaald aantal extra hoogbejaarde doden, dan een fractie daarvan aan slachtoffers bij het zorgpersoneel dat nog decennia te leven zou hebben, te laten sterven, nota bene omwille van hun werk! Eigenlijk is dat laatste nog een verzwarende omstandigheid, de overheid zou als "werkgever" van het zorgpersoneel in de eerste plaats hun veiligheid moeten garanderen op de werkvloer.
| Age | IFR Estimate |
| 0-19 Years | 1 in 33,333 |
| 20-49 Years | 1 in 5,000 |
| 50-69 Years | 1 in 200 |
| 70-80 years | 1 in 18 |
Stel nu dat dertigjarigen een levensverwachting hebben van 85 jaar en een 80 jarige een levensverwachting van 90 jaar
Je ent 5000 90-jarigen in, dan ga je dus(5000/5) x 2 jaar = 2000 levensjaren winnen
Je ent 5000 80-jarigen in, dan ga je dus (5000/18) x 10 jaar = 2777 levensjaren winnen
Je net 5000 50-70 jarigen in, dan ga je dus (5000/200) x 25 jaar = 625 levensjaren winnen
Je ent 5000 30-jarigen in, dan ga je 53 levensjaren winnen
Ik heb zelfs ook mijn twijfels bij de gekozen strategie. Ik had eerst de 50+ in de gezondheidszorg ingeënt, en dan in eerste instantie iedereen die in contact komt met COVID patiënten.
Maar in woonzorgcentra lijkt het echt wel zeer moeilijk om covid buiten te houden, en krijg je lokaal dus zeer grote clusters. Je moet dus ook rekening houden met de besmettingskans, en die is blijkbaar hoger in woonzorgscentra. En aangezien we niet weten ook de verspreiding van COVID tegenhoudt, is de gekozen strategie wel te verdedigen.
Mooi, en dan nu nog het ethische debat: niet elk levensjaar is even waardevol. 1000 keer 2 jaren waarin je in een woonzorgcentrum in een zetel zit, met een pamper aan, met de lepel gevoed wordt, blij mag zijn als er één of twee keer per week eens familie op bezoek komt.
Versus, laten we het voorbeeld nemen van jouw 50+'ers, 625 levensjaren verspreid over 25 mensen, die de mooiste jaren van hun eindeloopbaan en pensioen verliezen. Hun kleinkinderen misschien nooit leren kennen of zien opgroeien. Ik weet welke levensjaren ik het belangrijkste vind.
Voor wie het niet met mij eens is: drijf het maar eens naar de extremen: een kind dat sterft versus een bejaarde die sterft? De dood is nu éénmaal onvermijdelijk, en een 90-jarige zit er bijna per definitie dichterbij.
Hell, ik verwacht zelf niet eens de 90 te halen, géén één van mijn grootouders heeft die leeftijd bereikt, de helft zelfs niet eens de 70.
Ik zeg dat overigens ook niet om zelf het spuitje van die 90+'er op te eisen. Men mag gerust de mensen in woonzorgcentra prioriteit geven in de vaccinatiecampagne, maar na het zorgpersoneel (ik noch mijn familie zijn zorgpersoneel voor de duidelijkheid), dat lijkt mij ethisch de beste keuze.
De opmerking die iemand anders maakte dat we Oost-Europese landen niet als voorbeeld moeten nemen qua zorg, vind ik misplaats.
Het is niet omdat wij gemiddeld genomen meer welgesteld zijn als hen, dat élk verschil daarom hier beter is.
Ik wil het debat in deze thread niet verleggen, dus ik zal het daarop houden. Bovendien zijn Luxemburg, Italië en Portugal géén Oost-Europese landen.