Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Maar kijk terwijl om u heen.. Mensen zijn de regels al lang vergeten en denken zelfs niet meer na over 1 knuffel contact. Als ze een foto posten op Instagram met anderhalve meter afstand denken ze in orde te zijn en maken ze zichzelf het ook wijs. Mensen bezoeken elkaar al terug massaal. Thuis werken wordt alsmaar meer in de wind geslagen. Maarja, die zaken zijn amper controleerbaar en hebben ze amper vat op.
Je zou toch voor minder?! We zitten ondertussen een jaar in deze shit, alle weken zijn 'cruciale' weken, de vaccinaties lopen vierkant/veel te traag, elke feest- of ontspanningsmogelijkheid wordt ons afgenomen, er is een avond klok zoals in oorlogstijden etc..

Mensen, ikzelf ook, zijn het gewoon kotsbeu. Het kleine beetje ontspanning of vertier dat er dan te halen valt, daar gaat men dan de grenzen aftasten. Dat is wat mij betreft normaal gedrag.

Vaccineren moet er gebeuren, maar rond die cijfers blijft het elke ochtend angstvallig stil.

Je zou toch voor minder?! We zitten ondertussen een jaar in deze shit, alle weken zijn 'cruciale' weken, de vaccinaties lopen vierkant/veel te traag, elke feest- of ontspanningsmogelijkheid wordt ons afgenomen, er is een avond klok zoals in oorlogstijden etc..

Mensen, ikzelf ook, zijn het gewoon kotsbeu. Het kleine beetje ontspanning of vertier dat er dan te halen valt, daar gaat men dan de grenzen aftasten. Dat is wat mij betreft normaal gedrag.

Vaccineren moet er gebeuren, maar rond die cijfers blijft het elke ochtend angstvallig stil.
Maar je doet alsof het je afgenomen wordt door mensen ipv door het virus. Het is niet zonder reden dat dit allemaal gebeurt, hè. Natuurlijk mag het vaccineren een pak sneller gaan. Maar dit is ook totaal ongezien, de productie alleen al is iets wat de mensheid amper al gezien heeft, laat staan de logistiek ervan wereldwijd.

Maar je doet alsof het je afgenomen wordt door mensen ipv door het virus. Het is niet zonder reden dat dit allemaal gebeurt, hè. Natuurlijk mag het vaccineren een pak sneller gaan. Maar dit is ook totaal ongezien, de productie alleen al is iets wat de mensheid amper al gezien heeft, laat staan de logistiek ervan wereldwijd.

De Verenigde Staten hebben 30 miljoen Astra Zeneca vaccins in stock. Het Astra Zeneca vaccin is zelfs nog niet goedgekeurd in de Verenigde Staten. Toch logisch dat de mensen hier kwaad zijn? Er zijn hier geen perspectieven.

De Verenigde Staten hebben 30 miljoen Astra Zeneca vaccins in stock. Het Astra Zeneca vaccin is zelfs nog niet goedgekeurd in de Verenigde Staten. Toch logisch dat de mensen hier kwaad zijn? Er zijn hier geen perspectieven.
Ik stel mij al vuilbakken voor uitpuilend met 30 miljoen Astra Zeneca vaccins.
Zo van ja een miskoop, we speelden wat op zeker.

En op een ander: "please geef ons vaccins".

https://covid-19.sciensano.be/sites/default/files/Covid19/Meest recente update.pdf pagina 9. Jonge kinderen (0-9) hebben nu voor het eerst bijna dezelfde positiviteitsratio als het gemiddelde. Betekent niet dat kinderen op zich nu een hoger besmettingsrisico opleveren dan volwasesnen, ze hebben nog altijd meer "close" contact met elkaar dan de gemiddelde volwassene. Maar het betekent wel dat de Britse variant nu duidelijk de kinderen besmettelijker maakt.
Merci, die had ik idd over het hoofd gezien. Ik had het niet in de dataset of dynamische dashboards teruggevonden en daar er over gekeken ;)

Re: bewijs over het feit dat de scholen en bedrijven zeker een grote rol spelen, ook al was dat mijns inziens al vrij duidelijk aan de hand van de commentaren van Scienscano en de acties (vergaderingen) van premier zelf, drop ik graag het volgende:

Bron: Scienscano's recentste wekelijks epidemiologisch bulletin. Dat staat een beetje ongelukkig onder 'informatie voor gezondheidsprofessionals', dus wellicht klikken veel mensen daar niet op door. Op pagina twee zie je het al staan, onder 'kernpunten'. Disclaimer: Da's wel voor de data van 1 tot 7 maart, maar tenzij die op twee weken tijd gedaald zijn naar een verwaarloosbaar aantal mogen we toch met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid stellen dat scholen en bedrijven wel degelijk enorm meespelen.

Dan kan je nog proberen te gaan interpreteren of zeggen dat dat nog altijd niet bewijst dat scholen een belangrijke rol spelen bij de stijgende cijfers want x of y, maar ik denk dat het toch vrij duidelijk is op basis van al deze elementen (de spoedvergaderingen van de premier die dat heus niet voor niets doet, de commentaren van virologen en politici, de statistiekjes over enorm stijgende besmettingen bij leerkrachten, de stijgende besmettingen bij de jeugd, enzovoorts) dat er toch ook wel een probleem zit bij de scholen en de bedrijven, en een redelijk groot zelfs.

Ik spreek me in deze post ook niet uit over mijn mening betreffende eventuele schoolsluitingen; da's een andere discussie. Ik breng gewoon wat licht in deze zaak.

Zoals hier eerder in de thread al ettelijke keren aangehaald:
  1. Clusteronderzoek is maar een zeer beperkt deel van de besmettingen (week 9: 1943 van de 16546 bevestigde gevallen, of 11%). Dit gaat mogelijks een verkeerd beeld geven sinds het logisch is dat men bij clusteronderzoek ook naar de 'usual suspects' kijkt en niet naar de rest (wat ik hun niet kwalijk neem, contactonderzoek momenteel is quasi onmogelijk). Staat er ook gewoon letterlijk bij:
    Slechts een klein deel van de bevestigde clusters was gelinkt aan gebeurtenissen in de gemeenschap, maar dit heeft voornamelijk als oorzaak dat epidemiologische links tussen personen in de algemene gemeenschap veel minder makkelijk te bevestigen zijn. De kans dat een cluster in de gemeenschap wordt geregistreerd als een bevestigde cluster is dus veel kleiner dan voor de structurele collectiviteiten.
  2. Er is een groot verschil tussen meespelen (wat ik ook nergens ontken) en mensen die het benoemen als "voornamelijk verspreid via scholen of werk" of "scholen en werk zijn overduidelijk de primaire motor".
  3. Ik zeg nergens dat er ginder geen probleem is hé, of dat er niet moet overwogen worden om het op werk/scholen te proberen aanpakken. Wederom, ik ga vooral in op de mensen die met de vinger enkel wijzen naar werk/scholen.

VK is het nog beter eigenlijk

Eergisteren was EU de grote boeman omdat Von Der Leyen dreigde met tegenhouden van vaccins uit EU.
Gisteren was het India omdat die effectief vaccins aan het tegenhouden zijn, bestemd voor VK waardoor hun vaccinatiestrategie tot een maand vertraging kan hebben.

En als je de commentaren in de kranten las, lees je dat ze eigenlijk niet beseften dat er zoveel werd ingevoerd :D

Maar allee... Er zijn hier duidelijke perspectieven. Ik merk de laatste tijd dat de uitdrukking 'ik wil perspectief' eigenlijk gewoon betekent 'ik wil het virus weg en alles moet open'. Want minder dan dat is geen perspectief. Er is perspectief gegeven, regels die gelost kunnen worden, bepaalde toegevingen... Als dat nog geen perspectieven zijn, wat dan wel?

Mijn vriendin is bediende bij een lokaal bestuur, sociale dienst, 4,5 dagen per week thuiswerk... halve dag per week op een bureau solo. Contact met externen is achter plexiglas wand...
Maar heeft deze week haar vaccin gekregen, net zoals al haar collega ambtenaren...
Komt totaal niet in de pers, maar een deel van het probleem van de inefficiente vaccinatiecampagne is zelfbediening van de ambtenarij en lokale besturen

Ik kan niet voor dat lokaal bestuur spreken maar bij het geen waar ik betrokken ben is er de rondvraag geweest om u op te geven voor de reserve lijst als je dat wou.
Dit omdat de reserverlijsten leegliepen door de vele afzeggers en ze anders vaccins zouden verspillen.
Je kan dan tijdens de vaccinatie uren opgebeld worden om langs te komen als er iemand wegvalt (dus niet op voorhand een afspraak krijgen)

De scholen doen het al maanden goed maar nu krijgen sommige terug een stok om met te slaan op het onderwijs als de grote boeman van deze crisis. Ik zou niet vergeten dat kinderen - 13j nog volop aan vrije tijds besteding doen, de kampen in de paasvakantie komen er ook bijna aan. Daar ligt imo nog veel winst te boeken als ze willen ingrijpen op korte termijn.

Maar kijk terwijl om u heen.. Mensen zijn de regels al lang vergeten en denken zelfs niet meer na over 1 knuffel contact. Als ze een foto posten op Instagram met anderhalve meter afstand denken ze in orde te zijn en maken ze zichzelf het ook wijs. Mensen bezoeken elkaar al terug massaal. Thuis werken wordt alsmaar meer in de wind geslagen. Maarja, die zaken zijn amper controleerbaar en hebben ze amper vat op.
Dat is geen kwestie van een stok om op te slagen. Maar zie je dan zelf niet de ironie? We zitten met een Britse variant die vandaag wel heel het gezin besmet zodra iemand binnen het gezin een besmetting oploopt, een besmetting die pas later uitbreekt dan de vorige variant. Kinderen mogen met 20-25 in een klasje samenzitten. Verschillende bedrijven lappen nog steeds hun laars aan de maatregelen. Maar laten we als oplossing de avondklok vervroegen en de winkels /kappers in winkelstraten nog eens sluiten...
Op een moment dat andere sectoren zich volop aan het voorbereiden te zijn heropenen. Mensen misschien hun opzeg al hebben gedaan om opnieuw in de horeca te kunnen herstarten. En volledig akkoord eh, als de cijfers het niet toelaten kan de horeca niet heropenen. Maar laat ons op zijn minst proberen om tegen mei, wanneer de weeromstandigheden verbeteren en de vaccinaties weer een stuk verder staan toch iets mogelijk te houden.
Ik ben vooral verontwaardigd dat na een jaar iedereen zich heeft aangepast maar er nog steeds geen draaiboek klaar ligt voor het onderwijs. Afkoelingsweken met degelijk afstandsonderwijs en met eventueel een systeem van corona-ouderschapsverlof. Dat had op zijn minst toch al ergens een optie moeten zijn voor momenten als deze? Maar onze regering rommelt liever wat in de marge ipv een constructieve oplossing te bieden.
Er zijn sectoren die vandaag zelf geen personeel meer vinden door de onzekere stromen aan tijdelijke werkloosheid, het zijn steeds opnieuw lagere loonklasses die getroffen worden. Dan mag over die maatregel toch wel grondig nagedacht worden ipv een sluiting als een kleine oplossing in de marge te gebruiken.

Hoe wil je in godsnaam dat de mensen nog gemotiveerd blijven met zo'n absurde farsen?
En om het al helemaal in het belachelijke te trekken, er worden dan wel inspanningen geleverd in het uitwerken van een pasport dat in werking zou treden voor dat ge uw vaccinatiecampagne op de rails krijgt. Waarbij je na een besmetting evenzeer groen licht krijgt. Laat mij dan in mei effe een besmetting uitzweten om iets van mijn zomer te hebben :crazy: (ja dat was sarcastisch).

Geen leugen... Ik kan enkel spreken over de stad waar mijn vriendin werkzaam is... maar daar werden alle bedienden van de sociale dienst mee gevaccineerd in de groep van de zorgverleners. Misschien zijn er andere lokale besturen die geen misbruik maken hiervan... maar de Belgische mentaliteit kennende... ik ga er van uit dat er nog zullen zijn

"Maar heeft deze week haar vaccin gekregen, net zoals al haar collega ambtenaren..."

Zijn het nu al haar collega ambtenaren of enkel die van de sociale dienst?

N
Maar allee... Er zijn hier duidelijke perspectieven. Ik merk de laatste tijd dat de uitdrukking 'ik wil perspectief' eigenlijk gewoon betekent 'ik wil het virus weg en alles moet open'. Want minder dan dat is geen perspectief. Er is perspectief gegeven, regels die gelost kunnen worden, bepaalde toegevingen... Als dat nog geen perspectieven zijn, wat dan wel?

- De vaccinstrategie van Europa heeft gigantisch gefaald. Nee hoor, massa evenementen lijken me nu nog quasi onmogelijk, maar een beetje terugkeren naar een normaal leven moet zeker kunnen. Maar het is hier gewoon dweilen met de kraan open. In eigen land wordt deze pandemie aangepakt met het typische Belgische poltieke beleid. Een 'evenwichtje' vinden.

Hier nog eens een voorbeeld van onze politieke waanzin.

N

- De vaccinstrategie van Europa heeft gigantisch gefaald. Nee hoor, massa evenementen lijken me nu nog quasi onmogelijk, maar een beetje terugkeren naar een normaal leven moet zeker kunnen. Maar het is hier gewoon dweilen met de kraan open. In eigen land wordt deze pandemie aangepakt met het typische Belgische poltieke beleid. Een 'evenwichtje' vinden.

En dat is op geen enkele manier een antwoord op mijn post. Dit gaat niet over perspectieven of het feit dat we ze wel hebben, maar dat het ondertussen gewoon betekent "alles open".

Onze
En dat is op geen enkele manier een antwoord op mijn post. Dit gaat niet over perspectieven of het feit dat we ze wel hebben, maar dat het ondertussen gewoon betekent "alles open".

We hebben geen perspectieven. De bevolking is mentaal op.

Onze mediageile opperviroloog pleit nu voor een korte lockdown => totaal irrelevant voor onze moraal.

Koppel een lockdown aan een gigantische vaccinatiecampagne = perspectief!!

Laatst bewerkt:
We hebben geen perspectieven. De bevolking is op.
En wat betekent perspectief dan? De mogelijkheid op versoepelingen, toch?

Maart:
- 10 personen buiten
- Georganiseerde activiteiten met 25 kinderen buiten of 10 binnen
- Begrafenis met 50 personen
- 1 dag buitenschoolse activiteiten
- sommige studenten voltijds naar school
- hoger onderwijs 1 dag naar campus

April:
- Georganiseerde buitenactiviteiten tot 10 personen
- Culturele evenmenten: tot 50 personen
- Pretparken open
- lager en secundair voltijds naar school

Mei:
- Meer sociale contacten
- horeca binnen en buiten
- meer winkels open
- culturele evenementen
- markten
- kermis
- jeugdwerk
- sport
- fitness

Hoe is dit geen perspectief?

Onze

Onze mediageile opperviroloog pleit nu voor een korte lockdown => totaal irrelevant voor onze moraal.

Ik ben de eerste die roept dat we perspectief moeten krijgen, maar die hebben we nu wel.. Ze zijn enkel opgeschoven door de cijfers nu (of afwachtend)

Onze

Je wilt gewoon voorgelogen worden? Of wat bedoel je precies? 😅

We gaan in lockdown en gaan voor een gigantische vaccinatiecampagne²

²In de mate dat vaccins geleverd kunnen worden.

Dat is de werkelijkheid, zolang je de voetnoot leest, bij deze je perspectief.

Onze

MVR koppelt een korte lockdown meteen aan opening van scholen en horeca. Ik weet het niet, ik ben ook wel voorstander van de "korte pijn". Dat aanmodderen trekt toch ook op niks?

We gaan toch geen semantische discussie starten over perspectief he? Iedereen weet toch dat perspectief zeggen wat we willen horen betekent. :unsure:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan