Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het is nu eigenlijk een week of 2 afwachten wat de echte cijfers zijn. We doen het alleszins niet slecht als je de positiviteitsratio al een hele tijd ziet dalen (zelfs met scholen open). Ik heb wel de indruk heb dat veel mensen zich redelijk goed aan de regels houden. Hier in de buurt waren op kerstavond veel mensen thuis, stonden er geen wagens op opritten & etc. Nog afwachten wat oudjaar gaat geven, want dat is toch meer het feest bij jongeren dan het familiefeestje op kerstmis.
Denk dat oudjaar een lager risico is dan kerst. Bij oudjaar feest je meer 'a l'improviste', afhankelijk van welke evenementen er zijn dan bij kerst, die toch echt een familiegebeurtenis is en meer 'we moeten dit elk jaar doen'. Nieuwjaar afzeggen doet voor ons alvast geen pijn en ik vermoed dat dit bij véél mensen ook véél minder pijn zal doen dan kerst.

Zoals je zegt is oudjaar ook veel feest BINNEN 1 generatie, minder generatieoverstijgend.

Dit zijn enkel (of grotendeels) de symptomatische besmettingen, vermoed ik?

Ik vind zelfs 1% kans (dan nog specifiek voor de categorie 60-70 terwijl 65-plussers in mei "al" gevaccineerd worden) totaal niet voldoende om een totale sluiting van de maatschappij te rechtvaardigen.
Neen, die 1% kans is met asymptomatische gevallen ingerekend voor 60-70 jarigen
Dit zijn de sterftecijfers na besmetting, berekend door het CDC (voor mensen < 80 jaar)

AgeIFR Estimate
0-19 Years1 in 33,333
20-49 Years1 in 5,000
50-69 Years1 in 200
70+1 in 18

Voor alle duidelijkheid: als dat stijgt naar veel hogere percentages omdat de zorg het niet kan trekken, moet er uiteraard wel ingegrepen worden.
En we zitten nu nog altijd in dat geval. Ik ken mensen die niet naar 't hospitaal kunnen, omdat er onvoldoende capaciteit is.

Dat was eigenlijk geenszins mijn bedoeling.

Maak er "quasi-totale" of "verregaande" sluiting van of alles wat je maar wil om de huidige toestand te omschrijven - de verwoording maakt me geen reet uit, ik blijf bij dat standpunt. Op dit moment zijn de maatregelen broodnodig en gerechtvaardigd, binnenkort misschien niet meer en ik hoop echt dat we voldoende snel kunnen terugschakelen.

Als jij dat overdramatiseren noemt, denk je dan misschien nog eens in hoe de maatschappij zich vandaag verhoudt ten opzichte van exact een jaar geleden. Het verschil is absurd.
Is het verregaand? Zeker. Behalve in oorlogstijden hebben we dit nog nooit gezien, denk ik.

Maar "quasi-totaal" of "totale" sluiting, dat is er ver over. Ja, véél dingen kunnen nu niet, maar véél dingen kunnen nog altijd. Weliswaar vaak individueel of enkel met het gezin.

maar véél dingen kunnen nog altijd. Weliswaar vaak individueel of enkel met het gezin.
Da's maar net te zien hoe je vrijetijdsbesteding of professionele activiteit er normaal uit ziet; en dus misschien wat makkelijk om dat zo algemeen te stellen.
Voor mij voelt het wel degelijk aan als een quasi-totale sluiting: enkel boodschappen doe ik nog hetzelfde als vorig jaar. 100 % van mijn vrijetijdsbesteding is dit jaar niet kunnen doorgaan (of een heel beperkte periode in de zomer) en ook mijn professionele activiteit is totaal anders. Voor mij persoonlijk kunnen we geen dag te vroeg naar "back to normal".

En we zitten nu nog altijd in dat geval. Ik ken mensen die niet naar 't hospitaal kunnen, omdat er onvoldoende capaciteit is.
Denk je dat ik dat betwist of zo? Er is nog geen enkel vaccin gezet, natuurlijk zitten we nog altijd in dat geval.

Da's maar net te zien hoe je vrijetijdsbesteding of professionele activiteit er normaal uit ziet; en dus misschien wat makkelijk om dat zo algemeen te stellen.
ik zeg ook niet dat veel van wat elke persoon apart doet, nog kunnen, hé.

Maar er zijn véél alternatieven mogelijk voor dingen die mensen nu niet meer kunnen doen. Zijn ze even leuk? Mss niet. Maar mss moet je ze eerst eens proberen voor je dat zegt :).

Wie per se exact hetzelfde wil kunnen doen en zich daar na al die maanden nog altijd over frustreert ipv te kijken naar alternatieven, heeft meer moeite met het leven nu, ben ik volledig akkoord.

ik zeg ook niet dat veel van wat elke persoon apart doet, nog kunnen, hé.

Maar er zijn véél alternatieven mogelijk voor dingen die mensen nu niet meer kunnen doen. Zijn ze even leuk? Mss niet. Maar mss moet je ze eerst eens proberen voor je dat zegt :).

Wie per se exact hetzelfde wil kunnen doen en zich daar na al die maanden nog altijd over frustreert ipv te kijken naar alternatieven, heeft meer moeite met het leven nu, ben ik volledig akkoord.
Na 9 maanden denk ik dat ik genoeg alternatieven geprobeerd heb, no worries.
Ik reageer vooral op dat er volgens jou niet gesproken kan worden van een quasi-totale sluiting van de maatschappij terwijl dat toch echt zo aanvoelt - ongeacht de alternatieven of "vele" (/beperkte) mogelijkheden.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat quasi iedereen meer moeite heeft met het leven nu, en sommigen nog een pak meer dan anderen, ongeacht of ze uw woosa mumbo jumbo advies over "alternatieven" opvolgen of niet. Als dat voor u niet zo is, good for you.

Het is wat het is, dus die frustratie is vaak nutteloos, maar dat wil niet zeggen dat je een klotesituatie niet als dusdanig zou mogen omschrijven. Dus toch graag iets meer empathie voor wie niet fluitend door de lockdown wandelt, skypet en nieuwe hobbies ontdekt tussen het al dan niet van thuis uit werken door.

En ik zeg dat als iemand die de lockdown zelf al bij al nog betrekkelijk goed verteert - voor mij weegt vooral het gebrek aan échte perspectieven.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dat quasi iedereen meer moeite heeft met het leven nu, en sommigen nog een pak meer dan anderen, ongeacht of ze uw woosa mumbo jumbo advies over "alternatieven" opvolgen of niet. Als dat voor u niet zo is, good for you.

Het is wat het is, dus die frustratie is vaak nutteloos, maar dat wil niet zeggen dat je een klotesituatie niet als dusdanig zou mogen omschrijven. Dus toch graag iets meer empathie voor wie niet fluitend door de lockdown wandelt, skypet en nieuwe hobbies ontdekt tussen het al dan niet van thuis uit werken door.

En ik zeg dat als iemand die de lockdown zelf al bij al nog betrekkelijk goed verteert - voor mij weegt vooral het gebrek aan échte perspectieven.
Imo begint het minimaliseren van ook maar enige vorm van geklaag mijn kloten uit te hangen. Dat de situatie is wat ze is en we er door moeten is een feit maar dat men dan nog commentaar moet geven op wie dit niet fluitend en huppelend doet is er echt wel over hoor.

OK. Nog even goed nieuws dan

AstraZeneca zegt dat het 'winnende formule' voor vaccin heeft gevonden

De Brits-Zweedse farmaceutische groep AstraZeneca zegt dat het na bijkomend onderzoek de 'winnende formule' heeft gevonden voor zijn coronavaccin, dat in samenwerking met de universiteit van Oxford is ontwikkeld. De Britse geneesmiddelenregulator moet zich de komende dagen over het vaccin uitspreken.
'We denken dat we de winnende formule gevonden hebben en hoe we tot een effectiviteit kunnen komen die met twee dosissen even hoog is als die van de andere vaccins', zegt algemeen directeur Pascal Soriot in The Sunday Times. Hij verzekert dat zijn vaccin '100 procent effectief' is ter voorkoming van zware vormen van de ziekte waarvoor een ziekenhuisopname nodig is.

Het belangrijkste is eigenlijk wat in de laatste regel staat. Van de > 20 000 mensen die in de eerste tests gevaccineerd werden met dat zogezegd 'niet goed werkend vaccin van AZ' is er van de > 300 mensen die besmet werden niemand in de kliniek belandt (behalve één persoon die twee dagen na de vaccinatie ziekteverschijnselen had, en die dus al ziek was op 't ogenblik van de vaccinatie)

Bij het Pfizer vaccin waren er dan misschien minder mensen ziek geworden, maar wel 8 mensen ernstig ziek geworden (waarvan eentje zelfs opgenomen in de kliniek)

Imo begint het minimaliseren van ook maar enige vorm van geklaag mijn kloten uit te hangen. Dat de situatie is wat ze is en we er door moeten is een feit maar dat men dan nog commentaar moet geven op wie dit niet fluitend en huppelend doet is er echt wel over hoor.
Het gaat wat mij betreft niet om het minimaliseren van geklaag maar over het gejank dat je niks meer mag, het maximaliseren van geklaag dus.

Allee 2021 wordt prolly ook een kakjaar als ik de vaccinatie bekijk. We mogen gaan werken en den boel draaiende houden, maar we staan wel laatste om ingeënt te worden.

De rekening zal ook nog eens voor ons zijn. Zucht.

Het gaat wat mij betreft niet om het minimaliseren van geklaag maar over het gejank dat je niks meer mag, het maximaliseren van geklaag dus.
Alle alternatieven vallen grosso modo in twee categoriën. Buiten sporten of binnen "creatief zijn".

Buiten sporten. Behalve daar waar nog veel mensen aanwezig zijn, want daar roept de politie/het lokaal bestuur steevast op om niet te komen wegens te veel drukte (al dan niet terecht). Beperkt alternatief dus.
Naar het strand gaan? Ja als je het juiste strand kiest en niet op de foute dag gaat.
Het zijn alternatieven inderdaad, maar nog steeds heel erg beperkt. Afhankelijk van de maand met of zonder bijkomende beperkingen (niet met de auto ter plaatse gaan, niet met te veel mensen tegelijk, ...)

Zowat alle andere sporten: heel erg beperkt tot niet. Dagen op voorhand je baantje reserveren om te zwemmen kan, maar is desondanks heel erg beperkend.
Ook individuele andere buiten sporten quasi niet. Zowat alle federaties riepen op om risicosporten te laten liggen om zo de zorg niet over te belasten. Niet onterecht, maar desondanks beperkend.

Binnenshuis een nieuwe hobby. Leuk voor even, maar al snel erg saai en eenzaam.

En dan zijn de mogelijkheden quasi op, en die moeten je al liggen.
Uiteraard vergeet ik er nog, maar het punt blijft, je kan wel degelijk spreken van erg beperkt zijn in mogelijkheden en dus van een quasi-totale sluiting van de samenleving.

Maar ok, dat is gejank blijkbaar :unsure:

JPV, een kleine niet limitatieve opsomming van wat niet kan of slechts met inachtneming van heel wat voorwaarden/beperkingen.
* Spontaan binnen sporten (zwemmen)
* Binnen sporten (alle andere)
* Ploegssport of sporten in groep
* Horeca, feestjes, festivals
* Afspreken met drie vrienden
* Reizen
* Beurzen, events, sportwedstrijden bijwonen
* Nieuwe mensen ontmoeten
* Je nieuwe lief voorstellen aan je familie
* Waardig afscheid nemen van een overledene
* Andere rituelen die een mens betekenis geven (huwelijk, ...) tenzij met heel erg beperkende voorwaarden.
* Je werk organiseren zoals je zelf wil
* Met je partner gaan winkelen
* Fatsoenlijk voor de dag komen
* Verenigingsleven ligt stil voor wie + 12 j is.
* Studentenleven is onbestaande (incl. sociaal vangnet dat hier wordt opgebouwd)
* Voor het tweede jaar leerlingen in het laatste middelbaar die geen honderdagen, geen eindreis, geen proclamatie die naam waardig zullen kunnen hebben.
* ...

Elk puntje apart is misschien minimaal maar het is echt wat onnozel om te ontkennen dat de maatschappij quasi totaal gesloten is. Als jij dat janken en klagen noemt, zegt dat meer over jouw inlevingsvermogen.

Laatst bewerkt:
Zwemmen kan momenteel wel, afhankelijk van het zwembad kan je gewoon gaan zonder te reserveren. Verplichte reserveringen is een keuze van het zwembad zelf (meestal zijn die toch altijd vol zijn en worden zo teleurstellingen aan de kassa voorkomen).

(was in november wel anders)

Ik weet er geen in de ruime omgeving (+/- 25 km) waar je niet moet reserveren - in de praktijk is er dan ook geen plaats als je niet twee dagen op voorhand reserveert. Als dat bij jou wel is, heb je geluk en kan voor jou dat puntje geschrapt worden.

Ik weet er geen in de ruime omgeving (+/- 25 km) waar je niet moet reserveren - in de praktijk is er dan ook geen plaats als je niet twee dagen op voorhand reserveert. Als dat bij jou wel is, heb je geluk en kan voor jou dat puntje geschrapt worden.
Er is misschien een iets lagere maximumcapaciteit door corona (maar wie heeft er nu graag meer dan 3 zwemmers per baan?), dat ze uitverkocht / vol gereserveerd zijn kan ook buiten corona gebeuren en dan geraak je ook niet binnen.

Hier in Gent kan je in 4 van de 5 zwembaden niet reserveren, daar kan je dus enkel zwemmen door naar de kassa te gaan en een ticket te kopen om onmiddellijk te gaan zwemmen. Het andere zwembad werkt met reserveringen en was voor corona ook al regelmatig dagenlang volzet.

Laatst bewerkt:
Tuurlijk wel, zonder Corona moet je niet dagen op voorhand reserveren, zijn de openingstijden ruimer en zijn er minder zwemmers tijdens de reguliere openingsuren - omdat de zwemclubs en zwemscholen bijvoorbeeld nu ook niet doorgaan. De maximumcapaciteit is - althans in de zwembaden hier in de buurt - niet "iets lager" maar heel erg veel lager.
Kan ook buiten Corona gebeuren <-> dagelijkse kost.
Als dat in Gent beter geregeld is heb je geluk.

Doet verder ook niets af aan mijn punt.

Laatst bewerkt:
Tuurlijk wel, zonder Corona moet je niet dagen op voorhand reserveren, zijn de openingstijden ruimer en zijn er minder zwemmers tijdens de reguliere openingsuren - omdat de zwemclubs en zwemscholen bijvoorbeeld nu ook niet doorgaan. De maximumcapaciteit is - althans in de zwembaden hier in de buurt - niet "iets lager" maar heel erg veel lager.
Als dat in Gent beter geregeld is heb je geluk.

Doet verder ook niets af aan mijn punt.
Met uitzondering van de maximumcapaciteit heeft dat allemaal niets te maken met het corona-beleid (en als jouw zwembad strenger wilt zijn, heeft dat niets te maken met wat de regering beslist). Er is geen beperking op de openingsuren of een verplichting voor een reserveringssysteem. Als jouw zwembad morgen de deuren dicht doet omdat de tegels los komen, is dat ook niet door het coronabeleid.

Ik kan spontaan beslissen om over een uurtje te gaan zwemmen en voor corona is het ook al gebeurd dat ik niet binnen geraak omdat het vol zit. Doet voor de rest inderdaad niets af van jouw punt, ik haalde er gewoon eentje uit die imo niet klopt. De rest is inderdaad hinderlijk.

De maximumcapaciteit heeft samen met de clubtrainingen die niet doorgaan, rechtstreeks invloed op al de rest.
Ik ga er niet verder op ingaan, dat verandert mijn punt helemaal niet. Als je in de buurt van Gent woont kan je dat puntje schrappen, er blijven er genoeg staan :rolleyes:

Alle alternatieven vallen grosso modo in twee categoriën. Buiten sporten of binnen "creatief zijn".

1. Buiten sporten. Behalve daar waar nog veel mensen aanwezig zijn, want daar roept de politie/het lokaal bestuur steevast op om niet te komen wegens te veel drukte (al dan niet terecht). Beperkt alternatief dus.
Naar het strand gaan? Ja als je het juiste strand kiest en niet op de foute dag gaat.
Het zijn alternatieven inderdaad, maar nog steeds heel erg beperkt. Afhankelijk van de maand met of zonder bijkomende beperkingen (niet met de auto ter plaatse gaan, niet met te veel mensen tegelijk, ...)

2. Zowat alle andere sporten: heel erg beperkt tot niet. Dagen op voorhand je baantje reserveren om te zwemmen kan, maar is desondanks heel erg beperkend.
Ook individuele andere buiten sporten quasi niet. Zowat alle federaties riepen op om risicosporten te laten liggen om zo de zorg niet over te belasten. Niet onterecht, maar desondanks beperkend.
+Ik weet er geen in de ruime omgeving (+/- 25 km) waar je niet moet reserveren - in de praktijk is er dan ook geen plaats als je niet twee dagen op voorhand reserveert. Als dat bij jou wel is, heb je geluk en kan voor jou dat puntje geschrapt worden.
3. Binnenshuis een nieuwe hobby. Leuk voor even, maar al snel erg saai en eenzaam.

En dan zijn de mogelijkheden quasi op, en die moeten je al liggen.
Uiteraard vergeet ik er nog, maar het punt blijft, je kan wel degelijk spreken van erg beperkt zijn in mogelijkheden en dus van een quasi-totale sluiting van de samenleving.
1. Het mag dus. Wij gaan regelmatig naar het strand en NERGENS is het gigantisch druk. Élk strand is toegelaten, dus geen kwestie van "het juiste strand kiezen". Er zijn géén beperkingen op al dan niet auto etc. Dat is al héél lang geleden.
Natuurgebieden zijn ook nog zo'n mogelijkheid. Ja, vandaag moet je niet naar de Hoge Venen gaan. Wat betekent dat 99% van de andere natuurgebieden perfect kunnen. Parken? Idem.

2. Net gechecked. Zwembad Ieper:
De beschikbare tijden voor maandag 28 december 2020 zijn:
10:30 - 12:30 uur 0 van 50 beschikbaar
11:00 - 12:30 uur 16 van 50 beschikbaar
13:30 - 15:00 uur 62 van 100 beschikbaar
15:30 - 17:00 uur 54 van 100 beschikbaar
17:30 - 19:00 uur 79 van 100 beschikbaar
19:30 - 21:00 uur 65 van 80 beschikbaar

Het zou me verbazen als dit in andere zwembaden gigantisch anders zou zijn.

Verder zijn er hier voldoende voetbalveldjes, basketballveldjes etc ter beschikking. Lopen of fietsen lukt ook hoor, gisteren nog geskeelerd met de kinderen. Allemaal niet verboden.

3. Nieuwe hobby is saai? tjah... weinig flexibiliteit zou ik dan zeggen.
randomNickName zei:
Maar ok, dat is gejank blijkbaar :unsure:

JPV, een kleine niet limitatieve opsomming van wat niet kan of slechts met inachtneming van heel wat voorwaarden/beperkingen.
* Binnen sporten (alle andere)
* Ploegssport of sporten in groep
* Horeca, feestjes, festivals
* Afspreken met drie vrienden
* Reizen
* Beurzen, events, sportwedstrijden bijwonen
* Nieuwe mensen ontmoeten
* Je nieuwe lief voorstellen aan je familie
* Waardig afscheid nemen van een overledene
* Andere rituelen die een mens betekenis geven (huwelijk, ...) tenzij met heel erg beperkende voorwaarden.
* Je werk organiseren zoals je zelf wil
* Met je partner gaan winkelen
* Fatsoenlijk voor de dag komen
* Verenigingsleven ligt stil voor wie + 12 j is.
* Studentenleven is onbestaande (incl. sociaal vangnet dat hier wordt opgebouwd)
* Voor het tweede jaar leerlingen in het laatste middelbaar die geen honderdagen, geen eindreis, geen proclamatie die naam waardig zullen kunnen hebben.
* ...
afspreken met 3 vrienden mag, reizen ook (jammer genoeg), nieuwe mensen ontmoeten ook, fatsoenlijk voor de dag komen ook (huh?). Verenigingsleven ligt wat mij betreft niet stil (maar idd enkel vergaderen op afstand), ...

Kan er véél van wat je zegt niet? Zeker. Maar er kan véél ook nog altijd perfect hoor. Onlangs nog een (winter)picknick met vrienden gedaan, kan perfect. Wél elk apart aan een picknickbank, dat klopt. Maar kinderen konden gewoon spelen.
randomNickname zei:
Elk puntje apart is misschien minimaal maar het is echt wat onnozel om te ontkennen dat de maatschappij quasi totaal gesloten is. Als jij dat janken en klagen noemt, zegt dat meer over jouw inlevingsvermogen.
als iemand zet dat hij veel hinder ondervindt, geef ik hem volledig gelijk. Zegt hij dat het (quasi) totaal gesloten is, dan moet ik eens lachen als het enige waar hij mee afkomt dat lijkste van hierboven is...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan