Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ook Brussel en Wallonië "doen nu mee" aan de stijgende trend qua aantal besmettingen en positiviteitsratio.

Totaal aantal hospitalisaties gaat wel terug naar beneden (en zorgt voor een stabiele situatie week/week) en het aantal opnames is ook nog onder controle. Testing blijft ook (licht) stijgen en het aantal vaccinaties is nog nooit zo hoog geweest (en goed stijgend gezien we nu over voorlopige cijfers spreken).

Met de vaccinaties die blijvend zouden moeten stijgen is het aantal opnames en totaal aantal hospitalisaties nu een steeds belangrijker wordend cijfer om te kijken of we alles onder controle blijven hebben. Deze mag tot begin/midden april nog licht stijgen, dan kunnen we dit nog meester.
Is het elke dag melden van het aantal besmettingen niet een beetje overdreven aan het worden en een beetje paniekzaaierij ? We zijn nu de risicogroepen en ouderen aan het vaccineren dus de enige cijfers die relevant zijn, zijn toch hospitalisaties en overlijdens zoals je zelf opmerkt. Eens de zorg niet meer onder druk staat is alles toch ok ? Als we tijdens het zware griep seizoen van 2018 ook elke dag de besmettingen zouden melden zoals we nu doen hadden we ook van onze stoel gevallen denk ik.

Ik kan er natuurlijk naast zitten maar het melden van besmettingen voor een virus waar veel mensen geen last van hebben en waar de mensen die er wel veel complicaties van kunnen ondervinden (gedeeltelijk)gevaccineerd zijn is gewoon overbodig ?

Is het elke dag melden van het aantal besmettingen niet een beetje overdreven aan het worden en een beetje paniekzaaierij ? We zijn nu de risicogroepen en ouderen aan het vaccineren dus de enige cijfers die relevant zijn, zijn toch hospitalisaties en overlijdens zoals je zelf opmerkt. Eens de zorg niet meer onder druk staat is alles toch ok ? Als we tijdens het zware griep seizoen van 2018 ook elke dag de besmettingen zouden melden zoals we nu doen hadden we ook van onze stoel gevallen denk ik.

Ik kan er natuurlijk naast zitten maar het melden van besmettingen voor een virus waar veel mensen geen last van hebben en waar de mensen die er wel veel complicaties van kunnen ondervinden (gedeeltelijk)gevaccineerd zijn is gewoon overbodig ?

Wat ze ook doen, uiteindelijk zal het toch nooit goed zijn he. Als ze die cijfers plots niét meer zouden communiceren via de media, dan staan er ook weer een deel mensen moord en brand te schreeuwen "dat ze dingen willen verzwijgen en we het niet mogen weten".

Ook Brussel en Wallonië "doen nu mee" aan de stijgende trend qua aantal besmettingen en positiviteitsratio.

Totaal aantal hospitalisaties gaat wel terug naar beneden (en zorgt voor een stabiele situatie week/week) en het aantal opnames is ook nog onder controle. Testing blijft ook (licht) stijgen en het aantal vaccinaties is nog nooit zo hoog geweest (en goed stijgend gezien we nu over voorlopige cijfers spreken).

Met de vaccinaties die blijvend zouden moeten stijgen is het aantal opnames en totaal aantal hospitalisaties nu een steeds belangrijker wordend cijfer om te kijken of we alles onder controle blijven hebben. Deze mag tot begin/midden april nog licht stijgen, dan kunnen we dit nog meester.

Ik weet niet wat de gemiddelde ratio besmetting vs ziekenhuisopname en duur van de opnames is?
Want als deze stijgende positiviteitsratio toeneemt, dan ook de ziekenhuisopnames? Maar op welke termijn mogen we dat verwachten?
Binnen een 3-tal dagen, 5 dagen,..?

Want afhankelijk van die doorlooptijd is april nog ver af of dichtbij.

Wat ze ook doen, uiteindelijk zal het toch nooit goed zijn he. Als ze die cijfers plots niét meer zouden communiceren via de media, dan staan er ook weer een deel mensen moord en brand te schreeuwen "dat ze dingen willen verzwijgen en we het niet mogen weten".

Die cijfers zijn tot in detail te consulteren op onder andere de site van Sciensano, die cijfers elke dag geven waarbij elke krant of zender er dan nog zijn eigen interpretatie of framing bij geeft mag na een jaartje wel stoppen.

Dat van dat telewerken dat compleet genegeerd wordt irriteert mij eigenlijk al weken. In mijn omgeving hoor ik van enorm veel mensen dat die vrijwel elke werkdag gewoon terug naar het werk gaan (vaak onder lichte dwang van een of andere baas). Net na nieuwjaar ook veel gehoord over nieuwjaarsfeestjes 'want ja, wij zijn toch 1 werkbubbel he' (dat bestaat helemaal niet, een werkbubbel, maar goed) en dergelijke. Dat zijn ook allemaal mensen die tijdens de eerste golf gewoon wekenlang van thuis hebben gewerkt zonder ook maar enig probleem, dus het is niet zo dat die aanwezig moeten zijn.

Ik weet dat dit nogal anekdotisch is, maar wie gewoon al eens op bedrijfsparkings (en zelfs gewoon naar het aantal personen op de baan en in het openbaar vervoer) kijkt zal toch ook merken dat er van heel dat telewerken vrijwel niks meer in huis komt. Als je dan ook nog naar bv. mobility reports van Google kijkt dan weet je het wel. Ik vind dat bijzonder ergerlijk, en wat mij betreft mogen ze wat meer kabaal gaan maken in de media over dit fenomeen.

En ja, ik weet dat het heel moeilijk is om te bewijzen dat mensen niet noodzakelijk zijn op de werkvloer, en dat controles maar half en half gebeuren, maar dat maakt het niet minder schrijnend.

Quick edit: en ja, sommige mensen vinden 'het sociaal contact op de werkvloer leuk' en 'hebben dat nodig' maar het punt is dat dat niet mag (als je niet op de werkvloer hoeft te zijn, bedoel ik). Mensen hebben ook sociaal contact buiten de werkvloer nodig, en toch wordt iemand die toegeeft dat hij de regels thuis breekt compleet afgemaakt, terwijl dat toch veel minder is bij mensen die toegeven dat ze helemaal niet op kantoor moeten zijn maar gewoon gaan 'voor de gezelligheid.' En ja, 'op het werk is dat veiliger dan thuis,' maar ik ken echt niet veel bedrijven waar de regels (achter gesloten deuren) volledig worden opgevolgd.
image.png

Dat van dat telewerken dat compleet genegeerd wordt irriteert mij eigenlijk al weken. In mijn omgeving hoor ik van enorm veel mensen dat die vrijwel elke werkdag gewoon terug naar het werk gaan (vaak onder lichte dwang van een of andere baas). Net na nieuwjaar ook veel gehoord over nieuwjaarsfeestjes 'want ja, wij zijn toch 1 werkbubbel he' (dat bestaat helemaal niet, een werkbubbel, maar goed) en dergelijke. Dat zijn ook allemaal mensen die tijdens de eerste golf gewoon wekenlang van thuis hebben gewerkt zonder ook maar enige probleem, dus het is niet zo dat die aanwezig moeten zijn.

Ik weet dat dit nogal anekdotisch is, maar wie gewoon al eens op bedrijfsparkings (en zelfs gewoon naar het aantal personen op de baan en in het openbaar vervoer) kijkt zal toch ook merken dat er van heel dat telewerken vrijwel niks meer in huis komt. Als je dan ook nog naar bv. mobility reports van Google kijkt dan weet je het wel. Ik vind dat bijzonder ergerlijk, en wat mij betreft mogen ze wat meer kabaal gaan maken in de media over dit fenomeen.

En ja, ik weet dat het heel moeilijk is om te bewijzen dat mensen niet noodzakelijk zijn op de werkvloer, en dat controles maar half en half gebeuren, maar dat maakt het niet minder schrijnend.
image.png

Dat is misschien anekdotisch maar ik merk dat ook al weer lange tijd dat de parking hier terug vol begint te staan.
Voor een deel is dat te verklaren omdat oa de winkels terug opengaan en die mensen wel naar hun werk moeten. Maar ja inderdaad "werkbubbel" is een term die ik ook al heb zien passeren.

Dat van dat telewerken dat compleet genegeerd wordt irriteert mij eigenlijk al weken. In mijn omgeving hoor ik van enorm veel mensen dat die vrijwel elke werkdag gewoon terug naar het werk gaan (vaak onder lichte dwang van een of andere baas). Net na nieuwjaar ook veel gehoord over nieuwjaarsfeestjes 'want ja, wij zijn toch 1 werkbubbel he' (dat bestaat helemaal niet, een werkbubbel, maar goed) en dergelijke. Dat zijn ook allemaal mensen die tijdens de eerste golf gewoon wekenlang van thuis hebben gewerkt zonder ook maar enig probleem, dus het is niet zo dat die aanwezig moeten zijn.

Quick edit: en ja, sommige mensen vinden 'het sociaal contact op de werkvloer leuk' en 'hebben dat nodig' maar het punt is dat dat niet mag (als je niet op de werkvloer hoeft te zijn, bedoel ik). Mensen hebben ook sociaal contact buiten de werkvloer nodig, en toch wordt iemand die toegeeft dat hij de regels thuis breekt compleet afgemaakt, terwijl dat toch veel minder is bij mensen die toegeven dat ze helemaal niet op kantoor moeten zijn maar gewoon gaan 'voor de gezelligheid.' En ja, 'op het werk is dat veiliger dan thuis,' maar ik ken echt niet veel bedrijven waar de regels (achter gesloten deuren) volledig worden opgevolgd.
image.png
Zie dat in mijn omgeving toch vooral bij KMO's (zoals bij mijn vrouw bv). Je bent daar vaak gewoon ook overgeleverd aan de goodwill (of grillen) van de baas. Die kijkt vooral eerst naar eigen portemonnee ipv algemeen belang.

Zelf zit ik ben een groot bedrijf en ik ben letterlijk vandaag dag op dag 1 jaar geleden voor het laatst op kantoor geweest.

Zie dat in mijn omgeving toch vooral bij KMO's (zoals bij mijn vrouw bv). Je bent daar vaak gewoon ook overgeleverd aan de goodwill (of grillen) van de baas. Die kijkt vooral eerst naar eigen portemonnee ipv algemeen belang.

Zelf zit ik ben een groot bedrijf en ik ben letterlijk vandaag dag op dag 1 jaar geleden voor het laatst op kantoor geweest.

Bij mij is het ook al een jaar geleden maar ik kan bovenstaande beamen als ik tegen vrienden/familie zeg dat ik al die tijd van thuis uit werk is het antwoord vol verbazing "nog steeds?" Vele zijn allang terug voltijds op kantoor...

Die cijfers zijn tot in detail te consulteren op onder andere de site van Sciensano, die cijfers elke dag geven waarbij elke krant of zender er dan nog zijn eigen interpretatie of framing bij geeft mag na een jaartje wel stoppen.

Tuurlijk zijn die cijfers sowieso altijd wel te vinden, maar 90% van de mensen weet dat niet, of doet alleszins de moeite niet, dus als de media plots géén cijfers meer zou geven dan zou daar ook een hoop commentaar op komen en gaat men daar weer allerlei complotten achter zoeken.

En ivm de thuiswerkdiscussie: ik denk dat het komende weken/maanden nog zéér moeilijk gaat worden om mensen die regel correct op te laten volgen. Veel mensen gaan het niet begrijpen dat ze wél met tien man buiten mogen samenkomen, wél terug naar pretparken mogen, wél terug op café en restaurant mogen, ... maar dan niét op kantoor mogen gaan zitten.

Ikzelf snap dat voor alle duidelijkheid wel en werk dan ook al een jaar thuis, en was er in de week nog met collega over bezig dat het er niet naar uit ziet dat we vlug (vlug als in, binnen enkele maanden al) weer (fulltime) op kantoor gaan werken. Ik denk dat fulltime op kantoor werken er bij ons sowieso niet meer gaat inzitten en er op termijn gewoon voor gezorgd zal worden dat iedereen wel terecht kan op kantoor wanneer daar de nood aan is, en er gewoon enkele vaste momenten zijn om op kantoor te zijn om toch ook de team-band wat te kunnen handhaven, maar er voor de rest veel thuis gewerkt gaat blijven worden.

Zelf heb ik er ook geen problemen mee om thuis te werken. Het zorgt er wel voor dat ge geen of amper sociale contacten hebt en zelf vind ik dat mentaal bij momenten ook wel moeilijk, maar dat komt imo grotendeels ook gewoon omdat ge buiten het werk om weinig contacten kunt hebben. Wanneer we in onze vrije tijd terug genoeg sociale contacten gaat hebben dan gaat dat het gebrek aan contact tijdens de werkuren ruim compenseren.

Laatst bewerkt:
Alle netwerk admins hier zouden eens moeten kijken op een dinsdag hoeveel mensen er via vpn verbonden zijn tov het aantal mensen die op kantoor zijn verbonden.
Perfect mogelijk

In ons team zijn ze heel strikt, ben je niet nodig op kantoor, blijf je thuis.
Ben je wel nodig dan vraag je toestemming van de leidinggevende, en de onze is streng.

Als support krijg ik vaak mensen aan de lijn, die op kantoor zijn, en waarvan ik mij afvraag waarom die daar nodig zijn..
Of mensen die naar een nieuwe afdeling gaan en dan een week naar kantoor moeten, ahja want ik ben nieuw in die afdeling en dat is makkelijker zo...
sorry hoor, wij hebben 2 nieuwe support medewerkers opgeleid van thuis uit.
En da ging zonder probleem.

Frustreert mij soms gezien ik sinds vandaag ook een heel jaar van thuis uit werk.

Alle netwerk admins hier zouden eens moeten kijken op een dinsdag hoeveel mensen er via vpn verbonden zijn tov het aantal mensen die op kantoor zijn verbonden.
Perfect mogelijk

In ons team zijn ze heel strikt, ben je niet nodig op kantoor, blijf je thuis.
Ben je wel nodig dan vraag je toestemming van de leidinggevende, en de onze is streng.

Als support krijg ik vaak mensen aan de lijn, die op kantoor zijn, en waarvan ik mij afvraag waarom die daar nodig zijn..
Of mensen die naar een nieuwe afdeling gaan en dan een week naar kantoor moeten, ahja want ik ben nieuw in die afdeling en dat is makkelijker zo...
sorry hoor, wij hebben 2 nieuwe support medewerkers opgeleid van thuis uit.
En da ging zonder probleem.

Frustreert mij soms gezien ik sinds vandaag ook een heel jaar van thuis uit werk.

Het probleem is volgens mij ook vooral dat te veel mensen de impact onderschatten van de maatregel op verspreiding van het virus, terwijl er relatief weinig nadelen zijn aan deze maatregel, toch zeker niet op economisch vlak..

Dat is misschien anekdotisch maar ik merk dat ook al weer lange tijd dat de parking hier terug vol begint te staan.
Voor een deel is dat te verklaren omdat oa de winkels terug opengaan en die mensen wel naar hun werk moeten. Maar ja inderdaad "werkbubbel" is een term die ik ook al heb zien passeren.

In gelijk 90+% van de vacatures voor bureaujobs die ik zie passeren staat ook niets over thuiswerk of hoe de interne opleiding zou worden aangepakt. OK dat is misschien interne keuken en de regels veranderen ook snel; maar het geeft mij het gevoel dat diegene die claimen dat thuiswerk structureel gaat blijven na de 'Rona er serieus neffe zitten. :')

Het probleem is volgens mij ook vooral dat te veel mensen de impact onderschatten van de maatregel op verspreiding van het virus, terwijl er relatief weinig nadelen zijn aan deze maatregel, toch zeker niet op economisch vlak..
Ik telewerk ook al bijna een jaar thuis. In de zomer toen de cijfers superlaag waren een paar keer naar kantoor geweest maar voor de rest ook niet. Ik bespaar per dag 2.5u uit door thuis te werken dus ik snap niet dat men hier aan ligt te knabbelen. Ik kan wel snappen dat er in KMO's druk gezet kan worden op personeel om naar kantoor te komen maar de telewerk maatregel lijkt mij toch eentje die de verspreiding enorm kan tegengaan.

Vergeet niet die hoop die denken dat ze carrière kunnen maken als ze veel uren zichtbaar op kantoor zijn.

Bij mij is het ook al een jaar geleden maar ik kan bovenstaande beamen als ik tegen vrienden/familie zeg dat ik al die tijd van thuis uit werk is het antwoord vol verbazing "nog steeds?" Vele zijn allang terug voltijds op kantoor...

Ik heb sinds kort een nieuwe bovenbuur. Drugsverslaafd, werkloos, een alfa-mannetje (of toch in z'n hoofd). Heel de dag meubels over de vloer schuiven, continu vanalles keihard laten vallen, volk over de vloer en dan maar zo luid mogelijk onnozelheid verkopen, rondlopen met zware voet in bottinnen, roepen en tieren (vaak op z'n vriendin), van die verschrikkelijk repetitieve irritante kut"muziek",... Trekt zich niks aan van andere mensen, weigert met ons te spreken.

Ik kon het ervoor nog net volhouden in m'n veel te kleine appartementje. Elke dag op dezelfde 10m², niemand anders in huis om mee te babbelen.

Nu ga ik gewoon elke dag werken, heb ik tenminste 8u rust op een dag en kan ik m'n productiviteit behouden. M'n nachtrust is nog altijd volledig naar de zak en 's avonds ontspannen is niet evident. Maar ik kijk alleszins uit naar de uitspraak van de vrederechter en de uithuiszetting van die marginaal.

Ik zie onze Joachim Coens in de studio een pleidooi houden voor thuiswerk, maar wat doet die man dan zelf in de studio?
Voor een 5 tal minuten zo een verplaatsing...

Het is idd zo dat het aantal besmettingen een steeds minder relevant cijfer zal worden, ik vind het nu wel nog altijd relevant om te melden gezien de voorspellende kracht (die wel aan het afnemen is). Op termijn, en dat zal imho pas erngens eind april/begin mei worden, zal dat cijfer waardeloos worden en is het aantal opnames én het aantal patiënten het enige waar op gelet zal moeten worden. Momenteel is het echter nog nuttig, gewoon al om het effect van nieuwe mutaties op het relatief aantal mensen dat gehospitaliseerd moeten worden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan