Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Als je het dan niet toelaat, wanneer dan wel? Nog een jaar de grote concertsector op slot houden? In augustus zou iedereen dubbel gevaccineerd moeten zijn en zou iedereen z'n vaccin nog op full power moeten zijn. Ziekenhuizen zouden terug op een normale bezetting moeten zijn. Als de cijfers effectief zo evolueren als verwacht, lijkt het me toch zeer aanvaardbaar om eind augustus al gecontroleerde events toe te laten onder voorwaarden.

Dit dus. Ik snap echt niet hoe we zelfs met een quasi volledig gevaccineerde bevolking (lees: 70% en wss gaan we vlot daarover gaan) nog altijd dingen op slot moeten houden. Als ik Erika Vlieghe bezig hoor over 'de varianten', ja sorry maar dan gaan we nooit naar een normaal leven. Als je altijd bang gaat zijn dat een variant (of heck: een nieuw virus) gaat opduiken dan kunnen we beter allemaal als kluizenaars gaan leven.

En zoals Jambon zei: de ICU bedden zijn er en die dienen daarvoor, dus je moet dat op een aanvaardbaar niveau houden zoals we ICU bedden voorzien voor het hele gamma aan aandoeningen en ziektes waar we ook mee moeten leren leven hebben. Nu vind ik persoonlijk wel dat 500 bedden voor één ziekte doorheen de hele zomer een hoge grens is, dat zou lager moeten kunnen hopelijk. Maar ik ga akkoord met hem dat je niet met voleldige vaccinatie opnieuw aan de bevolking gaat zeggen: "bedankt, maar een normaal leven dat gaat nog altijd niet".

Gelukkig geven Israel, UK en US wel aan dat eht aantal ICU sterk daalt naar mate vaccinatie vorder.

Laat die festivals maar komen dus.

Maar de overheid gaat dat niet zeggen he, toch niet in de laatste weken voor dat festival. Voor zo een massa evenement is er wel een point of no return op een bepaald moment, tenzij de overheid dan alle kosten gaat op zich nemen van de organisatie en alle onder aannemers.

En waarom zou de overheid dat niet zeggen?
Denk je dat de overheid vorig jaar alle kosten van organisatie heeft overgenomen toen ze alles hebben verboden?
Point of no return? Als bv de veiligheidsmaatregelen niet naar behoren zijn kan en zal de overheid de dag zelf de boel sluiten.
Waarom zou het anders zijn als er niet aan de openingsvoorwaarden voor corona wordt voldaan?

Maar de overheid gaat dat niet zeggen he, toch niet in de laatste weken voor dat festival. Voor zo een massa evenement is er wel een point of no return op een bepaald moment, tenzij de overheid dan alle kosten gaat op zich nemen van de organisatie en alle onder aannemers.
Maar als de overheid een stok achter de deur houdt (cijfers die moeten gehaald worden) dan is alles toch op eigen verantwoordelijkheid?

Een maand geleden wanneer je een gezinslid wou bezoeken die al maanden in het ziekenhuis lag mbv negatieve PCR-test, mondmasker, spatscherm, social distance,.. "Ah nee meneer, dat is veel te veel risico. En, daarvoor dienen die tests niet hè".
ik denk dat dit toch wel héél uitzonderlijk is. Zelf meegemaakt of gehoord via via? Want als 10 man op 1 dag een zieke willen bezoeken, dat is logisch dat dat nu nog niet kan (gewoon qua werkdruk/veiligheid personeel). 1 man die iemand fysiek bezoekt die al maanden in het ziekenhuis ligt, dat lijkt me al lang mogelijk in alle ziekenhuizen behalve waar er nog maar nét een uitbraak is.
elytrix zei:
Volledig akkoord dat er door de vaccinatie meer mogelijk moet zijn, maar nu lijken me ze toch iets te hard van stapel te lopen. Dergelijke evenementen lijken me eerder iets voor wanneer de situatie internationaal wat beter onder controle is.
Héél simpel: Situatie 1 maand geleden (eind maart): 1.407.558 mensen gevaccineerd. Nu: 3.630.190 . Binnen 3 maand: meer dan 8 miljoen. Dat is het GIGANTISCH verschil.

Dezelfde trend in de rest van europa, de andere landen worden maar met mondjesmaat toegelaten tot de EU.

En waarom zou de overheid dat niet zeggen?
Denk je dat de overheid vorig jaar alle kosten van organisatie heeft overgenomen toen ze alles hebben verboden?
Point of no return? Als bv de veiligheidsmaatregelen niet naar behoren zijn kan en zal de overheid de dag zelf de boel sluiten.
Waarom zou het anders zijn als er niet aan de openingsvoorwaarden voor corona wordt voldaan?
Dat hebben ze ook niet gedaan bij de opening van de terassen. Die zou er ook pas komen vanaf <500 gevallen. Het was ook duidelijk dat er geen weg terg was na de aankondiging.

Minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke (Vooruit) plakte er gisteren in "Terzake" een concreet cijfer op: het aantal patiënten op intensieve zorg moet lager zijn dan 500 voor de versoepelingen

Als je het dan niet toelaat, wanneer dan wel? Nog een jaar de grote concertsector op slot houden? In augustus zou iedereen dubbel gevaccineerd moeten zijn en zou iedereen z'n vaccin nog op full power moeten zijn. Ziekenhuizen zouden terug op een normale bezetting moeten zijn. Als de cijfers effectief zo evolueren als verwacht, lijkt het me toch zeer aanvaardbaar om eind augustus al gecontroleerde events toe te laten onder voorwaarden.
Hier mss maar als er 8k Indiërs afkomen en 10k Brazilianen die allemaal nog niet gevaccineerd zijn maar negatief testen (kans op vals negatieve is reëel bij zo een aantal) en die muilen met de andere 45k Belgen die aanwezig zijn dan zit je mss met 45k besmettingen op 1 dag!

Ik vind 500 trouwens nog hoog, dat had je vorige zomer ook dacht ik zonder vaccinaties

Dat hebben ze ook niet gedaan bij de opening van de terassen. Die zou er ook pas komen vanaf <500 gevallen. Het was ook duidelijk dat er geen weg terg was na de aankondiging.

voor heropenen van terrassen was er geen voorwaarde van hoeveel patienten in IC liggen.
Er moest 70% van de 65% gevaccineerd zijn (check) en een stabilisatie en/of verbetering in aantal IC patienten (check)

Voor verdere versoepelingen in juni sprak met al altijd voor max 500 patienten op IC

ik denk dat dit toch wel héél uitzonderlijk is. Zelf meegemaakt of gehoord via via?
Zelf meegemaakt. Wel 1,5-2 maanden terug ongeveer, kan me de exacte datum waarop ze naar huis mocht niet meteen herrineren. Verschillende ziekenhuizen gaven inderdaad bezoekrecht aan 1-2 mensen voor langdurig opgenomen patiënten. Sommigen deden dat ook gewoon niet.
Héél simpel: Situatie 1 maand geleden (eind maart): 1407558 mensen gevaccineerd. Nu: 3630190 . Binnen 3 maand: meer dan 8 miljoen. Dat is het GIGANTISCH verschil.

Dezelfde trend in de rest van europa, de andere landen worden maar met mondjesmaat toegelaten tot de EU.
Iirc heeft een vriendin van mij vorig weekend een groepsreis geboekt naar Tunesië tijdens de zomer? Tenzij ik dat verkeerd begrepen heb (wat mogelijk is, zou het nog eens moeten navragen) lijkt me dat toch een risico in combinatie met evenementen van zo'n omvang. Voorlopig onderzoek van de indische variant voorspeld in ieder geval al niet veel goeds, al valt dat nog af te wachten natuurlijk.

Ik ben er vrij zeker van dat ze Tomorrowland uitverkocht krijgen met alleen Belgische bezoekers.

Net iets dat ik bedenk : pukkelpop wil naar 66.000 bezoekers. Allemaal goed en wel maar welke artiesten gaan zulke groot aantal bezoekers trekken?
De echte headliners ga je nu moeilijk kunnen boeken op relatief korte tijd.
Dus ga je met paar Belgische bands 66.000 man/dag kunnen aantrekken?

Zelf meegemaakt. Wel 1,5-2 maanden terug ongeveer, kan me de exacte datum waarop ze naar huis mocht niet meteen herrineren. Verschillende ziekenhuizen gaven inderdaad bezoekrecht aan 1-2 mensen voor langdurig opgenomen patiënten. Sommigen deden dat ook gewoon niet.
1 maand vs 2 maand geleden is een GIGANTISCH verschil. Gewoon omdat zorgverleners 2 maand geleden nog niet (voldoende lang) ingeënt waren.

Als er nog een uitbraak aanwezig was, lijkt het me niet onlogisch.
elytrix zei:
Iirc heeft een vriendin van mij vorig weekend een groepsreis geboekt naar Tunesië tijdens de zomer? Tenzij ik dat verkeerd begrepen heb (wat mogelijk is, zou het nog eens moeten navragen) lijkt me dat toch een risico in combinatie met evenementen van zo'n omvang. Voorlopig onderzoek van de indische variant voorspeld in ieder geval al niet veel goeds, al valt dat nog af te wachten natuurlijk.
1) Ivm Tunesië: het is nog niet 100% duidelijk wat de regels zullen zijn voor niet-EU reizen (daarvoor hangen we af van de EU). Logisch dus dat reisbureau's alles willen verkopen wat ze kunnen. De overheid kan (in beginsel) niemand verbieden iets te verkopen, hé. Zowel verkoper als koper kennen de risico's en zullen (al dan niet via de huidige algemene voorwaarden) een regeling moeten vinden als dat, naar alle waarschijnlijkheid, niet zal kunnen zonder quarantaine of testing/vaccinatie.

Is het dus een extra risico: als het doorgaat: ja. Maar ook dan kan je het risico van zo'n reizen beperken.

2) Ivm indische variant: een extra 15% besmettelijkheid, wat ik tot nu toe als voorzichtige algemene conclusie zie, is geen enkel probleem, dit kunnen we perfect opvangen DANKZIJ de vaccinaties.

Net iets dat ik bedenk : pukkelpop wil naar 66.000 bezoekers. Allemaal goed en wel maar welke artiesten gaan zulke groot aantal bezoekers trekken?
ik denk als we over augustus spreken: dan gaat het over de EU, niet over België. Mits vaccinatie/negatieve test zal er geen probleem zijn om binnen de EU te reizen, dat lijkt me duidelijk.

Hier mss maar als er 8k Indiërs afkomen en 10k Brazilianen die allemaal nog niet gevaccineerd zijn maar negatief testen (kans op vals negatieve is reëel bij zo een aantal) en die muilen met de andere 45k Belgen die aanwezig zijn dan zit je mss met 45k besmettingen op 1 dag!

Ik vind 500 trouwens nog hoog, dat had je vorige zomer ook dacht ik zonder vaccinaties
Dat zijn dus de voorwaarden die duidelijk moeten zijn. De Croo sprak al over enkel bezoekers uit de EER of UK toe te laten.
Die 500 vind ik ook een heel rare communicatie. Als er op 31 juli 499 COVID-patiënten op IC liggen zou dat heel slecht zijn en door nu 500 in hun plan te vermelden is wel alles al geanchord op dat getal. Vorig jaar lag het aantal IC-patiënten een heel stuk lager dan die 500, zie Sciensano grafiek: https://epistat.wiv-isp.be/covid/covid-19.html

Zelfs met enkel BE headliners verkoop je dat dit jaar uit denk ik... Ik denk zelfs dat je een groot deel tickets verkocht krijgt zonder een lineup bekend te maken... De honger naar eindelijk nog eens een festival bij de tieners gaat echt wel groot zijn... Andere grote festivals zoals Werchter en Dour zullen er niet geweest zijn, dus Pukkelpop gaat nog meer gegadigden hebben als andere jaren.

Ik denk dat de honger zo groot is dat dat heel snel gaat uitverkopen zelfs met enkel Europese bandjes. Zeker voor EDM is er toch heel wat te vinden in BE/NL en dat alleen verkoopt in een normale zomer al 20k tickets ofzo.

Welk onderzoek voorspelt niet veel goeds? Er zijn geen aanwijzingen momenteel dat er een variant is waartegen de vaccins niet voldoende beschermen. Zie ook LA Times artikel van eergisteren: https://www.latimes.com/science/sto...olding-their-own-against-coronavirus-variants

Zelfs met enkel BE headliners verkoop je dat dit jaar uit denk ik... Ik denk zelfs dat je een groot deel tickets verkocht krijgt zonder een lineup bekend te maken... De honger naar eindelijk nog eens een festival bij de tieners gaat echt wel groot zijn... Andere grote festivals zoals Werchter en Dour zullen er niet geweest zijn, dus Pukkelpop gaat nog meer gegadigden hebben als andere jaren.

Ja mss wel.
Ik ga naar festivals voor muziek, zeker grote zoals Werchter enzo.
Staan bakken in de volle zon met veel te dure warme pinten in plastic bekertje doet het hem niet voor mij om alleen daarvoor te gaan :D

Ik vermoed dat die heel veel opties staan hebben bij grote artiesten die ze nu kunnen bevestigen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan