Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bij de bevolkingsgroep jonge mensen bestaat er ook een spectrum. Er zijn mensen zoals de vriend van MiniJeffrey waar, vermoedelijk, reeds een zekere vatbaarheid voor zelfmoord bestond en dat dan gecultiveerd is geweest door de gebeurtenissen van de voorbije 16 maanden. Maar ik ben er ook vrij zeker van dat sommigen in die generatie uit een zekere vorm gebrek aan levenservaring het uitschreeuwen terwijl men in de realiteit het niet bijzonder hard te verduren heeft. Ik durf me afvragen hoe hard een jongere uit een warm gezin het effectief heeft omdat hij tijdelijk minder naar school kan.
Jij durft je nogal iets afvragen! :unsure:

Het is hier al 1000x gezegd, het is niet omdat iemand anders meer levenservaring heeft of iemand anders het zwaarder of harder heeft dat iemand het niet hard of zwaar kan hebben. Jij hoeft dat echt niet in te vullen voor iemand of te oordelen dat het wel meevalt voor die persoon.

Het ziet er naar uit dat de overheid zo richting een hoge vaccinatiegraad gaat sturen. Echt verplicht gaat het niet worden maar als niet-gevaccinneerde ga je voor onbepaalde tijd heel wat testafspraken moeten maken telkens je bepaalde dingen wil doen en als je daar geen geldige reden voor hebt dan ga je je daar blauw aan betalen. Telkens 50EUR ofzo voor een test die pakweg 72u geldigheid heeft, dat loopt na een tijdje wel op natuurlijk.

Zoals? En dan bedoel ik niet zaken die hij op z'n social media-kanalen post, maar wel uitspraken in de media?

Ik zeg het nog eens, MVR had in de politiek moeten gaan.
Vergelijk dit met een Steven van Gucht bijvoorbeeld of andere wetenschappers zie je dat zij zich bijna niet uitlaten over beleid of over de politieke keuzes die gemaakt zijn, maar wel over hun eigen domein.

Jij durft je nogal iets afvragen! :unsure:

Het is hier al 1000x gezegd, het is niet omdat iemand anders meer levenservaring heeft of iemand anders het zwaarder of harder heeft dat iemand het niet hard of zwaar kan hebben. Jij hoeft dat echt niet in te vullen voor iemand of te oordelen dat het wel meevalt voor die persoon.
Gelukkig beslis ik nog altijd zelf waarover ik wel of niet mag oordelen :) Wanneer de frustraties of problematiek bij jongeren vervolgens begint uit te monden in evenementen als La Boum moet men ook niet versteld staan wanneer de noodkreten van diezelfde jongeren onder de loupe worden genomen.

Gelukkig beslis ik nog altijd zelf waarover ik wel of niet mag oordelen :) Wanneer de frustraties of problematiek bij jongeren vervolgens begint uit te monden in evenementen als La Boum moet men ook niet versteld staan wanneer de noodkreten van diezelfde jongeren onder de loupe worden genomen.
Ah dat zijn dezelfde jongeren?
Onder de loep nemen, da's nogal veel air voor gewoon gratuite commentaar.

Ik lees wat bij in het topic en kwam het verhaal van @MiniJeffrey tegen. Los van de discussie wil ik toch ook mijn medeleven betuigen.

Bij de bevolkingsgroep jonge mensen bestaat er ook een spectrum. Er zijn mensen zoals de vriend van MiniJeffrey waar, vermoedelijk, reeds een zekere vatbaarheid voor zelfmoord bestond en dat dan gecultiveerd is geweest door de gebeurtenissen van de voorbije 16 maanden. Maar ik ben er ook vrij zeker van dat sommigen in die generatie uit een zekere vorm gebrek aan levenservaring het uitschreeuwen terwijl men in de realiteit het niet bijzonder hard te verduren heeft. Ik durf me afvragen hoe hard een jongere uit een warm gezin het effectief heeft omdat hij tijdelijk minder naar school kan.
Ik ga hier niet te hard op in gaan want ik post hier te pas en te onpas dezelfde betogen, maar toch enkele bedenkingen.

Er zijn mensen zoals de vriend van MiniJeffrey waar, vermoedelijk, reeds een zekere vatbaarheid voor zelfmoord bestond en dat dan gecultiveerd is geweest door de gebeurtenissen van de voorbije 16 maanden.

Ik vind het nogal onbeschoft om hier te gaan speculeren over de mentale toestand van iemand die jij volledig niet kent. Ja, er staat 'vermoedelijk' bij, maar je opent wel met 'er zijn mensen zoals de vriend van MiniJeffrey'. Jij hebt toch helemaal geen enkel idee over het hoe en waarom?

Zestien maanden is wel degelijk lang genoeg om zwaar onderuit te gaan. Ik heb het hier al tig keer gepost, maar de ene persoon is de andere niet. Iemand die bijvoorbeeld echt leeft voor festivals en optredens van zijn/haar favoriete groep gaat natuurlijk veel harder lijden onder de maatregelen op dat vlak dan iemand die elk jaar eens 1 dagje naar Werchter gaat en daar vooral rond de eetstandjes staat.

Maar ik ben er ook vrij zeker van dat sommigen in die generatie uit een zekere vorm gebrek aan levenservaring het uitschreeuwen terwijl men in de realiteit het niet bijzonder hard te verduren heeft.

Voortbordurend op mijn vorige punt: jij (of ik, of MVR, of Cathy van de bakker hier om de hoek, of ...) hebben het recht niet om te bepalen wie er nu precies 'het hard te verduren heeft' of niet. Er zijn mensen die na een relatiebreuk rechtveren alsof het niets is, terwijl er mensen zijn die daar jaren van af zien bijvoorbeeld. Wat is er dan terecht?

Als iemand mij komt vertellen dat hij er zwaar van af ziet dat hij al maanden niet meer mag gaan voetballen met zijn vriendenclubje en dat dat een enorme impact heeft op zijn mentaal welzijn, moet ik dan zeggen 'ja jong, er zijn personen die mensen verloren hebben, zaag zo eens niet'? There's always a bigger fish hoor. Dan mag Jan die zijn vader kwijt is aan het virus ook niet zagen, want even verder in de straat woont iemand die zijn beide ouders kwijt is en ook nog eens failliet is gegaan. In bepaalde landen is de situatie nog veel erger, dus in de realiteit heeft 'de Belg' het toch ook niet bijzonder hard te verduren? Zie je hoe dat verder en verder gaat?

Er zijn trouwens in letterlijk elke generatie mensen die het uitschreeuwen, dat heeft niets met leeftijdsgroepen te maken.

Ik durf me afvragen hoe hard een jongere uit een warm gezin het effectief heeft omdat hij tijdelijk minder naar school kan.

Ja want de enige maatregelen waar jongeren onder lijden zijn natuurlijk die met school te maken hebben... Eindejaarsreis? Vergeet het maar. Eindejaarsbal? Nope. Nieuwe vrienden leren kennen in het hoger, uitgaan, wat van het 'vrije leven als volwassene' proeven? Niks van. Met vrienden thuis wat spelletjes spelen? Neen.

Ja, het zijn allemaal maatregelen die hun nut hebben (dit is geen anti maatregelen betoog) maar kom zeg, je gaat hier wel echt enorm kort door de bocht.

'Warme gezinnen' hebben trouwens bijster weinig te maken met mentale problemen. Voorbeelden genoeg van mensen die uit warme gezinnen komen (of die een leven hebben dat, aan de oppervlakte, veel 'beter' is dan dat van de meesten hier) en die toch depressief worden of andere mentale problemen krijgen.

Wanneer de frustraties of problematiek bij jongeren vervolgens begint uit te monden in evenementen als La Boum moet men ook niet versteld staan wanneer de noodkreten van diezelfde jongeren onder de loupe worden genomen.

Dit land telt iets meer dan twee miljoen inwoners die jonger zijn dan achttien jaar. Op La Boum stond ongeveer 2000 man lees ik net. Jij gaat dus miljoenen mensen over dezelfde kam scheren omwille van een dermate kleine groep? Sterk.

Ah dat zijn dezelfde jongeren?
Onder de loep nemen, da's nogal veel air voor gewoon gratuite commentaar.

Het zijn in ieder geval niet de jongeren die zichzelf wel redelijk door de crisis weten te loodsen zoveel staat vast. Ik merk enige frustratie in je antwoorden, dat is ok, maar je moet ook geen dingen beginnen lezen die er niet staan.

Het zijn in ieder geval niet de jongeren die zichzelf wel redelijk door de crisis weten te loodsen zoveel staat vast.
Maar het is allesbehalve zeker dat het over dezelfde jongeren gaat, want dat is wat je beweert.
Ik merk enige frustratie in je antwoorden, dat is ok, maar je moet ook geen dingen beginnen lezen die er niet staan.
Gefrustreerd over mensen die na 1,5 jaar nog steeds vinden dat ze voor iemand anders kunnen bepalen hoe zwaar iets is :unsure:

Wat slet zo'n bewijs van immuniteit voor en hoe vekrijg je dat?
In Denemarken bijvoorbeeld dient een coronabesmetting aangetoond te zijn via een PCR test. Een positieve test van minstens 2 weken oud en maximaal 12 weken oud wordt aanvaard als teken van immuniteit.

In Denemarken bijvoorbeeld dient een coronabesmetting aangetoond te zijn via een PCR test. Een positieve test van minstens 2 weken oud en maximaal 12 weken oud wordt aanvaard als teken van immuniteit.

Oh oke maar hoe zit dat dan met iemand die bvb wel corona heeft gehad (zonder symptomen of althans geen zware) maar zich nooit heeft laten testen? Ik heb me laten wijsmaken dat zoiets via een bloedtest mogelijk is maar ik heb hier totaal geen idee van.

Vergelijk dit met een Steven van Gucht bijvoorbeeld of andere wetenschappers zie je dat zij zich bijna niet uitlaten over beleid of over de politieke keuzes die gemaakt zijn, maar wel over hun eigen domein.

Boek erop

En welk van die artikels gaat nu niet over zijn expertisegebied?

Trouwens:
https://www.hln.be/weernieuws/frank...r-duizend-euro-extra-moeten-betalen~a82e6e5e/

Hoe is dat iets anders? Daarnaast is Frank De Bosere gezicht van Komop tegen Kanker, komt hij continu in de media met berichten over dat hij veel fietst, ...
Ik vind effectief de vergelijking tussen MVR en FDB vrij goed, beide zijn experten op hun vakgebied, beide worden regelmatig gevraagd naar hun mening in de media.

De experts in België zien liever dat een vaccin hoger wordt ingeschat en dat een negatieve test niet hetzelfde is als gevaccineerd.
Artikel uit DS:
"Europa toont zich daarbij soepel. Het wil niet alleen rekening houden met vaccinatie, maar ook met een negatief testresultaat, zoals dat van een betrouwbare PCR-test. In België zijn de experts daar nog niet van overtuigd. Zij zien liever een duidelijke hiërarchie, waarbij een vaccin veel hoger wordt ingeschat dan een negatieve test. Dat laatste impliceert natuurlijk veel grotere gevolgen voor wie zich niet laat vaccineren."

Niet dat het voor de meeste mensen veel gaat uitmaken want tegen dat dit effectief is uitgerold zal hopelijk iedereen die het wil wel gevaccineerd zijn. Voor de mensen die een goede reden hebben om zich niet te laten vaccineren is het een ander verhaal.

Oh oke maar hoe zit dat dan met iemand die bvb wel corona heeft gehad (zonder symptomen of althans geen zware) maar zich nooit heeft laten testen? Ik heb me laten wijsmaken dat zoiets via een bloedtest mogelijk is maar ik heb hier totaal geen idee van.
Antistoffen kunnen inderdaad opgespoord worden in het bloed, maar dat is een vrij dure bedoening. Daarmee weet ook nog niemand hoe lang die antistoffen blijven zitten, vandaar die grens van 2 - 12 weken waarschijnlijk.

Burgemeester Sint-Truiden in opspraak wegens mogelijke vaccinfraude: ‘Of ik al een prik kreeg? Daar heeft niemand zaken mee’

Heb ik hier nog niets over gelezen... Uiteraard kan je een gegeven vaccin niet terugnemen. Maar voor zo'n politici zouden ze bijzondere procedures moeten hebben om hun uit hun functies en hun politieke rechten te ontzetten en er nog een straf bovenop te geven. Men kan hele coronawetten doorvoeren zonder parlementair debat, dus graag ook wat dictatoriale maatregelen voor dergelijke burgemeesters en andere politici die hun macht misbruiken.

Maar goed, de deze komt uit een partij wiens voorzitter op restaurant gaat in tijden van corona, wiens wit konijn van binnenlandse zaken gezellig binnen gaat sporten als fotomomentje en die straks een minister die uit eigen schande ontslag heeft moeten nemen, straks gepromoveerd wordt tot rechter in het grondwettelijk hof. Kotspolitici.

Maar gelet op mijn dagelijkse aanwezigheid in het vaccinatiecentrum als burgemeester, ben ik uiteindelijk op deze suggestie ingegaan.

=> in tijden van Corona, dagelijks aanwezig zijn in een vaccinatiecentrum, kwestie van een essentiële verplaatsing zeker ?

Vraagt u af of burgemeester een fulltime job is, dat men daar allemaal tijd voor heeft.
(Neen, burgemeester zijn van een gemeente is geen fulltime job).

Gaan ze dan die test terugbetalen omdat ik nog de kans niet gekregen heb voor vaccin?
Dat is wat Europa wilt. Gratis test of vaccin.

Vanaf dat iedereen de kans heeft gehad op vaccinatie mag het aangepast worden.

Zo heeft toch Katleen van Brempt het uitgelegd op radio 1 enkele dagen geleden.

Maar gelet op mijn dagelijkse aanwezigheid in het vaccinatiecentrum als burgemeester, ben ik uiteindelijk op deze suggestie ingegaan.

=> in tijden van Corona, dagelijks aanwezig zijn in een vaccinatiecentrum, kwestie van een essentiële verplaatsing zeker ?

Vraagt u af of burgemeester een fulltime job is, dat men daar allemaal tijd voor heeft.
(Neen, burgemeester zijn van een gemeente is geen fulltime job).
Het kan zijn dat ze ook dagelijks in het vaccinatiecentrum komt als vrijwilliger?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan