Ik lees wat bij in het topic en kwam het verhaal van
@MiniJeffrey tegen. Los van de discussie wil ik toch ook mijn medeleven betuigen.
Bij de bevolkingsgroep jonge mensen bestaat er ook een spectrum. Er zijn mensen zoals de vriend van MiniJeffrey waar, vermoedelijk, reeds een zekere vatbaarheid voor zelfmoord bestond en dat dan gecultiveerd is geweest door de gebeurtenissen van de voorbije 16 maanden. Maar ik ben er ook vrij zeker van dat sommigen in die generatie uit een zekere vorm gebrek aan levenservaring het uitschreeuwen terwijl men in de realiteit het niet bijzonder hard te verduren heeft. Ik durf me afvragen hoe hard een jongere uit een warm gezin het effectief heeft omdat hij tijdelijk minder naar school kan.
Ik ga hier niet te hard op in gaan want ik post hier te pas en te onpas dezelfde betogen, maar toch enkele bedenkingen.
Er zijn mensen zoals de vriend van MiniJeffrey waar, vermoedelijk, reeds een zekere vatbaarheid voor zelfmoord bestond en dat dan gecultiveerd is geweest door de gebeurtenissen van de voorbije 16 maanden.
Ik vind het nogal onbeschoft om hier te gaan speculeren over de mentale toestand van iemand die jij volledig niet kent. Ja, er staat '
vermoedelijk' bij, maar je opent wel met '
er zijn mensen zoals de vriend van MiniJeffrey'. Jij hebt toch helemaal geen enkel idee over het hoe en waarom?
Zestien maanden is wel degelijk lang genoeg om zwaar onderuit te gaan. Ik heb het hier al tig keer gepost, maar de ene persoon is de andere niet. Iemand die bijvoorbeeld echt leeft voor festivals en optredens van zijn/haar favoriete groep gaat natuurlijk veel harder lijden onder de maatregelen op dat vlak dan iemand die elk jaar eens 1 dagje naar Werchter gaat en daar vooral rond de eetstandjes staat.
Maar ik ben er ook vrij zeker van dat sommigen in die generatie uit een zekere vorm gebrek aan levenservaring het uitschreeuwen terwijl men in de realiteit het niet bijzonder hard te verduren heeft.
Voortbordurend op mijn vorige punt: jij (of ik, of MVR, of Cathy van de bakker hier om de hoek, of ...) hebben het recht niet om te bepalen wie er nu precies '
het hard te verduren heeft' of niet. Er zijn mensen die na een relatiebreuk rechtveren alsof het niets is, terwijl er mensen zijn die daar jaren van af zien bijvoorbeeld. Wat is er dan terecht?
Als iemand mij komt vertellen dat hij er zwaar van af ziet dat hij al maanden niet meer mag gaan voetballen met zijn vriendenclubje en dat dat een enorme impact heeft op zijn mentaal welzijn, moet ik dan zeggen '
ja jong, er zijn personen die mensen verloren hebben, zaag zo eens niet'? There's always a bigger fish hoor. Dan mag Jan die zijn vader kwijt is aan het virus ook niet zagen, want even verder in de straat woont iemand die zijn beide ouders kwijt is en ook nog eens failliet is gegaan. In bepaalde landen is de situatie nog veel erger, dus in de realiteit heeft 'de Belg' het toch ook niet bijzonder hard te verduren? Zie je hoe dat verder en verder gaat?
Er zijn trouwens in letterlijk elke generatie mensen die het uitschreeuwen, dat heeft niets met leeftijdsgroepen te maken.
Ik durf me afvragen hoe hard een jongere uit een warm gezin het effectief heeft omdat hij tijdelijk minder naar school kan.
Ja want de enige maatregelen waar jongeren onder lijden zijn natuurlijk die met school te maken hebben... Eindejaarsreis? Vergeet het maar. Eindejaarsbal? Nope. Nieuwe vrienden leren kennen in het hoger, uitgaan, wat van het 'vrije leven als volwassene' proeven? Niks van. Met vrienden thuis wat spelletjes spelen? Neen.
Ja, het zijn allemaal maatregelen die hun nut hebben (dit is geen anti maatregelen betoog) maar kom zeg, je gaat hier wel echt enorm kort door de bocht.
'Warme gezinnen' hebben trouwens bijster weinig te maken met mentale problemen. Voorbeelden genoeg van mensen die uit warme gezinnen komen (of die een leven hebben dat, aan de oppervlakte, veel 'beter' is dan dat van de meesten hier) en die toch depressief worden of andere mentale problemen krijgen.
Wanneer de frustraties of problematiek bij jongeren vervolgens begint uit te monden in evenementen als La Boum moet men ook niet versteld staan wanneer de noodkreten van diezelfde jongeren onder de loupe worden genomen.
Dit land telt iets meer dan twee miljoen inwoners die jonger zijn dan achttien jaar. Op La Boum stond ongeveer 2000 man lees ik net. Jij gaat dus miljoenen mensen over dezelfde kam scheren omwille van een dermate kleine groep? Sterk.