Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Uw 250km/u is hetzelfde als pakweg Rock Werchter openen eind juni. Een terrasje toelaten is 32km/u in mijn ogen.

Terrassen, restaurants etc in Madrid zijn al sinds begin dit jaar open tot 23u. Ook binnen. Hoewel infecties daar weer toegenomen zijn heb ik nog geen beelden met overlopende hospitaals gezien daar.

Voor alle duidelijkheid, ik wil niet de regels die gelden in Madrid hé, ik wil gewoon aanduiden dat versoepelingen in de horeca al lang overdue zijn.

Ik zag gisteren iedereen 250 km/u rijden maar toch staat daar een bord ZONE 30 wegens 'GeVaArLiJk'

Mijn punt is gewoon dat de werkelijkheid de coronaregels inhaalt. In dat punt heeft JMDD meer dan gelijk dat het belachelijk is, de dijk loopt vol en mensen organiseren hun eigen terras. Maar gecontroleerd de terrassen openen mag niet. Kafka.

Mijn punt is gewoon dat de werkelijkheid de coronaregels inhaalt. In dat punt heeft JMDD meer dan gelijk dat het belachelijk is, de dijk loopt vol en mensen organiseren hun eigen terras. Maar gecontroleerd de terrassen openen mag niet. Kafka.
Met 15 samenhokken mag ook niet
Doordat mensen dat doen zakken de cijfers niet en blijven de terrassen nog langer toe. Trouwens horeca wil zelf niet open met alleen terras

Is geen kafka, gewoon strenger optreden + zwaardere boetes

Dat ze dan horeca opendoen met ondersteunende maatregelen.
Met boetes los je ook alles op natuurlijk, want dan volgt iedereen de regels wél!

Met 15 samenhokken mag ook niet
Doordat mensen dat doen zakken de cijfers niet en blijven de terrassen nog langer toe. Trouwens horeca wil zelf niet open met alleen terras

Is geen kafka, gewoon strenger optreden + zwaardere boetes

Repressie als antwoord op alles in deze crisis. En het erge is dat mensen dat al normaal beginnen te vinden.

We zien hoe goed de repressie blijft werken.

Dat ze dan horeca opendoen met ondersteunende maatregelen.
Met boetes los je ook alles op natuurlijk, want dan volgt iedereen de regels wél!
Nee bij meerdere overtredingen gewoon droppen op een eiland zonder medische zorgen en waar corona heerst!
Boetes gezinsinkomengerelateerd maken (en voor zelfstandige extra hoog :unsure:), kan je al heel wat steunmaatregelen mee financieren :unsure:

Pfff dat ligt toch helemaal niet aan corona, we moeten inzetten op brandpreventie dan was het nooit zo ver gekomen. Het zijn alle andere druppels die de emmer hebben doen overlopen, niet corona!!!

Maar de capaciteit van ICU houdt juist rekening met een marge voor wanneer er ergens een ramp gebeurt zodat er normaal gezien altijd genoeg plaats is. Er zijn in het verleden uiteraard ook al drukkere periodes geweest (griepseizoenen) waarbij sommige ziekenhuizen mss patiënten moesten overbrengen naar een ander ziekenhuis wegens plaatsgebrek, maar zelfs bij grote rampen uit onze geschiedenis (aanslagen, kettingbotsing, treinongelukken) kan ik me niet herinneren dat men nationaal effectief heeft zitten flirten met de grens van ICU-capaciteit. Dus ja, er werd bij de voorziene capaciteit wel degelijk rekening gehouden met onvoorziene omstandigheden zoals rampen en tot voor 2020 is die capaciteit dan ook nooit echt een probleem geweest en waren er altijd genoeg bedden (wat niet weg neemt dat het bij momenten ook zeer druk zal zijn geweest). Het is pas sinds corona dat die capaciteit écht in het gedrang kwam, ondanks de vele maatregelen.

En ge kunt nu wel zeggen "dan had men maar gewoon NOG meer capaciteit moeten voorzien voor het geval we zoiets als corona zouden meemaken", maar waar gaat ge de grens dan trekken? Hoeveel éxtra bedden en personeel gaat ge dan vorozien voor het geval dat er ooit een ondenkbare ramp gebeurt, wetende dat die eigenlijk altijd leeg zouden staan aangezien uw capaciteit eigenlijk al genoeg marge bleek te hebben voor alle rampen en ongelukken die ge tot dan toe gekend had? 1000? 5000? 20.000?

Sinds de uitvinding van vuur zijn er doden gevallen. Waarom wordt er hier geen rekening mee gehouden in de zorg?
We hebben toch jaarlijks doden door branden. Die bedden zouden altijd moeten klaar zijn. Ze zijn gewoon kapot bezuinigd door 'voer eigen voorkeur in'.
Hoe kunnen er trouwens branden ontstaan als iedereen thuis moet werken? Hadden ze op een terras gezeten dan gingen er mss geen slachtoffers gevallen zijn.
Pfff dat ligt toch helemaal niet aan corona, we moeten inzetten op brandpreventie dan was het nooit zo ver gekomen. Het zijn alle andere druppels die de emmer hebben doen overlopen, niet corona!!!

Laat ons hopen dat deze reacties allebei sarcastisch zijn!

Repressie als antwoord op alles in deze crisis. En het erge is dat mensen dat al normaal beginnen te vinden.

Op dat gebied is het ook gewone een rare (naar mijn mening zelfs interessante) periode.

De politie heeft blijkbaar als eerste taak tegenwoordig om ervoor te zorgen dat de situatie niet escaleert. Dus niet om onmiddellijk boetes te beginnen uitschrijven als er bv. een hoop jongeren samentroepen en de regels overtreden, want dan loopt het waarschijnlijk mis. Maar dat betekent ook dat ze er soms machteloos tegenover staan (totdat de overtreders effectief agressief worden ofzo).

Op zich is dat een goed teken vind ik, want dat betekent dat we voorlopig zeker niet naar een autoritair regime neigen. Maar het maakt ordehandhaving soms wel heel tricky natuurlijk.

Beetje grappig dat mensen wél vinden dat er meer repressie moet komen als ze zelf geen risico lopen, maar de moment dat ze zelf mogelijks straffen krijgen, dan werkt het niet.

Maar wat is het alternatief voor enige vorm van repressie? Met al de huidige maatregelen en regeltjes, plus de huidige stand van zake betreffende vaccinatiecampagne, zorgt deze golf nog steeds voor een overbelasting van de ziekenhuizen. Alles wat je extra toelaat zorgt in het beste geval voor een tragere terugkeer naar normaal of in het slechtste geval meer druk op het systeem.

De paaspauze heeft 0 effect gehad. Nog meer regels invoeren gaat ook geen effect hebben. Door de gebrekkige communicatie, vasthouden aan nutteloze regels die geen effect hebben, geen risk-reward afweging of aanpassing van de strategie aan nieuwe inzichten in het laatste jaar ben je al veel te veel mensen kwijtgeraakt. Die mensen komen nu sowieso samen, als je het niet buiten toelaat dan wel binnen. Het beste dat je kan doen is die mensen zoveel als mogelijk leiden naar activeiten en plaatsen met zo weinig mogelijk risico en hopen dat een deel van de mensen die nu binnen samenkomt dat binnenkort op een terras doet. En er zijn nu nog geen versoepelingen. Op het moment dat er effectief versoepelingen ingaan, zullen de ziekenhuis bezettingen al een heel stuk gedaald zijn volgens alle schattingen. Het grootste effect van vaccinaties van +65 komt maar de komende weken.

Maar wat is het alternatief voor enige vorm van repressie? Met al de huidige maatregelen en regeltjes, plus de huidige stand van zake betreffende vaccinatiecampagne, zorgt deze golf nog steeds voor een overbelasting van de ziekenhuizen. Alles wat je extra toelaat zorgt in het beste geval voor een tragere terugkeer naar normaal of in het slechtste geval meer druk op het systeem.
We rekenen op het gezond verstand van de Belg ?

Waalse collega die terug is van 2 weken Corsica. Zijn vrouw is leerkracht. Net een telco gehad "Ah, en, vind je het niet vervelend om 7 dagen quarantaine te doen?"

"Nee is nergens voor nodig, we hebben een negatieve sneltest, dus mijn vrouw is les gaan geven nu & ik ga straks op mijn gemak naar de winkel" :wallbash:

En ziedaar de reden dat het blijft duren. Da's ook dezelfde die op kantoor kwam vertellen dat zijn vrouw getest moest worden, waarop mijn baas hem niet fysiek buitengestampt heeft.

Afin, om dus maar aan te geven dat het gezond verstand niet echt iets is om op te rekenen, helaas.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan