Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Net artikel in de meest prestigieuze krant van België (HLN) dat J & J vaccin ook mogelijks vertraging zal hebben met het leverschema. J & J zal naar mijn mening ook eerst hun thuismarkt de USA bevoorraden en de EU zal weer achteraan kunnen aanschuiven. Het blokkeren van export van andere vaccinfabrikanten zal er ook geen deugd aan doen. Op naar de volgende farce :)

Eens iedereen de kans heeft gehad om zich te laten vaccineren, zou ik er niets op tegen hebben als het voor mensen die niet gevaccineerd zijn verboden is om nog naar landen te reizen die niet grotendeels gevaccineerd zijn. Kwestie van geen variant binnen te smokkelen die nog maar de minst kans heeft dat de vaccins er niet tegen helpen. Wil je deze december op reis naar Uganda, laat u dan vaccineren of klop op uw kin of ga naar Lloret de Mar.

Zo'n coronapaspoort invoeren nog voor dat iedereen de kans heeft gehad om zich te laten vaccineren zou natuurlijk de puurste jongerendiscriminatie zijn. Maar kom, dat gaat niet gebeuren.
Tegen dat wij mogen gaan naar Lloret de Mar is alles al volboekt door Engelsen :-(

Ook in Oeganda is eerste levering geregeld (AstraZeneca via COVAX)

Herman Goossens (voorzitter taskforce testing) heeft een meer haalbaar voorstel voor de testen bij horecabezoek, het zijn de uitbaters en personeelsleden die worden getest en niet de klant die bij elke voordeur een swipe of speekseltest moet ondergaan. Waterdicht is het niet maar speelt wel een soort van steekproeffunctie waarna eventueel gasten worden gecontacteerd als iemand positief test. Via HLN:

Herman Goossens: "Mogelijk dat restaurantuitbaters zich wekelijks gaan laten testen"​

Klanten vragen om zich te testen voor ze binnenkomen, is organisatorisch moeilijk, maar restaurantuitbaters zouden zich wel wekelijks kunnen testen. Dat is een mogelijkheid om snel- en zelftesten in de maatschappij in te zetten, stelt professor dr. Herman Goossens (UZA), die de taskforce testing voorzit.

Binnenkort wordt de wet aangepast en kunnen sneltesten in de vorm van zelftesten worden ingezet. "We moeten goed nadenken waar we die testen precies voor willen gebruiken", zegt Goossens.

Vraag is of een organisator van een evenement of restaurantuitbater aan mensen kan vragen om zich te testen voor ze binnen mogen. Dat lijkt Goossens praktisch moeilijk haalbaar. "Restaurantuitbaters zouden zich bijvoorbeeld wel wekelijks kunnen testen", oppert hij. Dat is natuurlijk geen waterdicht systeem, want ook de klanten kunnen de bron van infectie zijn.

Een perfect systeem bestaat er niet, aldus de professor. "Natuurlijk gaan we een aantal besmettingen missen, maar je kan toch nog een aantal mensen detecteren die uitbraken zouden kunnen veroorzaken", verklaart hij. Zo kan de verspreiding van het virus deels tegengegaan worden en is er een perspectief voor mensen.

Is heel dat testen voor de horeca niet compleet overdreven? Tegen dan zijn de meeste 65-plussers en grote risicogroepen ingeënt, waarom is er nog maar enige noodzaak om geobsedeerd te blijven testen enkel en alleen voor een restaurant bezoek?

Is heel dat testen voor de horeca niet compleet overdreven? Tegen dan zijn de meeste 65-plussers en grote risicogroepen ingeënt, waarom is er nog maar enige noodzaak om geobsedeerd te blijven testen enkel en alleen voor een restaurant bezoek?
verspreiding? 65-plussers en risicogroepen zijn samen mss 3-4 miljoen mensen? (uit het hoofd, dus kan er ferm naastzitten). Als je geen extra maatregelen neemt, dan stijgt de verspreiding direct weer gigantisch en zal je met duizenden opnames tegelijk zitten.

Je zal dus een aantal, beperkte, maatregelen moetne houden en dat zeker nog een paar maanden na het begin van de openin van de horeca. Testing is dan een van de minst ingrijpende.

Het gaat erom dat ALS het nog nodig blijkt volgens de cijfers en de modellen om de horeca nog niet open te gooien voor iedereen zodra 65-plussers en de grote risicogroepen niet zijn ingeënt, DAN is zo'n "groene kaart" een optie. Als echter zou blijken dat we dan zonder gevaar kunnen heropenen, is het uiteraard niet nodig om nog te gaan testen. Het is voor die sectoren die nog niet kunnen heropenen ook al zijn de risicogroepen gevaccineerd. Daar kun je nu nog niet "horeca" op plakken, maar het wordt gewoon gebruikt als voorbeeld. Festivals, voetbalwedstrijden, vliegreizen... Dat allemaal zou kunnen.

Net artikel in de meest prestigieuze krant van België (HLN) dat J & J vaccin ook mogelijks vertraging zal hebben met het leverschema. J & J zal naar mijn mening ook eerst hun thuismarkt de USA bevoorraden en de EU zal weer achteraan kunnen aanschuiven. Het blokkeren van export van andere vaccinfabrikanten zal er ook geen deugd aan doen. Op naar de volgende farce :)
Er zou nog altijd geen enkel vaccin van AstraZeneca dat bedoeld was voor Europa naar het VK gegaan zijn.
Ondertussen zijn lidstaten ook al aan het winnen bij het blokkeren van de uitvoer buiten Europa (Italië heeft de uitvoer naar Australië succesvol) geblokkeerd. Dus het ligt allemaal wel een pakje genuanceerder dan wat jij hier stelt, hè.

Alleen mensen met een coronapaspoort mogen in Israël op restaurant. Dat zorgt voor wrijving

Terecht, hier mag men dat ook invoeren vanaf het moment dat iedereen de kans gehad heeft om zich te laten vaccineren.
Weigeraars zonder een deftige medische reden (geen religieuze) verdienen het om gevolgen te ondervinden van hun keuze.
Zorgpersoneel en andere maatschappelijk belangrijke contactberoepen mag men ook gerust gaan ontslaan als ze een vaccinatie blijven weigeren.

Die softe aanpak hier in België met vrije keuze zonder gevolgen is je reinste dwaasheid, je laat én toe dat het virus meer kansen blijft krijgen dan strikt nodig en je laat de idiote weigeraars nog profiteren van de mensen die wel verstand hebben.

Alleen mensen met een coronapaspoort mogen in Israël op restaurant. Dat zorgt voor wrijving

Terecht, hier mag men dat ook invoeren vanaf het moment dat iedereen de kans gehad heeft om zich te laten vaccineren.
Weigeraars zonder een deftige medische reden (geen religieuze) verdienen het om gevolgen te ondervinden van hun keuze.
Zorgpersoneel en andere maatschappelijk belangrijke contactberoepen mag men ook gerust gaan ontslaan als ze een vaccinatie blijven weigeren.

Die softe aanpak hier in België met vrije keuze zonder gevolgen is je reinste dwaasheid, je laat én toe dat het virus meer kansen blijft krijgen dan strikt nodig en je laat de idiote weigeraars nog profiteren van de mensen die wel verstand hebben.
Waar ga je dan de grens trekken ? Mensen die griepvaccin weigeren ook weigeren in horeca ? Mensen met zwaar overgewicht ook bepaalde dingen ontnemen tot hun overgewicht terug onder controle is ? Mensen die roken ? De lijst is oneindig en alle dingen die ik opsom brengen ook enorme schade toe aan de samenleving op een of andere manier al dan niet zichtbaar. Maar we gaan cherrypicken wat we in een paspoort gaan steken naargelang de media aandacht ?

Vanaf de zomer is corona verleden tijd eens de risicogroepen en de 65+ een optie tot vaccin hebben gekregen. Vorige zomer was het zelfs zo goed als onbestaande zonder vaccins en er kon toen veel qua sociaal leven. Enkel toen het slechter weer werd ging corona weer meer circuleren maar dat gaat nu geen probleem meer zijn eens de risicogroepen en ouderen een vaccin hebben.

Als ik ernaast zit mag je me in september of oktober quoten en mij ne keer serieus uitlachen :) :)

Tja, de corona gekte is volledig in de mensen hun hoofden gekropen waardoor rationeel denken voor velen niet meer mogelijk is. In principe kan je in mei gewoon alle maatregelen lossen indien de ouderen en risicogroepen tegen dan ingeënt zijn, de ziekenhuizen gaan dan zeker niet meer overbevolkt geraken.

Tja, de corona gekte is volledig in de mensen hun hoofden gekropen waardoor rationeel denken voor velen niet meer mogelijk is. In principe kan je in mei gewoon alle maatregelen lossen indien de ouderen en risicogroepen tegen dan ingeënt zijn, de ziekenhuizen gaan dan zeker niet meer overbevolkt geraken.
Jij noemt het dat rationeel denken niet meer mogelijk is. Maar als je tegen de modellen en cijfers ingaat, dan ben jij het toch die niet meer rationeel denkt? Niet dat iedereen altijd rationeel moet denken, maar jij bent degene die met dat verwijt strooit.

Waar ga je dan de grens trekken ? Mensen die griepvaccin weigeren ook weigeren in horeca ? Mensen met zwaar overgewicht ook bepaalde dingen ontnemen tot hun overgewicht terug onder controle is ? Mensen die roken ? De lijst is oneindig en alle dingen die ik opsom brengen ook enorme schade toe aan de samenleving op een of andere manier al dan niet zichtbaar. Maar we gaan cherrypicken wat we in een paspoort gaan steken naargelang de media aandacht ?

Vanaf de zomer is corona verleden tijd eens de risicogroepen en de 65+ een optie tot vaccin hebben gekregen. Vorige zomer was het zelfs zo goed als onbestaande zonder vaccins en er kon toen veel qua sociaal leven. Enkel toen het slechter weer werd ging corona weer meer circuleren maar dat gaat nu geen probleem meer zijn eens de risicogroepen en ouderen een vaccin hebben.

Als ik ernaast zit mag je me in september of oktober quoten en mij ne keer serieus uitlachen :) :)
Mensen met overgewicht die naast mij wandelen gaan mij niet plots dik maken. Rokers die naast mij lopen (als ze niet aan het roken zijn) gaan mij niet plots ziek maken met hun rook.

Hier gaat het om een virus dat onze manier van leven vrijwel een jaar heeft plat gelegd. Daar mogen gerust wat gevolgen voor zijn indien je een aangereikte oplossing weigert.

Ik zie dat niet als iets ontnemen, eerder als de gevolgen van uw keuzes dragen. Niemand ontneemt u de kans een rijbewijs te halen, maar als gevolg mag je dan niet met de wagen rijden. Niemand ontneemt u de kans 4 keer per dag McDonald’s te eten, maar dan moet je de lichamelijke gevolgen ook maar dragen.

Hier KAN het niet worden toegepast op die manier. Er is ook geen sprake van, want niemand heeft het op die manier voorgesteld. Omdat iedereen weet dat dat niet mogelijk is.

Als de risicopatiënten tegen dan geënt zullen zijn. Vandaag vernomen dat de gegevens nog steeds niet zijn opgevraagd! Eer men alle lijsten heeft samengesteld, de brieven heeft verstuurd is men ver midden april eer men kan gaan enten :/..

Mensen met overgewicht die naast mij wandelen gaan mij niet plots dik maken. Rokers die naast mij lopen (als ze niet aan het roken zijn) gaan mij niet plots ziek maken met hun rook.

Hier gaat het om een virus dat onze manier van leven vrijwel een jaar heeft plat gelegd. Daar mogen gerust wat gevolgen voor zijn indien je een aangereikte oplossing weigert.

Ik zie dat niet als iets ontnemen, eerder als de gevolgen van uw keuzes dragen. Niemand ontneemt u de kans een rijbewijs te halen, maar als gevolg mag je dan niet met de wagen rijden. Niemand ontneemt u de kans 4 keer per dag McDonald’s te eten, maar dan moet je de lichamelijke gevolgen ook maar dragen.
Overgewicht heeft een groot aandeel in de coronacrisis hoor maar het zal vooral in combinatie met oudere leeftijd zijn. Recent nog een artikel in The Guardian van gestaan. Ik zie niet in hoe gezonde fitte mensen van alle leeftijden gestraft moeten worden omdat ze geen vaccin willen nemen om de buitensporige levensstijlen van bepaalde groepen te vrijwaren. Verder kost overgewicht gewoon ook bakken geld aan de gezondheidszorg maar dat is zo een "onzichtbaar effect". Het is niet of maar wanneer overgewicht de volgende pandemie zal worden.

Corona is dus naar mijn mening vrij simpel op te lossen. Vaccineer de ouderen en de 65+ die dat wensen en het is gewoon voorbij. Vaccins gaan verplichten voor de gezonde en fitte populatie die er totaal geen behoefte aan heeft is net zoals bij de griepvaccins totaal onnodig. Inzetten op een gezonde levensstijl lijkt mij de komende 10 jaar toch een prioritair punt te moeten zijn voor België en de EU in het algemeen.

Corona is dus naar mijn mening vrij simpel op te lossen. Vaccineer de ouderen en de 65+ die dat wensen en het is gewoon voorbij. Vaccins gaan verplichten voor de gezonde en fitte populatie die er totaal geen behoefte aan heeft is net zoals bij de griepvaccins totaal onnodig. Inzetten op een gezonde levensstijl lijkt mij de komende 10 jaar toch een prioritair punt te moeten zijn voor België en de EU in het algemeen.
Het enigste probleem dat ik daarmee heb is dat wij dan wel ons systeem opzadelen met de behandelingskosten die perfect vermijdbaar zijn of serieus reduceerbaar zijn indien we het vaccin verplichten.

Indien corona effectief maar een griepje zou zijn, dan zou het mij niet storen indien we het niet verplichten. Maar dat is het spijtig genoeg niet, we hebben er ons land meer dan een jaar voor moeten platgooien.

Familielid van eind de 80 heeft brief gekregen voor vaccinatie eind volgende week. Probleem gaat wel nog zijn hoe die persoon er moet geraken, want die is niet meer in staat om er alleen te geraken. Ze heeft gebeld naar het nummer dat op de brief stond maar daar konden ze haar niet direct verder helpen, het lijkt alsof de plannen daarvoor nog niet op punt staan. Gaat er waarschijnlijk op neer komen dat een ander familielid zich zal moeten opofferen om enkele keren met die persoon en andere 80-plussers naar het vaccinatiecentrum te rijden.

Yup

REUTERS NOW J&J 'under stress' to hit EU vaccine supply goal

Posted March 9, 2021

Johnson & Johnson is facing supply issues that could mean it struggles to hit its target for delivering vaccines to the EU.

In het artikel van de standaard destijds, na de aankondiging van J&J, werd over x aantal toekomstige leveringen gesproken indien de productie het toelaat...en het is al zover.

(maar ze zullen hun best doen)

Als de risicopatiënten tegen dan geënt zullen zijn. Vandaag vernomen dat de gegevens nog steeds niet zijn opgevraagd! Eer men alle lijsten heeft samengesteld, de brieven heeft verstuurd is men ver midden april eer men kan gaan enten :/..
Risicopatienten staan dan ook pas gepland voor eind april, begin mei volgens de huidige planning

Plus als je je laat inenten met dat éne vaccin dat 3 maanden tussentijd vraagt is het in't beste geval eind Augustus tegen dat je bestand bent tegen corona. Ze kunnen niet voorzichtig genoeg zijn.
Niet gevaccineerden zou ik geen toegang geven tot restaurants.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan