Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Blijkbaar begint het (net zoals vorige week) een gewoonte te worden om mensen pas op vrijdag/zaterdag te ontslaan uit het ziekenhuis, mijn bezorgdheid over het traag verminderen van het aantal gehospitaliseerden is vandaag met een daling van 78 personen (meer dan in de rest van de week) direct teniet gedaan.

Verder nu toch een stevige daling van het aantal testen en die daling zal wss nog sterker worden, met de krokusvakantie die begint (geen testen in scholen, minder geplande operaties met verplichte tests ervoor...). Nu, zelfs dan is de dalin van het aantal besmettingen nog zo'n 12% hoger dan de daling van het aantal tests, dus het blijft goed nieuws. De positiviteitsratio lijkt voor de eerste keer sinds midden september weer nationaal naar minder dan 4% te gaan.

Waar haal jij 4%, JPV? In alle media spreken ze nog over net boven de 5%.

In bepaalde moslimlanden zijn al zeer veel mensen gevaccineerd en blijkt dit totaal geen probleem te zijn, ook de moslims die reageren op die nieuwsitem zien er geen graten in maar zijn eerder geërgerd dat hier weer een publieke discussie moet over opgestart worden die nergens voor nodig is, en gelijk hebben ze. Waarom toch VRT?

Waar haal jij 4%, JPV? In alle media spreken ze nog over net boven de 5%.
Heb ik hier al enkele keren aangehaald. Zowel sciensano (en dus vrt en co) als ik gebruiken de open data van sciensano, zelfde bron dus.

De open data bevat (eenvoudigweg gezegd) echter 2 soorten data: eentje met alle 'eerste' gevallen van positieve test bij een mens en eentje met alle positieve gevallen. Om een positiviteitsratio te berekenen deel je dan een van die 2 getallen door het aantal testen.

Sciensano gebruikt voor berekening de 2e data, wat het correctst is om het percentage te betekenen van positieve testen.

Ik doe dat niet en gebruik de eerste set data, wat op zich slechtere data oplevert, maar 1 groot voordeel heeft: die eerste set data heeft meer details (leeftijd, provincie,...), waardoor je meer in detail kan gaan.

Dat ik slechtere data hebt stoort enkel als je de absolute cijfers wil, want die zullen niet correct zijn. De evolutie die mijn cijfers hebben zullen echter globaal gezien dezelfde zijn als mocht ik de andere set data gebruiken.

Gebruik je dus mijn gegevens om de stand van vandaag te zien: niet doen (toch niet voor verhouding van positiviteitsratio, de rest is wel gelijkaardig) .
Gebruik je mijn gegevens om de evolutie van de crisis te zien: doen!

Mijn huisdokter weigert die zelf te gebruiken.
Ik heb het resultaat van mijn Corona test doorgesms't gekregen i.p.v via de app, terwijl ik zelf aangaf de app te gebruilen.
Volgens mij werkt die app voor geen bal, daar zouden ze beter eens Pano op afsturen.
Nog niet zo lang geleden, weigerde de app een tiental? dagen te updaten, geen haan die er naar kraaide.
Idem in ons lokaal testcentrum gebruiken ze die al een tijd niet meer. Dus weer heel wat geld verspild vrees ik.

In bepaalde moslimlanden zijn al zeer veel mensen gevaccineerd en blijkt dit totaal geen probleem te zijn, ook de moslims die reageren op die nieuwsitem zien er geen graten in maar zijn eerder geërgerd dat hier weer een publieke discussie moet over opgestart worden die nergens voor nodig is, en gelijk hebben ze. Waarom toch VRT?

Inderdaad, volledig mee eens.

Mja ik zie dat meer als sensibilisering eigenlijk.

Om de anti vaxxers binnen de moslimgemeenschap te overtuigen om zich toch maar te laten injecteren.
En waar is dit bericht voor de jehova-getuigen of evangelisten? ;).

Pas op, voor mij mag zo'n bericht, maar je moet er wel mee oppassen.

En waar is dit bericht voor de jehova-getuigen of evangelisten? ;).

Pas op, voor mij mag zo'n bericht, maar je moet er wel mee oppassen.
Er staat toch ook een stuk in over Joden? Jehova's mogen het gewoon (tenzij ze bv plasma zouden gebruiken) en evangelisten zullen zich niet laten vaccineren op een zondag (net zoals joden op de sabbat), maar voor de rest voorzie ik daar weinig problemen in. Ik vind dit dus ook meer een sensibiliserend artikel zonder meer

"Heel wat Belgische moslims zitten met vragen over de coronavaccins. Daarom stuurde het Executief van de Moslims van België (EMB) deze week een persbericht uit."

Soms moet je het niet te ver zoeken.

Eigenlijk is het erg dat we anno 2021 nog rekening moeten houden met geloof als het op vaccinatie aankomt.
Volledig akkoord, maar anderzijds moeten we de factor "geloof" nu eenmaal in rekening brengen in onze huidige maatschappij. Als er daarvoor dan moet aangekondigd worden dat vaccins koosjer en halal zijn, mja dan is het zo zeker. Ik denk dat er in de gemeenschappen aan de rand van de maatschappij waar geloof een grote rol speelt, wel heel wat onwetendheid zal zijn, en men daar ook in een hoop complotten gelooft. Of zo'n mensen veel belang hechten aan de moslimexacutieve weet ik niet, maar waarschijnlijk wel aan het woord van de locale imam of rabbijn.

Eigenlijk is het erg dat we anno 2021 nog rekening moeten houden met geloof als het op vaccinatie aankomt.
Ja absoluut. En vergeet niet dat de meest achterlijke op dat vlak evangelisten zijn. Kijk maar eens wat er gebeurt in Nederland met de nieuw-gereformeerden.

Er staat toch ook een stuk in over Joden? Jehova's mogen het gewoon (tenzij ze bv plasma zouden gebruiken)
Jehova's mogen ook niet zomaar vaccineren volgens dit (of doen het toch vaak niet):

evangelisten zullen zich niet laten vaccineren op een zondag (net zoals joden op de sabbat), maar voor de rest voorzie ik daar weinig problemen in. Ik vind dit dus ook meer een sensibiliserend artikel zonder meer
ik dacht dat evangelisten vaak ook weigeren, kan mis zijn. Streng gereformeerde doen het sowieso ook vaak niet.

Jehova's mogen ook niet zomaar vaccineren volgens dit (of doen het toch vaak niet):

ik dacht dat evangelisten vaak ook weigeren, kan mis zijn. Streng gereformeerde doen het sowieso ook vaak niet.
Jehova's is (voorzover ik weet) enkel een verbod op bloed/plasma inspuiten omdat dit van een andere persoon komt. Maar geneesmiddelen op zich is geen probleem.
Voor evangelisten/gereformeerden is volgend interview wel heel verduidelijkend vind ik:

Volledig akkoord, maar anderzijds moeten we de factor "geloof" nu eenmaal in rekening brengen in onze huidige maatschappij. Als er daarvoor dan moet aangekondigd worden dat vaccins koosjer en halal zijn, mja dan is het zo zeker. Ik denk dat er in de gemeenschappen aan de rand van de maatschappij waar geloof een grote rol speelt, wel heel wat onwetendheid zal zijn, en men daar ook in een hoop complotten gelooft. Of zo'n mensen veel belang hechten aan de moslimexacutieve weet ik niet, maar waarschijnlijk wel aan het woord van de locale imam of rabbijn.
Uiteraard is er geen probleem met dit soort aankondigingen, en zoals je zegt als het dan echt moet dan moet het maar. Maar dat is net iets wat ik erg vind, dat in 2021 er nog steeds mensen zijn die hun geloofsregels boven het algemeen belang plaatsen en zichzelf (en anderen) moedwillig in gevaar brengen. Maar bon, we hebben ook atheïsten die denken dat het allemaal een complot van Bill Gates is om ons vol te stoppen met microchips. Dus elke bevolkingsgroep heeft recht op zijn eigen zotten zeker.

Vraag is, wat is 'het algemeen belang'
Op dit moment lijken mij dat onder andere het aantal ziekenhuisopnames en besmettingen naar beneden te krijgen (waar vaccin een enorm hulpmiddel kunnen zijn). Zodat ziekenhuizen terug volop mensen met andere aandoeningen kunnen behandelen (denk hier bv aan knight-rider met zijn rugoperatie), dat mensen hun zaken terug kunnen openen, dat mensen hun hobby's terug kunnen uitvoeren, etc. Dat zijn in mijn ogen momenteel zaken van algemeen belang op dit moment. En die zijn belangrijker voor mij dan het woord van God, Jahweh, Allah uit een of ander eeuwenoud boek.

Idem in ons lokaal testcentrum gebruiken ze die al een tijd niet meer. Dus weer heel wat geld verspild vrees ik.
Misschien willen ze er geen tijd meer insteken nu het mogelijk is om zelf voor de koppeling te zorgen. Maar inderdaad geen positieve evolutie.

Voor het eerst sinds lang heb ik deze week wel 3 laagrisico contacten staan in de app.

Misschien willen ze er geen tijd meer insteken nu het mogelijk is om zelf voor de koppeling te zorgen. Maar inderdaad geen positieve evolutie.

Voor het eerst sinds lang heb ik deze week wel 3 laagrisico contacten staan in de app.
Ik had er zelfs 4 vorige week.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan