Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
En wat met mensen die door de maatregelen dieper in een depressie sukkelen en er een eind aan maken? Scheer je die over dezelfde kam? Einde was toch al in zicht?

En zwaar zieken? Mensen met kanker? Rustig laten creperen, want hey, laatste rechte lijn en zo.
Niemand zegt dat, ik ook niets. Maar als in datzelfde rusthuis twee jaar geleden een dozijn bewoners aan de gevolgen van griep waren overleden, had iedereen dat ook gewoon normaal gevonden.

Geen idee trouwens waarom die post nodig was. Het enige wat ik wou aanhalen is dat doodgaan nog altijd deel uitmaakt van het leven, en dat we dat wel eens durven vergeten. :)

En wat met mensen die door de maatregelen dieper in een depressie sukkelen en er een eind aan maken? Scheer je die over dezelfde kam? Einde was toch al in zicht?

En zwaar zieken? Mensen met kanker? Rustig laten creperen, want hey, laatste rechte lijn en zo.

mensen in rusthuizen verblijven er meestal niet lang. Ik dacht gemiddeld 3 jaar.
Dusja grof gezegd van puni maar wel waarheid. Vaccin is geen magisch middel dat alles tegenhoudt.

Ook niet vergeten dat iedereen vroeg of laat doodgaat. Het klinkt misschien cru, maar rusthuisbewoners zijn mensen die in het overgrote deel van de gevallen gewoon in de laatste rechte lijn zitten... Dat is misschien ook iets wat het voorbije anderhalf jaar wat ontbrak, de relativering dat we niet onsterflijk zijn.

En de vraag is wat voor levenskwaliteit die mensen nog hebben in een rusthuis. Meestal is het toch de boel nog wat rekken, van mensen die soms niet eens meer willen leven (maar die het niet altijd duidelijk kunnen maken). Maar moreel is het dan niet verantwoord om er de stekker uit te trekken bij iemand die aan het dementeren is bijvoorbeeld.
Laten we vooral niet die toer op gaan. Da's natuurlijk een zeer moeilijke welles/nietes discussie.

Waar ik wel mee akkoord kan gaan is dat we in de discussie niet de bigger picture mogen vergeten. We leren constant bij, we krijgen een aanvoer van nieuwe behandelingsmethodes en vaccinaties. We gaan toch op een moment ons huiswerk mogen indienen "and be done with it".

Je hebt ergens wel inherent gelijk dat er een bepaald moment gaat komen dat de economische schade, gigantische schuldenberg, sociale impact (depressies, e.d. ) en andere secundaire negatieve neveneffecten de weegschaal naar de andere kant katapulteren in het nadeel van de nog lage levensverwachtingen van een bepaalde kwetsbare groep.

Ik ben er wel van overtuigd dat als we het hele doemdenken laten varen en met twee voeten vooruit de zaken willen aanpakken en niet lopen te jojo-lockdownen uit onkunde dat we toch al wel ver geraken om de balans niet te ver naar één kant te doen laten overhellen en zo dit moreel vraagstuk niet hoeven op te lossen.

mensen in rusthuizen verblijven er meestal niet lang. Ik dacht gemiddeld 3 jaar.
Dusja grof gezegd van puni maar wel waarheid. Vaccin is geen magisch middel dat alles tegenhoudt.
Ik vind persoonlijk dat hier wel vlotjes wordt overgegaan. Het is altijd iemands familie he + we komen allemaal vroeg of laat in die positie hoor. Alsof je zomaar afgeschreven bent eens je een bepaalde leeftijd passeert.

Trouwens, wat voor waarde kan je plakken op "maar" 3 jaar extra leven? Ik durf wedden dat de meeste mensen hun laatste euro zouden neertellen voor een paar jaar extra.

Ik vind persoonlijk dat hier wel vlotjes wordt overgegaan. Het is altijd iemands familie he + we komen allemaal vroeg of laat in die positie hoor. Alsof je zomaar afgeschreven bent eens je een bepaalde leeftijd passeert.

Trouwens, wat voor waarde kan je plakken op "maar" 3 jaar extra leven? Ik durf wedden dat de meeste mensen hun laatste euro zouden neertellen voor een paar jaar extra.
Ik schrijf toch niet iedereen vanaf een bepaalde leeftijd af? Ik zeg gewoon dat het ook niet moet gedramatiseerd worden als, weeral cru gesteld, een aantal 80-plussers overlijden.

En ga in een rusthuis eens vragen of die mensen nog een paar jaar extra willen, in het isolement waar ze nu nog altijd vaak in zitten met dan aan de maatregelen, of liever een jaartje minder maar wel nog van die tijd kunnen genieten met vrienden en familie? Ik denk dat het antwoord niet gaat zijn wat je verwacht.

Ik zeg toch niks op maar 3 jaar 'extra' leven.
Enkel in rusthuizen verblijven mensen gemiddeld 3 jaar. Dat wil zeggen dat ze al verzwakt zijn voor ze daar belanden. Er is dan jammer genoeg niet veel extra nodig en daar gaat een vaccin ook niet als wondermiddel gebruikt kunnen worden.

Er wordt hier niemand afgeschreven na een bepaalde leeftijd maar feiten zijn feiten.

In Thailand en dan vooral Bangkok is het ook echt helemaal uit de hand aan het lopen op dit moment:

Ze zijn daar nu patiënten uit Bangkok aan het vervoeren op treinen omdat de ziekenhuizen het niet aan kunnen.

6000 mensen wachten daar nog op een bed, op de luchthaven hebben ze een field hospital opgericht.

En dat zijn dan de officiële cijfers, ik durf daar toch wel te twijfelen aan die cijfers en liggen vermoedelijk wat hoger.
Het is te hopen dat het daar geen Indische toestanden gaan worden...
Dat is ook een van de redenen waarom ze in die landen zo streng zijn. Uitbraken kunnen ze niet te baas gebaseerd op de medische infrastructuur.
Hier zit ik ondertussen in Polen. Aan de grens met Duitsland geen controle. Hotel Berlijn niets gevraagd van COVID paspoort. Grens met Polen niets gezien. Ik heb nu wel een COVID test laten afnemen voor het Corona paspoort maar echt bekrachtigd wordt het toch niet.

Laatst bewerkt:

Soit , effe de studies afwachten dan .

Studies gaan er oneindig blijven komen hoor. Dit bewijst gewoon dat vaccinatie broodnodig is en is koren op de molen om vaccinatie te gaan verplichten voor bepaalde groepen. En ik moet stilaan toegeven dat ik ook naar dat kamp neig. Ik heb geen zin om nog een winter en mogelijk nog een zomer en wie weet wat verder nog half in het water te zien vallen door een bende egoïsten die zich niet laat vaccineren.

Hier in Vlaanderen stelt dat probleem zich niet, maar Brussel is al een heel ander verhaal. Ik vraag me af hoelang die spreidstand van 1 team van 11 miljoen nog zal opgaan als we in Vlaanderen binnenkort 80% 2e shots gezet gaan hebben en ze in Brussel rond de 60% gaan zitten.

Om van USA nog maar te zwijgen natuurlijk...

Dus ja: verplicht vaccinatie maar in de zorg en desnoods ook voor ouderen, risicogroepen en op termijn misschien wel voor iedereen in functie van hoe het loopt.

Studies gaan er oneindig blijven komen hoor. Dit bewijst gewoon dat vaccinatie broodnodig is en is koren op de molen om vaccinatie te gaan verplichten voor bepaalde groepen. En ik moet stilaan toegeven dat ik ook naar dat kamp neig. Ik heb geen zin om nog een winter en mogelijk nog een zomer en wie weet wat verder nog half in het water te zien vallen door een bende egoïsten die zich niet laat vaccineren.

Hier in Vlaanderen stelt dat probleem zich niet, maar Brussel is al een heel ander verhaal. Ik vraag me af hoelang die spreidstand van 1 team van 11 miljoen nog zal opgaan als we in Vlaanderen binnenkort 80% 2e shots gezet gaan hebben en ze in Brussel rond de 60% gaan zitten.

Om van USA nog maar te zwijgen natuurlijk...

Dus ja: verplicht vaccinatie maar in de zorg en desnoods ook voor ouderen, risicogroepen en op termijn misschien wel voor iedereen in functie van hoe het loopt.
Ik kan me hier feitelijk alleen maar bij aansluiten.

Ik begrijp dat men in den beginne gezegd heeft dat vaccinatie niet verplicht is, echter naar mijn inzien mag men hier zeker op terugkomen. Gezien de recentste varianten mag men voor mijn part het recht uitoefenen als overheid om de inschatting te her-evalueren en tot een andere conclusie te komen en wel een verplichting in te voeren.

Dat sommige mensen daar boos om gaan worden is mijn probleem niet echt. Ploeg van 11 miljoen jongens, dit telt ook voor de vaccinaties.

En de vraag is wat voor levenskwaliteit die mensen nog hebben in een rusthuis. Meestal is het toch de boel nog wat rekken, van mensen die soms niet eens meer willen leven (maar die het niet altijd duidelijk kunnen maken). Maar moreel is het dan niet verantwoord om er de stekker uit te trekken bij iemand die aan het dementeren is bijvoorbeeld.
Dat heeft nu eens niks met het covid-verhaal te maken. Een gans andere discussie. Dan ga je een hoop stekkers mogen uit trekken hoor en niet alleen in rusthuizen.

Er zijn ook genoeg ouderen die nog bij verstande zijn, maar bvb alleen thuis zitten en niet meer mobiel zijn en bijgevolg het beste in een rusthuis zitten. Levenskwaliteit genoeg dus.

Ik kan me hier feitelijk alleen maar bij aansluiten.

Ik begrijp dat men in den beginne gezegd heeft dat vaccinatie niet verplicht is, echter naar mijn inzien mag men hier zeker op terugkomen. Gezien de recentste varianten mag men voor mijn part het recht uitoefenen als overheid om de inschatting te her-evalueren en tot een andere conclusie te komen en wel een verplichting in te voeren.

Dat sommige mensen daar boos om gaan worden is mijn probleem niet echt. Ploeg van 11 miljoen jongens, dit telt ook voor de vaccinaties.
Als we ooit uit deze shit willen geraken, dan is er toch geen andere optie, denk ik. Laks zijn is geen manier om een virus weg te krijgen.

Als we ooit uit deze shit willen geraken, dan is er toch geen andere optie, denk ik. Laks zijn is geen manier om een virus weg te krijgen.
Goh, personen die niet gevaccineerd willen worden kunnen ook COVID oplopen en genezen om een gelijkaardige bescherming te krijgen. Ze hebben dan wel het risico op korte en lange termijn effecten, maar dat is dan hun keuze.

Goh, personen die niet gevaccineerd willen worden kunnen ook COVID oplopen en genezen om een gelijkaardige bescherming te krijgen. Ze hebben dan wel het risico op korte en lange termijn effecten, maar dat is dan hun keuze.

Dat is bekeken vanuit het ziek worden standpunt. Ik bedoel eerder op maatschappelijk standpunt als in: het leven normaal kunnen hervatten. Als maatregelen aangehouden gaan blijven omdat niet genoeg mensen gevaccineerd zijn, dan moet men vaccinatie maar verplichten. Als beloning om je te laten vaccineren verder gestraft worden met maatregelen zou de wereld op zijn kop zijn.

Jaja, maar 1% van hen belandt wel in het ziekenhuis waarna Molenberghs de biostatisticus dan weer zal zeggen dat 'komende weken cruciaal worden' en dan plots mogen de gevaccineerden weer maatregelen ondergaan zeker.

Niets te natuurlijke infectie, vaccineren godver :)

Dit is natuurlijk zeer hard bekeken vanuit het "ik" standpunt. Voor elke besmetting zijn er ook nagenoeg andere mensen die besmet worden. En dat is nu juist het probleem dat men probeert tegen te gaan. Want bij elke besmetting zijn dan de kinderen, familieleden, vrienden, kennissen en collega's de pineut.

Wat je hier beweert zou bij wijze van spreken alleen maar maatschappelijk stand houden als je bijvoorbeeld allemaal bij elkaar komt om iets in je lichaam te krijgen waardoor je tijdelijk bescherming kunt krijgen zonder effectief anderen in dit proces te besmetten.

Tghoh... hoe zou zoiets nu kunnen noemen...

Uiteindelijk zal men de maatregelen wel lossen, en de niet-gevaccineerden gewoon immuniteit laten oplopen door besmetting.

In september heeft iedereen zijn kans gekregen en vanaf dan zal het stilletjes aan ieder voor zich zijn.

Uiteindelijk kan je nu al bijna alles, behalve massa evenementen en winkelen zonder mondmasker.

Iedereen verplicht vaccineren is gewoon niet realistisch.

Uiteindelijk zal men de maatregelen wel lossen, en de niet-gevaccineerden gewoon immuniteit laten oplopen door besmetting.

In september heeft iedereen zijn kans gekregen en vanaf dan zal het stilletjes aan ieder voor zich zijn.

Uiteindelijk kan je nu al bijna alles, behalve massa evenementen en winkelen zonder mondmasker.

Iedereen verplicht vaccineren is gewoon niet realistisch.
Ik mag het hopen. Op een bepaald punt wordt het inderdaad gewoon individuele verantwoordelijkheid, ook al omdat het om een zo beperkte groep gaat dat ze nooit meer een (groot) probleem kan vormen voor de gezondheidszorg.

En verplichten werkt gewoon averechts, net zoals al die verdoken manieren om niet te hoeven verplichten. Verplichting wekt weerstand op, hoe je het ook draait of keert. Zie ook deze tweet bijvoorbeeld:

En ja, sommige twijfelaars of antivaxxers ga je nooit overtuigen. Dat is dan maar zo.

:unsure:

poliovaccinatie.
Is al vaker aangehaald, scheve vergelijking. Polio was/is wel degelijk een enorm gevaar voor jonge kinderen, covid is dat niet. En vaccineren van die jonge kinderen om groepsimmuniteit te bekomen is ook geen argument gezien de relatieve besmettelijkheid die zelfs bij gevaccineerde personen nog aanwezig is/kan zijn.

En poliovaccinatie is natuurlijk ook nog maar verplicht sinds 1967, terwijl het in gebruik genomen werd in 1958. :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan