Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Meer en meer vaccinatiecentra lassen “happy hour” in (wie nog niet gevaccineerd is, kan gewoon langskomen).

Blijkbaar vaccins op overschot ondertussen. Lijkt me dat het fabeltje van “iedereen krijgt maar 1 kans” (wat al was bijgesteld naar “iedereen krijgt tweede kans”) zal verdampen en we gewoon binnenkort bij de huisarts eentje zullen kunnen gaan halen.

Meer en meer vaccinatiecentra lassen “happy hour” in (wie nog niet gevaccineerd is, kan gewoon langskomen).

Blijkbaar vaccins op overschot ondertussen. Lijkt me dat het fabeltje van “iedereen krijgt maar 1 kans” (wat al was bijgesteld naar “iedereen krijgt tweede kans”) zal verdampen en we gewoon binnenkort bij de huisarts eentje zullen kunnen gaan halen.
Waar is gezegd dat je maar 1 kans kreeg? Er is toch altijd gezegd geworden dat je achteraan gaat schuiven indien je je oproep weigert?

Lijkt me dat dat altijd met de nuance was, zolang de vraag groot blijft (dus nog niet iedereen aan de beurt was gekomen) én de productie en levering onvoorspelbaar/laag was. Beide problemen lijken me stillaan van de baan te geraken dus is er (binnenkort) geen reden meer om het niet "vrij" (op voorschrift?) verkrijgbaar te maken.
Een soortgelijke voorspelling voor de boosters/derde dosissen: als het tijdsframe waarin die gezet kunnen worden groot genoeg is, en de levering stabiel genoeg, zullen die ook gewoon bij de huisarts (meestal is afhalen dan wel nog bij de apotheek, althans bij het griepvaccin) of zelfs arbeidsgeneesheer gezet kunnen worden. Dan kunnen de vaccinatiecentra terug omgevormd worden naar de eventlocaties die het meestal zijn.

Dat heb ik toch niet meegekregen. Zal vast en zeker ook niet bedoeld zijn voor de huidige situatie, waarin we genoeg vaccins hebben.
Heel int begin werd het idd gezegd. Maar is niet van toepassing. Vriendin had het door haar medische achtergrond geweigerd (kreeg AZ). Ze wou enkel pfizer.. eens AZ niet onder de 40 gegeven werd, heeft ze zich terug aangemeld. Ze mocht direct gaan..nu ze is wel zorgverlener. Dus geen idee of ze toch terug mocht doordat ze zorgverlener was of dat iedereen nu terug mag, eens geweigerd

De ronde van Frankrijk was precies ook terug gewoon een massa evenement zoals voor corona.
Heel veel volk, dicht op elkaar en velen die hun mondmasker totaal fout of gewoon helemaal niet op hadden :wtf:
Buiten kan dat dan ook weinig tot geen kwaad, dat mag ondertussen toch wel overduidelijk zijn.

Heb ik voor de rest nog iets gemist de voorbije tien dagen? Beetje rondgehost in de Vanoise, waar de maatregelen zowat alleen nog in theorie leken te gelden en covid schijnbaar niet bestond. Genieten. :love:

Buiten kan dat dan ook weinig tot geen kwaad, dat mag ondertussen toch wel overduidelijk zijn.

Heb ik voor de rest nog iets gemist de voorbije tien dagen? Beetje rondgehost in de Vanoise, waar de maatregelen zowat alleen nog in theorie leken te gelden en covid schijnbaar niet bestond. Genieten. :love:
Ja, wie terugkomt uit frankrijk en niet volledig gevaccineerd is moet sinds woensdag een anale pcr test ondergaan :unsure:

Daarin geef ik u volledig gelijk, maar er is een verschil tussen buiten rondwandelen en andere mensen gewoon kruisen, kortstondige contacten dus, en 10 rijen dik voor een paar uur langs een wielerparcour zitten wachten tot de koers passeert. In dat laatste geval is de kans op besmetting toch wel vele malen groter lijkt mij?

Daarin geef ik u volledig gelijk, maar er is een verschil tussen buiten rondwandelen en andere mensen gewoon kruisen, kortstondige contacten dus, en 10 rijen dik voor een paar uur langs een wielerparcour zitten wachten tot de koers passeert. In dat laatste geval is de kans op besmetting toch wel vele malen groter lijkt mij?
Dat kan blijkbaar ook weinig tot geen kwaad. Er is tot nu toe geen enkel serieus verspreidingsevent in buitenlucht geweest dat geen (serieuze) binnencomponent had. De twee voorbeelden die het vaakst naar voor komen, namelijk dat even in het Witte Huis en de voetbalwedstrijd in Bergamo hadden dat allebei: In het WH ging een significant deel van de festiviteiten als ik het mij goed herinner binnen door, en in Bergamo zou het overgrote deel van de besmettingen eerder gebeurd zijn in (slecht verluchte) bars rond het stadion en op het openbaar vervoer heen en terug.

Dat kan blijkbaar ook weinig tot geen kwaad. Er is tot nu toe geen enkel serieus verspreidingsevent in buitenlucht geweest dat geen (serieuze) binnencomponent had. De twee voorbeelden die het vaakst naar voor komen, namelijk dat even in het Witte Huis en de voetbalwedstrijd in Bergamo hadden dat allebei: In het WH ging een significant deel van de festiviteiten als ik het mij goed herinner binnen door, en in Bergamo zou het overgrote deel van de besmettingen eerder gebeurd zijn in (slecht verluchte) bars rond het stadion en op het openbaar vervoer heen en terug.
Finland - Rusland lijkt me toch een kandidaat te zijn. Ik zou toch niet durven zeggen dat het weinig tot geen kwaad kan als mensen dicht bij elkaar komen.

Finland - Rusland lijkt me toch een kandidaat te zijn. Ik zou toch niet durven zeggen dat het weinig tot geen kwaad kan als mensen dicht bij elkaar komen.
Kan ook wederom te wijten zijn aan wat buiten het evenement zelf gebeurt. Voor de wedstrijd, na de wedstrijd, verplaatsing, bars,...

Maar dat zal een discussie blijven waar niemand ooit gelijk gaat krijgen.
Ik geef puni ook gelijk dat ik ook denk dat de kans groter is dat het op OV en/of feesten binnen zwaar verspreid is. Net zoals Fin-Rus. Wat niet wegneemt dat er waarschijnlijk ook besmettingen buiten gaan gebeurd zijn. Het exacte punt van besmetting achterhalen is echter onmogelijk dus je gaat hier nooit een consensus over bereiken.

Al zal hopelijk niemand ontkennen dat iemand buiten kruisen minder risico inhoudt dan bijvoorbeeld deze taferelen van vandaag:
In een rode zone, afgaand op de geschatte leeftijd zal het merendeel nog niet volledig gevaccineerd zijn. Als daar een besmet persoon inzit, zal de kans reëel zijn dat zelfs in de buitenlucht er meerdere besmettingen uit volgen.

Maar dat zal een discussie blijven waar niemand ooit gelijk gaat krijgen.
Ik geef puni ook gelijk dat ik ook denk dat de kans groter is dat het op OV en/of feesten binnen zwaar verspreid is. Net zoals Fin-Rus. Wat niet wegneemt dat er waarschijnlijk ook besmettingen buiten gaan gebeurd zijn. Het exacte punt van besmetting achterhalen is echter onmogelijk dus je gaat hier nooit een consensus over bereiken.
Klopt, ik zeg ook niet dat er een nulrisico is. Maar wel dat het risico zo ontiegelijk klein is dat er eigenlijk weinig rekening mee moet gehouden worden. Zeker omdat het ook moet afgewogen worden tegenover andere zaken.

Maar is inderdaad moeilijk met zekerheid te achterhalen.

Ik denk dat er vooral toch rekening gehouden moet worden met de nieuwe Delta en Delta+ variant waar ze het geregeld over hebben.
Toch beter om op dat vlak geen risico's te nemen, hoe klein ze misschien ook zijn.

Ik denk dat er vooral toch rekening gehouden moet worden met de nieuwe Delta en Delta+ variant waar ze het geregeld over hebben.
Toch beter om op dat vlak geen risico's te nemen, hoe klein ze misschien ook zijn.
Nogmaals, geen risico bestaat niet. En je ziet in het VK ook duidelijk dat besmettingen stijgen, maar dat dat vooral in de minder gevaccineerde (jongere) groep gebeurt, en dat de hospitalisaties niet mee stijgen. Dat is een lagging indicator, maar aangezien de besmettingen ondertussen op een maand tijd verzesvoudigd zijn, zou dat ondertussen wel moeten gebeurd zijn. Er is een duidelijke knip tussen besmettingen en vaccinaties, tijd dat beleidsmakers dat zich ook beginnen realiseren.

Nogmaals, geen risico bestaat niet. En je ziet in het VK ook duidelijk dat besmettingen stijgen, maar dat dat vooral in de minder gevaccineerde (jongere) groep gebeurt, en dat de hospitalisaties niet mee stijgen. Dat is een lagging indicator, maar aangezien de besmettingen ondertussen op een maand tijd verzesvoudigd zijn, zou dat ondertussen wel moeten gebeurd zijn. Er is een duidelijke knip tussen besmettingen en vaccinaties, tijd dat beleidsmakers dat zich ook beginnen realiseren.
Maar is dat ook wel zo? Ik denk dat het nog een beetje te vroeg is om dat te zeggen.
Afgaand op de Our World in Data data:
De eerste verdubbeling (sinds we nog steeds met exponentiële groei zitten) van de bevestigde gevallen is van 25 mei (2422 nieuwe cases) op 7 juni (5024 nieuwe cases). Dat is een periode van 2 weken.
Ik pak zondagen voor hospitalisaties omdat de hospitalisaties maar wekelijks op zondag gerapporteerd worden. Daar is er van 6 juni (928 weekly hospitalisations) op 20 juni (1554 weekly hospitalisations) dit dus maal 1,67 gegaan. 2 weken later dan wanneer de stijging in cases ingezet is. 20 juni zijn momenteel ook de laatst gerapporteerde waardes.
En afgaand op de informatie van de officiële site van gov.uk worden niet overal de data dagelijks doorgegeven maar wekelijks. Dus logisch dat het bij Our World in Data ook maar wekelijks bekeken wordt en we dus nog een week achterlopen.

Time will tell. Ik durf momenteel die conclusie nog niet maken. Het zou niet de eerste keer zijn dat het een lag van 3 weken is i.p.v. de 2 waar velen zich aan blijven vastklampen.

Maar is dat ook wel zo? Ik denk dat het nog een beetje te vroeg is om dat te zeggen.
Afgaand op de Our World in Data data:
De eerste verdubbeling (sinds we nog steeds met exponentiële groei zitten) van de bevestigde gevallen is van 25 mei (2422 nieuwe cases) op 7 juni (5024 nieuwe cases). Dat is een periode van 2 weken.
Ik pak zondagen voor hospitalisaties omdat de hospitalisaties maar wekelijks op zondag gerapporteerd worden. Daar is er van 6 juni (928 weekly hospitalisations) op 20 juni (1554 weekly hospitalisations) dit dus maal 1,67 gegaan. 2 weken later dan wanneer de stijging in cases ingezet is. 20 juni zijn momenteel ook de laatst gerapporteerde waardes.
En afgaand op de informatie van de officiële site van gov.uk worden niet overal de data dagelijks doorgegeven maar wekelijks. Dus logisch dat het bij Our World in Data ook maar wekelijks bekeken wordt en we dus nog een week achterlopen.

Time will tell. Ik durf momenteel die conclusie nog niet maken. Het zou niet de eerste keer zijn dat het een lag van 3 weken is i.p.v. de 2 waar velen zich aan blijven vastklampen.
Aantal bevestigde gevallen op 22 mei vs 22 juni: 1.739 vs 10.149.

En hier ook bevestiging dat de link eigenlijk gewoon gebroken is (uiteraard niet compleet, maar dat kan ook niet aangezien vaccins nooit 100% zullen beschermen).

Ik maak mij vooralsnog bitter weinig zorgen.

Aantal bevestigde gevallen op 22 mei vs 22 juni: 1.739 vs 10.149.

En hier ook bevestiging dat de link eigenlijk gewoon gebroken is (uiteraard niet compleet, maar dat kan ook niet aangezien vaccins nooit 100% zullen beschermen).

Ik maak mij vooralsnog bitter weinig zorgen.
En die 2 dingen zijn geen antwoord.
Ja, 22mei vs 22 juni is *6. Maar je zei zelf al da het lagging was. Dus waarom kijk je naar die periode voor cases?

Link tussen infectie en dood zegt niks over hospitalisaties, waarover je het had...

Mijn post ging niet over zorgen maken hé, ik zei enkel dat het nog te vroeg is om die stelling te doen sinds de laatste update qua hospitalisaties van 20 juni is. Waar die ook al een stijging van 67% had t.o.v. 2 weken ervoor. Met een lag van 2 weken hadden de nieuwe cases daar een stijging van 100%. En zelfs met lagging, is de verhouding stijging in cases t.o.v. stijging in hospitalisaties ook zelden 1 op 1 geweest. Met de huidige data zie ik zowat hetzelfde stramien als bij de 2e golf hier in België. Lag van 2~3 weken en verhouding van 2 op 1 qua stijging van aantal bevestigde besmettingen t.o.v. stijging van opnames in het ziekenhuis.

Kan zijn als de data morgen beschikbaar is qua hospitalisaties dat dit stramien doorbroken wordt en dat zou ik enkel toejuichen ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan