Corona: Maatregelen en Updates (persconferentie 26/11)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Heb je geen wegwerphandschoenen én mondmasker, dan benader je het slachtoffer niet en verwittig je de hulpdiensten. De kans op besmetting voor jou als eerstehulpverlener is immers te groot.

Thanks voor de toelichting maar...OMFG. Ben ik de enige die dit absurd vind?
"je moest maar eens corona oplopen. Laten we hem hier maar doodbloeden want 'kheb geen handschoenen bij."
Ongelofelijk dat dit letterlijk zo in dat protocol staat.
Er zijn toch veel zaken overboord gegooid door corona waar je je bedenkingen kan bij makenen.
Mijn grootmoeder is vorig jaar gestorven 1.5 dagen nadat ze in het ziekenhuis was opgenomen, die heeft 3 uur dood gelegen in haar kamer alleer men die kamer is binnen gegaan, dan pas was het resultaat van de test binnen en bleek ze negatief en achte het personeel het veilig om zonder maatregelen de kamer te betreden. Diegene die de protocollen/ werkwijzen opstellen redeneren nu eenmaal vanuit een bepaald standpunt en dan ziet men zaken misschien wel teveel vanuit die hoek.

Laatst bewerkt:
Heb je geen wegwerphandschoenen én mondmasker, dan benader je het slachtoffer niet en verwittig je de hulpdiensten. De kans op besmetting voor jou als eerstehulpverlener is immers te groot.

"je moest maar eens corona oplopen. Laten we hem hier maar doodbloeden want 'kheb geen handschoenen bij."
Nochtans is er niet zoveel veranderd aan de richtlijnen hoor. Eigen veiligheid komt altijd voor hulp bieden.
Dat wat jij nu als belachelijk aanziet wordt zelfs letterlijk op de EHBO-cursus van het Rode Kruis gezegd: indien bloed aanwezig en geen handschoenen, wacht op de hulpdiensten.

Als ik mij niet vergis zijn de eerste 4 stappen volgens het Rode Kruis zelfs:
  1. Veiligheid, voor zowel jezelf, slachtoffer als omstaanders.
  2. Controleer hartslag en of de persoon nog ademt.
  3. Bel de hulpdiensten.
  4. Pas dan hulp verlenen.
En ja, die stappen zijn in die volgorde. Dus zowel handschoenen bij bloed als mond-op-mond en COVID valt onder stap 1. En dat is altijd al zo geweest (toch bij mijn weten).

Dit is het EHBO protocol hé, niet voor medisch getraind personeel. Ik denk dat je teveel verwacht van EHBO. Bij een EHBO cursus op't werk werd de nadruk zelfs gelegd op hulpdiensten bellen, al de rest was bijzaak.

Kunt zeggen wat ge wilt en ik ben alles behalve ne sossen-fan.
Maar VDB legt het nu toch wel erg goed uit in het VTM-nieuws.

Laat zich ook niet vangen om zijn eigen mening toch te geven.
Maae gewoon de consensus te verdedigen en zo de discussie aan te zwengelen/zijn mede-onderhandelaars in diskrediet te brengen.
Hij legt vooral uit dat het belachelijk is om mensen meteen te testen als er daar zoveel verschil op zit wat 'meteen' is :p

Nochtans is er niet zoveel veranderd aan de richtlijnen hoor. Eigen veiligheid komt altijd voor hulp bieden.
Dat wat jij nu als belachelijk aanziet wordt zelfs letterlijk op de EHBO-cursus van het Rode Kruis gezegd: indien bloed aanwezig en geen handschoenen, wacht op de hulpdiensten.

Als ik mij niet vergis zijn de eerste 4 stappen volgens het Rode Kruis zelfs:
  1. Veiligheid, voor zowel jezelf, slachtoffer als omstaanders.
  2. Controleer hartslag en of de persoon nog ademt.
  3. Bel de hulpdiensten.
  4. Pas dan hulp verlenen.
En ja, die stappen zijn in die volgorde. Dus zowel handschoenen bij bloed als mond-op-mond en COVID valt onder stap 1. En dat is altijd al zo geweest (toch bij mijn weten).

Dit is het EHBO protocol hé, niet voor medisch getraind personeel. Ik denk dat je teveel verwacht van EHBO. Bij een EHBO cursus op't werk werd de nadruk zelfs gelegd op hulpdiensten bellen, al de rest was bijzaak.
Volgorde lijkt me wel juist te zijn, recent nog opfrissing gehad. Eigen veiligheid primeert, inderdaad. Anders zit je met twee slachtoffers en een bloedvergiftiging is niet licht op te vatten. En hulp verlenen naar eigen kunnen. Dat is niet zo evident, want er zijn tal van stressfactoren die dat bemoeilijken.

Is er eigenlijk wel over de maatregelen nagedacht. Hoe serieus is men in het "verminderen vd druk op de zorg" als drie volgeboekte sportpaleisconcerten voor Niels Destadsbaeder en een handelbeurs met 10.000 man mogen doorgaan, maar de gewone man mag niet meer na elven op café, met maar max. zes man aan tafel. En voor een kleine sportploeg supporteren mag ook al niet meer.

Eigenlijk is dat gewoon niet eerlijk, en gaat het geen zak uithalen. Als er daar al een die nieuwe variant heeft in het sportpaleis is het hek al van de dam..

Mijn concert waar ik afgelopen weekend naartoe was gegaan met 100 man want er waren geen zitplaatsen, zou bijvoorbeeld niet doorgaan (nog een geluk dat het vorige week was). Maar Nielsje dan weer wel met 3x 15.000 man dan weer wel. Tja. Op zich roep ik niet op tot het verbieden ervan, maar ik vind de andere maatregelen in vergelijking dan gewoon in het belachelijke getrokken.

Gelukkig is het hier nog geen Nederland. Daar is er al een avondklok om 5u. En met de rellen die er al waren, zal dat vonken en vuur geven.

Hij legt vooral uit dat het belachelijk is om mensen meteen te testen als er daar zoveel verschil op zit wat 'meteen' is :p
Het virus is al zodanig verspreid dat testen om het op te sporen wellicht niet meer zo prioritair is.

In de beginfase wanneer er veel minder virus rondgaat zal dat veel belangrijker zijn, om zo haarden van besmettingen in te dijken.

Is er eigenlijk wel over de maatregelen nagedacht. Hoe serieus is men in het "verminderen vd druk op de zorg" als drie volgeboekte sportpaleisconcerten voor Niels Destadsbaeder en een handelbeurs met 10.000 man mogen doorgaan, maar de gewone man mag niet meer na elven op café, met maar max. zes man aan tafel. En voor een kleine sportploeg supporteren mag ook al niet meer.

Eigenlijk is dat gewoon niet eerlijk, en gaat het geen zak uithalen. Als er daar al een die nieuwe variant heeft in het sportpaleis is het hek al van de dam.

Is gewoon voor de praktische regeling voor die mensen.

En enfin ben nu gene wetenschapper maar ik denk dat als ge besmet zijt ge minder mensen op zoiets gaat aansteken met vooral vluchtige contacten en veel "open" ruimte vooral.
Dan bijvoorbeeld 10 uur op een vliegtuig te zitten. (om nu maar iets te noemen).

En enfin ben nu gene wetenschapper maar ik denk dat als ge besmet zijt ge minder mensen op zoiets gaat aansteken met vooral vluchtige contacten en veel "open" ruimte vooral.
Dan bijvoorbeeld 10 uur op een vliegtuig te zitten. (om nu maar iets te noemen).
Maar op een vliegtuig zou er continu aanvoer zijn van verse lucht en dus minder kans om mensen aan te steken (wordt beweerd).
Ik heb het er ook nog altijd moeilijk mee om te begrijpen dat wanneer je daar met bijna 200 man in een cocon kruipt dat dat geen bron van besmettingen zou zijn. Zeker als dat virus zo besmettelijk is.

Ik weet het niet. Dat is toch niet anders bij de basketbalclub fansectie. Of bij een concert van 100 man ivgl met een concert van 15.000 man, if anything kan zich minder verspreiden juist.

Van dat in het vliegtuig zitten, volledig akkoord. Maar dan moet er een inreisverbod komen, niet dit natuurlijk. Ik snap al niet waarom we dat niet vanaf dag 1 doen. Reizen zou het laatste moeten zijn dat we zouden mogen doen op dit moment, zowel van en naar, en met strenge quarantainemaatregelen als het niet anders kan, en uitzonderingen voor handel maar met voorwaarden.

Ik begrijp echt niet waarom elk land zijn grenzen wagenwijd openzet. Dan heeft maatregelen in een bepaald land toch geen zin? En die nieuwe varianten zijn hier hypersnel.

Ik snap eigenlijk niet dat de bottleneck nu opeens de vaccinatiecentra zouden zijn gezien de vroegere communicatie was dat men als de pharmabedrijven genoeg leverden ze de volledige bevolking in een maand tijd gingen kunnen vaccineren
Goh ik kan me er wel iets bij voorstellen. Toen de vaccinatiecampagne op zijn hoogtepunt zijn zat of aan het opbouwen was (tot ongeveer het begin van de zomer), was er enthousiasme, werden de locaties niet voor iets anders gebruikt, hadden vrijwilligers niets anders te doen, waren vrijwilligers nog enthousiast, kregen mensen nog even verlof voor een vaccin, was iedereen er van overtuigd dat we er nu bijna waren en kon men niet wachten om een vaccin te krijgen.

Intussen zijn we een half jaar verder, zijn vaccinatiecentra afgebouwd, hebben vrijwilligers andere dingen te doen of geen energie meer over, ...
Ik werk even met de data zoals ze vandaag op het gekende vaccinatie-dashboard staan.
BeschrijvingAantal
Volledig gevaccineerd
(1 J&J of 2 van de andere)
8.676.283
Komen in aanmerking voor een booster
(grofweg: laatste dosis meer dan 5 maanden geleden gehad)
3.912.465
Hebben al een booster gehad1.367.675
Boosters "nu" nodig (verschil vorige twee rijen)2.544.790
Boosters "later" nodig (verschil eerste rij en tweede rij)4.763.818
Vaccins in voorraad5.325.711

Er dus meer dan genoeg vaccins in voorraad om iedereen die nu of binnen een maand in aanmerking komt (als je zes maanden in rekening neemt) voor een booster, twee boosters te geven. Het ligt dus niet aan de voorraad of leveringsproblemen, die bottleneck is gepasseerd.

Uit mijn omgeving blijkt dat er nu afspraken voor rond Kerstmis worden gemaakt en is er niets eerder vrij; puur anekdotisch ligt het dus niet aan de bereidheid.

Ik ben er niet per se blij mee, maar ik zie niet echt een andere verklaring dan dat de bottleneck bij de vaccinatiecentra ligt. Als Weyts er in slaagt om het volledige lerarenkorps daar weg te trekken, zorgt dit voor extra capaciteit voor anderen. Ik kan veel kritiek geven op het beleid van Weyts, maar dit lijkt me geen valabele kritiek.

Even verder rekenen, en de (arbitraire) ondergrens voor een booster verlagen:
(grens op 4 maanden)
6.598.699
Aantal hiervan die nog geen booster hebben gehad5.231.024
Ook hier, stel dat we morgen logistiek in staat zijn om iedereen die nog maar 4 maanden volledig gevaccinneerd een booster te geven, hebben we nog steeds vaccins over.

Stel dat we ook de tweede dosissen van wie nog niet volledig gevaccineerd is, als reserve houden, en we zetten alles morgen, hoeveel hebben we dan nodig?
Boosters als de grens op vier maanden ligt5.231.024
Tweede dosissen op voorraad houden145.098
TOTAAL NODIG5.376.122
In dat (hypothetische) geval hebben we 50.000 dosissen te kort. Helaas krijgen we niet alles morgen gezet, gelukkig levert Pfizer elke week en Moderna ook geregeld.

Een side-note: de (1, 2 of 3) dossissen voor mensen die nog niet gevaccineerd zijn heb ik niet meegeteld. Willen we daar toch nog maar eens rekening mee houden en eieren onder hun gat leggen, zullen we niet morgen iedereen geprikt krijgen.

Conclusie: er zijn (in mijn ogen) slechts twee redenen om vast te houden aan de zes maanden:
  • Vaccinatiecentra kunnen niet volgen
  • Mogelijke aanpassing voor omnikron-variant zal nog niet in de komende weken in de boosters zitten.
Andere redenen zijn eerder gevoelsmatig, zoals minder winst te boeken. Om maar willekeurige getallen te noemen: van 30 % naar 99 % efficacy geboosterd worden is veel spectaculairder dan van 80 % naar 99 % te gaan. Desalniettemin blijft de booster zinvol en effectief, of er nu 4, 5 of 6 maanden tussenzitten.

In elke eerstehulpopleiding wordt er continue gehamerd op EIGEN VEILIGHEID EERST. Meestal wordt dat wat in het belachelijke getrokken ("zorg dat je niet door een camion overreden wordt terwijl je reanimeert, draai eerst de gaskraan dicht voordat je begint te blussen, ...) maar het is niet omdat het gevaar wat minder zichtbaar is dat je door zo'n rechtstreekse, intense (en allicht langdurige) blootstelling als beademing, minder risico loopt hé. Zeker nu de delta-variant letterlijk overal zit, geloof ik zeker dat het relevant is om het protocol hierop aan te passen.

Laatst bewerkt:

Nog een vraag trouwens. Je hebt het hier over "vluchtige contacten" en "open ruimtes". Ik denk niet dat de meeste besmettingen op vliegtuigen gebeuren trouwens, want de merendeel v/d bevolking heeft niet in een vliegtuig gezeten sinds de pandemie, maar het komt wel zo binnen. Vooral via vliegtuig, misschien boot/trein/auto maar dan in mindere mate (vanuit het buitenland). Binnenin zal het zich vooral kinderen / scholen verspreiden, vanwie het nadeel is dat velen niet ziek worden van covid 19 en dus niet weten dat ze dat hebben, maar het wel kunnen verspreiden. Alsook ze wel hun sociaal contact hebben natuurlijk elke dag, en kinderen niet zo bewust met het virus bezig zijn als wij (hoewel relatief een stuk meer dan de meeste politieke issues natuurlijk).

Maar wie zegt dat vluchtige contacten en open ruimtes het virus niet verspreiden? Zelfs een mondmasker beschermt niet volledig, en vaccinatie doet dat ook niet helemaal. Wel verhoogt het de algemene graad van bescherming natuurlijk, en met nog geen klein beetje. Zeker wanneer het in combinatie wordt gebruikt. Maar het effect van vaccinatie zwakt na een tijd wel af. Bij mij is het bijvoorbeeld van april al geleden dat ik mijn tweede vaccin heb gekregen, toen eerder gekregen dan leeftijdsgenoten, nu zal ik tegelijkertijd aan de beurt komen als leeftijdsgenoten, omdat ik die niet via een zorginstelling meer zal krijgen. Maar het kan zijn dat ik dan tijdelijk iets vatbaarder zal zijn voor het virus dan leeftijdsgenoten, maar dat is niet zo erg. (ik had ook daar tegenover iets vroeger al mijn bescherming)

Goh ik kan me er wel iets bij voorstellen. Toen de vaccinatiecampagne op zijn hoogtepunt zijn zat of aan het opbouwen was (tot ongeveer het begin van de zomer), was er enthousiasme, werden de locaties niet voor iets anders gebruikt, hadden vrijwilligers niets anders te doen, waren vrijwilligers nog enthousiast, kregen mensen nog even verlof voor een vaccin, was iedereen er van overtuigd dat we er nu bijna waren en kon men niet wachten om een vaccin te krijgen.

Intussen zijn we een half jaar verder, zijn vaccinatiecentra afgebouwd, hebben vrijwilligers andere dingen te doen of geen energie meer over, ...
Ik werk even met de data zoals ze vandaag op het gekende vaccinatie-dashboard vandaag.
BeschrijvingAantal
Volledig gevaccineerd
(1 J&J of 2 van de andere)
8.676.283
(grofweg: laatste dosis meer dan 5 maanden geleden gehad)
3.912.465
Hebben al een booster gehad1.367.675
Boosters "nu" nodig (verschil vorige twee rijen)2.544.790
Boosters "later" nodig (verschil eerste rij en derde rij)4.763.818
Vaccins in voorraad5.325.711

Er dus meer dan genoeg vaccins in voorraad om iedereen die nu of binnen een maand in aanmerking komt (als je zes maanden in rekening neemt) voor een booster, twee boosters te geven. Het ligt dus niet aan de voorraad of leveringsproblemen, die bottleneck is gepasseerd.

Uit mijn omgeving blijkt dat er nu afspraken voor rond Kerstmis worden gemaakt en is er niets eerder vrij; puur anekdotisch ligt het dus niet aan de bereidheid.

Ik ben er niet per se blij mee, maar ik zie niet echt een andere verklaring dan dat de bottleneck bij de vaccinatiecentra ligt. Als Weyts er in slaagt om het volledige lerarenkorps daar weg te trekken, zorgt dit voor extra capaciteit voor anderen. Ik kan veel kritiek geven op het beleid van Weyts, maar dit lijkt me geen valabele kritiek.

Even verder rekenen, en de (arbitraire) ondergrens voor een booster verlagen:
(grens op 4 maanden)
6.598.699
Aantal hiervan die nog geen booster hebben gehad5.231.024
Ook hier, stel dat we morgen logistiek in staat zijn om iedereen die nog maar 4 maanden volledig gevaccinneerd een booster te geven, hebben we nog steeds vaccins over.

Stel dat we ook de tweede dosissen van wie nog niet volledig gevaccineerd is, als reserve houden, en we zetten alles morgen, hoeveel hebben we dan nodig?
Boosters als de grens op vier maanden ligt5.231.024
Tweede dosissen op voorraad houden145.098
TOTAAL NODIG5.376.122
In dat (hypothetische) geval hebben we 50.000 dosissen te kort. Helaas krijgen we niet alles morgen gezet, gelukkig levert Pfizer elke week en Moderna ook geregeld.

Een side-note: de (1, 2 of 3) dossissen voor mensen die nog niet gevaccineerd zijn heb ik niet meegeteld. Willen we daar toch nog maar eens rekening mee houden en eieren onder hun gat leggen, zullen we niet morgen iedereen geprikt krijgen.

Conclusie: er zijn (in mijn ogen) slechts twee redenen om vast te houden aan de zes maanden:
  • Vaccinnatiecentra kunnen niet volgen
  • Mogelijke aanpassing voor omnikron-variant zal nog niet in de komende weken in de boosters zitten.
Andere redenen zijn eerder gevoelsmatig, zoals minder winst te boeken. Om maar willekeurige getallen te noemen: van 30 % naar 99 % efficacy geboosterd worden is veel spectaculairder dan van 80 % naar 99 % te gaan. Desalniettemin blijft de booster zinvol en effectief, of er nu 4, 5 of 6 maanden tussenzitten.

In elke eerstehulpopleiding wordt er continue gehamerd op EIGEN VEILIGHEID EERST. Meestal wordt dat wat in het belachelijke getrokken ("zorg dat je niet door een camion overreden wordt terwijl je reanimeert, draai eerst de gaskraan dicht voordat je begint te blussen, ...) maar het is niet omdat het gevaar wat minder zichtbaar is dat je door zo'n rechtstreekse, intense (en allicht langdurige) blootstelling als beademing, minder risico loopt hé. Zeker nu de delta-variant letterlijk overal zit, geloof ik zeker dat het relevant is om het protocol hierop aan te passen.
Op die manier zijn de "vaccinatiecentra" inderdaad de bottleneck maar dat vind ik eigenlijk wat denigrerend tegenover die vrijwilligers die daar al dat werk doen, het is in hoofdzaak de politiek die hier veel te laat de machine aan gezet heeft maar nu wel weer kan roepen dat bepaalde zaken nu eenmaal tijd nodig hebben.

Is er eigenlijk wel over de maatregelen nagedacht.
Nee ik denk het niet. Iedereen die aanwezig was mocht enkele ideeën op een briefje schrijven, in een hoge hoed steken en vervolgens mocht iedereen eens grabbelen in de hoed. Die maatregelen zijn het geworden, behalve diegene die Jan voorstelde want Jan had vorige keer twee briefjes doen verdwijnen en da's natuurlijk niet eerlijk. Frank mocht daarentegen een joker inzetten, want hij was vorige maand jarig en moest nog trakteren.

Wat denk je nu eigenlijk zelf? :unsure:

Ik heb niet de behoefte om elke maatregel te gaan verdedigen, da's in alle media en hier al heel veel gebeurd, al bijna twee jaar aan een stuk. Ik vind ook niet elke maatregel leuk, ben het ook niet met elke maatregel eens of ik frons ook eens mijn wenkbrauwen.

Maar stellen dat men er niet over nadenkt is toch te belachelijk voor woorden? Deze rant is niet eens naar jou persoonlijk, er zijn legio personen in dit topic die ook veel te snel roepen "hoe dom wel niet is in de Wetstraat" en hoe zij het beter weten. Vaak meteen tegengesproken door iemand die het ook beter weet, maar dan tegengesteld.
Gelukkig is het hier nog geen Nederland. Daar is er al een avondklok om 5u. En met de rellen die er al waren, zal dat vonken en vuur geven.
Zou men dan toch nagedacht hebben over de maatregelen?

Nee ik denk het niet. Iedereen die aanwezig was mocht enkele ideeën op een briefje schrijven, in een hoge hoed steken en vervolgens mocht iedereen eens grabbelen in de hoed. Die maatregelen zijn het geworden, behalve diegene die Jan voorstelde want Jan had vorige keer twee briefjes doen verdwijnen en da's natuurlijk niet eerlijk. Frank mocht daarentegen een joker inzetten, want hij was vorige maand jarig en moest nog trakteren.
Ik heb het altijd al geweten.

Op die manier zijn de "vaccinatiecentra" inderdaad de bottleneck maar dat vind ik eigenlijk wat denigrerend tegenover die vrijwilligers die daar al dat werk doen, het is in hoofdzaak de politiek die hier veel te laat de machine aan gezet heeft maar nu wel weer kan roepen dat bepaalde zaken nu eenmaal tijd nodig hebben.
Goh, als hij zo, samen met de Franstalige en Duitstalige collega's al 400.000 mensen (grof geschat) kan weghalen uit de vaccinatiecentra, zijn dat 400.000 andere mensen die ook sneller hun spuit krijgen.

Ik ben meestal niet de eerste om Weyts te verdedigen maar als hij binnen zijn bevoegdheid twee vliegen in een klap kan slaan (zijn personeel beschermen en de bottle-neck voor de rest verkleinen) vind ik dat alleen maar verdedigbaar.

Je hebt volgens mij gelijk dat men (politiek) te laat begonnen is, maar daar kan @JanusDR wel een boompje over opzetten 🤫
Ik bedoel het dan ook helemaal niet in de zin van "de vrijwilligers moeten maar harder werken", helemaal niet.

Eigenlijk is dat gewoon niet eerlijk, en gaat het geen zak uithalen. Als er daar al een die nieuwe variant heeft in het sportpaleis is het hek al van de dam..

Mijn concert waar ik afgelopen weekend naartoe was gegaan met 100 man want er waren geen zitplaatsen, zou bijvoorbeeld niet doorgaan (nog een geluk dat het vorige week was). Maar Nielsje dan weer wel met 3x 15.000 man dan weer wel. Tja. Op zich roep ik niet op tot het verbieden ervan, maar ik vind de andere maatregelen in vergelijking dan gewoon in het belachelijke getrokken.

Ik weet niet of dat in feite wel een goede maatregel is. Stel: je doet alles dicht na 17h. Wat je dan krijgt is dat er misschien juist meer van het werkvolk in het weekend tegelijkertijd zal naar de winkel gaan. Of naar de horeca. In plaats van meer spreiding doorheen de week.

Bij mij is het bijvoorbeeld van april al geleden dat ik mijn tweede vaccin heb gekregen, toen eerder gekregen dan leeftijdsgenoten, nu zal ik tegelijkertijd aan de beurt komen als leeftijdsgenoten, omdat ik die niet via een zorginstelling meer zal krijgen.
Nee
De uitnodigingen worden al in de komende dagen verstuurd, op basis van de tijd die verstreken is sinds de eerste vaccinatiecyclus en de leeftijd van de betrokkenen.

Huisartsen gaan terecht heeelemaal tegen nieuwe teststrategie in. Gaan enkel op dag 5 testen en tot dan ook in Q. Reacties in covidgroep voor artsen spreken boekdelen en gelijk hebben ze.

Ik snap de reactie van de huisartsen, maar ik snap ook wel de repliek van Vandenbroucke in DS:

Concreet, zegt Vandenbroucke, komt een test op dag één na een hoogrisicocontact eigenlijk neer op een test na enkele dagen. ‘We zeggen: laat je zo snel mogelijk testen. In de praktijk en met de drukte in de testcentra is dat vandaag vaak na dag drie, vier of vijf. Ondertussen moet je ook verplicht in quarantaine.’

Waarom dan niet het voorstel van de artsen overnemen en een test op dag vijf verplichten? ‘Omdat die in de praktijk neerkomt op een test op dag zeven of acht’, zegt Vandenbroucke. ‘Dat is te laat. Nee, de boodschap moet zijn: heb je een hoogrisicocontact gehad, laat je dan zo snel mogelijk testen.’

Nu ja, het enige dat effectief iets gaat helpen om de drukte bij de huisartsen weg te halen, is om de tests "volledig" bij hen weg te halen.

Hij zou beter werk maken van deftige ventilatie in de klaslokalen, en deftige ondersteuning voor het lerarenkorps. Maar ja.
Heb jij een idee over de inhoud van dit statement ? Het is gemakkelijk om te zeggen dat men werk moet maken van deftige ventilatie in de klaslokalen... maar in de realiteit zijn er 4000+ scholen in Vlaanderen. bron : https://www.statistiekvlaanderen.be/nl/onderwijsinstellingen

Een raam open zetten is een gemakkelijke maatregel (maar niet echt aangenaam). Als je echter moet beginnen met volledige ventilatiesystemen uit te rollen over 4000+ schoolgebouwen. Waarbij deze schoolgebouwen nergens gestandaardiseerd zijn (dus geen enkel gebouw is een directe kopie), er zijn waarbij ze in afwachting zijn van een nieuwbouw en dus niet meer investeren in de huidige gebouwen behalve het hoogstnoodzakelijke en er ook nog eens enorme verschillen zijn in grootte en structuur wat de uitrol van een gecentraliseerd ventilatiesysteem niet vergemakkelijkt.

Je moet gewoon al eens kijken welke ruimte ventilatiesystemen in grote kantoorgebouwen in beslag nemen zowel in de plafonds als in de benodigde kokers dan word je daar niet echt vrolijk van.

En dan hebben wij nog niet gesproken over het feit dat als je ook nog eens wil dat dit allemaal snel gebeurd dan gaat dit naast een BOM geld ook nog eens een zoektocht worden naar installateurs om al die werven gelijktijdig op te starten en uit te voeren.

Zet daarnaast nog eens het feit dat bij mijn weten scholen onderhevig zijn aan de wet op overheidsopdrachten waardoor je ofwel een enorm overkoepelend lastenboek moet opstellen voor die 4000+ werven (ergo een kadercontract) dat in de uitrol vlot tussen de 1 jaar tot 2 jaar duurt voordat je effectief aan de uitvoeringsfase kunt starten. EN dan zit je met het probleem dat je binnen dat vooropgestelde budget moet blijven (en laat mij eerlijk zijn, dat is niet evident...)
Ofwel moet je voor elk van die werven een apart dossier en project opzetten waar je een lastenboek voor opstelt (en ja, dat kan gestandaardiseerd worden - er bestaan nu eenmaal typelastenboeken) maar dan nog moet je voor elk van die projecten wel in dat lastenboek een volledige procedure uitwerken om ervoor te zorgen dat de werken duidelijk zijn (en je geen blanco cheques bij wijze van spreken aan het maken bent) inclusief een raming.
Voor een elektriciteitsdossier is dat nog relatief gemakkelijk (een kabelbaan of een kabelladdertje kunt je wel ergens gemakkelijk kwijtgeraken). De ventilatiebuizen met de benodigde diameters om het juiste debiet te garanderen in de verschillende klaslokalen... dat is een heel ander paar mouwen. Dat is iets intensiever.

Stel dan nog dat iemand zo'n project zou rondkrijgen op 2 dagen (wat ik niet geloof), dan zit je met 220wd op een jaar nog altijd maar op 110 v/d 4000 projecten met 1 projectleider/projectmanager. En dan hebben wij nog niet gesproken over de uitroltijd van zo'n project effectief uit te voeren. Of de overlast dat die structurele werken geven. Want laat ons duidelijk zijn, zo'n uitvoertijd gaat dan ook nog gerelateerd zijn aan de grootte van het gebouw (en dus de school). Wij spreken dan niet over 2 dagen of een weekje dat zo 1 project volledig uitgevoerd wordt.

Naast de tijd, het budget dat het uitrollen van zo'n systemen kost. Heb je dan ook nog eens de onderhoudskosten die je gaat hebben waarvoor je budgetten naar de toekomst gaat moeten voorzien en die de exploitatiekost voor schoolgebouwen nog gaat verhogen...

En dan hebben we nog niet gesproken over de olifant in de porseleinskast waar men zelfs het geld nog niet eens kon in de begroting schrijven om ZELF nieuwe gebouwen te zetten voor de schoolgemeenschappen maar waar men daarvoor de private sector heeft betrokken om op die manier die budgetten artificieel buiten de begroting te houden.
Zwijg stil dat men dan het geld gaat vinden om eventjes 4000+ ventilatiesystemen van verschillende grootte uit te rollen... (al kan het ook zijn dat op een gedeelte ervan men de capaciteit ervan moet aanpassen, ipv volledig te voorzien - aangezien er al nieuwe scholen zijn gebouwd via die PPP (public private partnership) opdrachten die al een bepaalde ventilatievoorziening hebben)... waardoor die 4000+ naar onder gaat (of in worst case scenario je bestaande contracten met private partners moet aanpassen wat onaangename prijsconsequenties kan hebben).

En dan heb ik nog niet gesproken over het feit dat naast de verhoogde vraag hiervoor vanwege de overheid, diezelfde aanpassingen op termijn ook nodig zullen zijn in talrijke private sectoren waardoor je dan ook nog eens extra de kosten omhoogdrijft wegens de verhoogde vraag en het beperkte aanbod van installateurs EN materiaal.

Maar hey dat klinkt goed hé : maak eens werk van deftige ventilatiesystemen...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan