Corona: Maatregelen en Updates (persconferentie 26/11)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Over prikken voor kinderen betwijfel ik of het veel gaat uitmaken.
Je blijft besmettelijk en onder de 11 worden kinderen haast nooit echt ziek. Het helpt een beetje maar het zal beperkt effect hebben imo. Wel op quarantaines maar dat is dan ook alleen maar omdat de quarantaineregels opgesteld worden met als parameter "ben je gevaccineerd of niet". Men zou die regels ook gewoon niet daarvan kunnen laten afhangen.
Kom maar met cijfers, want "een beetje" en "beperkt effect" is bullshit.
Je bent (veel) minder besmettelijk als gevaccineerde. Naast de natuurlijk (veel) kleinere kans om uberhaupt besmet te geraken.
Ja, er is nog kans om besmet te geraken, ja je kan nog virus verspreiden. Maar niet van die grootte-orde om vaccins helemaal af te schrijven, ook niet voor jonge kinderen.
Die boosters gaan wel een verschil maken op korte termijn vermoed ik.
Zeker en vast, die maken je verhaal nog meer onzin.

Een parameter waar ik weinig tot niets over hoor is die coronapil en bijgevolg de gehele behandeling van de ziekte. Als die pillen er kunnen voor zorgen dat symptomen zich veel milder ontwikkelen, dan ontlasten we de zorg toch ook enorm?

Een parameter waar ik weinig tot niets over hoor is die coronapil en bijgevolg de gehele behandeling van de ziekte. Als die pillen er kunnen voor zorgen dat symptomen zich veel milder ontwikkelen, dan ontlasten we de zorg toch ook enorm?
Nog niet goedgekeurd, afaik, en nog niet in mass-productie.
Nadeel is bovendien dat je er snel bij moet zijn na besmetting.
En uiteraard, voorkomen (vaccin) is beter dan genezen.

Beke heeft daar inderdaad eind september op aangedrongen en heeft half oktober de vaccinatiecentra, die vooral draaiden op vrijwilligers, opgedoekt en laten afbreken. Terwijl hij wist dat er advies ging komen binnen enkele weken.
Beke is ook niet vrij van zonden, dat merk ik thuis bij mijn vrouw die betrokken is bij de opzet van zo'n vaccinatiecentrum. Die mensen voelen zich ook in de steek gelaten. Amateurisme/voorzichtigheid/spelletjes langs alle kanten.

En nogmaals, men loopt nu 2 miljoen boosterprikken achter. Advies om ze te zetten bij +65 en zorg is al eind oktober of zo (?) genomen. Die maand had een groot verschil kunnen maken.
Uiteraard is ie niet vrij van zonde. Dat weet ik ook. Maar het begint federaal waar de overkoepelende dienst zit die de uitrol moet goedkeuren. Ik denk dat zij ook over de stock gaan van de vaccins?
Bovendien liepen de contracten van de centra sowieso af op 15 oktober en waren veel locaties al opnieuw gepland voor beurzen etc. Niet dat ik het wil goedpraten, maar ik begrijp het wel een beetje. Je kan moeilijk zo'n grote hallen leeg laten staan en vrijwilligers standby houden voor moest de federale minister toch ooit z'n fiat geven.
Maar sinds dat fiat, zou het nu echt alle hens aan dek moeten zijn en zouden er prikken moeten gezet worden dat het geen naam heeft. Door iedereen die het mag of kan.

Nog niet goedgekeurd, afaik, en nog niet in mass-productie.
Nadeel is bovendien dat je er snel bij moet zijn na besmetting.
En uiteraard, voorkomen (vaccin) is beter dan genezen.
Onlangs denk ik?

Nu wat die pillen betreft - er zijn er 2 (van Merck en Pfizer) - zijn we traditiegetrouw weer heel voorzichtig aan het afwachten.

Laatst bewerkt:
Onlangs denk ik?

Nu wat die pillen betreft - er zijn er 2 (van Merck en Pfizer) - zijn we traditiegetrouw weer heel voorzichtig aan het afwachten.
Goed dat we afwachten, want de faze twee testresultaten van de Pfizer - pil zijn ontnuchterend slecht in vergelijking met de eerste resultaten

Brabanthal in Leuven opent weer als vaccinatiecentrum op 13 december. 10.000 prikken per dag kunnen ze daar aan.
Ben benieuwd. Ik zou in principe al op 12 januari m'n booster mogen/moeten krijgen.

Die van Pfizer is nog niet goedgekeurd door het EMA, dat vind ik dan weer logisch dat we dat nog niet kopen. Dat van Merck is ok maar we zijn daar aan het wachten tot er ergens een initiatief komt vanuit Europa.

Elke keer in dit 1,5-jaar-durende covid-verhaal (mondmaskers grootschalig opzetten, boosters zetten, tussentijden versnellen, maatschappij open laten in de zomer bij hoge vaccinatiegraad, inzetten op verluchting) was er wel een stem die zei "we doen het beter en volgen rustig de wetenschap" maar elke keer zal het wellicht toch wel de verkeerde gok geweest zijn. Dit situatie is precair maar precies nooit voor acties die de overheid moet nemen.

Nu ook heel West-Vlaanderen, Gent, Leuven, etc. die sinds vorige week sterk blijken te dalen, zoals verwacht door BG ;-)
Enkel Antwerpen stijgt nu nog in België, de rest daalt al sterk.

Dus deze fase is voorbij, gelukkig kerstfeest iedereen 🥳

(en binnen 3 maanden misschien aflevering 5: omicron plezier)

Die van Pfizer is nog niet goedgekeurd door het EMA, dat vind ik dan weer logisch dat we dat nog niet kopen. Dat van Merck is ok maar we zijn daar aan het wachten tot er ergens een initiatief komt vanuit Europa.

Elke keer in dit 1,5-jaar-durende covid-verhaal (mondmaskers grootschalig opzetten, boosters zetten, tussentijden versnellen, maatschappij open laten in de zomer bij hoge vaccinatiegraad, inzetten op verluchting) was er wel een stem die zei "we doen het beter en volgen rustig de wetenschap" maar elke keer zal het wellicht toch wel de verkeerde gok geweest zijn. Dit situatie is precair maar precies nooit voor acties die de overheid moet nemen.

Damned if you do damned if you don't?

Damned if you do damned if you don't?
Joel de Ceulaer zou zeggen: voorzichtigheidsprincipe. een aantal miljoen meer of minder uitgeven vind ik best ok tegenover x aantal doden. ;)

Nu ook heel West-Vlaanderen, Gent, Leuven, etc. die sinds vorige week sterk blijken te dalen, zoals verwacht door BG ;-)
Enkel Antwerpen stijgt nu nog in België, de rest daalt al sterk.

Dus deze fase is voorbij, gelukkig kerstfeest iedereen 🥳

(en binnen 3 maanden misschien aflevering 5: omicron plezier)

en RT is gezakt naar 1.07 ;)

Ondanks de weer hogere Coronacijfers moest mijn vriend toch nog een week terug naar het buitenland voor zijn werk (project was nog niet helemaal af).
Hij is sinds vrijdagavond terug, maar voelt zich wat "raar" sinds gisteravond, en nu ligt hij mottig in bed met volledig verstopte neus en keelpijn. Wil ook niet eten. :(
Hopelijk geen Corona, al heeft hij het al gehad (en is er helaas erg ziek van geweest).
Ikzelf heb momenteel hele lichte keel- en hoofdpijn en mijn maag ligt een klein beetje overhoop.

Het is natuurlijk niet zeker dat het Corona is, noch dat het aan de reis ligt, maar het punt dat ik hierbij nog wil maken is dat ik het sowieso onverantwoord vind dat men werknemers in deze tijd toch nog naar het buitenland laat vertrekken om te werken. Luchthaven, vlucht, nog een luchthaven... Grote kans op besmetting lijkt mij? Om dan nog maar te zwijgen van de werkomgeving. Ook worden daar lange uren geklopt. Een paar dagen achter elkaar 12 uur werken was geen uitzondering.
Men kan het uiteraard (weer) oplopen, mee naar België brengen en anderen besmetten. Er wordt van alles verboden, maar reizen omwille van het werk, dat moet wel nog kunnen ondanks de risico's, wat de reden daarachter ook is... Just my opinion.
Gelukkig voelt hij zich sinds gisteren al beter, maar heeft zich toch laten testen. Negatief. :)

En as usual komen de voorspellingen op een publiek forum door mensen die duidelijk geen volledig beeld op de cijfers hebben.

Ik zal beginnen met de fouten aan te kaarten:
  1. De prognose was niet van Sciensano maar van het SIMID consortium.
  2. Voor de short-term prognose werd naar ziekenhuisopnames gekeken, de IZ bezetting was op zowat alle modellen gelijk tot en met 26/11/2021. Dus maakt het op zich weinig uit wat de huidige IZ bezetting is momenteel, het verschil zou pas begin december zichtbaar zijn.
  3. "Valt wel mee" terwijl de drempelwaarde 500 is...
  4. Voor uw new in/new out kijk je enkel naar de laatste dagen om een conclusie te trekken, terwijl als je iets breder kijkt er altijd op zondag en maandag een dal is van beide. De trend van de afgelopen weken is ongeveer gelijk aan wat zich nu voordoet. Ik zou dus geen conclusies durven trekken op basis van de afgelopen dagen.
    RH15mB3.png
  5. Zelfde probleem met uw Rt. Als je inderdaad naar de laatste dag kijk zou je denken dat de daling ingezet is. Als we naar de voorgaande periode kijken is een golf-beweging normaal met meestal een dal rond do-za. Zoals nu ook. We zijn inderdaad al wat gezakt, maar sinds maandag stabiel. Namelijk 1.12, 1.13, 1.12, 1.13, 1.11.
    UPlrOLk.png

De enigste conclusie dat ik nu kan trekken is dat het te vroeg is om een conclusie te trekken...

Wat is je mening vandaag?

Wat is je mening vandaag?
Dezelfde als toen, dat je toen die conclusies nog niet kon trekken. Wat er ook lettelijk stond.

Achteraf afkomen van "kijk, ik had gelijk" is makkelijk. Zeker als je zoals @JanusDR al meer fout dan juist geweest bent of waar zijn voorspellingen telkens mee opschoven ^^

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan