Coouderschap en het geld

Sloan

Member
Hello,

Ex en ik hebben besloten week week te doen, in de volksmond coouderschap.

Nu vroeg ik me af waar ik allemaal recht op heb. Ik weet dat in 90% van de gevallen de alimentatie vervalt, maar wat met het fiscale luik etc?

Op de site van de overheid staat dat ik de wijziging moet laten homologeren door de rechtbank of een andere andere instantie vóór 1 januari om te laten mee gelden voor volgend jaar, klopt dit?

Als er nog tips en hints zijn hoor ik het graag!
 
Schakel een erkende bemiddelaar in, kost 1000-1500 euro maar zij denken aan VEEL meer dingen dan waar je zelf ooit aan zal kunnen denken en kan veel frustraties (en geld, als je het later via een advocaat moet proberen regelen) etc uitsparen.

Waar je best alles laat registreren/homologeren hangt af van je burgerlijke stand onder andere.
 
  • Leuk
Waarderingen: JPV
Hello,

Ex en ik hebben besloten week week te doen, in de volksmond coouderschap.

Nu vroeg ik me af waar ik allemaal recht op heb. Ik weet dat in 90% van de gevallen de alimentatie vervalt, maar wat met het fiscale luik etc?

Op de site van de overheid staat dat ik de wijziging moet laten homologeren door de rechtbank of een andere andere instantie vóór 1 januari om te laten mee gelden voor volgend jaar, klopt dit?

Als er nog tips en hints zijn hoor ik het graag!
Als jullie beide overeenkomen, kunnen jullie zelf bepalen bij wie het kind ten laste staat. Maar doe aub NIET "bij persoon X op de loonfiche, bij persoon Y op de belastingsbrief", want dan lacht persoon Y stiekem persoon X uit.

Best is idd een bemiddelaar inschakelen.
 
Je kan fiscaal co-ouderschap doen dit moet wel in het vonnis staan of je kan er problemen mee krijgen.
Vergeet ook niet bij wie de kinderen gedomicilieerd zijn deze ook alle kortingen voor water enz ontvangt wat ook kan tellen.
 
Ik heb het gelukkig zelf nooit meegemaakt. Mijn vriendin en ik hebben niet eens kinderen, maar ik ken wel iemand in mijn familie die dat zonder bemiddelaar geregeld heeft en daar nu spijt van heeft. Dus ook hier 't advies, ga via een bemiddelaar.
 
Schakel een erkende bemiddelaar in, kost 1000-1500 euro maar zij denken aan VEEL meer dingen dan waar je zelf ooit aan zal kunnen denken en kan veel frustraties (en geld, als je het later via een advocaat moet proberen regelen) etc uitsparen.

Waar je best alles laat registreren/homologeren hangt af van je burgerlijke stand onder andere.
We zijn de fase van advocaten en bemiddelaars al voorbij. Zolang ik die niet meer moet inschakelen, des te beter. Niemand die echt hands-on ervaring ermee heeft dan?
 
Het geld dat je nu hoopt uit te sparen, kan je een veelvoud ervan kosten in de toekomst...
Ik spreek uit ervaring.
 
Als je co-ouderschap hebt geeft ene code 1034 aan en de andere code 1036. En ik principe laat men dit passeren zonder vonnis of EOT omdat het geen dubbele aftrek is.

Als 1 van de 2 moeilijk gaat doen of de wijsneus wil uithangen dan hang je er aan en is het kind volledig ten laste van diegene waar het gedomicilieerd is.

Zou toch voor alle veiligheid voor een EOT gaan en die laten bekrachtigen of vonnis.
 
Jij denkt precies enkel aan het financiële, maar in co-ouderschap moet echt gigantisch veel gedekt zijn als je problemen wil voorkomen. Enkele voorbeelden van op dit forum en de mensen rondom mij;

  • Financieel: werk je met een kindrekening of niet? Moet daar een minimumbedrag op staan? Worden bepaalde uitgaven beperkt in bedrag? Zet je een tijdslimiet op terugstortingen op de kindrekening? Wat mag er allemaal mee betaald worden?
  • Kleding: koopt elk voor zich kleding? Met geld van de kindrekening of niet? Mag de kleding van ouder A mee naar ouder B? Wat als ouder A beslist dat er helemaal geen nieuwe kleding nodig is en ouder B beslist dat een leren vestje van 400 euro voor een 8-jarige een prima investering is?
  • Toeslagen: ouder A krijgt een sociale toeslag die meebetaalt wordt via het kindergeld. Mag die die toeslag eraf halen omdat die puur beslist wordt op basis van de (financiële) toestand van ouder A? Of mag dat niet? Idem voor studietoelagen.
  • Vakanties: loopt de regeling gewoon door? Wil dat dan zeggen als die kleine 12 jaar is, dat die niet eens 10 dagen mee mag naar het buitenland? Wat met feestdagen, voorzie je een speciale regeling dan? Wat met vader- en moederdag en verjaardagen als die dan net bij de andere ouder is? Mag mijn kleine naar het buitenland gaan zonder dat ik daar weet van heb?
  • Kampen en hobby’s: beslist elke ouder voor zich en betaalt die alles alleen? Moet ik de kleine dan ook brengen in mijn week of niet? Als die op kamp gaat bij ouder B en terugkomt in week van ouder A, mag die dan zomaar mee gaan of moet ik toestemming geven? Mag ik ook gewoon klakkeloos “neen” zeggen op alles van kamp of hobby dat de ex voorstelt?
  • School/verhuis: wat als mijn ex beslist om 30km verder te gaan verhuizen, mag die dan eisen dat de kleine van school moet veranderen? Moet ik die dan nog steeds brengen bij wissels tijdens vakanties waardoor ik 60km rondjes rij omdat de ander per se wou verhuizen?
Er zijn belachelijk veel situaties waaraan je nu onmogelijk kan denken, maar die de komende jaren VEEL frustraties kunnen besparen als je nu heel veel op papier hebt staan. En bemiddelaars zijn erop getraind niet aan een kind van 3-8-12 alleen te denken maar ook wat als dat kind 20 is en nog steeds aan het studeren is.
 
Laatst bewerkt:
Eventjes hierop inpikken. Dus een overeenkomst die we zelf opgesteld hebben (waar zowat alles instaat, ook de voorbeelden hierboven) moet sowieso geregistreerd zijn? Enkel ondertekend door de ouders dat ze zo overeenkomen, met datum en plaats etc is niet genoeg? Waren wettelijk samenwonend, niet getrouwd.
 
Eventjes hierop inpikken. Dus een overeenkomst die we zelf opgesteld hebben (waar zowat alles instaat, ook de voorbeelden hierboven) moet sowieso geregistreerd zijn? Enkel ondertekend door de ouders dat ze zo overeenkomen, met datum en plaats etc is niet genoeg? Waren wettelijk samenwonend, niet getrouwd.
Niet genoeg als er ooit gerechtelijke stappen ondernomen moeten worden.
Je kan die voor 50 euro laten registeren in een registratiekantoor.
 
Jij denkt precies enkel aan het financiële, maar in co-ouderschap moet echt gigantisch veel gedekt zijn als je problemen wil voorkomen. Enkele voorbeelden van op dit forum en de mensen rondom mij;

  • Financieel: werk je met een kindrekening of niet? Moet daar een minimumbedrag op staan? Worden bepaalde uitgaven beperkt in bedrag? Zet je een tijdslimiet op terugstortingen op de kindrekening? Wat mag er allemaal mee betaald worden?
  • Kleding: koopt elk voor zich kleding? Met geld van de kindrekening of niet? Mag de kleding van ouder A mee naar ouder B? Wat als ouder A beslist dat er helemaal geen nieuwe kleding nodig is en ouder B beslist dat een leren vestje van 400 euro voor een 8-jarige een prima investering is?
  • Toeslagen: ouder A krijgt een sociale toeslag die meebetaalt wordt via het kindergeld. Mag die die toeslag eraf halen omdat die puur beslist wordt op basis van de (financiële) toestand van ouder A? Of mag dat niet? Idem voor studietoelagen.
  • Vakanties: loopt de regeling gewoon door? Wil dat dan zeggen als die kleine 12 jaar is, dat die niet eens 10 dagen mee mag naar het buitenland? Wat met feestdagen, voorzie je een speciale regeling dan? Wat met vader- en moederdag en verjaardagen als die dan net bij de andere ouder is? Mag mijn kleine naar het buitenland gaan zonder dat ik daar weet van heb?
  • Kampen en hobby’s: beslist elke ouder voor zich en betaalt die alles alleen? Moet ik de kleine dan ook brengen in mijn week of niet? Als die op kamp gaat bij ouder B en terugkomt in week van ouder A, mag die dan zomaar mee gaan of moet ik toestemming geven? Mag ik ook gewoon klakkeloos “neen” zeggen op alles van kamp of hobby dat de ex voorstelt?
  • School/verhuis: wat als mijn ex beslist om 30km verder te gaan verhuizen, mag die dan eisen dat de kleine van school moet veranderen? Moet ik die dan nog steeds brengen bij wissels tijdens vakanties waardoor ik 60km rondjes rij omdat de ander per se wou verhuizen?
Er zijn belachelijk veel situaties waaraan je nu onmogelijk kan denken, maar die de komende jaren VEEL frustraties kunnen besparen als je nu heel veel op papier hebt staan. En bemiddelaars zijn erop getraind niet aan een kind van 3-8-12 alleen te denken maar ook wat als dat kind 20 is en nog steeds aan het studeren is.
Dat zijn allemaal zaken die we, zoals ik al zei met de nodige advocaten en bemiddeling, al geregeld hebben. Onze relatie onderling is ook helemaal niet verziekt of zuur.

Het gaat me er nu om, zoals staat in de beginpost, op wat een ouder in coouderschap (meestal) allemaal recht heeft. Coouderschap stond toen namelijk niet op de planning.
 
Dat zijn allemaal zaken die we, zoals ik al zei met de nodige advocaten en bemiddeling, al geregeld hebben. Onze relatie onderling is ook helemaal niet verziekt of zuur.

Het gaat me er nu om, zoals staat in de beginpost, op wat een ouder in coouderschap (meestal) allemaal recht heeft. Coouderschap stond toen namelijk niet op de planning.
Maar als de manier van verblijf verandert, verandert alles, toch?

Waarschijnlijk was er toen geen sprake van een kindrekening, wat met hobby's,... Soit, je hebt er geen zin meer in, je kan maar hopen dat je over een paar jaar geen rekening gepresenteerd krijgt dan.

Bon, wat betreft het financiële voor de belastingen: je moet zorgen dat er expliciet fiscaal co-ouderschap op papier staatzn beide de juiste codes aankruisen zoals hierboven al gezegd. En dat laat je dan registreren bij het registratiekantoor. En dat zal niet meer dit jaar lukken, vermoed ik. Dus de belastingaangifte van aanslagjaar 2023 èn 2024 zal je nog samen moeten regelen, als die gezamenlijk was omwille van jullie burgerlijke stand dan is dat het makkelijkste.
Is die apart dan kan de persoon met kind ten laste in de simulatie eens wel een kind ten laste nemen en eens niet en het verschil in totaalbedrag delen door 2 (en de andere dus de helft betalen) is dan het eerlijkste.

Ik werk zelf met een kindrekening, toeslagen etc gestort op die rekening blijven erop staan omdat we een gelijkaardig inkomen hebben en van mening zijn dat die de dochter toekomen en niet 1 van de ouders.
Op papier staat alles wat daarvan betaald wordt: (en dat zijn de zaken die dus in elke situatie anders zijn!) Alle schoolrekeningen maar dus ook schoolmaaltijden en opvang op school. Kledij tot een maximum van 1000 euro per jaar èn beide ouders moeten steeds 10 outfits hebben aangepast aan het seizoen. (in praktijk zorg ik voor 80% van de kleding en geef die aan de papa als ze naar een maat groter gaat)
Wij betalen ook de vakantieopvang (en we zijn hierin de uitzondering) van de kindrekening omdat we ze zoveel mogelijk naar de speelpleinwerking sturen (ze heeft nood aan steeds dezelfde vertrouwde gezichten), zodra de wachtlijst open gaat schrijf ik ze voor alle weken in. Meestal regelt elke ouder afzonderlijk zijn opvang.
Alle medische kosten natuurlijk, maar zaken zoals rijbewijs, abonnement openbaar vervoer, specifieke schoolspullen zoals een laptop voor school etc zullen daar ook van komen.
Ook lidgeld van de sportclub (1 activiteit waarvoor we samen ons akkoord geven en die ze bij ons alle2 uitvoert) wordt hiervan betaald.
Bij ons staat op papier dat er minimaal 250 euro op de rekening moet staan, beide ouders storten 50/50 bij indien dit niet het geval is.

 
Laatst bewerkt:
Eventjes hierop inpikken. Dus een overeenkomst die we zelf opgesteld hebben (waar zowat alles instaat, ook de voorbeelden hierboven) moet sowieso geregistreerd zijn? Enkel ondertekend door de ouders dat ze zo overeenkomen, met datum en plaats etc is niet genoeg? Waren wettelijk samenwonend, niet getrouwd.

Registratie is een vereiste voor het fiscaal luik.

een overeenkomst (onder vorm van een onderhandse overeenkomst of verleden voor een notaris) die ofwel geregistreerd wordt bij een bevoegd registratiekantoor ofwel gehomologeerd wordt door een rechterlijke beslissing. Dat moet uiterlijk gebeurd zijn op 1 januari van het aanslagjaar. In deze overeenkomst staat uitdrukkelijk vermeld dat
  • de huisvesting van de kinderen gelijkmatig verdeeld is over beide ouders en
  • zij bereid zijn om de toeslagen op de belastingvrije som voor de betrokken kinderen te verdelen.
 
Registratie is een vereiste voor het fiscaal luik.

een overeenkomst (onder vorm van een onderhandse overeenkomst of verleden voor een notaris) die ofwel geregistreerd wordt bij een bevoegd registratiekantoor ofwel gehomologeerd wordt door een rechterlijke beslissing. Dat moet uiterlijk gebeurd zijn op 1 januari van het aanslagjaar. In deze overeenkomst staat uitdrukkelijk vermeld dat
  • de huisvesting van de kinderen gelijkmatig verdeeld is over beide ouders en
  • zij bereid zijn om de toeslagen op de belastingvrije som voor de betrokken kinderen te verdelen.
Oei. Zal het dan maar zo snel mogelijk registreren. Belastingsdienst heeft de overeenkomst opgevraagd aan mij, heb deze doorgestuurd en ze hebben het aanvaard (voor 2022). Dus weet niet hoever ze dit controleren.
 
Oei. Zal het dan maar zo snel mogelijk registreren. Belastingsdienst heeft de overeenkomst opgevraagd aan mij, heb deze doorgestuurd en ze hebben het aanvaard (voor 2022). Dus weet niet hoever ze dit controleren.

Dan hebben ze hun werk niet goed gedaan want dat is in principe automatische weigering (Ik snap eigenlijk niet eens waarom ze het negeren. Dat is nu wel zwart-wit maar kom, dat is een post voor het publiek-privé topic dat sommige bij de overheid maar hun goesting doen in plaats van hun werk :p.). Het staat expliciet in de wet dat het geregistreerd moet worden of door een vonnis bekrachtigd.

De reden is dat er geen discussie is achteraf. Want als je ex zegt, "nee, dit staat volledig ten laste bij mij"achteraf, dan begint de miserie. Een geregistreerd contract/vonnis is ook bedoeld dat het duidelijk is tegenover "derden".
 
Dan hebben ze hun werk niet goed gedaan want dat is in principe automatische weigering (Ik snap eigenlijk niet eens waarom ze het negeren. Dat is nu wel zwart-wit maar kom, dat is een post voor het publiek-privé topic dat sommige bij de overheid maar hun goesting doen in plaats van hun werk :p.). Het staat expliciet in de wet dat het geregistreerd moet worden of door een vonnis bekrachtigd.

De reden is dat er geen discussie is achteraf. Want als je ex zegt, "nee, dit staat volledig ten laste bij mij"achteraf, dan begint de miserie. Een geregistreerd contract/vonnis is ook bedoeld dat het duidelijk is tegenover "derden".
Tenzij zijn ex ook co-oudedschap dan laten ze het wel passeren.
Maar dan moet je het in principe ook niet opvragen natuurlijk 😅

Met wat pech heb je ene die echt op de punten en komma's let en het alsnog schrapt en kind bij de ander zet omdat geen registratie is geen co-ouderschap. Ongeacht wat je overeenkomt 😅
 
Terug
Bovenaan