Contracten schermgezichten VRT

Hans Moleman

Well-known member
Toch even van mijn stoel gevallen bij volgende bedragen.

- Gloria Monserez (25): 250.000 euro bruto per jaar
- Jeroen Meus (48): minstens 700.000 euro bruto per jaar
- Sven de Leijer (46): minstens 300.000 euro bruto per jaar
- Karl Vannieuwkerke (55): minstens 350.000 euro bruto per jaar
- Ruben Van Gucht (39): geen contract meer dus onbekend, wordt vergoed per prestatie
- Ben Crabbé (63): minstens 600.000 euro bruto per jaar, stopt volgende zomer bij VRT
- Fien Germijns (31): 300.000-350.000 euro bruto per jaar
- Kamal Kharmach (34): 250.000-300.000 euro bruto per jaar
- Danira Boukhriss Terkessidis (35): 300.000 euro bruto per jaar
- Dieter Coppens (48): 250.000-300.000 euro bruto per jaar
- Niels Destadsbader (37): 250.000 tot 300.000 euro bruto per jaar
- Philippe Geubels (45): 500.000-600.000 euro bruto per jaar
- Kobe Ilsen (44): vanaf volgend jaar 200.000 euro bruto
- Tom Waes (57): 1.000.000 euro bruto per jaar (waarvan 250.000 van de Nederlandse NPO)
- Xavier Taveirne (45): 200.000 euro bruto per jaar
- Siska Schoeters (44): 250.000 euro bruto per jaar
- Eva De Roo (38): 75.000 tot 100.000 euro bruto per jaar
- Sofie Lemaire (42): 75.000 tot 100.000 euro bruto per jaar
- Kawtar Ehlalouch (29): 75.000 tot 100.000 euro bruto per jaar
- Arnout Hauben (50): 250.000 euro bruto per jaar
- Wim Lybaert (57): 300.000 euro bruto per jaar
- Peter Van de Veire (54): minstens 400.000 euro bruto per jaar
- Thomas Vanderveken (45): 150.000 euro bruto per jaar
- Bart Schols (52): 200.000 euro bruto per jaar, stopt in september bij VRT

En al zeker bij bepaalde namen.
En dan hoor ik dat er serieus bespaard moet worden bij de VRT, en er geen geld meer is voor een Man Bijt Hond.

Bron:

https://www.humo.be/tv/tom-waes-kar...nen-de-vrt-schermgezichten-per-jaar~be6f66b3/ :

Toch even van mijn stoel gevallen bij volgende bedragen.

- Gloria Monserez (25): 250.000 euro bruto per jaar
- Jeroen Meus (48): minstens 700.000 euro bruto per jaar
- Sven de Leijer (46): minstens 300.000 euro bruto per jaar
- Karl Vannieuwkerke (55): minstens 350.000 euro bruto per jaar
- Ruben Van Gucht (39): geen contract meer dus onbekend, wordt vergoed per prestatie
- Ben Crabbé (63): minstens 600.000 euro bruto per jaar, stopt volgende zomer bij VRT
- Fien Germijns (31): 300.000-350.000 euro bruto per jaar
- Kamal Kharmach (34): 250.000-300.000 euro bruto per jaar
- Danira Boukhriss Terkessidis (35): 300.000 euro bruto per jaar
- Dieter Coppens (48): 250.000-300.000 euro bruto per jaar
- Niels Destadsbader (37): 250.000 tot 300.000 euro bruto per jaar
- Philippe Geubels (45): 500.000-600.000 euro bruto per jaar
- Kobe Ilsen (44): vanaf volgend jaar 200.000 euro bruto
- Tom Waes (57): 1.000.000 euro bruto per jaar (waarvan 250.000 van de Nederlandse NPO)
- Xavier Taveirne (45): 200.000 euro bruto per jaar
- Siska Schoeters (44): 250.000 euro bruto per jaar
- Eva De Roo (38): 75.000 tot 100.000 euro bruto per jaar
- Sofie Lemaire (42): 75.000 tot 100.000 euro bruto per jaar
- Kawtar Ehlalouch (29): 75.000 tot 100.000 euro bruto per jaar
- Arnout Hauben (50): 250.000 euro bruto per jaar
- Wim Lybaert (57): 300.000 euro bruto per jaar
- Peter Van de Veire (54): minstens 400.000 euro bruto per jaar
- Thomas Vanderveken (45): 150.000 euro bruto per jaar
- Bart Schols (52): 200.000 euro bruto per jaar, stopt in september bij VRT

En al zeker bij bepaalde namen.
En dan hoor ik dat er serieus bespaard moet worden bij de VRT, en er geen geld meer is voor een Man Bijt Hond.

Bron:

https://www.humo.be/tv/tom-waes-kar...nen-de-vrt-schermgezichten-per-jaar~be6f66b3/ :
Da's echt walgelijk. Een dichte kennis van mij werkt bij VRT, verdient langs geen kanten genoeg voor al het werk dat ze er doen en krijgt al jaren te horen dat er geen mogelijkheid is tot opslag. Maar voor deze ongetalenteerde kwibussen opslag genoeg precies.

Da's echt walgelijk. Een dichte kennis van mij werkt bij VRT, verdient langs geen kanten genoeg voor al het werk dat ze er doen en krijgt al jaren te horen dat er geen mogelijkheid is tot opslag. Maar voor deze ongetalenteerde kwibussen opslag genoeg precies.
Idd. Mijn partner werkt soms als freelancer voor vrt. Steeds meer opdrachten worden aan freelancers uitbesteed omdat er geen centen zijn. En dan lees je zo een zaken. Zeker die Siska Schoeters, die staat al 10 jaar ofzo in dit soort lijstjes. Talent mag zeker beloond worden van mij. Maar investeer misschien eens in deftige programma’s, ipv shiny Floor shows die op de vtm thuishoren, of in schermgezichten waar niemand op zit te wachten.

Dat zijn echt wel zotte bedragen. Allez, ik snap dat ze wat uithangborden moeten hebben en zo iemand als Tom Waes is mega populair, (denk ik). Maar een miljoen per jaar? Holy Shit. Dat is toch geen enkele BV waard? Zeker als ge dan weet hoe ze hun 'gewone' werknemers behandelen en er geen ruimte is voor opslag voor hen. Dit is wel triest.

Heel die bekende vlamingen wereld is toch een voos boeltje.

Komaan zeg: Gloria Monserez, Siska Schoeters, Dieter Coppens, Arnout Hauben, Kawtar, Danira Boukhriss, Sofie Lemaire, Eva De Roo, etc. Wat een bom geld voor wat? En dat allemaal voor een openbare omroep?

Eerst en vooral, het artikel van Humo kan onmogelijk neutraal geschreven zijn. Humo is deel van DPG MEdia, de grootste concurrent van de VRT, die geen kans onbenut laat om de VRT naar beneden te duwen. MEt als voorbeeldreactie:
Hoog tijd dat de VRT uitgekleed wordt en uitsluitend gebruikt wordt voor actua- en duidingsprogramma's.

Paar opmerkingen;
ik vermoed dat het grotendeels gaat over de mensen met een exclusiviteitscontract. De media zoals vandaag hebben 'schermgezichten' nodig, soigneren die ook uitgebreid, gaan hun imago verdedigen etc. (Xander DR heeft het hier ook vaak over gehad). Dat met die exclusiviteit een vergoeding komt, lijkt mij niet meer dan normaal.

Over die vergoeding, het lijkt mij onwaarschijnlijk dat Eva De Roo of Sofie Lemaire (aan de onderkant van de vergoedingen, 75-100k) maar zoveel zouden verdienen bij de VRT. Ze zijn toch wel beeldbepalend, mogelijks komt er nog een vergoeding bij (bijv. loon). Ook is het raar dat bijv. iemand als Zita Wauters, toch ook beeldbepalend, niet op de lijst zou staan (of werd ze er door Humo afgehaald gezien link met de papa?)

Er worden ook vergelijkingen gegeven. Het artikel komt uit de DPG stal, dus ze hadden perfect ook de vergoedingen voor de gezichten bij DPG kunnen geven (zou Koen Wauters bijv. meer verdienen dan Tom Waes - tzou wel de fantastische rematch Wauters-Waes zijn). De cijfers zijn nu nogal sec, je kan eigenlijk niet vergelijken. Want zo die vergoedingen wel bepaald natuurlijk.

Als ik de vergoedingen bijv. vergelijk met (de hogere) brutolonen, bijv. van de VRT directie, ouder kaderpersoneel, etc. dan is 200kEUR factureren toch echt niet zoveel. De totale kost voor de werkgever voor iemand met 10kEUR brutoloon komt ongeveer overeen met 200kEUR factureren als freelancer, zie bijv. hier. Ik vermoed dat er véél ouder VRT personeel is die boven die 10kEUR bruto zit, en dus méér kost dan pakweg Xavier Taverne.

Ben Crabbé verbaast mij nog het meest. 600.000 euro bruto voor een dagelijks quiz-programma van een half uurtje.

Nuja, blijkbaar nog altijd top 10 kijkcijfer programma dus ergens is hij "goedkoop". Je hebt +100 uur TV per jaar aan hem :p.

75 tot 100k per jaar, dat is 6-8k bruto per maand, lijkt me niet exuberant. Zeker niet voor profielen als de roo of lemaire.

Andere profielen daarentegen, amai... serieuze personeelskost

Veel geld maar zal wel marktconform zijn zeker? En als je dan nog enigszins wil concurreren met de commerciële zenders...

Wat ik interessant zou vinden, is een overzicht van wat die gezichten moeten doen op een jaar om dat bedrag te verdienen. Daar zit ook veel verschil op vermoed ik.

Natuurlijk gaan er geen vergelijkingen met DPG-gezichten komen, aangezien dit uiteraard de bedoeling heeft om aan te tonen wie er wat krijgt met belastinggeld.

@DogFacedGod , Ben Crabbé... Die moet niet eens alle dagen komen opdagen daar voor. Ze nemen altijd een hele resem in één keer op.

Zoveel geld is dat nog niet bij de meesten imo. Ik zou niet willen ruilen, voor een bedrag van 200k bruto per jaar (als zelfstandige dan nog) in de schijnwerpers/boekjes staan, continu worden lastig gevallen als je naar een evenement gaat,...

Zoveel geld is dat nog niet bij de meesten imo. Ik zou niet willen ruilen, voor een bedrag van 200k bruto per jaar (als zelfstandige dan nog) in de schijnwerpers/boekjes staan, continu worden lastig gevallen als je naar een evenement gaat,...
dat zijn wel mensen die graag in de schijnwerpers/boekskes staan he. Allez, buiten misschien de comedians die wel graag op een podium staan, maar daarnaast vrij introvert zijn. Maar de meeste (die ik ken van het lijstje) zijn wel vrij extravert en sommigen kunnen niet genoeg schijnwerper krijgen (vinden ze zelf).
Allez, ge kunt uw eigen persoonlijkheid niet spiegelen op mensen die bewust kiezen voor een carriere in de spotlights.

Goh, als deze lonen ervoor zorgen dat ze niet overstappen naar de concurrent, zullen ze wel marktconform zijn zeker?

Dat deze info gewoon in een live-feed wordt gedropt in plaats van in een nieuwsartikel, is wel vreemd te noemen. Geen bronvermelding van Humo, niks. Had beter van hen verwacht, want daar zitten nog de overblijfselen van authentieke onderzoeksjournalisten.

Goh, als deze lonen ervoor zorgen dat ze niet overstappen naar de concurrent, zullen ze wel marktconform zijn zeker?

Dat deze info gewoon in een live-feed wordt gedropt in plaats van in een nieuwsartikel, is wel vreemd te noemen. Geen bronvermelding van Humo, niks. Had beter van hen verwacht, want daar zitten nog de overblijfselen van authentieke onderzoeksjournalisten.

Wat ik ook niet snap:

Artikel van Humo zegt eerst:

Van een miljoen euro per jaar voor Tom Waes tot 250.000 voor Gloria Monserez: onderzoek van Het Laatste Nieuws heeft de toplonen van de Vlaamse schermgezichten bij de openbare omroep onthuld. Het gaat om bruto bedragen. 'Die omvatten het totaal aan inkomsten die door VRT en/of het productiehuis aan de schermgezichten wordt gegarandeerd,' schrijft HLN. 'De BV’s zijn vaak zelfstandigen en hebben doorgaans een vennootschap.'

Zijn het nu lonen of wordt er gefactureerd? :p Kent een journalist al niet meer het verschil ertussen? :p

Wat ik ook niet snap:

Van een miljoen euro per jaar voor Tom Waes tot 250.000 voor Gloria Monserez: onderzoek van Het Laatste Nieuws heeft de toplonen van de Vlaamse schermgezichten bij de openbare omroep onthuld. Het gaat om bruto bedragen. 'Die omvatten het totaal aan inkomsten die door VRT en/of het productiehuis aan de schermgezichten wordt gegarandeerd,' schrijft HLN. 'De BV’s zijn vaak zelfstandigen en hebben doorgaans een vennootschap.'

Zijn het nu lonen of wordt er gefactureerd? :p
kwaliteitsjournalistuek dus.

Wat ik ook niet snap:

Zijn het nu lonen of wordt er gefactureerd? :p Kent een journalist al niet meer het verschil ertussen? :p

kwaliteitsjournalistuek dus.

Nee, dat klopt redelijk. Alleen gaan ze er niet dieper op in omdat het te moeilijk is zonder overal extra uitleg bij te geven.
Je zit in de mediawereld. Waarschijnlijk de sector met de meest gortige constructies.

Eva De Roo bv verdiend een 100k bruto loon voor de radio als bediende.
Bijkomend doet ze nog contracten in bijberoep.

Tom Waes verdiend een miljoen bruto gefactureerd aan een vennootschap. Maar dat is dan weer niet zijn vennootschap maar die van het productiehuis.
Hij werkt als zelfstandige voor het productiehuis.

Het wordt dus al snel complex en gevarieerd.
Deze cijfers zeggen dus meer over wat de VRT uitgeeft dan wat de persoon effectief privé krijgt/uitkeert. Dat is bij niet te becijferen tenzij het maar om 1 vennootschap gaat met een beperkt aantal geldstromen.

Nee, dat klopt redelijk. Alleen gaan ze er niet dieper op in omdat het te moeilijk is zonder overal extra uitleg bij te geven.
Je zit in de mediawereld. Waarschijnlijk de sector met de meest gortige constructies.

Eva De Roo bv verdiend een 100k bruto loon voor de radio als bediende.
Bijkomend doet ze nog contracten in bijberoep.

Tom Waes verdiend een miljoen bruto gefactureerd aan een vennootschap. Maar dat is dan weer niet zijn vennootschap maar die van het productiehuis.
Hij werkt als zelfstandige voor het productiehuis.

Het wordt dus al snel complex en gevarieerd.
Deze cijfers zeggen dus meer over wat de VRT uitgeeft dan wat de persoon effectief privé krijgt/uitkeert. Dat is bij niet te becijferen tenzij het maar om 1 vennootschap gaat met een beperkt aantal geldstromen.
Dus nogal goedkoop om die bedragen zonder nuance te brengen. Dit is gewoon: kijk eens hoeveel die bv's in hun zak steken terwijl men moeilijk kan becijferen hoeveel er echt "verloning" is voor die bv.

Terug
Bovenaan