Conner Rousseau komt uit de kast

Dit topic is afgesplitst. Zoals steeds worden hier geen loze insinuaties of het verspreiden van fake news geduld. In dit geval zeker omdat dat ook nog eens gevoelig ligt voor andere slachtoffers. Het kan gaan over feiten, niet over roddels. Baggersites worden dus ook niet gedeeld. Hier wordt streng tegen opgetreden.

Conner Rousseau is uit de kast gekomen, naar eigen zeggen is dat vervroegd gebeurd door een 'heksenjacht' op hem:

Een aparte kronkel in het verhaal, is het feit dat zijn coming-out op social media gebeurt, maar hij een uitgebreider interview met Eric Goens op voorhand heeft opgenomen. Dat interview wordt nu tegen betaling aangeboden aan de nieuwsoutlets. Voorlopig hebben HLN en VRTNWS al laten weten niet te betalen voor informatie, omdat de Conner zelf openbaar toegankelijk is.

Ondertussen wordt het filmpje ook gratis aangeboden door de partij Vooruit.

De usual suspects van websites zijn al veroordeeld voor hun foutieve informatie. Die weg gaan we hier zéker niet op. De "geruchten" over pedofilie zijn niet eens geruchten, maar "wat als"-scenario's over grensoverschrijdend gedrag.

Er zijn twee klachten, waarvan eentje ingediend door een journalist namens een 17-jarige, waar na onderzoek geen strafbare feiten zijn gepleegd, dus die is geseponeerd. Een tweede klacht, in Antwerpen, gaat over een moeder die een klacht indient over Instagramberichten naar haar zoon. Dat onderzoek loopt nog, maar bevat volgens de woordvoerder "volstrekt foutieve zaken".

Laatst bewerkt:
Als er niets van aan is... dan heeft DPG-media in deze een zéér vuil spel gespeeld, en stel ik voor dat we deze persgroep eens duchtig onder handen nemen.
Misschien een kleine, niet onbelangrijk nuance wat die media betreft.
We hebben hier meermaals DPG aangehaald, maar de allereerste reguliere media die de roddels echter publiek gemaakt heeft, met zelfs meer details dan VTM, was echter de VRT (De Vadder), om 18u op de dag van de publicatie.
Als ik het goed begrepen heb, voelde VTM zich in snelheid gepakt en konden ze niet anders dan in hun 19u-nieuws eveneens melding maken.

Ik heb een paar keer VTM geciteerd, omdat ik de bewuste uitzending gezien heb (en die van VRT echter niet).

Doe het eens en kom dan af met citaten vooraleer zo dingen te insinueren.
Je moet je zo niet aangevallen voelen hoor.
Twas eerder naar aanleiding van deze post dat ik dacht tiens... Eens zien wat de meningen waren bij bart de pauw.
Wel een serieuze hypocrisie weeral

Voor het incident Connor:
Links: #meToo, elke aanklacht moet tot het bot worden onderzocht!!
Rechts: Doe eens niet zo flauw. Mag er tegenwoordig niets meer?

Na:
Links: onterechte aanklacht. Heksenjacht!! Fuck het slachtoffer!!
Rechts: Moet onderzocht worden. Wisten we al langer!!!

Is dat nu het patriarchale man-vrouw verhaal vs gay/bi man waardoor mensen nu een andere mening hebben dan een in mijn ogen gelijkaardige situatie.
Gelijkaardig als in de feiten waren nog niet helemaal gekend en het kon ook nog alle richtingen uitgaan van schuld/onschuld. Het filmpje die BDP en CR beide gemaakt hebben. Hoe de media ermee omging. Hoe posters toen het vermoeden van onschuld blijven verdedigen tot na de rechtszaak maar nu in deze case precies een andere visie hebben en uiteraard ook vice versa.

Gegeven bij bart de pauw waren de bewijzen iets zwaarwichtiger en zaten we verder op de juridische schaal maar dat is toch fascinerend op een manier.

een andere mening hebben dan een in mijn ogen gelijkaardige situatie.
Gelijkaardig als in de feiten waren nog niet helemaal gekend en het kon ook nog alle richtingen uitgaan van schuld/onschuld.
...
Gegeven bij bart de pauw waren de bewijzen iets zwaarwichtiger en zaten we verder op de juridische schaal maar dat is toch fascinerend op een manier.
"de bewijzen waren iets zwaarwichtiger". Eufemisme ten top. Kan je even de lijst geven van de bewijzen die er zijn tegen Rousseau op dit moment? smsjes, details van verklaringen van slachtoffers, zaken die hij concreet gedaan zou hebben?

Edit: en natuurlijk kan het mij (en bij mijn weten iedereen anders hier) gestolen worden of iemand nu bi/gay/hetero is als het gaat over een aanklacht wegens aanranding.

Nu nog eens door het bart de pauw topic bladeren is .... een bizarre ervaring :unsure:
Op welke manier? Want ik ben het daar wel mee eens. Maar dit soort oneliners, daar zijn we niet zo heel veel mee.
Waar ik het absoluut niet mee eens ben, is die valse hypocrisie van: Toen zei links dit en nu zegt links dat. Het enige wat je dan doet, is een denkbeeldige groep "links" maken, ze zelf één visie opleggen, en in dit geval een andere denkbeeldige groep "links" maken en ze een andere visie toedichten. Wat ik vind van dit gedoe vind, wordt niet bepaald door wat jij toen vond dat "links" was, hoor.

Dat is niet het enige probleem dat ik heb met zo'n post, trouwens. Het is ook gewoon bijna altijd een valse vergelijking. Een zaak die totaal onvergelijkbaar is, je minimaliseert dat al door te zeggen dat er toen "de bewijzen iets zwaarwichtiger" waren, wat belachelijk is natuurlijk. Geruchten zonder bewijzen met een aanklacht die is ingetrokken is geen "gelijkaardige situatie". Hoe de media ermee omging, is wel een gelijkaardige situatie: pas zodra Rousseau er zelf over is begonnen, zijn de roddels in de reguliere media gekomen, net als bij BDP. Dat je het hebt over "veroordelen of verdedigen" zegt al genoeg. Nuance bestaat niet meer.

En er wordt altijd graag gelachen met P&A dat mensen nooit van mening veranderen. Ook daar ben ik het niet mee eens. Maar als ik een zaak zie met 0 bewijzen, alleen roddels in PNWS en 'tScheldt met de vuilste artikels waarvoor ze ook veroordeeld worden, en weer eens een homo=pedofiel-riedeltje, dan zal ik posten om geen aandacht te geven aan die geruchten en een beetje inzitten met de persoon die daarmee worstelt. Dan ga ik daar ook anders over denken dan wanneer er daarna 2 aanklachten bijkomen die misschien wél een kern van waarheid hebben. Is dat zo raar? Of "bizarre ervaring"? We gaan toch niet doen alsof ik in dat eerste geval al keihard Rousseau had moeten veroordelen en alle geruchten voor waar had moeten aannemen, omdat een heel àndere zaak wel waar blijkt te zijn?

Iedereen heeft wel een vooringenomenheid en als iemand met een andere politieke voorkeur wordt beschuldigd van iets ben je wel snel geneigd daarin mee te gaan om hem te beschuldigen. Dat is ook de reden waarom Vooruit de rangen sluit en achter haar voorzitter staat. Mocht dat niet het geval zijn is dat een gigantisch imago-probleem. Uit onderzoek zal dan wel blijken of hij schuldig is of niet.

Het zou alleszins een mokerslag zijn voor links.

Als er niets van aan is... dan heeft DPG-media in deze een zéér vuil spel gespeeld, en stel ik voor dat we deze persgroep eens duchtig onder handen nemen. Te machtig, te groot, te véél politieke connecties (o.a. tussen Christian Van Thillo en De Croo junior en Bart De Wever) en dan ook nog een rijke vastgoedmachine erachter (LandInvest).
Maar vanwaar komt deze kruistocht opeens? Want je hebt het al een paar keer aangehaald en het is al een paar keer ontkracht.
Wat heeft DPG Media hier gedaan dat een ander niet heeft gedaan? Zonder te kijken naar de roddels van PNWS.
De DPG-journalist heeft klacht neergelegd namens een jongen van 17 na een interview. Als die journalist daar illegale dingen gehoord heeft die waarachtig lijken, is dat zijn plicht. Ik heb het nog niet weten gebeuren, maar dat kun je hem moeilijk verwijten.

Pas bij de coming-out gaat het in één zinnetje over "de roddels", net als op VRT, Het Nieuwsblad, De Morgen en in De Standaard op dat moment. Die laatste publiceert zelfs een heel artikel over: waarom hebben wij er nog niks over gezegd tot nu. Conner heeft ervoor gezorgd dat dat bijna nodig was, want ten eerste zegt iedereen anders "gay, et alors?" terwijl er meer achter zit, en ten tweede vernoemt Conner de roddels expliciet als hij zegt dat hij zich opgejaagd wild voelt. Vanaf is die context wel nodig. Volgens mij is dat omdat voor Conner die roddels op sociale media al volop circuleren en zijn leven zich voor een groot stuk op sociale media afspeelt, waardoor het voor hem was alsof die gewoon al openbaar waren. Terwijl veel mensen er nog niet van hadden gehoord. Maar dat weet ik niet, dat is wat ik denk.

Maar DPG Media zie ik helemaal geen ander spel spelen dan de media, en niks wat niet in de deontologische code staat. Het kan maar moeilijk én "zéér vuil" zijn én volgens de journalistieke gedragscode zijn, toch.

Edit: en natuurlijk kan het mij (en bij mijn weten iedereen anders hier) gestolen worden of iemand nu bi/gay/hetero is als het gaat over een aanklacht wegens aanranding.
Het zou wel een heel gemene zet zijn van hem om mogelijk misbruik weg te moffelen onder een coming out.

Het zou wel een heel gemene zet zijn van hem om mogelijk misbruik weg te moffelen onder een coming out.
Het zou ook een rare zet zijn om iets weg te moffelen door er een video, social media posts en een persconferentie aan te wijden, natuurlijk.

Heel moeilijk om daar namen/groeperingen in te noemen door Rousseau natuurlijk. Wie zou die namen volgens jou moeten communiceren? Wat als ze dan fout zijn, of die ontkennen of dat is niet hard te maken?
Ik opperde al dat ik een organisatie zoals Schild en Vrienden daar wel toe in staat zie, die hebben genoeg redenen om Vooruit wind uit de zeilen te nemen naar aanleiding van de verkiezingen 2024.
Er is ook een land dat niet vies is om zich te mengen in belangrijke verkiezingen zodat datzelfde land op het wereldtoneel minder tegenwind te verduren krijgt.
Dit land durft al eens andere landen binnenvallen onder het mom van 'daar staan pedofielen aan het roer'.

Soit, waarschijnlijk te ver gezocht.

Het zou ook een rare zet zijn om iets weg te moffelen door er een video, social media posts en een persconferentie aan te wijden, natuurlijk.
Slechte poging om de aandacht te verleggen en te hopen dat 'omdat hij seksuele geaardheid X heeft' ze hem niets durven doen?

Als (en ik benadruk ALS) hij echt iets had uitgevreten had hij weinig andere mogelijkheden, ik had die geruchten al een tijdje geleden opgevangen. Mensen weten dat dus hé. Dan kan je beter op voorhand gaan communiceren en het narratief jouw kant gaan trekken.

Sowieso vind ik het een vreemd filmpje, niemand is geïnteresseerd in zijn coming-out, niemand heeft kritiek op zijn geaardheid, en zijn geaardheid stond ook niet echt ter discussie bij de mensen. Dat hij mogelijks zedenfeiten pleegde is dan weer wel een probleem voor de mensen.

Is een techniek als een andere. HIPS, Hiding in plain sight.

Daarnaast kan het evengoed als intimiderend voor het slachtoffer gezien worden. Eerst met de grote trom een framing dat alles zever in pakskes, roddeltjes, een heksenjacht is om op die manier de moed van het slachtoffer te beïnvloeden, onder het principe ze gaan mij toch niet geloven, ik ga de kop van jut zijn,etc...

Sowieso zijn dit allemaal hypotheses die op niets gebaseerd zijn. Maar als je dan toch het als een rare zet claimt, dan moet je nu eenmaal die piste meenemen waardoor dit niet noodzakelijk als rare zet gezien zou moeten worden.

Maar zoals ik het al eens heb gezegd, het heeft allemaal geen zin om die hypotheses te doen, nu moet de waarheid gewoon aan het licht komen. En het moet uitgezocht worden. Ik geef, net zoals ik BdP, die leadpersoon van Rammstein, kevin spacey,... en anderen het voordeel van de twijfel gaf. Connor Rousseau evengoed het voordeel van de twijfel. En dat kan dan evengoed verkeerd zijn.

We zien dan wel. Persoonlijk ga ik mij echt niet druk maken in de hypotheses die jan en alleman heeft. Noch heb ik er een flieter mee te maken en boeit het mij defacto hierdoor nog een pak minder.
Er zijn belangrijkere zaken in het leven dan wat een politieker al dan niet gedaan zou hebben.

Maar bon... brood en spelen zeker...

Is een techniek als een andere. HIPS, Hiding in plain sight.

Daarnaast kan het evengoed als intimiderend voor het slachtoffer gezien worden. Eerst met de grote trom een framing dat alles zever in pakskes, roddeltjes, een heksenjacht is om op die manier de moed van het slachtoffer te beïnvloeden, onder het principe ze gaan mij toch niet geloven, ik ga de kop van jut zijn,etc...

Sowieso zijn dit allemaal hypotheses die op niets gebaseerd zijn. Maar als je dan toch het als een rare zet claimt, dan moet je nu eenmaal die piste meenemen waardoor dit niet noodzakelijk als rare zet gezien zou moeten worden.

Maar zoals ik het al eens heb gezegd, het heeft allemaal geen zin om die hypotheses te doen, nu moet de waarheid gewoon aan het licht komen. En het moet uitgezocht worden. Ik geef, net zoals ik BdP, die leadpersoon van Rammstein, kevin spacey,... en anderen het voordeel van de twijfel gaf. Connor Rousseau evengoed het voordeel van de twijfel. En dat kan dan evengoed verkeerd zijn.

We zien dan wel. Persoonlijk ga ik mij echt niet druk maken in de hypotheses die jan en alleman heeft. Noch heb ik er een flieter mee te maken en boeit het mij defacto hierdoor nog een pak minder.
Er zijn belangrijkere zaken in het leven dan wat een politieker al dan niet gedaan zou hebben.

Maar bon... brood en spelen zeker...
Nuja , moest hij echt onkieze dingen gedaan hebben , en de partijtop weet ervan , dan is de manier hoe ze hun verdediging doen wel onvergeeflijk. Nuja als idd.

Goh ja, er is een kans dat een significant deel van zijn kiespubliek/fanbase alles wat nu komt (waar of niet) zal wegwuiven als een aanval op een lgbt+ persoon

Goh ja, er is een kans dat een significant deel van zijn kiespubliek/fanbase alles wat nu komt (waar of niet) zal wegwuiven als een aanval op een lgbt+ persoon
Meestal zijn dergelijke zedenzaken (als er al iets van waar is) woord tegen woord. Ik geloof dus niet dat het invloed kan hebben op kiezers die overtuigd pro of contra Rousseau zijn. Maar het kan wel een heel deel "onbeslisten" beïnvloeden. Zelfs al is er niks van waar, die link is nu onbewust gelegd ( Connor = zedenfeiten) al weet ik niet of die link mee zal gaan tot aan de verkiezingen volgend jaar. Sowieso ruikt het naar politieke motieven imo, zowel de coming out als de beschuldigingen

Het zou echt wel een absoluut dieptepunt voor de Belgische politiek zijn als het werkelijk zo is dat Rousseau zwart gemaakt wordt door andere partijen om invloed te hebben op de verkiezingen van 2024. De vraag die ik mezelf dan wel stel is: waarom nu? Waarom niet later op het jaar zo'n haatcampagne starten? Dat houdt toch weinig steek al midden 2023? De gemiddelde Belg vergeet snel...
Langs de andere kant leert de geschiedenis ons ook dat zeer populaire figuren, die zeer succesvol in de media opereren, en zelfs gegeerd en gewild zijn door het establishment tot in de koninklijke kringen, iedereen jaren een rad voor de ogen kan draaien en met de grootste criminele feiten kan wegkomen. (bvb. Jimmy Savile in de UK). Ik wil hier geen parallellen trekken met Rousseau voor alle duidelijkheid, maar het bestaat dus wel. De toekomst zal uitwijzen wat er van aan is allemaal. Iedereen is onschuldig tot het tegendeel bewezen is, en dat is tot nu toe niet het geval.

Wat verwachten mensen van deze klacht eigenlijk? Het voorval is meerdere jaren geleden gebeurt en tenzij er onafhankelijke ooggetuigen, private communicatie (whatsapp/instagram) of DNA-bewijs is, zal dit gewoon een woord-tegen-woord situatie zijn waarbij de kans gigantisch groot is dat het wegens gebrek aan bewijzen zal geseponeerd worden. Iets wat ze in het Vooruit-kamp wel goed zullen gebruiken om te zeggen dat het allemaal bij elkaar gelogen is (zoals ze nu doen met de vorige klacht).

Also, de communicatie van Vooruit en Rousseau is toch gewoon om zich voor te schamen. Mensen die zeggen dat ze zo harde woorden enkel maar zullen gebruiken als ze zeker zijn van hun zaak en zijn onschuld... dat is mss juist waarom ze zo woorden gebruiken: 'fake it till you make it'. Anderen hebben hier al genoeg aangetoond dat andere correspondentie beter zou geweest zijn zonder andere mogelijke slachtoffers (niet per definitie van deze zaak) nog meer te ontraden om klacht in te dienen. Dit is gewoon een combinatie van Trump- en Spacey-tactieken om 'het volk' te beïnvloeden.

Ik ben normaal ook het type dat wil wachten tot het gerecht zijn werk gedaan heeft, maar in deze situatie (waarbij het was weer geseponeerd wordt) zal er weinig uit de bus komen. En als hij als zoveel geld en zaken in zn coming-out kan steken, zal hij ook genoeg geld in deze zaak kunnen zeken. Afschuwelijk!

Ik ben normaal ook het type dat wil wachten tot het gerecht zijn werk gedaan heeft,
Precies niet he? Jouw oordeel is klaar, wat er ook uitkomt.
wat ze in het Vooruit-kamp wel goed zullen gebruiken om te zeggen dat het allemaal bij elkaar gelogen is (zoals ze nu doen met de vorige klacht).
Also, de communicatie van Vooruit en Rousseau is toch gewoon om zich voor te schamen.
Dit is gewoon een combinatie van Trump- en Spacey-tactieken om 'het volk' te beïnvloeden.
En als hij als zoveel geld en zaken in zn coming-out kan steken, zal hij ook genoeg geld in deze zaak kunnen zeken. Afschuwelijk!

Terug
Bovenaan