Conner Rousseau komt uit de kast

Dit topic is afgesplitst. Zoals steeds worden hier geen loze insinuaties of het verspreiden van fake news geduld. In dit geval zeker omdat dat ook nog eens gevoelig ligt voor andere slachtoffers. Het kan gaan over feiten, niet over roddels. Baggersites worden dus ook niet gedeeld. Hier wordt streng tegen opgetreden.

Conner Rousseau is uit de kast gekomen, naar eigen zeggen is dat vervroegd gebeurd door een 'heksenjacht' op hem:

Een aparte kronkel in het verhaal, is het feit dat zijn coming-out op social media gebeurt, maar hij een uitgebreider interview met Eric Goens op voorhand heeft opgenomen. Dat interview wordt nu tegen betaling aangeboden aan de nieuwsoutlets. Voorlopig hebben HLN en VRTNWS al laten weten niet te betalen voor informatie, omdat de Conner zelf openbaar toegankelijk is.

Ondertussen wordt het filmpje ook gratis aangeboden door de partij Vooruit.

De usual suspects van websites zijn al veroordeeld voor hun foutieve informatie. Die weg gaan we hier zéker niet op. De "geruchten" over pedofilie zijn niet eens geruchten, maar "wat als"-scenario's over grensoverschrijdend gedrag.

Er zijn twee klachten, waarvan eentje ingediend door een journalist namens een 17-jarige, waar na onderzoek geen strafbare feiten zijn gepleegd, dus die is geseponeerd. Een tweede klacht, in Antwerpen, gaat over een moeder die een klacht indient over Instagramberichten naar haar zoon. Dat onderzoek loopt nog, maar bevat volgens de woordvoerder "volstrekt foutieve zaken".

Laatst bewerkt:
Ik vind ook dat private dingen daar moeten blijven (het zou anders echt een ongelofelijk moddergevecht worden in de politiek) maar ik volg KoC wel ergens.

Ik moet nu ook wel zeggen dat bepaalde mediakanalen wel heel hard en heel snel inzoomden op die roddels bij Rousseau. Je kan dan zeggen dat hij dat zelf in het leven heeft geroepen in dat filmpje, maar dat kon je wel op meerdere manieren interpreteren vind ik. Hij kon het met zijn 'opgejaagd wild' even goed over de geruchten over zijn geaardheid hebben, bijvoorbeeld.

Daarom heb ik het niet over samenzweringen of doofpotoperaties, maar ik vind de media, om het zo te zeggen, toch ook niet altijd even consequent met hun deontologische codes.

Maar dat is net het punt van deze discussie hé: waar stopt de privésfeer en waar begint het politieke leven?
Wanneer er bijvoorbeeld politiebewaking nodig is voor een politieker, moet de politie dan ook netjes meegaan tussen de officiële, echtelijke woning en de woning van de maîtresse/minnares maar daarover zwijgen? Op zo'n momenten vind ik dat wél politiek relevant.

Zal inderdaad géén naam droppen omdat ik het zelf op het randje van (ir)relevant vind.
Maar bij De Croo vond ik dat de pers, i.c. DPG media hem een stevig paar handen boven het hoofd heeft geboden ook al was het wél relevant.
Bij Connor Rousseau zijn ze zelf onderzoeksrechtertje aan het spelen.

Bij Homans en Meeuws heeft Knack ook destijds zonder al te veel relevantie de vuile was op straat gegooid.

Net als in het Reuzegom verhaal, is de deontologie van de pers nogal wisselend van niveau naargelang de betrokken partijen blijkbaar.
Tenzij hier in dit verhaal rond Rousseau nog iets zou bovenkomen, dan heeft op dit moment DPG Media de zaken net (bewust) erger gemaakt, terwijl ze in verleden voor veel minder gezwegen hebben.
Maar dat snap ik nu eens niet. In Reuzegom heb ik net met handen en voeten liggen uitleggen dat de houding van de pers net niét wisselend is. In dit geval toch ook niet? De Standaard hoort niet tot DPG Media, hè. Die hebben ook het bestaan de geruchten vermeld, net als de VRT, net als élke andere outlet die ik ben tegengekomen.

Als je wilt vergelijken tussen twee zaken, Rousseau en De Croo, dan zit je altijd met verschillende eigenschappen in beide zaken, dat is niet zomaar een straightforward vergelijking. Maar zodra De Croo daar iets van heeft gezegd, is het ook in de kranten vernoemd zonder verder op in te gaan. Net zoals hier.

Ik snap echt niet waarom je zo op zoek wilt gaan naar hypocrisie of een lijn die in jouw ogen niet recht is? Maakt dat echt zo veel uit? Verandert dat iets aan het feit dat het to-taal irrelevant is dat iemand een buitenechtelijk kind is? Of aan het feit dat je roddels pas schrijft als je weet dat ze waarachtig zijn? Volgens mij niet, en is het gewoon een kruistocht tegen "oneerlijke media" waarin dit gerecupereerd wordt.

De Croo heeft toch de Italiaanse pers gehaald hoor😄.
Nee, de vrouw heeft de Italiaanse pers gehaald.

Maar dat is net het punt van deze discussie hé: waar stopt de privésfeer en waar begint het politieke leven?
Wanneer er bijvoorbeeld politiebewaking nodig is voor een politieker, moet de politie dan ook netjes meegaan tussen de officiële, echtelijke woning en de woning van de maîtresse/minnares maar daarover zwijgen? Op zo'n momenten vind ik dat wél politiek relevant.
Als er politiebewaking nodig is, dan wordt zijn persoon bewaakt. Waar dat dan is, doet er niet toe, want de kost stijgt niet naargelang wat hij in zijn privé doet (+ mocht dat zo zijn, de bewaking is nodig door zijn functie). Op geen enkele manier heeft het nut te weten wat hij dan in zijn privé doet om het nut van die bewaking te evalueren.
Bij Homans en Meeuws heeft Knack ook destijds zonder al te veel relevantie de vuile was op straat gegooid.
En is daarvoor door andere media op aangepakt omdat dit volgens hen wél privé was. Sowieso is het lastiger als 2 politici van verschillende partijen elkaar privé daten omdat als privé te blijven zien, zeker gezien de context die Meeuws toen had. Maar quasi iedereen was hier van oordeel dat dit een fout van Knack was. Dus lijkt het me logisch dat je dit niet kan aangrijpen als argument, hé?
Net als in het Reuzegom verhaal, is de deontologie van de pers nogal wisselend van niveau naargelang de betrokken partijen blijkbaar.
Tenzij hier in dit verhaal rond Rousseau nog iets zou bovenkomen, dan heeft op dit moment DPG Media de zaken net (bewust) erger gemaakt, terwijl ze in verleden voor veel minder gezwegen hebben.
Het is maar wisselend omdat jij de context vaak niet wil zien.

Ik vind ook dat private dingen daar moeten blijven (het zou anders echt een ongelofelijk moddergevecht worden in de politiek) maar ik volg KoC wel ergens.

Ik moet nu ook wel zeggen dat bepaalde mediakanalen wel heel hard en heel snel inzoomden op die roddels bij Rousseau. Je kan dan zeggen dat hij dat zelf in het leven heeft geroepen in dat filmpje, maar dat kon je wel op meerdere manieren interpreteren vind ik. Hij kon het met zijn 'opgejaagd wild' even goed over de geruchten over zijn geaardheid hebben, bijvoorbeeld.

Daarom heb ik het niet over samenzweringen of doofpotoperaties, maar ik vind de media, om het zo te zeggen, toch ook niet altijd even consequent met hun deontologische codes.
Sorry maar de pers was hier heel braaf in
Leraren dat verdacht werden van pesten zijn veel harder aangepakt dan dit.

De kranten waren het aan het onderzoeken al enkele weken zonder er over te berichten

Persoonlijk gaat mijn mening over een persoon niet veranderen omdat hij hetero of anders is.
Ik kan alleen maar hopen dat dat zo is voor een heel groot deel van de bevolking (er gaan altijd marginalen zijn)

Sorry maar de pers was hier heel braaf in
Leraren dat verdacht werden van pesten zijn veel harder aangepakt dan dit.
Dat is dan jouw mening. Ik vond dat bepaalde mediakanalen (uiteraard HLN enzovoorts weer voorop) vrij hard doorgingen op de geruchten. Ik zie wel niet in wat dat van die leerkrachten hiermee te maken heeft, maar goed.

Maar dat snap ik nu eens niet. In Reuzegom heb ik net met handen en voeten liggen uitleggen dat de houding van de pers net niét wisselend is. In dit geval toch ook niet? De Standaard hoort niet tot DPG Media, hè. Die hebben ook het bestaan de geruchten vermeld, net als de VRT, net als élke andere outlet die ik ben tegengekomen.

Als je wilt vergelijken tussen twee zaken, Rousseau en De Croo, dan zit je altijd met verschillende eigenschappen in beide zaken, dat is niet zomaar een straightforward vergelijking. Maar zodra De Croo daar iets van heeft gezegd, is het ook in de kranten vernoemd zonder verder op in te gaan. Net zoals hier.

Ik snap echt niet waarom je zo op zoek wilt gaan naar hypocrisie of een lijn die in jouw ogen niet recht is? Maakt dat echt zo veel uit? Verandert dat iets aan het feit dat het to-taal irrelevant is dat iemand een buitenechtelijk kind is? Of aan het feit dat je roddels pas schrijft als je weet dat ze waarachtig zijn? Volgens mij niet, en is het gewoon een kruistocht tegen "oneerlijke media" waarin dit gerecupereerd wordt.

Nee, de vrouw heeft de Italiaanse pers gehaald.
Ik volg je helemaal: de pers is consequent gebleven.

Ik heb zelf nog voor een grote uitgever gewerkt, weliswaar niet op de redactie maar de deontologie voor journalisten wordt echt wel gevolgd. Ook één van de redenen dat die journalist de info heeft doorgegeven aan het parket. Dat gebeurt trouwens altijd... Herinner me zo'n een situatie waarbij collega redacteurs via social media drugs bestelden die dan via een koerier werden geleverd. Dat was in het kader van een reportage maar die drugs en alle info over de afzender werden nadien wel netjes gemeld aan her parket.

De redacties in België hebben een behoorlijk goede zelfregulering.

Op een uitschuiver links of rechts zal er nooit iets als feit worden gepubliceerd zonder de nodige checks enz...

Maar dat systeem is ook niet onfeilbaar zoals de schepen van Langemark, in 2018, na zijn erotisch feestje heeft mogen ervaren:
https://www.hln.be/binnenland/mijn-...r-post-emotionele-brief-op-facebook~aef4fbcf/

De pers heeft daar wel degelijk zware deontologische fouten gemaakt en er blijkbaar ook uit geleerd.

't Is al eventjes dat er over Rousseau geruchten doen. Zeker op Twitter staat het er vol van. Geen problemen met de geaardheid van die man.

Rousseau heeft inmiddels een journalist van VRT en VTM te woord gestaan.

Laatst bewerkt:
Melding nummer drie. Opnieuw zever in pakskes?

Als er ook maar iets van waar blijkt dan is dit toch een gigantische bom voor de verkiezingen van volgend jaar?

Als er ook maar iets van waar blijkt te zijn of men met serieuze bewijzen kan afkomen is deze man zijn carrière gedaan.

Melding nummer drie. Opnieuw zever in pakskes?
Net zoals bij bijvoorbeeld Kavanaugh is er echter de mogelijkheid dat mensen nu meerdere valse aanklachten gaan indienen voor aandacht, om hem te schaden of in de hoop om hier geld aan te verdienen. Zonder aan victim-blaming te willen doen in deze zaak zijn er op dit moment nog geen directe of sluitende bewijzen naar voren gekomen.

Ik hoop wel dat ze alles serieus gaan onderzoeken. En hem straffen als het waar is uiteraard.

Als er ook maar iets van waar blijkt dan is dit toch een gigantische bom voor de verkiezingen van volgend jaar?
Als Rousseau echt strafbare feiten van die aard heeft gepleegd dan heeft het Vlaams Belang volgens mij gewoon praktisch vrij baan. Ik volg de peilingen en de diepgaande politieke analyses zo niet meer, maar ik heb toch de indruk dat Vooruit een van de enige partijen is die iets of wat van weerwerk kan bieden aan de opkomst van extreem rechts.

Maar goed, daar zijn we nog niet natuurlijk. Eerst de onderzoeken afwachten, al begint het inderdaad wel veel te worden.

Los van het feit dat dit niks bijbrengt aan de discussie vind ik dit een volledig misplaatste comment. Hou zo'n prullen alsjeblieft voor HLN comments of Twitter.

Ja oké, ik heb het weggedaan. Maar ik verschiet hier toch van. Net zoals van Stevaert had ik dit niet verwacht. Al zijn de feiten bij Rousseau nog niet bewezen. Beide heren politici kon en kan ik wel smaken

Iets meer context:

Nu heeft het parket dus een nieuwe melding ontvangen. Van Laer heeft volgens onze informatie een mandaat van zijn cliënt om “meerdere misdrijven” te melden bij de procureur. Het zou gaan om “ernstige zedenfeiten”. Onze redactie heeft weet van een amoureuze relatie tussen Rousseau en een meerderjarige man die, volgens de melding nu, heel slecht zou geëindigd zijn. Er zou dus sprake zijn van “ernstige zedenfeiten.”

Ik blijf in deze zeer voorzichtig, jaren geleden heb ik van relatief dichtbij gezien wat zoiets kan aanrichten - de man was leerkracht in het bijzonder onderwijs en werd beschuldigd van zedefeiten, we zijn eind jaren 90 - Dutroux vers in het hoofd.

De man werd op non -actief gezet, had het mentaal zeer moeilijk, is gestart met drinken, tot overmaat van ramp werd dan ook nog eens kanker vastgesteld - werd over heel de lijn vrijgesproken en heeft zelfmoord gepleegd. Van eerste (en enige) beschuldiging tot einde rechtszaak heeft te lang geduurd. De reputatie van de man was helemaal om zeep, lang voor de uitspraak.

Ik blijf in deze zeer voorzichtig, jaren geleden heb ik van relatief dichtbij - de man was leerkracht in het bijzonder onderwijs en werd beschuldigd van zedefeiten, we zijn eind jaren 90 - Dutroux vers in het hoofd.

De man werd op non -actief gezet, had het mentaal zeer moeilijk, is gestart met drinken, tot overmaat van ramp werd dan ook nog eens kanker vastgesteld - werd over heel de lijn vrijgesproken en heeft zelfmoord gepleegd. Van eerste (en enige) beschuldiging tot einde rechtszaak heeft te lang geduurd. De reputatie van de man was helemaal om zeep, lang voor de uitspraak.

Elio Di Rupo is indertijd ook vals beschuldigd van pedofilie. Heeft ook zeer diepe wonden geslagen bij hem.

Terug
Bovenaan